PDA

Vis full versjon : Problemer med ABS-systemet



PressvalsGaleiden
19/01/11, 17:05
Får vel si hei hå, med tanke på at det er min første post her, som en liten introduksjon. :cool:

Det har seg så at jeg ikke får ABSen på 850en min til å fungere, har tatt en titt på ABS-modulen (som sitter under pumpa) og denne var rimelig klar for dynga. Så jeg tok å bestilte en brukt og overhalt en fra USA via eBay, som ikke kostet allverden (selger har nesten 100% positiv feedback).

Problemet er at den hersens lampa fortsatt står i og lyser, var borte på den lokale Volvoforhandleren og fikk lest ut feilkoder istad, fikk feil på disse tingene:

*ABS-føler foran og bak gåen (de to bak er flunka nye, så litt mystisk)
*Hovedrelè Styreenhet
*Permanent feil (??)

Det er her jeg begynner å bli litt frustrert, og lurte på om kanskje noen her har noen innspill om hva problemet kan være? Karen på Volvo mente på at det sannsynligvis var noe kluss med styreenheten jeg kjøpte. Selv er jeg åpen for at jeg kan ha gjordt et bomkjøp, men tenkte å høre med dere før jeg bestemmer meg for noe her. ;)

TeamBørnOut
19/01/11, 17:10
Hadde du søkt hadde du funnet ut at det er mange som har dette problemet. Det er i 99% av tilfellene sprekk i loddingene i selve styre enheten. Denne går å fikse :)
Om du sender den vekk eller tar den selv får du avgjøre. husker ikke hvem som kan fikse dette men hvis du søker finner du nok svaret fort

volvoRsport
19/01/11, 17:17
Hadde du søkt hadde du funnet ut at det er mange som har dette problemet. Det er i 99% av tilfellene sprekk i loddingene i selve styre enheten. Denne går å fikse :)
Om du sender den vekk eller tar den selv får du avgjøre. husker ikke hvem som kan fikse dette men hvis du søker finner du nok svaret fort

Men hvis han har kjøpt en overhalt ABS-modul så burde det jo ikke være den, hvis den i hele tatt er overhalt(?). Hvis det er feil på ABS-modulen vil det vel også komme opp feilkode på høyre sensor bak?

PressvalsGaleiden
19/01/11, 17:17
Har lest rundt og sett at det er veldig mange med akkurat dette problemet her, derfor jeg kjøpte en som har blitt overhala, eller hvertfall påstått overhala, da den som satt i min var umulig å reparere på. Er jo som sagt mulighet at jeg har gjort et bomkjøp, får ta en titt på styreenheten når helga kommer tenker jeg ;)

Ekke alltid så greit med denne gamle elektronikken..

TeamBørnOut
19/01/11, 17:23
Mulig det er et annet system i usa ja. men det kan vell en av gutta med VADIS her sjekke ut for deg.
Hvis den er overhala så bør det vel synes?

Du har ikke den gammle enda å kan sjekke nrene mellom boksene?

PressvalsGaleiden
19/01/11, 18:35
Mulig det er et annet system i usa ja. men det kan vell en av gutta med VADIS her sjekke ut for deg.
Hvis den er overhala så bør det vel synes?

Du har ikke den gammle enda å kan sjekke nrene mellom boksene?

Har kryssjekket nummrene på den gamle VS den nye boksen, alt er identisk. Vadis sier også det samme, eneste forskjellen jeg kan se i farten er fargen på klistrelappen, som er omvendt på den nye i forhold til den gamle.. :S

Merkverdig. En ting jeg lurer litt på mens vi er inne på det; Er det forskjell på ABS-systemene på 94-95' og 96-'mod? Ser det er litt andre typer "styreenheter" som dukker opp via diverse hugger-sider.

EDIT: Silikonet på den "overhalede" boksen ser temmelig fersk og rein ut, av det jeg kan se. Og låseringene mangler, så karen har sannsynligvis vært inni den å fikla.

Morgis
19/01/11, 19:18
Om du har en defekt sensor og et defekt hovedrele, så kan du ikke forvente at feilkoden forsvinner selv med ny fungerende modul. Skift dette du.

Antar du har 96-97modell med OBD2 system..

ola normann
19/01/11, 20:15
Det skal vel være mulig å måle sensorene. Tror det er å måle spenning over sensorledningene mens du snurrer på hjulet, mener det står beskrevet i vadis.

Hva hadde skjedd med den gamle styreenheten?

PressvalsGaleiden
19/01/11, 20:35
Om du har en defekt sensor og et defekt hovedrele, så kan du ikke forvente at feilkoden forsvinner selv med ny fungerende modul. Skift dette du.

Antar du har 96-97modell med OBD2 system..

Og hvor finner jeg dette releet? Er ikke helt lommekjent. Stemmer at det er 96' med OBD2 ja ;)



Det skal vel være mulig å måle sensorene. Tror det er å måle spenning over sensorledningene mens du snurrer på hjulet, mener det står beskrevet i vadis.

Hva hadde skjedd med den gamle styreenheten?

Den gamle styreenheten var full av noe som minnet styggelig om bremsevæske, mulig dette pga tidligere lekkasje fra bremsevæskebeholderen :P Kan jo tilføye at ABS-lampen har lyst siden jeg kjøpte bilen, som er over et år siden. Vil i hovedsak få orden på ABSen pga EU-kontroll snart.. ;)