Vis full versjon : Billig dekk Vs dyre dekk
TeamBørnOut
19/01/11, 11:50
Er jo faktisk flere folk her inne som kjører rundt helt uvitende om at billig dekk er farlig på våte veier etc.
The Perl er en av di som ikke tror våt veibane med mye trafikk (gummi rester) og dårlige dekk er en glatt kombo når det kommer litt regn.
Han bor litt langt unna stor byn så det kan jo være en av grunnene...
Men uansett. Hva er deres værste erfaringer? dekk produsent?
Min erfaring er at sharifs strata ikke er det værste man kan ha.. men er utrolig dårlig :P
Trenger ofte en del lodd på disse og når regnet kommer så får man fort vinter følelsen på svingete veier..
Det er slik at dei fleste vil ha et godt vinterdekk når dei kjem til forhandlar å bestiller. Då er det ofte at det blir dyre dekk, men som alltid henger pris og kvalitet saman.
I mange tilfeller er billige vinterdekk ikkje holdbare nok, sitter ikkje på veien slik det burde gjere og dermed blir kunden skuffa.
Sommardekk derimot, er det meir eller mindre forhandlar som bestemmer for kunden fordi forhandlaren sitter med tilbakemeldingane og dermed har større grunnlag for hvilket merke kunden bør velge.
Personlig har eg prøvd nokre merker så langt og ikkje alle dyre merker
lever opp til forventningane, samt at et billig hjul kan være bedre enn forventa.
EDIT:
Av erfaring vil eg faktisk anbefale det gamle Nexen N3000 som et alternativt sommerdekk, sitter relativt greit og tar vekk vatn bra, lite støy og bra slitesterkt. Hadde desse dekka tidlegare på 740 (er kommet et N6000 som skal prøvast til sommaren)
På 740 har eg Federal ss595, et veldig glatt dekk på våt asfalt, sitter egentlig dårlig men er relativt holdbart (!) mistenker veldig hard gummiblanding i desse hjula. (ryker godt iallefall hehe)
Altså, alle vet at billige dekk og våt asfalt ikke er noen bra kombo, men det var jo overdrivelsen til finstad han reagerte på :p
Det er vanvittig stor forskjell på dekk. Det merker man særlig om vinteren! Det å legge litt ekstra penger i gode vinterdekk er både billig livsforsikring og er med på å skape en problemfri bil-vinter. Man kan jo få tynnslitte nerver av dekk som ikke klarer å ta deg ut av kryss, kjøre forbi eller ligge stabilt på veien.
Her nord er det egentlig pigg som gjelder og da er Nokian Hakka 5 og 7 supre dekk i mine øyne. Gislavaed er et "billig" dekk som har fungert bra på mine biler. Billigere enn det tør jeg ikke kjøpe. Finns selvfølgelig andre gode dekk også, men har man først vært strålende fornøyd med Nokian, så hvorfor ikke fortsette? :) Jeg driter ikke penger, så det å kjøpe dekk for og teste er uaktuelt. Når jeg først kjøper skal det være ordentlig.
En annen ting er jo alder på dekk. Vinterdekk som er mer enn to sesonger gamle er søppel i mine øyne. Selv om mønster og pigger bra. Det hjelper så lite når ikke gummien klarer å få tak.
Hva angår sommerdekk er jeg litt mer slumpfeldig. Jeg trenger ikke de beste eller dyreste dekkene her. Vi har dårligere veier her nord, og ligger sjelden i mer enn 110-120km/t. De eneste kriteriene jeg har er akseptabelt støynivå og gode våtegenskaper. På tørr vei sitter breie dekk uansett så lenge hastigheten er lav.
Edit: Verste dekk erfaring; tar ikke hensyn til kompiser sine loslitte 10år gamle dekk, men dekk som er nye og helt ubrukelige. På vinter tror jeg General Altimax (mener det var navnet) må være det værste jeg har kjørt. Ubrukelige til alt. På sommer er nok Sava værst (Esso er stor forhandler av disse). Kjøpte nye slike dekk og de var ikke egnet til noen verdens ting og kjørt til kordene på et par måneder.
jeg hadde en kort periode dekk fra produsenten "Triangle".
Det var søppel det. Støyet, sporet, var firkantet i profilen, og så ut som de var regummierte. Men de varte evig, helt til asfalt kanten tok knekken på den ene.. heldigvis.
Jeg er har hatt en del forskjellige dekk, aldri det dyreste, men Nangkang fungerer fint for meg.
Får mye for pengene der.
Hadde selv noen 225/45R18 Linglong dekk på gamle Merca mi og dekkene kostet ca 1500kr for alle 4, men merkelig nok så var de ikke livsfarlig på våt vei. Eneste var att de ble slitt ut veldig fort.
Gikk da over til Nangkang som er hakket dyrere og forskjellen ble som natt og dag.
På vinteren har jeg lagt ned ca 3000kr på dekk de heter Maxxis og har blitt kåret til nr 4 i verden på piggfrie dekk.
Men har også litt erfaring med dyrere dekker hadde 4stk dekk fra Michelin og det er faktisk de dårligste dekka jeg har hatt. Masse høydekast og de slapp fra felgen mange ganger:eek: ødela ett sett med felger grunnet de dekka. så er ikke alltid dyrere er best
Men som med alt annet det finnes alltid noen mandagsprodukter.
har hatt Goodride sommerdekk, på en 520i, og ... erfaringa var noe laber. Nå skal det sies, dette er absolutt bunnslammet fra gummiproduksjonen, du får et dekk til under 500kr, men det skulle dugg på asfalt til før det sleit seg løs. moro med RWD, men kontrollen er ikke helt det jeg skulle ønske meg.
Som morgis sier, har hørt mye bra om NanKang, kommer til å prøve dette til sommeren. Hvilket NanKang har du, Morgis? NS-2?
cossykiller
19/01/11, 12:51
dekktester er bare og hive i søpla, ikkje kjøp dekk etter hvordan de kommer ut i test, det som gjelder for deg som kunde er jo og få noen dekk som er gode på det underlaget DU kjører på, nytter ikke om du f.eks kjøper de beste piggdekka om du skal kjøre rundt her på lav jæren, da vi har på en "normal" vinter 4-8 dager med snø, resten slaps. Kjøp de dekkene som passer til føret rundt deg.
Greit fornøyd med federal dekkene mine jeg også.
B(ad)C(heap)T(ire) dekkene jeg hadde derimot... De var livsfarlige uansett føre!
kjører med gamle continental ett el anna piggdekk på min 760 (3.sesong), og selv om di er gamle og sikkert beg å bli hard så er det di beste vinterdekka jeg har hadd på volvo, sitter som støpt på vinterføre. ikke noe prob å stoppe el ta i veien på holka, og er bare å kjøre på med di dekka. men dem blir nok byttet ut til neste vinter:)
Prøv Kenda Kaiser på våt asfalt, da mener du ikke at Nankang er dårligst lenger iallfall!!
altså mitt tips er igrunn detta "Klarer du ikke å uttale navnet på Dekkprodusenten la vær å kjøp dekka" Det samme gjelder biler
altså mitt tips er igrunn detta "Klarer du ikke å uttale navnet på Dekkprodusenten la vær å kjøp dekka" Det samme gjelder biler
den er sann:)
Med andre ord burde du ikke vurdert å kjøpe deg Citröen C5 engang :p
Anders Dybvadsskog
19/01/11, 14:12
Kjører kenda kaiser på sommer og for å si det sånn så finnes det bedre dekk når det kommer til våt asfalt:p men når det er tørt synes jeg de er supre:)
På vinteren kjører jeg med Vredestein, altid hatt de dekka og de har aldri svikta meg:) Eneste som jeg har prøvd denne vinteren enn før er at jeg har gått over til pigg etter som dama bruker den mer enn meg nå.
TeamBørnOut
19/01/11, 16:04
Altså, alle vet at billige dekk og våt asfalt ikke er noen bra kombo, men det var jo overdrivelsen til finstad han reagerte på :p
Hvilken overdrivelse? at man enkelte steder kan sladde med lat bil med slike dekk etter / under regnvær? Null problem som i rundkjøringer og andre steder hvor det er mye trafikk..
Gummi + regn = glatt :)
Håper The Pearl blir med på veddemålet vi diskuterte i den andre tråden. 4stk nyinnkjøpte billigdekk er gjort nå :)
Å sladde og å tømme et gir er ikke nødvendigvis det samme:p
Kjører stort sett Michelin sommer og vinter! Michelin sine dekk er verdt hver krone :D
Nettopp bestillt nye Michelin Pilot Sport3 225/40-18 til R'en i dag :)
Har kjørt med marangoni zeta linea på 2 bilar som eg har hatt.. Relativt billige dekk med v-mønster som satt meget bra på veien på våt asfalt, god vanndrenering og lite støy..! Men trur ikkje ein får dei større enn 215-40-16, riktignok den dimensjonen eg hadde, fant aldri større på dei tider.. ;)
Verste erfaring eg har hatt var når marangoni dekka var utslitt, å eg måtte ha lovlige dekk.. Tok 4 stk 15" continental sport contact 2 som låg bak garasjen og det hørtes ut som plastikk dekk :D Spurte brodern etterpå kor dei kom ifra, då sa han at dei va til gamle bilen hans og hadde ligget der i nesten 5 år.. :D
kjørte i fjor sommer på Nankang NS2 Sport, de er jo ganske rimelige,men også bra etter min mening når det kommer til vannplaning å våt vei...
Men holder meg unna Wanli/Linglong,verste jeg har kjørt med..
Har kjørt Toyo, Nankang og Hankook av billige dekk.
Vinter:
Toyo fornøyd uten problemer og satte meg ikke fast. Nankang billig dritt og rister jo mer du kjører. Hankook funka bra første sesong, men ikke andre. Nokian Hakka R funka og knall og kjørt på det siden.
Sommer:
Toyo satt veldig bra, ikke noen store problemer. Hankook var jeg også fornøyd med. Michelin Primacy HP er det dekket jeg har vært mest fornøyd med og har i dag.
Erfaringen tilsier legg litt ekstra penger i det og ha dekkene lengre samt bedre feste. Men forskjellen er størst på vinterhjul.
TeamBørnOut
19/01/11, 17:24
Ikke minst ferske vinterhjul :) Hadde noen dekk som var veldig gode for 2 år siden. i fjor var de ikke i bruk. i år var de ikke så bra :P
Toyo er jo ingen billigdekkprodusent, de hadde jo f.eks Proxes T1-S eller noe sånt som var det beste og dyreste man kunne få når jeg var 18 iallfall.
THolandsli
19/01/11, 17:31
Flyttet til "Dekk, felg, chassi og bremser".
Jeg hadde noen billige Kumho ECSTA Supra tidligere, ok dekk på tørt føre men skumle når det ble vått. Nå har jeg Falken FK452 som også er billig, men mye bedre enn kumho dekkene, faktisk ble jeg meget positivt overrasket over falken dekkene.
På vinteren kjører jeg hankook ipike, billige og bra, mye støy og ikke så gode egenskaper på bar asfalt, men det kjører jeg veldig lite på i løpet av vinteren.
hadde noen billige nankang da vi kjøpte 745 eter at kjeringa u frevilig lærte seg og ratte epa i 60+kmt p våt handla vi inn et sett pereli sommer dekk fra eiker (møka dekk) av den billige sorten 2600kr isj for 4 ink påleging... bråker støyer og sliter skeivt eter 4 hjuls kontrol kastes til våren...
nå i vinter er det hakka 7 (jule gave før tiden av svigers) deven og det siter trur det er råeste dekket jeg og frua har hatt på bil:)
På sommern har jeg stort sett det billigste jeg får tak i.
Er fullstendig klar over at det er søppel, men jeg bruker det allikevel.
Om vintern derimot prøver jeg alltid å ha så ny dekk, og så bra dekk som mulig, helst nytt sett for sesongen, men blir jo ikke alltid slik.
kjører toyo garit g4 på vintern på 2 biler og dunlop som jeg ikke husker navn på en bil og veldig fornøyd med toyo litt mindre fornøyd med dunlop (piggfrit) hadde også nokian hakapellita (fjordårets model) med pigg og syntes ikke jeg sliter noe mere med og stoppe med toyo en nokian dekka mulig det bare er meg.
sommern har jeg brukt mye nexen når jeg har kjøpt nye dekk ellers har det bare vært nedslitte gamle sommerdekk og det er hvertfal glatt:) men nexen dekka syntes jeg har funket greit nokk,
en viktig ting er jo og huske hva man har av dekk og kjøre etter det og vær og føreforhold!
ja jeg drivrer å tar lappen på personbil om dagen og kjørelæreren min sa at når jeg fikk meg bil så skulle jeg ha dyre og gode vinter dekk mens omtrent billigst mulig sommer dekk ;) av den grunn at det skjelde var mye problem at det var glatt om sommeren om man brukte hue, selv på våt vegbane.
nja legg litt kr i sommer dekk mindre støy og bråk og du merker det litt på supe regninga.. siter bedre på våt med litt gassing også... gå for no kjent no eller noe flere her kjører på mine pereli dekk skal kasstes eller slures av til våren bråker uller og er generelt reva pipper i svinger og ja m***k dekk
Jeg hadde noen billige Kumho ECSTA Supra tidligere, ok dekk på tørt føre men skumle når det ble vått. Nå har jeg Falken FK452 som også er billig, men mye bedre enn kumho dekkene, faktisk ble jeg meget positivt overrasket over falken dekkene.
På vinteren kjører jeg hankook ipike, billige og bra, mye støy og ikke så gode egenskaper på bar asfalt, men det kjører jeg veldig lite på i løpet av vinteren.
Falken er etter min erfaring et av de beste billig-merkene. Så det er stor sjanse for at jeg også kjøper FK452 til sommeren.
INFO: Marshal og Kuhmo er produsert på akkurat samme fabrikken.
Marshal sitt vinterhjul KW31 er omtrent heilt like Nokian sine piggfrie R, kun små detaljar som skiller men sjølve mønsteret er heilt likt, samt at gummiblandinga er litt ulik for å produsere et rimligere dekk.
skal du sitte på en tur til sommern når det regner kansje så får vi se hvor mange gir det spinner på? er ikke noe problem å gasse ut bilen i tredje gir å treffe spærra i oslo en regnværs dag gitt!
TeamBørnOut
23/01/11, 12:45
Er så bra at folk ikke skjønner hvor glatt det blir på regnvær i oslo med sånne dekk haha
Spurte perl om han ville vedde bilene sine mot mine... sa han kunne sitte på når jeg tømte litt gir på glatta... hørte ikke mer gitt :P
nå er gjerne asfalten varm, slitt og av nyere type enn mange andre steder i landet. vi har en del grovere asfalt, mindre trafikk og da mindre varme i asfalten. har ikke sjangs til å tømme noe som helst gir på våt asfalt om jeg ikke provoserer fram det.
kjør deg en tur til trondheim så finner du det nokk ut du også ;)
Hadde noen dekk som het linglong eller noe sånt på 940en, var null problem å clutche ut hjulspinn på 3gir på motorveiene rundt bergen med de. Det hadde jo en viss underholdningsverdi, men kjøper ikkje sånne dekk en gang til
Hehe dette er artig.
På sommeren så er det som oftest at det blir noen nye sett bakdekk, jeg vet ikke hvorfor, men de slites visst mye fortere en framdekkene.
anyway, det hadde regnet og jeg kjørte rundt med slicks dekker bak bokstaveligtalt. det slang uten problem opp til 3 gir. dette var en gang i tiden hankook z212 gateslicks dekk som gummi balndingen er veldig bra på.
tenkte jeg skulle være forsiktig og legge om dekkene før jeg ble stoppa av onkel, så jeg skulle slippe reaksjoner. så hadde christian her på forumet noen helt nye triangle dekk, var visst det billigeste av det billigste på e18 motorsenter, vi snakka ver undel 500kr pr dekk.
jaja, jeg la om dekkene og kjørte videre, med de dekkene kunne jeg helt uten problemer legge ut bilen i !!5!!! gir. DVS at de utslitte hankook dekkene som snart var på korden satt bedre en disse triangle dekkene altså =P
Hadde Kenda Kaiser bak på 940en før og med de var det lett å spinne ut 4. gir rett fram med truetrac på enkelte plasser med spesielt glatt våt asfalt. Men da hadde jeg litt mer enn 116 hk og 180?nm også... Finstad skrev ikkeno om at han kasta på bilen eller at det var snakk om sladd, han skrev at han spant ut 3. gir på bilen sin og en kan si hva en vil men det er iallfall ikke å legge fingra imellom.
har nevnt at jeg gasser ut bilen i sladd ja, men når jeg skal rette opp sladden igjen er det ikke noe problem å treffe spærra du må nokk lære deg å lese
Skal jeg lære meg å lese ?
er jo ikke første gang du kommer med useriøse kommentarer..
Syns jeg husker noe om en 400hk 240 som du fikk godkjent hos BT?
Eller det husker vel ikke du... for du husket jo ingenting fra den bilen...
var ikke deg jeg sikta til glemte å qoute sikta til the sven
TeamBørnOut
24/01/11, 18:12
Skal jeg lære meg å lese ?
er jo ikke første gang du kommer med useriøse kommentarer..
Syns jeg husker noe om en 400hk 240 som du fikk godkjent hos BT?
Eller det husker vel ikke du... for du husket jo ingenting fra den bilen...
De enste useriøse innlegga i denne tråden er dine... Reinsdyr legger ikke igjen gummi på samme måte som biler gjør i oslo trafikken. Det er glatt i oslo på regnfulle sommerdager med dritt dekk..
De enste useriøse innlegga i denne tråden er dine... Reinsdyr legger ikke igjen gummi på samme måte som biler gjør i oslo trafikken. Det er glatt i oslo på regnfulle sommerdager med dritt dekk..
Det reisdyrene legger igjen på asfalten er nok noen hakk glattere enn gummi så kom faen ikke her!;)
M.Engelsen
24/01/11, 20:16
Da har du løsningen der da ! :)
I mine omgivelser er det nada, niet, null problem med Nankang på vått føre, mens der du bor er det et problem, enten det er sjåførene sin feil, eller veidekke...
I mine omgivelser er det nada, niet, null problem med Nankang på vått føre, mens der du bor er det et problem, enten det er sjåførene sin feil, eller veidekke...
woop! Enig :D
Blir Sunew på meg til sommern! :D
THolandsli
24/01/11, 20:27
kjør deg en tur til trondheim så finner du det nokk ut du også ;)
Har ikke merka noe til dette jeg akkurat. Men nå har jeg inntrykk av at jeg ikke er helt som den gjennomsnittlige brukeren her inne siden jeg fort kjører 3-4 sesonger på et dekkskift. (v/15-20kkm i året) Bilen er ikke akkurat noe råskinn med sin 2.5t på 193hk heller.
Er egentlig motstander av billigdekk, men kjører forøvrig et billigdekk ved navn Kenda Kaiser nå og synes det skal veldig mye til før det vannplaner. Støyer lite og ganske slitesterkt i tillegg.
Hadde jeg regnet med å ha en levetid på dekkene mine med 3-4sesonger hadde jeg nok kostet på meg skikkelige dekk jeg også :p
Hadde jeg regnet med å ha en levetid på dekkene mine med 3-4sesonger hadde jeg nok kostet på meg skikkelige dekk jeg også :p
du må jo iallefall ha 2 stk dekk som er ordenlige da. kjører du bakhjustrekk så må du ha ordenlige dekk forran i det minste, om det sku gli litt ut etter en regnværs dag etter et par uker med sol så er det litt deilig at den ikke glir ut i trynet. ræva klarer man fint og kontrolere.
Om dekka er glatte på vått føre så er det ikke verre enn å slakke litt på gassen da. Trenger ikke å spake den ned i 3 gir og sparke pedalen gjennom gulvet. Jeg har kjørt billig dekker og aldri slite med glatt føre selv i Oslo;)
har nevnt at jeg gasser ut bilen i sladd ja, men når jeg skal rette opp sladden igjen er det ikke noe problem å treffe spærra du må nokk lære deg å lese
Her er det du skrev:
jeg hadde nankang NS2 på min i sommer dimmen på dem var 225/35 ZR18 og da kunne jeg tømme tredje gir i hjulspinn med min LATE F motor som ikke gikk reint når det var vått å det var spærre på den
Du får gjerne diskutere opp og i mente hva du har skjult i teksten der men jeg melder meg ut med dette innlegget.
Kan det være noen som forveksler hjulspinn og sluring på koblingen her?;) Jeg har noe 215/40-17 kinadekkgreier på den blå 89mod 240en. Klarer såvidt å spinne litt i 1. gir når det er vått på veien og det er uten sperre.
Har kjørt mange forskjellige dekkmerker. Om man ikke bryr seg om dekkstøy og litt lengre stopplengde så er kinadekk helt greie til vanlig bruk. Har aldri følt meg utrygg med slike dekk på bilen. Var litt mer "jålete" angående dekk i min ungdom, nå er det mere et forbruksprodukt for meg. Sommerdekk altså, vinterdekk er en annen sak.
Det er en selvfølge at kinadekk ikke har like bra egenskaper som dekk med en pris som er mange ganger høyere, skulle ellers bare mangle.
Men tilbake til veigrepet i Oslo-området. Om det virkelig er så forferdelig dårlig som enkelte skal ha det til så håper jeg det blir fokus på det snarest. På den måten kan myndighetene få bevilget midler til utbedring før det skjer fæle ulykker;)
TeamBørnOut
25/01/11, 20:23
Har jo vært skriv om dette da :) dette problemet ble mye være etter at det ble piggdekk avgift i oslo.
Kanskje en form for subsidiering av dyre sommerdekk er veien å gå? ;)
Jeg har Michelin X-ice på V70 min de kan anbefalles på det sterkeste.
Jeg har Michelin X-ice på V70 min de kan anbefalles på det sterkeste.
X-ice får to tomler i været av meg også :)
Har jo vært skriv om dette da :) dette problemet ble mye være etter at det ble piggdekk avgift i oslo.
Det som er så latterlig er dette:
OK Piggdekk før det var snakk om oblater for det.
Da var det ordenlige pigger, som FAKTISK stakk på utsiden av gummien.
Hva skjer så?
Norge finner ut av at piggdekkene er det som tar livet av folk som røyker, og trolig dette som er årsaken til at folk dør av aids, kreft, kols, astma. Jeg trur faktisk det kan forårsake at man kan bli blind også?
Så de bestemmer seg for og legge på en egen avgift på piggdekk.
OK, hva skjer så?
Jo, dekkene blir lagd med miljøpigg, for og unngå at folk skal få hiv, kols, astma, pollen allergi, kreft, og antegelighvis rødekopper også.
Disse piggene er jo bare såvidt skrubber øøøøøørlite mere en piggfritt.
Men hva skjer så når piggene nærmest er ubetydelige i de nye dekkene ? det driter vel staten i, om folk prøver og kjøre 5% mer sikkert en de som kjører piggfritt. ja da får de faen ta den smellen og betale den avgifta for de piggene.
FOR ET SYKT LAND VI BORT I!
TeamBørnOut
25/01/11, 22:33
Dette svevestøvet vettu!! (det som ikke svever på våte veier som der er 99% av tiden på vintern......) :P
Ikke nok med det, nå VURDERER dem å innføre påbud om vinterdekk.
VURDERER!!!
Det som er så latterlig er dette:
OK Piggdekk før det var snakk om oblater for det.
Da var det ordenlige pigger, som FAKTISK stakk på utsiden av gummien.
Hva skjer så?
Norge finner ut av at piggdekkene er det som tar livet av folk som røyker, og trolig dette som er årsaken til at folk dør av aids, kreft, kols, astma. Jeg trur faktisk det kan forårsake at man kan bli blind også?
Så de bestemmer seg for og legge på en egen avgift på piggdekk.
OK, hva skjer så?
Jo, dekkene blir lagd med miljøpigg, for og unngå at folk skal få hiv, kols, astma, pollen allergi, kreft, og antegelighvis rødekopper også.
Disse piggene er jo bare såvidt skrubber øøøøøørlite mere en piggfritt.
Men hva skjer så når piggene nærmest er ubetydelige i de nye dekkene ? det driter vel staten i, om folk prøver og kjøre 5% mer sikkert en de som kjører piggfritt. ja da får de faen ta den smellen og betale den avgifta for de piggene.
FOR ET SYKT LAND VI BORT I!
men vi har det jo så greit, vi skal ikke klage, tenk på de i afrika. Det værste med norge er jo at alle har råd til å betale for all denne galskapen og bryr seg ikke.
A.Finstad skrev:
jeg hadde nankang NS2 på min i sommer dimmen på dem var 225/35 ZR18 og da kunne jeg tømme tredje gir i hjulspinn med min LATE F motor som ikke gikk reint når det var vått å det var spærre på den
var nok att den heller var i 1.gir enn 3.gir, trodde vel den sto i 3....
mye merkelig
TeamBørnOut
25/01/11, 22:49
eller at det var vintern? :P
eller at det er glatt som is under slike herlige forhold :P
A.Finstad skrev:
var nok att den heller var i 1.gir enn 3.gir, trodde vel den sto i 3....
mye merkelig
Eneste på bilen hans som slurer i tredjegir er clutchen:rolleyes:
Børge Vikebø
25/01/11, 23:09
Har Mich X-Ice XI2 på min nå, 205/55R16, og synes de virker meget tilfredsstillende.
Hadde Gislaved Softfrost2 i samme dimensjon før, og kjørte de halveis inn i denne sesongen. Hadde 2-3mm bak, men fremdeles kom jeg meg frem uten å måtte bruke hjelpemidler...
Sommerdekk er Conti 25/40R18 foran (Sportcontact?) og GoodYear Exxelence bak. Funker ok ;)
Jeg har Continental vinterdekk med pigg som jeg er veldig fornøyd med, men blir nok piggfritt neste gang jeg kjøper vinterdekk.
På sommerhjula, har jeg Strata fra Sharif i størrelse 225/40-18.
Sist sommer var jeg på tur til København, og jeg måtte holde meg under 120 kmt. fordi når jeg nærmet meg 130-140kmt gav det meg moderat med risting i rattet, ca 1cm rattutslag og selvfølgelig klirret det i armbåndsuret.
Jeg har gått troende om at det var skeivhet i bremseskivene, men i dag faktisk fikk jeg det for meg at jeg skulle teste om det rista i rattet med vinterdekka.
Dro bilen opp i 140 kmt, og jeg merket ikke noe risting.
Kan det hende at Strata dekkene er urunde (ovale)?
Er det feilbalansering, skal man jo merke det rundt 90kmt, men i 90 går det ganske så mykte for seg på rattet.
Sommerfelgene er TSW Snetterton som jeg bestilte nye fra Sharifs.
Bestilte egentlig Dunlop dekk, men disse ankom "aldri" til Sharifs, så dem overtalte meg til å kjøpe Strata.
Og siden jeg drev å kjørte rundt med piggdekk etter påske, følte jeg meg ganske så pressa til å kjøpe Strata, og jeg gav etter, desverre!
Mvh. Thomas
TeamBørnOut
25/01/11, 23:51
dårlig avballangsering bare... skjeve bremser merker du ikke i rattet
folk kan bare gi faen i å disse meg, clutchen på bilen min er faktisk jevelig bra å jeg merker jo forskjell på 1 og 3 gir er ikke amøbe heller!
@:The Sven der hvor diskusjonen starta inne på vis oss din bil tråden sa jeg at jeg gassa den UT i sladd.
folk kan bare gi faen i å disse meg, clutchen på bilen min er faktisk jevelig bra å jeg merker jo forskjell på 1 og 3 gir er ikke amøbe heller!
@:The Sven der hvor diskusjonen starta inne på vis oss din bil tråden sa jeg at jeg gassa den UT i sladd.
je-je.
fikk hjulspinn på 3. med min sure jævel å, men det var snø gitt:p
bilen min spinner i alle gira den, tømmer speedometeret og turtaller og hele regla nå. det skulle vært filma igrunn
Det er automat også!
bilen min spinner i alle gira den, tømmer speedometeret og turtaller og hele regla nå. det skulle vært filma igrunn
Det er automat også!
synd kamera ikke var med ja:p
ja jeg vet det. jeg pleier alltid og ha med meg kameraet. men hender jeg glemmer det når sånne tilfeller kommer opp..
haha nå blir finsta satt ut, ingen som trur på han, stakkar
ja jeg vet det. jeg pleier alltid og ha med meg kameraet. men hender jeg glemmer det når sånne tilfeller kommer opp..
typisk det.... heh
haha nå blir finsta satt ut, ingen som trur på han, stakkar
ja huff....:)
for en haug med dritt unger!!! fint det er andre her inne som faktisk har kjørt i oslo med dritt dekk som veit hva dem prater om!
Oppfør dere da, dette er jo på grensa til mobbing av Finstad...
for en haug med dritt unger!!! fint det er andre her inne som faktisk har kjørt i oslo med dritt dekk som veit hva dem prater om!
Opptil flere ganger i året faktisk og jeg har aldri slite med sluring på 3.gir, rart det der altså. Men stemmer sikkert:rolleyes: Men sikkert deg jeg så sidelengs i 200km/t i firehjulssladd forbi meg på Ring 3:rolleyes:
gull pilen
26/01/11, 09:52
jeg holder med deg finstad.....
har vært ute for akkurat det samme med 740 med 230e motor etpar ganger ...
men det var riktignok litt fremprovosert av litt høy fart inn i sving feks...
både nankang og linglong er drit!!!
har prøvd litt forskjellig iom at jeg jobber med dekk til dagen og nankang og linglong er blandt de verste!!!
dog noen dimensjoner i nankang er bedre enn andre...
har jo sakt jeg gasser ut bilen så skal ikke nekte for at jeg provoserer det fram, men jeg har ikke tvingt det fram ved å bånn ruse bilen å dumpe clutch heller. foreksempel sinsenkrysset er morro når det regner ;) får nokk fart til fint å ligge noen runder der hvis det regner nokk(da noe er under fire filer vei) tredje gir der å litt gass ligger den fint ute med rompa, morro å kjøre der mitt på natta når det regner ;)
Blir jo litt feil å dømme et produkt nord og ned med begrunnelse at det fungerer dårlig i en meget begrenset del av landet. Sånn som jeg forstår det er det veidekket i Oslo som er hovedproblemet. Ellers funker vel kinadekk greit nok.
Finstad: siden du er glad i å sladde så er nok kinabakdekk + dårlig veidekke rett match;)
Må bare si det nok en gang siden noen her leser alt som fanden leser bibelen; Jeg mener ikke at billige kinadekk er bedre enn dyre kvalitetsdekk. Bare at de er greie nok om man tar høyde for dette under bruk.
gull pilen
26/01/11, 13:42
Blir jo litt feil å dømme et produkt nord og ned med begrunnelse at det fungerer dårlig i en meget begrenset del av landet. Sånn som jeg forstår det er det veidekket i Oslo som er hovedproblemet. Ellers funker vel kinadekk greit nok.
Finstad: siden du er glad i å sladde så er nok kinabakdekk + dårlig veidekke rett match;)
Må bare si det nok en gang siden noen her leser alt som fanden leser bibelen; Jeg mener ikke at billige kinadekk er bedre enn dyre kvalitetsdekk. Bare at de er greie nok om man tar høyde for dette under bruk.
bor forsåvidt i bergen jeg da, som er på motsatt side av landet...
enig med deg karl ute på bygda(der jeg faktisk bor) så fungerer de dekka helt ok hvis man veit at det er dårligere en kvalitets dekk å kjører deretter, men også greie leke dekk i regn ;)
enig med deg karl ute på bygda(der jeg faktisk bor) så fungerer de dekka helt ok hvis man veit at det er dårligere en kvalitets dekk å kjører deretter, men også greie leke dekk i regn ;)
Jeg vil nok tørre og påstå at jeg selv bor på landet, jeg ser ikke forskjellen???
TeamBørnOut
26/01/11, 14:40
ser ikke forskjellen på regnfulle oslo veier og regnfulle bygde veier? :D forskjellen er vell at du kan ha 150kmt mer på bygda under lignende forhold:)
er en del mere forurensninger å sånt dritt på veiene i oslo en det er på bygda(har jobba med dette både i oslo å på bygda) å det er vesentlig mere trafikk i oslo en det er utover på landet så jeg er ikke overaska å ser en STOR forskjell, med tanke på når vi gravde i vegkanten i nærheten her så passerte det kansje ti biler på de 3 timene vi holdt på å når vi var i oslo paserte det sikkert 100 på 2 timer så er en vesentlig forskjell gitt.
bor forsåvidt i bergen jeg da, som er på motsatt side av landet...
Bergen inngår under begrepet "en meget begrenset del av landet" ;)
gull pilen
26/01/11, 17:22
er nå litt forskjell på bergen oslo...
i kilometer er det vel ikke veldig langt unna bergen-trondheim....
Jeg har kjørt med diverse forskjellige dekk oppgjennom de 15 åra jeg har kjørt bil.
Egentlig ikke vært misfornøyd med noen sommerdekk jeg har kjørt med, og da har jeg testet.
Kuhmo 195/65-14, Michelin Pilot Sport 215/40-17, Falken Fk-452 215/40-17, Goodyear F1 215/40-17, Nankang 205/40-17 og nå kjører jeg med 2. settet Kuhmo KU31 215/35-19 på V70'n. Synes alle dekkene har levert det de skulle til min vanlige, litt aktive kjørestil.
Derimot har jeg delte erfaringer med diverse vinterdekk... Jeg har aldri til dags dato kjøpt meg piggdekk, så det får bli min erfaring på piggfrie jeg deler med dere.
Første dekka jeg hadde var Goodyear Ultragrip som jeg var superfornøyde med. Kjørte og med Bridgestone Blizzak i en sesong, ok dekk men fikk lett vannplaning på sørpe. Deretter ble det Nokian Hakkapeliita Q på andre 240'n, de og var bra. Samme kjørte jeg på V70'n ett par sesonger før jeg byttet til 17" vinterhjul og Nankang SV-2. Huttetu sier jeg, de er stort sett greie på bare vinterveier og barfrost, men når snø og nullføre kommer så står vi fast i nesten hver bakke. Har ennå ikke hatt hjerte til å bytte for det er igjen for mye mønster synes jeg. Men til neste vinter blir de nok byttet i noen dyrerer kvalitetsdekk som Nokian, Continental ell.
Det står nå splitter nye 205/60-16 Nankang SV-2 på min V70n som forhandler hadde satt på når jeg kjøpte bilen, Jeg må si dette er det "farligste" dekket jeg har kjørt med. Vannplaner umiddelbart når det er bløtt på sporete vei, har nærmest ingen friksjon på is og sørpe. Funker forsåvidt greit på snøføre, men fortsatt langt unna det jeg forventer av et vinterdekk. Legger om til Nokian Hakka i morgen.
Personlig mening: Ikke de aller billigste, gjerne ett kurrant merke. Ikke så dyre at en ikke kan spøle de helt ned til stria hvis rullegardina går ned en dag.
Bedre med nye mellomklassedekk som en "har ihjel" i løpet av en sesong enn å snåle på noen dyre dekk så de blir gamle og harde.
enig med deg turbOOle, men mener at nankang er et billig dekk så mellom det å det dyreste en plass er nokk greit ;) rundt 1000 pr dekk er nokk ok(får mye dekk for det jeg da onkelen min jobber høyt oppe i vianor :D)
http://www.an.no/bil/article5523962.ece
Vurderer disse dekkene til mine 18" felger:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=75765151.129.14036&typ=D21046&ranzahl=4&Breite=215&Quer=35&Felge=18&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=129&sowigan=So
har ingen peiling på dekk, så er de noe å anbefale?
tenker på di dekka på grunn av at det er med felgbeskyttelse, jeg regner med det er lurt med felgbeskyttelse når profilen er så lav?:)
Sagt det før, prismellomlegget mellom billige jalladekk og top-of-the-line er den BESTE og BILLIGASTE livsforsikringa du kan kjøpe deg!
Og husk, du køyre hardt og trur dekka dine heng godt på veien, MEN det er VATN (vatn/snø/is) som skille gode dekk fra dårlige. Og på våt vei er KUN det beste godt nok!
I 215/35ZR18 fra dekkonline.com er ihvertfall dette (http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=75765151.129.14036&typ=D-104657&ranzahl=4&Breite=215&Quer=35&Felge=18&Speed=V&weiter=30&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&sort_by=preis&Transport=P&dsco=129&sowigan=So) det rimeligste jeg hadde våget å ha på min bil... men jeg hadde sikkert endt opp med Continental (http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=75765151.129.14036&typ=351806000&ranzahl=4&Breite=215&Quer=35&Felge=18&Speed=V&weiter=30&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&sort_by=preis&Transport=P&dsco=129&sowigan=So) av gammel vane :cool:
Betaler heller litt på avbetaling enn å kjøre på billigdekk.. men det er nå bare meg.
THolandsli
17/03/11, 10:22
Sagt det før, prismellomlegget mellom billige jalladekk og top-of-the-line er den BESTE og BILLIGASTE livsforsikringa du kan kjøpe deg!
Og husk, du køyre hardt og trur dekka dine heng godt på veien, MEN det er VATN (vatn/snø/is) som skille gode dekk fra dårlige. Og på våt vei er KUN det beste godt nok!
Det er jeg helt enig i. Gjelder spesielt på vinterdekk.
På vinterdekk synes jeg det er et stort sprik mellom de dyre og de billige merkene. Det merkes spesielt andre sesongen man bruker de.
Eg er også enig med at vått føre er mest uforutsigbart, og det er stor forskjell i det å køyre på billige plastikk-dekk kontra et dyrare merke.
Men visst ein køyrer etter 'føre og forhold' som det står i boka, så held gjerne det billige dekket også. Til Ola Normann som skal på butikken og tilbake held det ofte med et rimlegare dekk.
Ikke uenig med deg oar83, men kjører man etter 'føre og forhold' så trenger man ikke veldig god bremseeffekt heller, siden man alltid kan stoppe på 1/3 av oversiktlig vegbane... Problemet er at 'føre og forhold' ikke alltid er oversiktlig, og da er det greit å gi seg litt marginer med gode dekk :)
Da jeg kjørte med General Altimax "high performance" på 850en (synes det er ganske flaut å ha eid sånne dekk egentlig...) var det mye dårligere 'føre og forhold' enn da jeg byttet til Continental, selv med samme føre og samme forhold ;) Jeg var en stund hellig overbevist om at 850er var designet sånn at de skulle understyre ekstremt selv ved normal, ikke spesielt aggressiv kjøring.
Nå er jo 850 en understyrt bil av natur, men med skikkelige dekk foran ble det en helt annen verden... svingene der General Altimax på vått føre mistet grepet foran i 50 km/t kunne plutselig gå helt greit i 60+ km/t med Continental Premiumcontact2.
Ja, enig med deg.
Har hatt akkurat samme opplevelsen som deg når eg køyrer hardt inn i en sving på dårlige dekk. Det er VELDIG stor forskjell på gummiblanding og mønster fra gode til dårlige dekk.
Har testet Kuhmo KU31, Nankang NS2, Linglong, Maxxis, Achilles ATR som går under kategorien rimelig dekk... Har kjørt med disse dekkene i dimmensjoner som 215/35/18 + 225/35/18 og 215/35/19 + 225/35/19 på godt senka biler med alt fra 100 til 300hk bakhjuls volvo.
Utover dette, har jeg ikke hatt noe nevneverdig problemer under kraftig nedbremsing, unnamanøver eller aktiv kjøring! Men vinterdekk som f.eks nankang blant annet leverer/leverte, det er der du får hva du betaler for når du skal kjøpe vinterdekk vs sommerdekk!!
Kjøp greie og fornuftige dekk på sommerfelgene og legg de virkelige kronene i dekka som gjelder når vinteren kommer, det er da du får hva du betaler for..
Oppfattelsen av hvordan ett dekkmerke fremtrer, kan også bli skapt av han som sitter i sjåførsete og høyrefoten i sammenheng med en hard/aggressiv kjørestil..
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.