PDA

Vis full versjon : Oljetemp.<- Kjøling



Yngste Haugerud
19/01/11, 16:32
Lurer litt på hvor stor oljekjøler jeg trenger for å holde olja på rett temperatur.
Den kommer opp i 130 grader med den standard vannkjøleren til volvo under hardkjøring, noe som er heeeeelt på grensa til det olja tåler. ved montering av ny kjøler vil ikke volvo kjøleren bli brukt mer.

Så lurer på hvor stor kjøler jeg trenger for å oppretholde riktig tempratur?

13, 16, 19, 25 rader?

Noen erfaringer, formler ol som kan hjelpe? :)

TeamBørnOut
19/01/11, 17:04
Kjøper blokk med termostat. så kan du kjøre med en stor oljekjøler... Blir ofte litt leiking etc. greit å ha mye å gå på da :)

Yngste Haugerud
19/01/11, 17:29
vil nødig kjøpe noe dritsvært med tanke på plass :)
har ikke leita så mye men kan ikke huske å ha sett noen med innebygd bypass og termostat.
Veitu om noen som selger det?

TeamBørnOut
19/01/11, 17:33
Sitter som oftest på "olje kjøler adapteren". kjører med den minste oljekjøleren til pedersen(13 eller 16?) selv. Men merker tempen går opp fort når man er uheldig med clutch og brems. Men går jo å løse hvis man plasserer kjøleren forran IC / radiatoren så lufta sirkulerer litt. på gammle bilen hadde jeg den største de hadde. den lå tempen gjevnt på hele tiden. men jeg brukte også varmeveksleren for å få opp tempen på olja kjapt

Yngste Haugerud
20/01/11, 16:57
Javel :) de har jeg sett. er kanskje lurt og beholde varmeveksleren mtp på rask oppvarming ja.
tenkte jeg skulle spare litt plass imot dp og grenrør ved å bruke en filterflytter og kun ha adapter med slangetilkoblinger på blokka. Det går jo an uansett men vannkjøleren tar jo litt plass.

TeamBørnOut
20/01/11, 17:02
Sandwich:
Med termostat kr 695
(pedersens racing)
Om det er veldig nødvendig å ha den vannkjølte der er jo en annen sak. jeg syns ihvertfall oljetempen steg raskere med den. men jeg hadde flyttet oljefiltrene mine også. mulig de fikk litt ekstra kjøling der

Yngste Haugerud
20/01/11, 17:18
Tenkte jeg skulle montere kjøler og filtere forran ic. så en 19 rader, adapter og filterholder burde vel holde.

Yngste Haugerud
20/01/11, 18:47
erre 3/4" gjenger på filteret?

TeamBørnOut
20/01/11, 18:51
"tror" det stemmer med noe sånt ja. 3/4 var ihvertfall noe som dukket opp hvis man googlet

Yngste Haugerud
20/01/11, 19:00
satser på det ;)