PDA

Vis full versjon : Harde trykkplater og thrustlager på B230



ChrML
06/02/10, 21:47
Har hørt at harde trykkplater på B230 ikke er en spesiellt holdbar kombinasjon pga thrustlageret til veiva blir etterhvert slitt og det blir slark i veiva.

Skal vel bygge en ny motor etterhvert og lurer da på forhånd om det er noe lurt en kan gjøre for å hindre dette? Blir nok nødt til å fortsette å kjøre med harde trykkplater for at det ikke skal slurre og vil helst ikke ha sinterlamell.

jonass
06/02/10, 22:02
Undersøkte dette selv. Det billigste er og ikke starte bilen med clutch inne og hold deg unna kø

ChrML
06/02/10, 22:43
Undersøkte dette selv. Det billigste er og ikke starte bilen med clutch inne og hold deg unna kø
Hehe, lærte dette for noen måneder siden og da har jeg alltid starta bilen med clutsjen inne i nesten et år :p. Så begynner sikkert å bli ferdig det thrust- lageret jeg har nå.

Hva er det som gjør at thrust- lageret tåler så lite og blir slarkete når bilen startes med clutsjen inne eller holdes lenge inne?

ArneR
07/02/10, 00:49
Se for deg det trykket du utsetter veivakslingen med, når fjæra i trykkplata trykkes inn "uten at den vil det".. Den vil jo helst tilbake igjen men stopper jo imot utløserlager/gaffel og kan ikke dra den veien, altså vil den forsøke å dra den andre veien, altså imot veiva.

1000 kpm sier sitt..

EDIT:

Når jeg monterte dette på den bilen jeg hadde tidligere, hadde jeg akkurat fått med meg dette, så jeg unngikk det i stor grad ved å starte bilen i fri med clutchen ute, og sette den i fri om jeg måtte stoppe i kryss..

EDIT 2:

Til slutt ble jeg litt "fanatisk", og benyttet slakken i mellomakselkryssene til å sette bilen i fri uten å bruke clutchen, men dette er sikkert litt vel mye..

ChrML
07/02/10, 01:00
Yeah, skjønner hvorfor trykket gaffelen presser mot trykkplata resulterer i at en tilsvarende kraft blir påført veiva. Newton's tredje lov: "Enhver kraft har en tilsvarende motkraft" :).

Spørsmålet blir hva som kan gjøres av modifikasjoner for at clutsj inne under oppstart eller å holde clutsjen inne lenge ikke skal være noe problem lenger. :)

jonass
07/02/10, 01:01
jeg er fanatisk, spesielt etter jeg for og brøyt med sveisa aksling, 763plate og sinter lammel. ville ikke ta løst, ville ikke sitte med clutchen inne. ja dere skjønner. nei huff.

men var jævlig skøy og herje med da

Joakim-G_R
07/02/10, 02:53
Ting blir slitt. Sånn er det. Overhale motor annethvert år da, om det er såpass ille. :p

Modalen
07/02/10, 02:56
EDIT 2:

Til slutt ble jeg litt "fanatisk", og benyttet slakken i mellomakselkryssene til å sette bilen i fri uten å bruke clutchen, men dette er sikkert litt vel mye..

Starte bilen i fri og sette bilen i fri inn mot kryss blir bare en vane. Det med å dra spaken i fri uten clutch gjør jeg faktisk i kø (fordi jeg er lat) :D

TeamBørnOut
07/02/10, 12:39
Hvem står å holder inne clutchen i kryss / kø kjøring? haha :D
Stoler man ikke på brekket så setter man bilen i 1. gir når man stopper. og tar den ut av 1. gir FØR man starter...

ArneR
08/02/10, 05:23
Det blir en vane ja, det er helt sant.. Tar meg selv i å gjøre dette med vanlige biler også..

Skal inn med 763 når motoren skal byttes på bilen.. Gleder meg til å slippe sluringa..

Fighter
11/02/10, 18:21
Har B234 et mer solid trustelager eller er det samme veiva som B230?

Joakim-G_R
11/02/10, 18:32
Samme veiv.

GMV
11/02/10, 19:38
Samme veiv.

Ikke helt. Lengre tappen som registerdrevet sitter på i B234, men ellers er de like ja.

Joakim-G_R
11/02/10, 19:49
Jeg hadde rett på trøstelageret, men du tok innersvingen på meg der. :p

turb00le
12/02/10, 07:06
Den mystiske Magic Man hadde en teori om å file litt på lageret.
Det som skjer (etter min oppfattning): Kraften som påføres veiva når clutchen er frikoblet er større enn kraften som virker mot den (oljetrykket). Som resulterer i at smørefilmen forsvinner og vi får det meget uønskede naturfenomenet "stål mot stål"

Det var forresten en diskusjon på savarturbo om muligens b234 veiva var bedre i støpinga. Er ikke helt sikker på hva konklusjonen ble

Agrostar
13/02/10, 21:24
Men de, om vinteren er det jo om å gjere at motoren snurrar lettast når ein skal starte, ergo trykkje inn clutchen så girkassa blir heilt vekke. Funkar ikkje det no lenger etter å ha lese dette :p

Prøvde å finne igjen ein film på youtube der ein fyrer opp ein subaru impreza i -30 eller noko, med clutchpedalen inne, og når han slepp den ut så kveler motoren seg på grunn av den seige oljen i girkassa xD

henrik940
13/02/10, 21:26
Merka det veldig godt her og, at motoren nesten kvælte seg da jeg slapp clutchen :p

TeamBørnOut
13/02/10, 21:39
påtide med "lettere" olje da gutter :D

skal man herje med m90 så er motorolje fint. lett å herlig å dra rundt :)

GeTReibeAktienGesellschaf
13/02/10, 22:51
Skjønner problemet men ser ikke helt problem stillingen.

Trimmer man motor/bil så må man regne med større slitasje og mer service & vedlikehold.

Om man har clutsh som har trykk nok til å overføre "1000nm" så bruker man vel ikke den bilen til å stå i kø for å komme seg til jobb? Mest sansynlig ikke viss man har motor som trenger en sånn clutsj.(Unntak finnes alltid.)

Det var kanskje litt satt på spissen.
Så for å spare motoren så gjelder det vel da å prøve å velge en clutsj som er mest mulig riktig i forhold til effekt uttaket, ikke for mye og ikke forlite?

Se på orginal clutsjene de greier så vidt å holde orginale effekter uten å slure, særlig viss fjærene begynner å bli litt slappe.
Ingen grunn til å sove dårlig fordi man har starta bilen med clutsjen inne viss man har en sånn. Forrige eier har nok gjort det i mange år allerede.
Men uannsett, er man glad i bilen sin så er det det gode råd.

TeamBørnOut
13/02/10, 23:19
kan da kjøre med nye corvette zr1 i kø. men man setter den i fri isteden for å stå med clutchen inne. noe man faktisk skal med en orginal volvo 340 manuel også....

GeTReibeAktienGesellschaf
13/02/10, 23:31
kan da kjøre med nye corvette zr1 i kø. men man setter den i fri isteden for å stå med clutchen inne. noe man faktisk skal med en orginal volvo 340 manuel også....

For all del, men så er nok corvetten generelt mer lett kjørt enn en volvo med rødblokk og tilsvarende ytelse.
At man slipper ut clutchen kommer fort automatisk når den blir tyngre å holde nede.

Er da helt enig at man burde være grei mot en 340 og gjøre det på den også.
Men glemmer man det på den så tror jeg man er rimelig drittlei av den 340`in før veiva begynner å tyte ut forran på motoren. Ihvertfall lei av å stå i kø.

TeamBørnOut
14/02/10, 00:03
Glemmer man det kan man glemme å fylle på olje også. like ille. tror ikke dette er noe problem for folk flest. å hvis noen sitter der i kø med en trykkplate til 900nm i kø kjøring 2 timer om dagen så bytter de nok andre deler før dette blir et problem også. jeg har kun sett dette problemet på gammle slitne orgional motorer som har gått 350k + +. på min fk som stortsett gikk med harde trykkplater så var aldri dette et problem. ikke etter 2 år en gang. men jeg starter alltid bilen i fri. står ikke med clutchen inne i kø (hvem gidder svi av lamel og få varme i trykkplata uten å ha noe gøy?)..
Det værste er jo biler og traktorer som har slik sperre så man må trykke inn clutchen for å starte. de er kjent for å få litt slitne lagre etter noen år!

jonass
14/02/10, 00:07
opplevde faktisk på 240n her en dag at den gikk fremover i fri pga olja var kald, hehe, tror jeg skal bytte

TeamBørnOut
14/02/10, 00:20
Det skjer hvis det er veldig kaldt. kjenner den vil gå litt fremover hehe. det er normalt :)

jonass
14/02/10, 00:29
er ikke rart den var treg til og dra rundt på startern. faktisk utroli lett og få i gir allikevel, m40 er en rimelig grei kasse synes jeg

kermitt
14/02/10, 00:56
det syns du helt til du gjør om signaturen til til volvo 244, 75 mod, B21AT med støgg stor snurre. er rimelig irriterende når 2.-3. giret renskes på prøve turen. belive me, been there done that.

jonass
14/02/10, 11:56
hehe det kan du si, tror ikke den blir og gå så godt at det gjør noe, skal jo bare ha gasser på den, skal heller ikke lade noe. bare hjelpe den med pusten litt

ChrML
14/02/10, 20:03
Hvor hard må trykkplata være for at dette skal være noe problem? Er dette noe problem med Sachs TP-763 til 440 NM med original lamell?

jonass
14/02/10, 20:33
du kjenner jo hvor hard den er i forhold til org da.
så tror nok ikke det er sunt nei

Joakim-G_R
14/02/10, 22:43
kjøre med flerplata clutch isteden da, og ryke kasser og differ istedenfor å bytte ett lager annethvert år. :)

TeamBørnOut
15/02/10, 09:21
Hvor hard må trykkplata være for at dette skal være noe problem? Er dette noe problem med Sachs TP-763 til 440 NM med original lamell?
det er et problem med trykkplata på en orginal volvo 340...
Det er derfor man ikke skal gjøre dette. uansett hvilken trykkplate

henrik940
15/02/10, 10:13
kjøre med flerplata clutch isteden da, og ryke kasser og differ istedenfor å bytte ett lager annethvert år. :)

Høres mye bedre ut det altså!