PDA

Vis full versjon : B230FK - tungstartet, mulig gåen toppakning?



jbolaisen
19/01/11, 07:54
Hei! Har nettopp byttet over fra F til FK i 91 modell 940! Plages veldig med at den er tungstartet når den er kald. Når den er varm kommer den med en gang! Når jeg først har fått start går den på 2-3 sylindre før jeg får gassa litt så den kommmer. Må file ganske lenge før den kommer, å da harker den for det meste. Men når jeg begynner å kjøre går den helt greit! Hører at det er en liten bleselyd, så vil tro at toppakningen er gåen? Men skal dette ha noe med at den er tungstartet? For at Lamdba Sonden er ikke tilkoblet, skal fikse dette i dag.

Men hva tror dere? Blir den tungstartet pga av gåen toppakning?

Også lurer jeg på en ting til, jeg brukte ledningsnettet på gamle F motoren, så jeg fikk kaldstartsdysekontakten til overs, skal jeg bare la være å koble til den? Eller har det ingen betydning?

TeamBørnOut
19/01/11, 08:37
behøver ikke koble til kontakten til kaldstart dysa nei.
En grunn til at den kan være tungstartet er at du har gammle / dårlige tennings deler(biltema etc).
Innsugs pakkningen din bør du nok bytte hvis du hører en blåselyd. koster ikke mye og disse er ofte slitne.
Lamdan bør du koble til. hjelper litt på forbruket :)
Hvordan går bilen ellers? noe kutting etc?

jbolaisen
19/01/11, 08:44
behøver ikke koble til kontakten til kaldstart dysa nei.
En grunn til at den kan være tungstartet er at du har gammle / dårlige tennings deler(biltema etc).
Innsugs pakkningen din bør du nok bytte hvis du hører en blåselyd. koster ikke mye og disse er ofte slitne.
Lamdan bør du koble til. hjelper litt på forbruket :)
Hvordan går bilen ellers? noe kutting etc?

Innsugspakningen er ny, så vil ikke tro det er den! Får prøve og bytte noen tenningsdeler! Men den blåselyden som kommer ut må være fra toppakingen, skal prøve komp test i dag. Ellers går bilen greit :)

EivindG
19/01/11, 09:45
vann i oljen, olje i vannet? forbruk på vann\olje?
har bilen stått lenge? folk kan si ka de vil men dårlig bensin er undervurdert..
og ikkje minst plugger ;)

jbolaisen
19/01/11, 11:26
vann i oljen, olje i vannet? forbruk på vann\olje?
har bilen stått lenge? folk kan si ka de vil men dårlig bensin er undervurdert..
og ikkje minst plugger ;)

Kjøpte motoren nå, og det er nyslipet topp og ny toppakning på den, men dette har vel ikke blitt bra ettersom det puttrer ut når jeg gasser? Bensinen er ikke gammel, så den er det ikke. Er nå nettopp jeg har byttet over motoren, så har ikke fått sjekket nivå på kjølevesken, men skal sjekke opp dette!

TeamBørnOut
19/01/11, 11:32
så du sjekker ikke det før du spurte? :D

jbolaisen
19/01/11, 13:18
så du sjekker ikke det før du spurte? :D

Oii, jo har sjekket nivå men ikke om det var olje i vannet! Vannet var ok, og jeg syns ikke det var antydning til olje i vesken..

TeamBørnOut
19/01/11, 15:58
du har ikke bare blåst en eksospakkning eller har sprekt turbo / grenrør da? som lager lyden? :P

jbolaisen
19/01/11, 16:25
du har ikke bare blåst en eksospakkning eller har sprekt turbo / grenrør da? som lager lyden? :P

Jo, tror det er eksospakningen på manifolden som er dårlig! Skal prøve med komp tester og sjekke i kveld! De som satte på toppen bare satte på tenningsplaten bak, uten å justere noe tenning! Så kan det være den som lager trøbbel? Ettersom den tenner på 2-3 sylindre åsså kommer den når den blir varmere?

TeamBørnOut
19/01/11, 17:30
Får ikke justert tenninga på 940 på den måten. går på svinghjuls føleren.
Bytt ut rotor og fordelerlokk, blugger og pluggkabler så går den nok på alle hele tiden.. Ikke kjøp biltema greier...

jbolaisen
20/01/11, 11:28
Får ikke justert tenninga på 940 på den måten. går på svinghjuls føleren.
Bytt ut rotor og fordelerlokk, blugger og pluggkabler så går den nok på alle hele tiden.. Ikke kjøp biltema greier...

Okei! Har byttet fordeler, rotor og plugger! Har prøvd flere pluggledninger uten hell! Bilen er like tungstartet når den er kald! Er ikke biltema greier!

gull pilen
20/01/11, 11:31
kan være temp giver til styreenheten som ikke fungerer?
står under innsug v syl. nr 3

jbolaisen
20/01/11, 13:24
kan være temp giver til styreenheten som ikke fungerer?
står under innsug v syl. nr 3

Har byttet temp giveren! Men hvordan er det kaldstarten fungerer ettersom det ikke er kaldstartsdyse? Og hvordan er det å bytte ut innsuget med et innsug med kaldstartsdyse på? Har jo ledningen til kaldstartsdysen på ledningsnette, men er vel kanskje annerledes i turbohjernen?

TeamBørnOut
20/01/11, 14:46
Den vil ikke fungere fordi FK hjernene ikke har noen funksjon til kaldstart dysa. den kjører bare på mer bensin via dysene.
Har du satt på nye tennings deler da? Brukte kabler etc er ikke fint.. ofte gammle og fått mye juling.
ta og trykktest (søk på forumet) hele systemet. høres egentlig ut som om du har dårlige tenningsdeler eller noe falsk luft noe sted.

treboR87
20/01/11, 22:26
Sikker på at svinghjul står riktig hvis du har vært av med dette?

TeamBørnOut
20/01/11, 22:28
Les første innlegget en gang til

R.G
21/01/11, 11:57
lambda? dårlig bensintrykk?

gull pilen
21/01/11, 12:01
bensinfilter?

jbolaisen
21/01/11, 16:53
Den vil ikke fungere fordi FK hjernene ikke har noen funksjon til kaldstart dysa. den kjører bare på mer bensin via dysene.
Har du satt på nye tennings deler da? Brukte kabler etc er ikke fint.. ofte gammle og fått mye juling.
ta og trykktest (søk på forumet) hele systemet. høres egentlig ut som om du har dårlige tenningsdeler eller noe falsk luft noe sted.

Har byttet til nye tenningsdeler ja! Fant ut at pumpen i tanken ikke var i drift, men har fikset dette nå! Så nå starter den på ca, 15-20 sek! Og når jeg får start må jeg la den gå på tomgang i 5 - 10 sekund ellers dør den ut. Er litt rart hvis dette skal være pga av falskluft på motoren?
Men jeg byttet jo bensinpumpen under bilen med en my større en, og kan det ikke være en mulighet at det mulig trekker inn falskluft der? Så ikke noe, men kan jo være? Eller er det muligens pumpen i tanken som begynner å bli dårlig, eller er for svak?

jbolaisen
21/01/11, 16:54
lambda? dårlig bensintrykk?

Lurer på om det kan være noe tull med bensin ja, må prøve og sjekke trykket når motoren blir kald.. Bilen starter vel selv om lambda er dårlig/ødelag..

jbolaisen
21/01/11, 16:55
bensinfilter?

Mulig, får prøve og bytte det til uken..

jbolaisen
29/01/11, 04:00
Har nå byttet pumpen i tanken som jeg mente var helt død! Det som skjer nå er at bilen fjusker og smeller når begge pumpene er inne, altså pumpen i tanken og 044 bosch pumpen under! Men hvis jeg tar ut sikring nr. 11 (pumpen i tanken), så fungerer alt som bare det! Hva er grunnen til dette egentlig?

abarth racing
29/01/11, 07:43
Har nå byttet pumpen i tanken som jeg mente var helt død! Det som skjer nå er at bilen fjusker og smeller når begge pumpene er inne, altså pumpen i tanken og 044 bosch pumpen under! Men hvis jeg tar ut sikring nr. 11 (pumpen i tanken), så fungerer alt som bare det! Hva er grunnen til dette egentlig?

ikke kobla ledningene feil vei;)

TeamBørnOut
29/01/11, 11:26
haha jeg tror det samme :D

jbolaisen
29/01/11, 15:03
haha jeg tror det samme :D

Nei, har ikke det! Koblet som det var før. Men byttet hele enheten hvis du skjønner? Men rekner med fargene på kablene stemmer over en tankarmatur på 740, som på 940?

TeamBørnOut
29/01/11, 15:09
det er ikke sikkert... du bør egentlig passe på så du ikke sender + og jord og noe rart inn til tankmåleren etc :P

jbolaisen
29/01/11, 17:53
det er ikke sikkert... du bør egentlig passe på så du ikke sender + og jord og noe rart inn til tankmåleren etc :P

Synes dette er rart.. Men hvis jeg kobler av pumpen under bilen, og kjører bare pumpen i tanken og det kommer bensin ut av slangen på fuel railen, så må jo pumpen være riktig koblet? Eller?

TeamBørnOut
29/01/11, 17:55
Jepp :)

R.G
29/01/11, 18:32
må huske på att pumpe i tanken ikke klarer å presse bensin igjennom pumpa under bilen når den pumpa ikke går, så du burde løsne slange som kommer fra tank som går til pumpe under å se der:)

jbolaisen
30/01/11, 13:05
Var oppe med bensinpumpen i går kveld, og så at forrige eier av delebilen hadde satt polene helt feil, satte på hele armaturen i fra bilen jeg! Og det står på en splitter nye pumpe på den. Men når jeg setter på tenningen stiger trykket til 3.5 bar, også ramler det ned til 0.5 - 1 bar. Trodde trykket skulle holde seg på 3.5 bar etter pumpene hadde stoppet jeg men? Men når pumpene går så holder trykket seg på 3.5 bar, så dette må jo være rett?

Men kan dette være årsaken til at den ikke starter når den er kald? Hvis jeg har i motorvarmeren i 1 time starter den med en gang! Har også byttet temp føler ved sylinder nr. 3

R.G
30/01/11, 13:08
siden trykke ramler ned kan tyde på defekt bensintrykkregulator.
som jeg nevnte tidligere her tror jeg?. og det kan være grunn til den ikke starter da den har stått lenge fordi trykket blir borte og det må "pumpes fram" att bensin og bygge opp trykket, som om man har kjørt tørr tanken


edit: har du pumpe under bil skal det sitte en tilbakeslagsventil i ene koblinga der mener jeg,

men jeg ville prøvd å bytta bensintrykkregulatoren:) hadd samme prob med en jeg hadde før

jbolaisen
30/01/11, 13:19
siden trykke ramler ned kan tyde på defekt bensintrykkregulator.
som jeg nevnte tidligere her tror jeg?. og det kan være grunn til den ikke starter da den har stått lenge fordi trykket blir borte og det må "pumpes fram" att bensin og bygge opp trykket, som om man har kjørt tørr tanken


edit: har du pumpe under bil skal det sitte en tilbakeslagsventil i ene koblinga der mener jeg,

men jeg ville prøvd å bytta bensintrykkregulatoren:) hadd samme prob med en jeg hadde før

Okei! Har ikke en slik for hånden, men får muligens spørre en kamerat om å få låne hans! Er usikker om det sitter en tilbakeslagsventil under. Men jeg kan file i 1 - 2 min når den er kald, og den kommer ikke i det heletatt.. Var ute og prøvde i sta og da filet jeg helt til batteriet ble flatt.. Bensintrykkregulator fra lh2.4 med sugemotor er vel ikke den samme?

Målte bensintrykket på den forrige orginale turbobilen jeg hadde, og da sto trykket på 3.5 bar når jeg skrudde på tenningen og holdte seg på det. Så det er vel slik det skal være.

R.G
30/01/11, 13:25
den fra lh 2,4sug er lik den er 3bars regulator det også... tilbakeslags ventil pleier å sitte i ene koblinga fra pumpe til filter mener jeg. i en sånn 90gr kobling el hva det er.

så prøv regulatoren. er det ikke den og trykket faller tilbake så spørs det på om tilbakeslagsventilen. kan hende sitter tilbake slagsventil i pumpa.

men hvis det er regulatoren så er det det att trykket blir borte ved att bensina siger tilbake i returslangen..

jbolaisen
30/01/11, 13:34
den fra lh 2,4sug er lik den er 3bars regulator det også... tilbakeslags ventil pleier å sitte i ene koblinga fra pumpe til filter mener jeg. i en sånn 90gr kobling el hva det er.

så prøv regulatoren. er det ikke den og trykket faller tilbake så spørs det på om tilbakeslagsventilen. kan hende sitter tilbake slagsventil i pumpa.

men hvis det er regulatoren så er det det att trykket blir borte ved att bensina siger tilbake i returslangen..

Okei! Får prøve og bytte den. Satser på at regulatoren er den samme, har en som står på sugemotoren. Men hvorfor fungerer dette da motoren er varm? Skjønner ikke dette helt. Får se om jeg finner en tilbakeslagsventil under der.

R.G
30/01/11, 13:37
grunn til det går greit når bilen er varm og noen timer etter den er stoppet er pga den trenger mindre bensintrykk, og fordi trykket holder seg ei stund. og att det trykket siger nedover sagte over tid, pga kan være lite hull i membran i regulatoren

TeamBørnOut
30/01/11, 13:49
den fra lh 2,4sug er lik den er 3bars regulator det også... tilbakeslags ventil pleier å sitte i ene koblinga fra pumpe til filter mener jeg. i en sånn 90gr kobling el hva det er.

så prøv regulatoren. er det ikke den og trykket faller tilbake så spørs det på om tilbakeslagsventilen. kan hende sitter tilbake slagsventil i pumpa.

men hvis det er regulatoren så er det det att trykket blir borte ved att bensina siger tilbake i returslangen..

Ingen tilbakeslags ventil. det er en trykkutgjevner! det trengs når man åpner 4stk dyser på en gang.
trykket synker sakte med sikkert pga pumpa. Når man slår på tenninga så spruter bilen på litt bensin ned i motoren så den skal starte lettere.
Men bensintrykket skulle holdt seg på 3bar.

jbolaisen
30/01/11, 14:00
Ingen tilbakeslags ventil. det er en trykkutgjevner! det trengs når man åpner 4stk dyser på en gang.
trykket synker sakte med sikkert pga pumpa. Når man slår på tenninga så spruter bilen på litt bensin ned i motoren så den skal starte lettere.
Men bensintrykket skulle holdt seg på 3bar.

Okei! Det er vel bensintrykkregulatoren som har sender trykket vidre i returslangen da, så den må byttes! Men vet du om det er samme regulator på sugemotor og turbomotor TBO?

TeamBørnOut
30/01/11, 14:07
det er likt

jbolaisen
30/01/11, 18:54
Har nå byttet den uten forbedring! Tok lang ti før den startet, og den døde hvis jeg begynte og gasse etter oppstart. Men trykket holdt seg nå, hadde 2.5 - 3 bar når jeg satte tenningen på. Men kan temp sensoren under innsug nr 3 ha noe å si? Byttet denne fra en F motor, men det har vel ikke noe og si.

Men hva er det som blir annerledes når motoren er litt varm? Motoren skal jo starte uten ledningen på temp sensoren under innsug nr 3 når den er kald. Har iallefall erfart dette tidligere.

Feilkodelampa lyser, men kodeleseren min funker ikke lenger etter jeg byttet hjerner! Har en kodeleser som er i fra en 95 modell FK, men hjernene mine er i fra en 98 modell.

R.G
30/01/11, 18:57
byttet utenforbedring? er vel en forbedring når den holder på trykket:) hvis temp følern du satte i kommer fra nyere f motor med 2,4 sprut har ikke det noe å si.


du satte meg litt i tenke boksen ang hjerner å kodeleser, for det skal egentlig gå greit

TeamBørnOut
30/01/11, 18:59
ikke alltid den starter uten. fordi da drukner den i bensin. det er 2stk kabler på tempmåleren. en til bensin hjernen og en til tenningshjernen.

(hvorfor byttet du hjerner?)

Har du sjekket ut denne "blåse lyden"?

Hmmms når du har bygd om fra F bil til FK motor... hvor har du satt lmm hen? Hvordan gjorde du dette?

jbolaisen
30/01/11, 19:04
ikke alltid den starter uten. fordi da drukner den i bensin. det er 2stk kabler på tempmåleren. en til bensin hjernen og en til tenningshjernen.

(hvorfor byttet du hjerner?)

Har du sjekket ut denne "blåse lyden"?

Hmmms når du har bygd om fra F bil til FK motor... hvor har du satt lmm hen? Hvordan gjorde du dette?

Okok. Er sugemotorhjernene og turbohjernene de samme? De gamle hjernene er i fra en 91 modell 940 FB

Satte lmm på riktig side, tok og skjøtet de gamle kablene med skjøtestykker over til andre siden.

TeamBørnOut
30/01/11, 19:19
nei sugemotor hjerner og turbohjerner er ikke likt :)

TeamBørnOut
30/01/11, 19:20
Det er lett å få forstyrrelser når man flytter lmm. jeg bruker alltid kabler som er "skjærmet". ellers har jeg opplevd at mye rart kan skje.. samme gjelder kabler til dyser.

jbolaisen
30/01/11, 19:32
Det er lett å få forstyrrelser når man flytter lmm. jeg bruker alltid kabler som er "skjærmet". ellers har jeg opplevd at mye rart kan skje.. samme gjelder kabler til dyser.

Joda, sant det.. Men de orginale kablene til lmm og dysene er jo ikke skjermet de heller? Men får løsne de kablene også holde de et lite stykke opp i fra andre kablene og se da..

TeamBørnOut
30/01/11, 19:38
Det er en litt annen plassering av releer etc i motorrommet på turbo og ikke turbo motorer :)

jbolaisen
30/01/11, 19:56
Det er en litt annen plassering av releer etc i motorrommet på turbo og ikke turbo motorer :)

Okei.. Men hvilke relè er det snakk om? Ser at det ikke står noe om flytting eller bytting av relè'r i ombyggingstråden..

TeamBørnOut
30/01/11, 20:00
Nei, fordi noen ikke får problemer men andre sliter som faen :D
Dysereleet sitter på motsatt side (som eksempel)

jbolaisen
30/01/11, 20:03
Nei, fordi noen ikke får problemer men andre sliter som faen :D
Dysereleet sitter på motsatt side (som eksempel)

Hehe! Sant det.. men jeg brukte jo hele det gamle ledningsnettet.. Så rekner med ledninger til dyser osv er rett? Ledningsnettet på en sugemotor og en turbomotor er jo likt..

R.G
30/01/11, 20:04
ledningsnett er nesten likt på turbo å sug ja. koblinger for dysemotstander er en forskjell bla, lmm plasseringer,

jbolaisen
30/01/11, 20:06
ledningsnett er nesten likt på turbo å sug ja. koblinger for dysemotstander er en forskjell bla, lmm plasseringer, dyserele plassering

Har fått på dysemotstander, flyttet lmm, men har ikke rørt dyserele plasseringen.. Trenger vel ikke det?

R.G
30/01/11, 20:07
ikke sliti med dyserele når jeg har bygd om biler så tror ikke dyserele er årsaken.

TeamBørnOut
30/01/11, 20:11
Jeg tror dyserelet gjorde utslag på min. var ihvertfall når lmm var i nærheten der jeg fikk problemer... men gikk når jeg byttet til skjærma kabler. Hvorfor noen sliter og andre ikke vet jeg ikke.. samme skjedde med en kammerat.. en pakke sølvfolie og han fikset sitt midlertidig :D

jbolaisen
30/01/11, 20:16
Jeg tror dyserelet gjorde utslag på min. var ihvertfall når lmm var i nærheten der jeg fikk problemer... men gikk når jeg byttet til skjærma kabler. Hvorfor noen sliter og andre ikke vet jeg ikke.. samme skjedde med en kammerat.. en pakke sølvfolie og han fikset sitt midlertidig :D

Okei! Men hvordan ser dette dyserelet ut? Svart boks på 6x4 cm?

TeamBørnOut
30/01/11, 20:23
nei, det er det releet som går fra dysene. sitter på venstre innerskjærm. følg dyseledningen så ser du.

R.G
30/01/11, 20:53
dyserele er like stort som det hvite bensinpumperele. med ei grå kvadratisk kontakt med 4 ledninger. svart rele.
har det opprinnerlig vært sugebil så sitter rele mest sannsyneligvis høyre side ved ekspansjonstanken. pleier å henge på brakketten for tanken der

EDIT: tjuvlånt ett bilde fra anna side inn på her.

her ser du rele på ekspansjonstanken:

http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/1899.jpg

jbolaisen
30/01/11, 21:04
dyserele er like stort som det hvite bensinpumperele. med ei grå kvadratisk kontakt med 4 ledninger. svart rele.
har det opprinnerlig vært sugebil så sitter rele mest sannsyneligvis høyre side ved ekspansjonstanken. pleier å henge på brakketten for tanken der

EDIT: tjuvlånt ett bilde fra anna side inn på her.

her ser du rele på ekspansjonstanken:

http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/1899.jpg

Okei.. Men skal jeg bytte ut dette da? Eller hva? Hvorfor skal det være ødelagt ettersom bilen går fint når den blir varm?

TeamBørnOut
30/01/11, 21:06
syns vi skal få se bilder av motorrommet. noe kammera / mobil greier har du vell?

R.G
30/01/11, 21:07
jeg tror ikke det har noe med varm/kaldstart. tbo som nevnte det. dyserele gir kun strømmen til dyse. jeg ville prøvd å rensa tomgangsregulator, og sjekka opp temp føler ved syl 3

R.G
30/01/11, 21:08
ta noen bilder av motorrommet ditt:) tbo løste en anna sak for 2 sek sida ved å se bilde av motorrom;)

jbolaisen
30/01/11, 21:46
ta noen bilder av motorrommet ditt:) tbo løste en anna sak for 2 sek sida ved å se bilde av motorrom;)

Ser ikke så veldig bra ut men..

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/2052.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/2053.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/2054.jpg

TeamBørnOut
30/01/11, 21:57
Lmm skal stå litt unna filteret. alt fornærme

jbolaisen
30/01/11, 22:00
Lmm skal stå litt unna filteret. alt fornærme

Men alle turbobilene jeg har hatt, så har jeg hatt lmm der! Skal ikke være noe problem det..

TeamBørnOut
30/01/11, 22:05
Da har du vært heldig :) (eller, du har ikke merka at det har vært litt rare signaler i ifra den. samme grunn til at lmm har "gitter" forran er for å rette på flødet.. så sett det 10-15cm unna. jeg har det rett på lmm på min 940 turbo. men det er fordi jeg ga mitt 100mm rør til en kammerat som slet med at bilen små lugga litt :D)

jbolaisen
30/01/11, 22:17
Da har du vært heldig :) (eller, du har ikke merka at det har vært litt rare signaler i ifra den. samme grunn til at lmm har "gitter" forran er for å rette på flødet.. så sett det 10-15cm unna. jeg har det rett på lmm på min 940 turbo. men det er fordi jeg ga mitt 100mm rør til en kammerat som slet med at bilen små lugga litt :D)

Hmm, okei.. Men har denne noe med at den er tungstartet når den er kald? Det tviler jeg på egentlig..

TeamBørnOut
30/01/11, 22:20
noen får jo ikke startet i det heletatt etterhvert med filteret sånn. bare prøv å sjekk om du merker noe forskjell. uansett så få flytta filteret vekk fra lmm.

R.G
30/01/11, 22:21
prøv tempføler og rens tomgangsregulatoren:)

jbolaisen
30/01/11, 22:32
prøv tempføler og rens tomgangsregulatoren:)

Har byttet temp føler og tomgangsregulator.. Men får prøve og bytte den igjen da! Får prøve en kompis sin..

R.G
30/01/11, 22:34
kranglet denna bilen skal være da:p målt om det er 12v i ene stikke på tomgangsregulatoren?

jbolaisen
30/01/11, 23:11
kranglet denna bilen skal være da:p målt om det er 12v i ene stikke på tomgangsregulatoren?

Nei, har ikke det.. Får prøve i morgen! :)

R.G
30/01/11, 23:15
Nei, har ikke det.. Får prøve i morgen! :)

fordi pluss ledningen deles og går en til hver dyse, der er det å en til tomgangsregulatoren. sånn att det er to ledninger (pluss, og pluss for tomgangsreg)sammen som deles i 4 hvor en går til hver dyse. er sånn på noen biler vet jeg.. så er du sikker på att tomgangsreg får strøm. får ikke den strøm så er den ute av funksjon:)

R.G
30/01/11, 23:19
er ikke sikkert det er koblet sånn på din siden du har dyserele:) kom jeg på... men du kan da måle tomgangsreg lell. se om er pluss i den ene og ta jord i karosseri da du måler, ikke i andre stikket pga variabel jord der:)

jbolaisen
31/01/11, 17:22
er ikke sikkert det er koblet sånn på din siden du har dyserele:) kom jeg på... men du kan da måle tomgangsreg lell. se om er pluss i den ene og ta jord i karosseri da du måler, ikke i andre stikket pga variabel jord der:)

Skal måle tomgansregulator litt senere, men har et annet spørsmål!

Hvis motoren har bli varmkjørt, er det ikke toppen som får problemet da? Kan det ha noe med saken og gjøre? Det er nyplanet topp på den, men vet jo aldri! Forrige eier hadde ikke disse problemene før han tok livet av toppakningen og toppen ble levvert til planing. Kan det være toppen som er problemet da?

Har egentlig lyst til og plokke ut motoren og bytte ut alt av pakninger på den, har en oljelekasje, så dette frister veldig. Da bytter jeg til den andre toppen som sto på den gamle F motoren..

R.G
31/01/11, 17:24
detta der skal ikke jeg svare for sikkert på.. men hørtes rart ut da ja hvis bilen var fin før topppakningras.. hmm. ingen kontakter som er satt feil under der? vet det henger en ekstra firkantet kontakt på noen. som er lik den til temp føler og tomgangsreg

jbolaisen
31/01/11, 17:50
detta der skal ikke jeg svare for sikkert på.. men hørtes rart ut da ja hvis bilen var fin før topppakningras.. hmm. ingen kontakter som er satt feil under der? vet det henger en ekstra firkantet kontakt på noen. som er lik den til temp føler og tomgangsreg

Neei, har ikke satt noen kontakter feil nei.. De kontakene som ikke er i bruk er kortere en de andre.. Men får dobbelsjekke når jeg får tid..

R.G
31/01/11, 18:09
okay. litt jobb å skru av toppen hvis det ikke skulle vært den å

jbolaisen
31/01/11, 18:18
okay. litt jobb å skru av toppen hvis det ikke skulle vært den å

Joda, sant det.. Men reg reim må uansett byttes! Må også bytte noen eksos pakninger, så er en grei sak og bytte toppen egentlig..

Robert
31/01/11, 18:20
vet det henger en ekstra firkantet kontakt på noen. som er lik den til temp føler og tomgangsreg

Den kontakten er vel for kaldstartdysa? Blå?
Tror du tar deg ei helg med skruing jeg jokke, så bilen går problemfritt til sommeren :)

R.G
31/01/11, 18:30
Den kontakten er vel for kaldstartdysa? Blå?
Tror du tar deg ei helg med skruing jeg jokke, så bilen går problemfritt til sommeren :)

ja mulig det er for det ja. vet den henger ekstra på noen biler den kontakta sjøl om ikke er til bruk.

R.G
31/01/11, 18:30
Joda, sant det.. Men reg reim må uansett byttes! Må også bytte noen eksos pakninger, så er en grei sak og bytte toppen egentlig..

ja men da er det iingen sak:)

jbolaisen
07/02/11, 21:23
Har byttet dele for del nå, uten resultat! Tenkte jeg skulle prøve og bytte samtlige deler før jeg gikk skikkelig til verks! Men har muligens funnet ut hva problemet er nå:

Hvis bilen står i 6 timer, så er den helt døden å få start på! Så jeg gikk ut, så nappet jeg av ene slangen på innsuget og sprayet med startgass ned i innsuget, og da startet den med en gang!!!! :eek: :eek: :eek: :eek:

Så da må det vel nesten være kaldstarten som ikke er i orden! Må prøve og gå over ledningene og se om jeg finner noe form for brudd!

Eller hva tror dere? :)

Robert
08/02/11, 17:44
Har byttet dele for del nå, uten resultat! Tenkte jeg skulle prøve og bytte samtlige deler før jeg gikk skikkelig til verks! Men har muligens funnet ut hva problemet er nå:

Hvis bilen står i 6 timer, så er den helt døden å få start på! Så jeg gikk ut, så nappet jeg av ene slangen på innsuget og sprayet med startgass ned i innsuget, og da startet den med en gang!!!! :eek: :eek: :eek: :eek:

Så da må det vel nesten være kaldstarten som ikke er i orden! Må prøve og gå over ledningene og se om jeg finner noe form for brudd!

Eller hva tror dere? :)

Hvordan fungerer kaldstart på disse da? Er vel ikke ega dyse på fk?

jbolaisen
08/02/11, 20:28
Hvordan fungerer kaldstart på disse da? Er vel ikke ega dyse på fk?

Er ikke ega dyse nei! Temp sensoren som registerer at motoren er kald, så sender den signal til hjernen som pøser på med ekstra fuel på dysene..

Var brudd i kabelen til temp sensoren, så har fått fiksa dette nå! Og når er feilkodelampa også borte, så sitter bare å venter på at motoren blir kald nå! :D

R.G
08/02/11, 21:13
Er ikke ega dyse nei! Temp sensoren som registerer at motoren er kald, så sender den signal til hjernen som pøser på med ekstra fuel på dysene..

Var brudd i kabelen til temp sensoren, så har fått fiksa dette nå! Og når er feilkodelampa også borte, så sitter bare å venter på at motoren blir kald nå! :D

håpe på det beste;)

R-israelsen
21/07/12, 16:58
Var det iorden på denne bilen eller? Hva var feilen? :)

jbolaisen
29/07/12, 12:23
Var det iorden på denne bilen eller? Hva var feilen? :)

Det som var feilen var brudd i ledningen til temp sensoren. Motoren fikk ikke registert at motoren var kald!

R-israelsen
29/07/12, 16:38
Okei. Kjekt å vite : )