PDA

Vis full versjon : Konstant fartsholder 1998 S70 2,0 LT



Oxcyder
20/01/11, 19:46
Forhistorie: Kjøpte bilen brukt hos Møller Molde senvinteren 2010, det viste seg at konstant fartsholderen var deffekt.

Hadde bilen raskt på reparasjon-garanti hos Bilia Økern i Oslo.
Her ble det konstantert at "styre-enheten" var deffekt, og at denne måtte skiftes. Volvo hadde manko på denne, ventet i ca. 3 måneder på at denne enheten skulle bli produsert.

Hadde bilen så inne for å endelig få reparert konstant fartsholderen.
Men nå ble det konstantert at det var en vakum pumpe som ikke fungerte, og denne ble det fåretatt service på, ikke utskifte.
Glad å lykkelig var jeg, men gleden var kortvarig.

Jeg synes konstant fartsholderen reagerer tregt.
Og på tur til Røros opplevde jeg at denne skrudde seg av når jeg kom i motbakke i ca. 80kmt.
Senere på høsten, oppdager jeg at Resume funksjonen ikke fungerer.
Etter å ha bremset opp for trafikk, får jeg ikke koblet den inn igjen.
Fungerer heller ikke å skru den av og på igjen, jeg må skru av tenninga for at den skal fungere igjen. Slik har den vært i hele høst og vinter.

Nå har jeg endelig hatt bilen på reparasjon/feilsøking hos Bilia Økern igjen.
Men nå plutselig bestemte konstant fartsholdere å fungere riktig igjen.
Så da må jeg bare håpe at den fortsetter å virke...

Noen andre her som har noe konstruktive innspill her?

GMV
22/01/11, 22:13
Det er ikke rare greiene en slik består av.... Pumpe, en ventil på brems og clutch pedal, Vacum klokke på gasspedalen, og en liten styre enhet i sikringsboksen i motorrommet samt hendel.
Kan jo være lekasje på slangene fra pumpen som sitter under batterihyllen og frem til kupeèn, eventuelt feil på en av ventilene/vacumklokken.

julen
22/01/11, 23:27
du kan sjekke bryterne på bems å cutshbedaln i første omgang. det er fort gjort å ikke å gjøre å der er ikke uvanlig de må justeres.
den fjærbelasta brytern må stå helt intil bryter huset så langt inn den kommer helst når pedaln står ute.
var borti lekasje på en pumpe engang. da var det nok at jeg tok av lokket å retta på pakninga som var litt blåstut.

GLTOslo
25/01/11, 22:11
du kan sjekke bryterne på bems å cutshbedaln i første omgang. det er fort gjort å ikke å gjøre å der er ikke uvanlig de må justeres.
den fjærbelasta brytern må stå helt intil bryter huset så langt inn den kommer helst når pedaln står ute.
var borti lekasje på en pumpe engang. da var det nok at jeg tok av lokket å retta på pakninga som var litt blåstut.

På min er dette problemet. Dvs løfter man pedalen opp litt, så funker Cruisen. Men jeg fant ingen justeringsmulighet på bryteren.. Prøvde en jalla løsning med en lite hette på bryteren men det var ingen suksess. Forslag?

julen
25/01/11, 22:51
prøv å ta brytern helt av å prøv deg fram. er bare å strekke ut brytern(den deln av brytern som er fjærbelasta å beveger seg ut å inn).

Oxcyder
25/01/11, 23:21
Jasså, forstår jeg det riktig at selve bryteren på bremsepedalen kan ha hengt seg og signalisert at jeg fortsatt bremser?
Derfor resume ikke har fungert?

Testet den senest i dag, og nå virker den som den skal :)

GLTOslo
26/01/11, 20:46
Jasså, forstår jeg det riktig at selve bryteren på bremsepedalen kan ha hengt seg og signalisert at jeg fortsatt bremser?
Derfor resume ikke har fungert?

Testet den senest i dag, og nå virker den som den skal :)

RIktig. Det er nok fjæra som er dårlig, og at den derfor ikke går helt i retur

bigswede
27/01/11, 01:45
Min kommer litt tregt igang. Typisk så snyker den 5-10km/t før den drar bilen opp i ønsket fart. Er dette noe jeg bør se nermere på?
Ikke kontant (som på stefars V50) Men alt annet virker som det skal.

GMV
27/01/11, 21:52
Min kommer litt tregt igang. Typisk så snyker den 5-10km/t før den drar bilen opp i ønsket fart. Er dette noe jeg bør se nermere på?
Ikke kontant (som på stefars V50) Men alt annet virker som det skal.

På min å er det slik, men tror det kommer av at det er ett vacum system og ikke elektronisk gasspjeld som på V50.