PDA

Vis full versjon : Bytte overføringshylse og vinkelkasse 05 XC70



Tore
20/01/11, 23:38
Har en kjenning som har en 2005 modell XC70 med rett under 100.000 km på telleren. Vedkommende skal bytte til ny xc70 og har hatt bilen på takst. Uten selv å vite at noe er galt har de på takst trukket ca 16.000 pga "defekt overføringshylse og lekasje fra vinkelkasse".

Skal se på bilen i morgen, men hvor sannsynlig er det at dette er defekt uten at de selv har merket noe? Og hvor reelt er trekket?

Ser for meg at det er relativt greit å bytte overføringshylsa, samt evt noen simmeringer på "åpningene" til vinkelkassa. Synes de har blitt trukket ganske heftig for dette?

Dama ble også fortalt at om hun fortsatte å kjøre med dette og overføringshylsa røk mer så kom det til å bli en langt dyrere reparasjon? Hva er det som kan utløse følgefeil her?

Har 2005 modellen "forsterket hylse" orginalt eller er dette noe man må ta når man skal bytte hylsen?

TeamBørnOut
20/01/11, 23:42
Deffekt hylse = ryki. den får ikke vært delvis defekt :P

Koster ca 1000kr for en ny. + noen som ringer som du sier.
er enkel å bytte. men de kan sitte godt...
Er mange som ikke merker at de har mistet bakhjulstrekken.. spesielt damer :P

The Sven
20/01/11, 23:43
Deffekt hylse = ryki. den får ikke vært delvis defekt :P

Koster ca 1000kr for en ny. + noen som ringer som du sier.
er enkel å bytte. men de kan sitte godt...
Er mange som ikke merker at de har mistet bakhjulstrekken.. spesielt damer :P

Kan jo også være skader på splines om hylsa skulle ha røket....

TeamBørnOut
20/01/11, 23:45
Enten er den defekt eller ikke.. hylsa tar skade. ingen ting annet. splinsen på vinkeldrevet / akselen er mye hardere og tar ikke skader.
Edit: sikkert noen som klarer å fucke opp splines også. men skal ikke skje..... har neppe skjedd her

Tore
20/01/11, 23:47
Men hvordan finner de ut at hylsa er på vei til å ryke på en takst, og hvorfor skaper de frykt med å skremme med at om den ryker blir det dyrere? Og er ikke 16.000 vel mye?

Det dere sier er at om jeg får den til å spinne på alle fire så er alt ok, om den spinner bare fremme så er hylsa defekt. Ingen mellomstadier?

Tviler vel unsett på at de har åpnet og inspisert hylsa/splines på en takst....

The Sven
20/01/11, 23:49
Enten er den defekt eller ikke.. hylsa tar skade. ingen ting annet. splinsen på vinkeldrevet / akselen er mye hardere og tar ikke skader.
Edit: sikkert noen som klarer å fucke opp splines også. men skal ikke skje..... har neppe skjedd her

Ok det er godt å høre om det er tilfelle, jeg trenger med andre ord ikke bytte denne hylsa forebyggende for å skåne vinkeldrev og girkasse? Bare bytte hvis den skulle rase?

TeamBørnOut
20/01/11, 23:53
Men hvordan finner de ut at hylsa er på vei til å ryke på en takst, og hvorfor skaper de frykt med å skremme med at om den ryker blir det dyrere? Og er ikke 16.000 vel mye?

Det dere sier er at om jeg får den til å spinne på alle fire så er alt ok, om den spinner bare fremme så er hylsa defekt. Ingen mellomstadier?

Tviler vel unsett på at de har åpnet og inspisert hylsa/splines på en takst....
Hvis den spinner litt tregt bak eller dårligere bak så er det som oftest en trykksensor som er fucka(normalt).
Ryker hylsa så drar bilen bare foran. ingen mellomstadier der




Ok det er godt å høre om det er tilfelle, jeg trenger med andre ord ikke bytte denne hylsa forebyggende for å skåne vinkeldrev og girkasse? Bare bytte hvis den skulle rase?
Er maaaaange som kjører rundt med defekt hylse uten å merke dette. 1000kr i deler og 2000kr i arbeid så går bilene igjen like fint.

Er vist en åpning ellerno mellom kassa og vinkeldrevet som kan få hylsa til og ruste av / bli svakere

The Sven
20/01/11, 23:55
Hvis den spinner litt tregt bak eller dårligere bak så er det som oftest en trykksensor som er fucka(normalt).
Ryker hylsa så drar bilen bare foran. ingen mellomstadier der




Er maaaaange som kjører rundt med defekt hylse uten å merke dette. 1000kr i deler og 2000kr i arbeid så går bilene igjen like fint.

Er vist en åpning ellerno mellom kassa og vinkeldrevet som kan få hylsa til og ruste av / bli svakere

Bra. Jeg bruker iallfall bakhjulstrekket daglig så er nok ikke i faresonen for å kjøre lenge med defekt hylse ;)

TeamBørnOut
20/01/11, 23:56
skal sies at det har hendt husene har sprekt og hylsa er like pen også :D
Men det er neppe tilfelle her :P

Tore
20/01/11, 23:57
Godt å høre. Tanken var å ta bilen inn i garasjen min i helga å se på den (har grav så vi kunne sett på vinkeldrevet) men det høres altså ut som det er like greit å ta bilen ut på en liten "lekeplass" å se hvordan den fungerer; er vinkelkassa stille uten uling på motorveien, og bilen drar på bakhjulene så er det bare å bruke bilen uten større bekymring og heller diskutere litt angående taksten når det gjelder innbytteprisen?

TeamBørnOut
21/01/11, 00:02
er bare å finne en islagt plass. sett på brekket(bare så lampa lyser) og gi gass..
Gjør det samme uten å ha på brekket. drar den avgårde så funker bakhjula :)

Tore
21/01/11, 00:03
Hvilken forskjell skal det være med/uten brekk?

Morgis
21/01/11, 00:06
kanskje en gjenganger med hylsen, derfor et standard kryss på feillisten dems.
Som TBO sier, enten er den død, ellers så lever den..
Må fjerne hele vinkelkassen for å se evnt slittasje. Det har dem neppe gjort :)

Tore
21/01/11, 00:09
Supert -
da
får jeg gjøre det
jeg liker best
for å se,
nemlig
leke
med awd :-)

Dikt av Tore 21.01.11

TeamBørnOut
21/01/11, 00:10
Hvilken forskjell skal det være med/uten brekk?

Når lampa til håndbrekket lyser så trekker ikke bilen bak :)
(Så du kan leke petter solberg og brekke rundt i skauen uten å kvele bilen når du napper i stikka :D)

Tore
21/01/11, 00:27
Til 16.000 må de vel ha regnet ny vinkelkasse også? Er vel fullt mulig å "overhale" disse med nye simmeringer om det skal være så ille uten at drevene har tatt noen skade?

TeamBørnOut
21/01/11, 00:28
Jada, nye simringer er null stress! de skadene jeg har sett / lest om mtp vinkelkassa er litt små skada simringer pga rust på hylsa

Morgis
21/01/11, 08:56
husk å smøre hylsen godt før montering. svært mange verksteder som glemmer dette, og da ruster hylsen, med de svakheter det vil påføre over tid.

Tore
21/01/11, 09:50
Det er ikke slik at den kan være så dårlig at den klarer å gripe slik at bakhjulene spinner når det er veldig glatt, mens den ikke orker å dra når det blir mer grep? (Sier seg vel selv at når den først har glippet over en gang så har splinesen blitt ødelagt og den vil aldri gripe?)

angerman
21/01/11, 09:52
vinkel kassen pleier og lekke i skjøten. må kløves og slipes moddes.og settes sammen. derav prisen. har sett mange kasser der splines er blitt ødelagt på vinkel kassen også. da kan det til nøds limes, har blitt gjort av noen kunder for å spare penger. funker fint ved normal kjøring. hylsen kan sitte veldig godt. har endt opp med og låne sylinder fra karosseri for og trekke de ut. + varme. ruster godt det der.

angerman
21/01/11, 09:53
lett og kontrollere om splines er def. ofte hører du det glepper over også.

Tore
21/01/11, 10:13
Men litt lekasje må man vel kunne godta i skjøten? Ref det som sies lenger opp her; at hylsen ruster i skjøten mellom girkassa og vinkelkassen slik at ny hylse må smøres godt for å unngå dette så vil jo litt oljesvetting her være utmerket antikorrosiva? Sålenge det ikke svetter så mye at vinkelkassa forbruker olje vel og merke...?

EDIT: Forstod først "skjøten" som mellom girkasse og vinkelkasse, men antar plutselig at det var selve vinkelkassen det var snakk om....

Morgis
21/01/11, 10:20
har aldri opplevd lekkasje i skjøten på de jeg har skrudd på, men godt mulig det også skjer.
Jeg har alltid slitt med simmerringene til drivakslen høyre side..
Aldri sett noen holde tett der.. :P
Selv nye simmerringer smålekker hele tiden.

Tore
21/01/11, 10:23
Da tror jeg vi rett og slett "testspinner" litt på glatta for å se at AWD fungerer, og så sjekker jeg rett og slett oljenivået i vinkelkassa; er det riktig oljenivå der og ikke alt for grisette utenpå så er det vel rimelig å anta at alt er greit. Ser av VADIS at denne skal ha samme olje på vinkelveksler som min så da har jeg evt olje å etterfylle også om det skulle være behov for midlertidig fiks om det er problemer som må løses...?

angerman
21/01/11, 14:20
det er selve vinkelkassa ja. den består av to deler,tetter for dårlig i flensen der. før skiftet jeg bøtter og spann av disse på garanti,men så kom service løsningen med og file av flens og sette sammen igjen. funker bra det.

Morgis
21/01/11, 16:00
okei. er ikke flens på de eldre, så der bruker man bare vanlig topplokkslim

Tore
21/01/11, 16:21
det er selve vinkelkassa ja. den består av to deler,tetter for dårlig i flensen der. før skiftet jeg bøtter og spann av disse på garanti,men så kom service løsningen med og file av flens og sette sammen igjen. funker bra det.

Finnes det noen grei beskrivelse på denne serviceløsningen (en DIY)?

Tore
21/01/11, 20:09
Da har jeg sett på bilen; Verkstedet hadde skrevet: Stor slakke i overføringshylse. Vidre hadde de gitt beskjed om at dersom denne røy ville det kostet mye så de anbefalte en reparasjon til 16.000. Reparasjonen inkluderte også fiks av "stor lekasje vinkelkasse".

Vi tørket av vinkelkassen med tørkepapir; var litt olje bundet med støv. Så ut som olja kom fra zimmeringen ut i bakkant av vinkelveksleren (svetting) samt i selve skjøten på huset, men ikke nok til å vekke min bekymring. Bilen skal benyttes i helga og så sjekker vi igjen på mandag kveld.

Tok tak i mellomakslingen og den kunne beveges litt begge veier og det var litt klakkelyd i "endepossisjon". Virket på meg som at slakken kom fra selve vinkelveksleren.

Sjekket etterpå min bil for å sammenligne og det var ganske lik slakke der, og min vinkelveksler har også litt olje/veistøvblanding på uttsiden.

Er det slik at hylsa kan gi "stor slakke" eller er det fortsatt oppfatning at denne er ok inntill den ryker; AWD funket som fjell - bilen drar som den skal på bakhjulene.

Synes uansett at det virker overkill å reparere dette til 16.000 sålenge deet funker og ikke "renner" olje av vinkelkassa...?

angerman
21/01/11, 21:31
Da har jeg sett på bilen; Verkstedet hadde skrevet: Stor slakke i overføringshylse. Vidre hadde de gitt beskjed om at dersom denne røy ville det kostet mye så de anbefalte en reparasjon til 16.000. Reparasjonen inkluderte også fiks av "stor lekasje vinkelkasse".

Vi tørket av vinkelkassen med tørkepapir; var litt olje bundet med støv. Så ut som olja kom fra zimmeringen ut i bakkant av vinkelveksleren (svetting) samt i selve skjøten på huset, men ikke nok til å vekke min bekymring. Bilen skal benyttes i helga og så sjekker vi igjen på mandag kveld.

Tok tak i mellomakslingen og den kunne beveges litt begge veier og det var litt klakkelyd i "endepossisjon". Virket på meg som at slakken kom fra selve vinkelveksleren.

Sjekket etterpå min bil for å sammenligne og det var ganske lik slakke der, og min vinkelveksler har også litt olje/veistøvblanding på uttsiden.

Er det slik at hylsa kan gi "stor slakke" eller er det fortsatt oppfatning at denne er ok inntill den ryker; AWD funket som fjell - bilen drar som den skal på bakhjulene.

Synes uansett at det virker overkill å reparere dette til 16.000 sålenge deet funker og ikke "renner" olje av vinkelkassa...?

da kan det virke som de bare er ute etter pengene, svetting pleier jeg ikke bry meg om, disse vi overhaler renner. snakker bunnplate er klissvåt og det blir bløtt på bakken. ikke noe og bekymre seg over med svetting. om hylsa ryker,er heller ikke det noen big deal.annet en at hvis en kjører lenge med det. gåtr det utover splines på vinkel kasse.

TeamBørnOut
22/01/11, 05:51
Høres ut som om bilen har vært på bilia i ski?

Tore
22/01/11, 11:08
Høres ut som om bilen har vært på bilia i ski?

Nope, det er nok flere forhandlere som bedriver jobbsikring...

Tore
23/01/11, 14:04
Hvor mye olje skal det være på vinkelkassa til en 05 mod xc70 d5? Helt opp til pluggen eller skal det fylles helt opp og så tappes av 2 dl?

Tore
24/01/11, 16:14
Er litt forvirret med tanke på hva slags olje man evt skal etterfylle vinkeldrevet med her; I VADIS deleoversikt står det 1161648 mens arbeidsbeskrivelsen sier 1161513-5. Mistenker at det er samme olje, bare at den første er 1-liters forpakninger og den andre er en halvliters forpakning? Har 1161648 i garasjen da det er den som gjelder for min 1998 modell...

Robert_AWD
28/03/11, 09:40
Nå har far min sin AWD godt over til og bli FWD.
Han har kjørt den inn på Kvernland i dag. De mener det kan være denne omtalte hylsa som er gåen.
Pris de gir på bytte av denne er mellom 5-6000kr.

Også presterer de og si at de kan ikke garantere at det er den, før de har åpnet og sett, og da er utgiften et faktum uansett. Stemmer dette?

Reagerer på dette da det er nevnt i denne tråden at hylsa koster 1000 lappen og arbeid ca 2000. Er disse prisene tipping? Eller er det Kvernland i trondheim som er helt på bærtur? Noen som kan bekrefte, avkrefte?
V70 AWD 2005 mod, med snaut 90000km på tellern. Denne bilen har vel knapt sett 100 km/t på telleren. Og har vel heller aldri hatt mere en 1/3 gasspådrag i sin levetid. Så at slike vitale deler ryker gjør meg livredd.

Morgis
28/03/11, 09:52
koster 1500kr for hylse-kit.
Snau 2timers jobb når man har løftebukk.
Om verkstedet tar 1000kr timen, så burde det ikke bli stort mer enn 3500-4000kr for jobben.

Du har ikke mulighet til å gjøre dette selv? Er ikke akkurat kjempevanskelig jobb. Tar bare litt tid, og krever litt enkelt system under demontering og montering.

Tore
28/03/11, 13:22
Du har ikke mulighet til å gjøre dette selv? Er ikke akkurat kjempevanskelig jobb. Tar bare litt tid, og krever litt enkelt system under demontering og montering.

Mener å ha hørt at hysa kan sitte fantastisk godt enten i girkassa eller i vinkelkassa slik at det kan være en utfordring å få den av uten å ha tilgang til Volvos spesialverktøy for dette?

Morgis
28/03/11, 13:41
aldri opplevd den har sittet så hardt fast... men det kan nok skje.. desverre var volvo, OG verkstedene den gang sparsomme på smøremidlene ved montering..
Resulterte i at mange rustet både fast, og istykker...

Ivar Hestø
29/03/11, 01:41
Nå har far min sin AWD godt over til og bli FWD.
Han har kjørt den inn på Kvernland i dag. De mener det kan være denne omtalte hylsa som er gåen.
Pris de gir på bytte av denne er mellom 5-6000kr.

Også presterer de og si at de kan ikke garantere at det er den, før de har åpnet og sett, og da er utgiften et faktum uansett. Stemmer dette?

Reagerer på dette da det er nevnt i denne tråden at hylsa koster 1000 lappen og arbeid ca 2000. Er disse prisene tipping? Eller er det Kvernland i trondheim som er helt på bærtur? Noen som kan bekrefte, avkrefte?
V70 AWD 2005 mod, med snaut 90000km på tellern. Denne bilen har vel knapt sett 100 km/t på telleren. Og har vel heller aldri hatt mere en 1/3 gasspådrag i sin levetid. Så at slike vitale deler ryker gjør meg livredd.

Prisen er vel ca den samme som broderen fikk på sin xc70 for noen måneder siden. Fikk forklart at de hadde standardpriser på jobbene. Fikk også samme forklaringa at de kunne ikke garantere at det var den hylsa, men at det mest sannsynligvis var den. Og var det ikke den, så måtte de uansett ned med vinkelkassen for å komme noe videre til det som kunne være neste problem.( i dette tilfellet var det bare hylsa)

Per Turbo
29/03/11, 07:25
Drivakseltetningen som sitter mot vinkelkassa er jo en kjent lekkasjesvakhet med tidens tann. Men det er ikke noe tetning eller pakning mellom girkasse og vinkelkasse, derfor ruster hylsene ofte så de sitter skikkelig godt.

De har nok dratt på godt i taksten, og tatt seg godt betalt for "mangelen" men dette er som de andre her sier ikke store jobben i bunn og grunn..

Robert_AWD
29/03/11, 21:00
koster 1500kr for hylse-kit.
Snau 2timers jobb når man har løftebukk.
Om verkstedet tar 1000kr timen, så burde det ikke bli stort mer enn 3500-4000kr for jobben.

Du har ikke mulighet til å gjøre dette selv? Er ikke akkurat kjempevanskelig jobb. Tar bare litt tid, og krever litt enkelt system under demontering og montering.

Skulle mere en gjerne tatt jobben selv, men av og til brenner det med og få
bilen på veien igjen.
Selv om man i ettertid ser at man kunne både tatt fri fra jobb og kjørt leiebil flere dager for verkstedprisen. 7500.-

Ut fra det dere sier om feilsøking på et slikt problem, høres det helt latterlig ut for meg at det første de gjør er og koble opp noe diagnose til over 700kr for feilsøking. Istedet for og se under bilen, som alerede så og si står over bukken.
Fikk faktisk prisen ned litt etter at en annen pris var nevnt i går. så gilde endte på 6500.

Trivelig at driverk ryker på en bil som knapt vet hva belastning er. Synd at den er så god på andre måter, at man fortsatt velger og tviholde på den, bare spare til neste post.:)

Tore
30/03/11, 13:37
aldri opplevd den har sittet så hardt fast... men det kan nok skje.. desverre var volvo, OG verkstedene den gang sparsomme på smøremidlene ved montering..
Resulterte i at mange rustet både fast, og istykker...

Så vanlig at jeg på min (240.000 km/13 år) som aldri har byttet hylsa like gjerne bare kan bestille ny hylse og bytte først som sist, sammen med en passe porsjon smøremidler? Eller venter mann og ser hvor lenge det holder før man gjør noe?

Morgis
30/03/11, 17:28
mi hylse hadde rullet 260000 da jeg byttet.
Den satt litt, men ikke værre enn at jeg tok ei rørleggertang og ga den litt massasje med hammeren.
Renset splinesene godt for rust og smørte godt opp med mye fett før jeg monterte ny hylse.
Husk å bestill forsterket hylsekit fra nyere volvo awd.
Tror jeg har gitt deg delenummer på dette tidligere :)

Robert_AWD
22/03/12, 23:03
Da har den j... hylsa tatt kveld igjen.
Nesten på dagen 1 år siden sist.
Satte bilen i revers, slapp bremsen, etterfulgt av et smell.
Bar asfalt, på tomgang, hva er dette for noe lego?
Forslag til årsak?

Tore
26/03/12, 12:23
Er du sikker på at det er hylsa som har røket igjen?

Robert_AWD
26/03/12, 22:33
Lyden var liksom ikke til og ta feil av syns jeg, prøvde og gi på litt forsiktig på grusveien her for og kjenne.
Men tør ikke gi den så mye, sjøre greier tror jeg. Bytta Oljepumpa i februar i år, så håper den er i orden.
Men skall ta en skikkelig sjekk til helga.

Tore
27/03/12, 09:55
Husk at det er ett års reservedelsgaranti på Volvo (Siden du skrev at den skulle på Kverneland bil i Trondheim 28. mars 2011 ville jeg straks tatt turen dit med bilen i tilfelle dette er samme feil som sist - og således en garantisak som dekkes av reservedelsgarantien innen ett år).

I tillegg kommer kjøpsloven som gir 2 eller 5 års reklamasjonsrett, samt håndtverkerloven som også gir 5 års reklamasjonsrett. All grunn til å reklamere dersom ikke hylsa holdt mer enn ca ett år med normalt bruk.

GMV
27/03/12, 11:26
Ett tips er å smøre inn splines og hylse med Aquashield, det er mye brukt i offshore sammenheng. Fargen er grønnaktig og konsistensen minner litt om uherdet sikaflex. Er vel ikke uten grunn det blir populært kallt "kermit shit".

Link her (http://bennex.no/?page=1518&show=1563)

Tore
27/03/12, 14:30
Ett tips er å smøre inn splines og hylse med Aquashield, det er mye brukt i offshore sammenheng. Fargen er grønnaktig og konsistensen minner litt om uherdet sikaflex. Er vel ikke uten grunn det blir populært kallt "kermit shit".

Link her (http://bennex.no/?page=1518&show=1563)

Selges vel ikke akkurat på Rema1000 eller andre "dagligvarebutikker"?

GMV
27/03/12, 15:03
Selges vel ikke akkurat på Rema1000 eller andre "dagligvarebutikker"?

Nei :p Men jeg er heldig å har det på jobb :p Funker som fy, men er en god smuss samler...
Men det må jo gå å spraye hylsa med f.eks CRC SP-400? Som er sånn tyntflytende rystbeskyttelse som blir voksaktig.

Robert_AWD
01/04/12, 17:34
Siden jeg har litt problemer med awd på en av bilene, tok jeg den som skulle være i orden siden man i dag våknet til 15cm snø.

Opp en liten bakke i ca 30 kmt, før en 90graders sving, låser plutselg bakhjula seg, jeg prøver og styre etter, men uten store virkningen tar jeg plutselig tak i
grøftekanten og sklir pent uti. Sklir pent opp på siden av en strømpåle, og blir stående på siden av den med mm klaring.

Prøver og rygge opp igen, men spinner bare på et framhjul.
For en traktor til og trekke meg opp. Når jeg så står i bakken og prøver og ta løst igjen, spinner jeg kun på et forhjul, samtidig som
det virker som bakhjula prøver og holde igjen.
Før det liksom løsner og jeg kommer meg der ifra.

Hva pokker er det som har sjedd? Kan den forbaska hylsa kile seg om den ryker og låse bakhjula på glattisen?
Hadde ikke større farta en at jeg rakk og trykke på knappen for innfeling av speila mens jeg sklei opp på siden av strømpålen, satt liksom bare og venta på smellen.

Er det den hylsa som kommer ut ved siden av flexislangen til eksos anlegget som er den omtalte tro?

En kjempe dag.

Robert_AWD
01/04/12, 21:22
Kveldens oppdatering.

Da har jeg kjørt i ring og spunnet i ein liten bakke her.
Jeg har full AWD virkning de første 100 meterne, før det knepper til og bakhjulene bremser.
Så er det bare og stoppe bilen, starte opp igjen, og man har AWD i 100meter til.

Så da er det vel Pumpa som "tar" Kveld i ny og ne da!

GMV
01/04/12, 21:45
Eller trykkgiver som Texascom sier det er i 99% av tilfellene. Jeg ville iallefall byttet olje og filter, samt rengjort sugesil på pumpa.

AlfaRoger
04/09/13, 20:30
det er selve vinkelkassa ja. den består av to deler,tetter for dårlig i flensen der. før skiftet jeg bøtter og spann av disse på garanti,men så kom service løsningen med og file av flens og sette sammen igjen. funker bra det.

Har du mulighet til å forklare hvilken flens som skal files, og hvor mye?

Tore
05/09/13, 20:00
For å fullføre denne tråden fra min side;

Som sagt; denne 2005 XC70'n som jeg startet denne tråden med hadde OK hylse og AWD fungerte. Det gikk å rotere mellomakslingen noen grader frem og tilbake og man hørte det "klakket" litt i vinkelveksleren akkurat som om det var litt slark ett sted. Min 1998 V70 AWD var akkurat lik hele den tiden jeg eide den fra ca 130.000 til ca 230.000 km. Min 2005 XC90 var også akkurat slik da jeg kjøpte den, men der fikk jeg hylsehavari og måtte bytte både hylse og vinkelkasse nå i august, og nå er det minimalt med muligheter for å rotere på mellomakslingen frem og tilbake.

-Jørn-
02/10/14, 23:00
Kan noen være så snill å legge ut delenr på forsterket hylse?
Og evnt arbeidsbeskrivelse/info om den service meldingen fra volvo om sliping/filing for å få vinkelgiret tett?

Morgis
03/10/14, 07:00
Du finner alt under "how to".
http://forum.vccn.no/showthread.php?3848-850-X70AWD-Demontering-vinkeldrev-senterdiff