PDA

Vis full versjon : ekstra høytalere i 240



chrissi504
18/01/11, 21:52
noen som har tips og bilder om hvordan få noen ekstra høytalere i hatte hylla på en 240?

har to orginale høytalere i framm dørene kunne tent meg o skifta de ut til noen bedre, noen tips til hvaslags?

smygen
18/01/11, 23:42
Visst jeg ikke tar helt feil så passer høytalere som er 10cm eller 4 tommer i fremdørene, altså i orginal hullene.
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?mid=m436&vn=736&katid=643
alle høytalerene der burde passe :) Og når når gjelder hattehylla er det jo bare å skjære hull til noen 6*9 høytalere

patte
19/01/11, 10:37
Visst jeg ikke tar helt feil så passer høytalere som er 10cm eller 4 tommer i fremdørene, altså i orginal hullene.
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?mid=m436&vn=736&katid=643
alle høytalerene der burde passe :) Og når når gjelder hattehylla er det jo bare å skjære hull til noen 6*9 høytalere


pluss at man ikke ha for dypp høyaler eller for stor magnet :P

Aartun
19/01/11, 11:19
Ja om du skal bruke de originale hullene i dørene så må du måle dybden først slik at ikke vinduet stopper i høyttaleren på vei ned.
Jeg satte inn noen 4" RF høyttalere i min, fungerer fint, som diskant :)

Oddwar
19/01/11, 12:55
En fin løsning som jeg har gjort er å lage noen ringer som 6*9" høytalerne passer nede i, som ble limt og skruvd sammen til en passe høyde og trekt opp, så skruvde jeg disse fast i hatthylla og satte 6*9'erne i.. ble helt greit å se til og fungerer optimalt :)

cossykiller
19/01/11, 13:01
6*9 hører jo 80 talllet til da, skal du virkelige ha god lyd, så finner du på noe annet enn 6*9

Revell
19/01/11, 13:11
6*9 hører jo 80 talllet til da, skal du virkelige ha god lyd, så finner du på noe annet enn 6*9

Jævlig rart alle som bygger Stereo biler bruker de enda da;):rolleyes:

Aartun
19/01/11, 13:28
Kommer ikke bare an på hvilke høyttalere en putter inn, men hvordan man putter de inn :)
Kan fortsatt få greit lyd med 6*9, forsterker er vel og merke å foretrekke.

smygen
19/01/11, 17:49
Får helt tipp topp lyd i 6*9 vell, forsterkere er jo en selfølge da skal man få brukbar lyd :)

chrissi504
19/01/11, 20:14
men tenkte meg egentlig å slippe å kappe hull i hattehylla, men hva bruker dere når dere lage hull der? 3

Aartun
19/01/11, 21:18
Om jeg ikke husker feil så er det bilde av mi hattehylle i prosjektråden på 240en min.
har lagt den litt på skrå slik at jeg ikke trengte å kappe noe i hattehylla.
Er det ikke noe bæring/avstivning i hattehylla og da?

Bjerkelund
20/01/11, 00:12
går vel med 5.25'' i dørene og 6cm inn mot vinduet!

får mye gode 6x9 som du kan ha i hattehylla og! men får mye dårlig også!
Er utrolig fornøyd med Kicker sine 6x9, nå hater jeg skarpe lyder i høytalere!

Buoyen
20/01/11, 15:36
Jævlig rart alle som bygger Stereo biler bruker de enda da;):rolleyes:

Tull og tøys! Svært få av de som er interessert i god lyd bruker dette.

Men 90% er jo plassering/justering/kasse og ikke hva slags elementer som er brukt.

turb00le
20/01/11, 18:35
Jeg syns det er fint å lage til ei sponplate som ligger litt høyere enn den originale hattehylla.
Bruk den originale som mal for å få buen mot ruta og bygg den opp så mye at du ikke trenger å skjære hull i plåten. Sist satt jeg inn 6,5" komp sett baki, da er det jo også en finfin plass til delefiltrene.

BlåFare
21/01/11, 16:20
Jeg konsentrerer meg om ett godt og dyrt frontsett med aktiv deling jeg :)
Da får du den lyden du trenger :p

Om du kan gjøre litt selv, er det lite som ikke kan gjøres med dørtrekkene til 240'n :p
Men husk og dempe ordentlig, er mye resonanser fra karroseriet :p

Sollien
21/01/11, 18:24
bare å lage ny hattehylle... veldig enkelt... legg den helt opp mot bakruta å kantikant med baksete... da blir det ikke noe problem å få på noen brukende 6x9 uten å skjære i den originale, blir mye penere å se på og... anbefaler trekket og spraylimen på biltema..

chrissi504
22/01/11, 02:50
ok har du noen bilder? og hvor legger du ledningene? bak sete?

har dere noen tips om hva som er lettest å legge ledningene fra forsterker og fram til høytalerene framme? og vor bleier dere å monyrtr forsterkeren bak?

Aartun
22/01/11, 17:38
Jeg hang forsterkeren på baksiden av subkassen, trakk høyttalerledningene i midten av bilen og frem, men jeg hadde ute hele interiøret med tepper og det hele.. ellers kan du legge de langs ene siden, sammen med signalkablene. bare husk å separer de fra strømkabel (gjerne på hver sin side av bilen)

Svirre
23/01/11, 10:28
6x9" er en veldig bra type høytaler, er bare plasseringa til denne som ødelegger mesteparten av lydbildet. Om du feller den ned i hattehylla UTEN lukket boks vil du får ødelagt lyd om du setter inn en bass i bagasjen. Om du feller ned MED lukket boks vil du få et helt anna lydbilde. Da skjermer du lyden fra 6x9"erne fra andre lydenheter (f.eks. basselementer) slik at lyden fra 6x9" vil oppleves MYE reinere og bedre.

Ikke noe negativt med å felle ned i hattehylla, men bare sørg for at det er lukka, ellers vil basse ødelegge det hele.

Sollien
23/01/11, 18:04
ok har du noen bilder? og hvor legger du ledningene? bak sete?

har dere noen tips om hva som er lettest å legge ledningene fra forsterker og fram til høytalerene framme? og vor bleier dere å monyrtr forsterkeren bak?

legg strømkabler i sånne hvite plastrør (bøyelige) som elektrikere bruker... legg den først å så dytter du + gjennom etterpå, så slipper du at noe gnager på +kabelen... :cool:

chrissi504
13/02/11, 19:15
fortsatt ingen bilder

chrissi504
13/02/11, 19:41
hvordan får man løs baksete ryggen? og kan man ta av trekket på hatte hylla?

chrissi504
13/02/11, 19:45
http://i10.photobucket.com/albums/a139/cBjornstad/Volvo240o013.jpg

er det ikke mulig å gjøre det slik eller må man kappe hul i stålet da?

smygen
13/02/11, 22:20
http://i10.photobucket.com/albums/a139/cBjornstad/Volvo240o013.jpg

er det ikke mulig å gjøre det slik eller må man kappe hul i stålet da?

Er vel ikke sikkert du må kappe hull i stålet visst du lager noen spacere som bygger såpass mye at magnetene kommer nedi orginal hullene..

Bjerkelund
13/02/11, 22:52
Ta tak under baksetet og dra det opp så det kommer seg over noen hakk, så er det så og si løst, noen fester nederst på siden, men dem ser du!

cossykiller
14/02/11, 00:16
ta ut setet først, det gjør du ved og løfte i bakkant, så ser du nede på hvert hjørne på ryggen, der er det noen festar, som du må knekke ut 90 gradet før du løfter ryggen ut og vekk

volvo242
14/02/11, 02:28
legg strømkabler i sånne hvite plastrør (bøyelige) som elektrikere bruker... legg den først å så dytter du + gjennom etterpå, så slipper du at noe gnager på +kabelen... :cool:

Vil virkelig anbefale deg å bruke glassfiberstrømpe istede for plastrøret. plastrøret tåler fint lite, man gnager fort hull igjenom det! (stålstendere noen?? :p)
Glassfiberstrømpa er laget nettop for å forhindre skader, Det merker du fort når man skal kutte strømpa!

Mvh
Elektrikkern.. :)

Aartun
16/02/11, 15:52
Vil virkelig anbefale deg å bruke glassfiberstrømpe istede for plastrøret. plastrøret tåler fint lite, man gnager fort hull igjenom det! (stålstendere noen?? :p)
Glassfiberstrømpa er laget nettop for å forhindre skader, Det merker du fort når man skal kutte strømpa!

Mvh
Elektrikkern.. :)

Kan være ett poeng det, men nå er du hullene i stålstendre til tider veldig kvasse og, om man passer på hvor man legger røret så burde det holde fint i dørken på bilen..tenker jeg :)
Men glassfiberstrømpa er nok noget mer fleksibel med tanke på svinger..:)

chrissi504
16/02/11, 20:30
nå har jeg fått meg nye høytalere framme i dørene, så nå tenker jeg å begynne på de bak i hattehylla, lurer litt på vilke dere annbefaler=? har sett litt på di her:http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=5975&katid=18&mid=m436&id=&vn=736

cossykiller
16/02/11, 20:48
å sette 6x9 i hattehylla blir helt feil om du er ute etter god lyd, da hadde jeg heller lagt meg plass til høytalere i bakdøra, endel mer arbeid, men desto bedre lyd, men er greie de 6x9 ene, eneste problemet er at lyden kommer bakifra.. Blir nesten som å gå på konsert og stå med ryggen til scenen under hele konserten...

chrissi504
16/02/11, 20:53
ok men hva anbefaler du til å ha i hatte hylla da? og ville du ahtt noen 6+9 høytalere i dørene bak?

Buoyen
16/02/11, 22:15
Du må ikke ha noe i hattehylla. Det er frontsett du bør legge penger i.

cossykiller
17/02/11, 00:05
ville ikke hatt 6*9 i bakdørene nei :)
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=3976&katid=644&mid=m436&id=&vn=736
de er greie til og stappe i dørene, 6*9 er noe gamle greier... event med egen diskant hadde vært bedre, men dertil enda mere jobb, hvis du skal endre på bakdørstrekkene.
så hadde jeg vinkla det litt oppover, slik at du får lyden opp til ørene.. men og stappe noe i dørene blir mye bedre enn og stappe i hattehylla...

Eneste jeg hadde laga til der var event. en port som kom opp ifra subben og opp hattehylla..men hattehylla er til og ha skinncapser og hatter på, ikke 6*9 :P

Svirre
17/02/11, 11:33
å sette 6x9 i hattehylla blir helt feil om du er ute etter god lyd, da hadde jeg heller lagt meg plass til høytalere i bakdøra, endel mer arbeid, men desto bedre lyd, men er greie de 6x9 ene, eneste problemet er at lyden kommer bakifra.. Blir nesten som å gå på konsert og stå med ryggen til scenen under hele konserten...


Du må ikke ha noe i hattehylla. Det er frontsett du bør legge penger i.

Det spørs om han skal ha basskasse i bilen. I dette tilfelle så syns jeg å lese at han hadde planer om det også. Da er ikke hattehyllehøytalere noe særlig (hvertfall for de som er kresne på lyden).

Som det blir nevnt her så legg heller penger i frontsett til framdørere, evt. til bakedørene også og kjør på med en ekstra 2/4kanals forsterker. Du vil kunne høre forskjellen allerede før du slår på musikken ;)

Buoyen
17/02/11, 13:41
Kan jeg bare spørre om hvorfor det er bra/dårlig med høyttalere i hattehylla avhengig om du har subber bak?

Påenget her er at å få lyden bakfra gir en annen opplevelse av musikken og er egentlig ikke noe noen vil ha. Det blir som det ble sagt ovenfor nesten som å stå med ryggen til på konsert.

Svirre
17/02/11, 14:32
Kan jeg bare spørre om hvorfor det er bra/dårlig med høyttalere i hattehylla avhengig om du har subber bak?

Påenget her er at å få lyden bakfra gir en annen opplevelse av musikken og er egentlig ikke noe noen vil ha. Det blir som det ble sagt ovenfor nesten som å stå med ryggen til på konsert.

Når du får alle frekvensene i en bil fra samme sted så minskes lydopplevelsen. Det er det jeg har lært og fått inntrykk av. 6x9" i hattehylla uten bass er en fyldig lydopplevelse, men ja; du får litt av den effekten med å stå med ryggen mot en konsert.

Ved å slitte frekvensene fra hverandre til ulike posisjoner (f.eks. diskant mot frontruta, mellomtone i dørene og bass bakfra) vil du oppfatte lyden helt annerledes enn hva hvis all kommer fra hattehylla.

I tillegg HVIS du skal ha 6x9" i hattehylla så anbefales det på det sterkeste å bygge disse i en tett kasse. Hvis ikke vil bassen forstyrre høytalerne i hattehylla og ødelegge lyden totalt.

Kan hende jeg tar feil på et par punkter her, men det er sånn jeg lærte å bygge lyd i bil ;)

chrissi504
17/02/11, 14:48
ok så da bør jeg heller lage til noen i bak dørene, men er ikke mye arbeid også få ledningen opp langs lista også inn i døra på en måte så vi ikke ser ledningen?

Aartun
20/02/11, 00:48
ok så da bør jeg heller lage til noen i bak dørene, men er ikke mye arbeid også få ledningen opp langs lista også inn i døra på en måte så vi ikke ser ledningen?

Du trekker ledninger under teppe bak til B-stolpen, går opp i denne til det er utgang til dør. har selv trukket 2,5mm2 ut i alle dørene via originale gjennomføringer, ikke noe problem :)

chrissi504
20/02/11, 17:38
men snakka med en kompis nå og han mente det var best med høytalere i hattehylla enn i dørene bak, også heller stille di som er bak litt lavere, og om du har høytalere i dørene bak så blir jo det detsamme at du står med ryggen til konserten

volvo242
20/02/11, 21:01
til dels enig med kameraten din, for di som sitter foran så blir det feil uansett.. men for baksetepasasjerer så kan det være en fordel med høytalerne i døra, men diskanten bør være rettet imot lytteposisjon da de ikke sprer lyden godt nok hvis de er lavt montert i døra!

Kjøp et komponent sett å monter i dørene bak! Focal a1 til 1300,- er mye for pengene! har det selv i audin og er kjempeforøyd

kriigern
20/02/11, 21:11
Hiver meg på jeg ; p Bygde noe jeg følte var ei ålreit hatthylle i en -83 240 en gang .. *mimre* he he uansett , 19 mm mdf plate , ut med bremselyset i bakruta (kan eventuellt skjære plass til det og hvis du er fingerferdig og tålmodig ; p ) oxo var det 4 stk 3 veis 8" høyttalere ! :) Funket heeeelt flott i kombinasjon med no diskant høyttalere i dører og 2x12 baki; ) Men ikke no prob å få inn ganske dype høyttalere i hatthylla hvis du bygger den opp litt:) Uten å skjære i stålet . OG. Baksete ryggen må du eventuellt skjære ut : p

kriigern
20/02/11, 21:14
Legg strøm og jording på ene siden , og signal kabel på andre siden ! : ) Da slipper du at det smeller i høyttalera hver gang du slår på anlegget pga støy .. : p

kriigern
20/02/11, 21:17
Kommenterer svirre litt i samme slengen og jeg .. : p Forsåvidt enig på alle punkter , men 240 er helvetes tett baki , og bassen slipper minimalt inn.. Det du kunne gjort , og oxo spart seg for å forstyrre hatte høyttalera med bassen , er å kjøre portet basskasse , og å kjøre portene opp i hattehylla .. : p Blir trangt om plassen etterhvert men .. ; p

Svirre
21/02/11, 12:23
men snakka med en kompis nå og han mente det var best med høytalere i hattehylla enn i dørene bak, også heller stille di som er bak litt lavere, og om du har høytalere i dørene bak så blir jo det detsamme at du står med ryggen til konserten

Alt handler om hvordan lydbilde blir i bilen du skal bygge i. Og hvordan du selv ønsker lydbildet ;)

Daruu
21/02/11, 12:26
Bygg inn noen bassere i hattehylla istedet for 6x9 ;)

Aartun
21/02/11, 20:04
Alt handler om hvordan lydbilde blir i bilen du skal bygge i. Og hvordan du selv ønsker lydbildet ;)

Bra sagt Svirre! Jeg selv har 4" i dørene fremme (ja jeg mangler mellomtone fremme:) ) , 6x4" i dashbordet og 6x9 i hattehylla, og 2x8" subber i bagasjen med 3" port opp i hattehylla.
Alt er drevet av forsterker.
Jeg er godt fornøyd med lyden i min, har stillt det slik at lyden kommer mest fremmefra.
synes det blir litt rart å sammenligne en bil og ett konsert-arena hvor man tross alt har ett band eller lignende å forholde seg til, men kan se tanken.

Svirre
21/02/11, 21:52
Bra sagt Svirre! Jeg selv har 4" i dørene fremme (ja jeg mangler mellomtone fremme:) ) , 6x4" i dashbordet og 6x9 i hattehylla, og 2x8" subber i bagasjen med 3" port opp i hattehylla.
Alt er drevet av forsterker.
Jeg er godt fornøyd med lyden i min, har stillt det slik at lyden kommer mest fremmefra.
synes det blir litt rart å sammenligne en bil og ett konsert-arena hvor man tross alt har ett band eller lignende å forholde seg til, men kan se tanken.

Planen min er å ha 2 sett i min bil. 2 høytalere med delt mellomtone og diskant til å ha foran, og diskant og mellomtone sammen i bakre dører. Da blir ikke diskanten så intens for de som sitter foran. I tillegg skal jeg bygge ei kasse til 3x10" elemtenter uten noen form for porting verken her eller der ;) Tror (håper) det kommer til å bli bra :)

kriigern
24/02/11, 16:49
Men åssen kan du høre forskjell på lyden om du står med ryggen til en konsert a ? Trudde øra satt på sida ta hue je,hvilket burde gjøre lyden den samme uansett hvilken vei du står .. ; p Og en diger konsert i ett digert lokale eller utendørs, og en lukket liten bil er jo ikke mulig å sammenligne lyd bilde .. Nærmeste sammenligning du kommer er i tilfelle akkustikken i ett lukket lokale..

cossykiller
24/02/11, 17:48
om du kikker på øret ditt i speilet.. så vil du se at åpningen peker fremover, derfor du ikke stikker ryggen til noen som skriker til deg.... for da hører du bedre... nei det vil ikke bli det samme, men prinsippet er det samme, du legger ikke høytalere i gulvet, for du hører det mye bedre når det står i dørene og stolpene..

kstinus
24/02/11, 18:00
jeg bygde ny hatthylle. bygde den opp litt. her er ett bilde :
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1462.jpg
og i fordørene ble det sånn:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1997.jpg

alle uten de som er i org hull er drevet med forsterker som ligger i bagasjerom mens de i org hulet er drevet av spiller..

solan
24/02/11, 19:03
her er ett bilde fra en bil jeg har hatt, her bygde jeg ny hattehylle av sponplate trukket i sort skinn med 6x9", med to rør ned i subbkassa.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2009.jpg

Jeg pleier alltid å ha to 12" subber mot seteryggen i en kasse som akkurat går inn under hattehylla.
I 242n jeg skal bygge anlegg i nå til våren tror jeg det blir ett frontsett i dørene, og kanskje ett frontsett bak. Har tidligere prøvd med kun frontsett fremme og kun subber bak, men da blir lyden for de som evt sitter i baksetet helt ræva.

kstinus
24/02/11, 19:08
er samme metoden jeg bruker i min 240. opnår best lyd i sedan sånn, spiller 139,8db i min sin..
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1464.jpg

kstinus
24/02/11, 19:16
her er noen fler jeg fant av prosjektet mitt ;-)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1571.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1568.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1572.jpg

er kjekt bygger man sånn både bra lyd og go bagasjeromsplass ;-)

kriigern
28/02/11, 23:36
Jeg går for å stappe finger'n i øret hvis noen skriker til meg .. ;D He he skjønner hva du mener , men om en har hele lyd registeret rundt i bilen blir den totale opplevelsen bra den .. :) Men klart det blir rar lyd om man KUN har lyd foran eller KUN har lyd bak .. Det blir jo som ett surround anlegg i stua .. Du snurrer ikke rundt i stolen for å høre høyttalerne , men justerer høyttalerne til å sende lyden i retning der folk sitter , så du sitter i midten av hele skiten .. : P

Olav
03/03/11, 22:14
Synes ikke jeg har så veldig rar lyd selv om jeg bare har høyttalere foran i bilen. ;)
Har selvsagt subben i bagasjerommet, men den er justert slik at den faller sammen med midbassen foran.

Og et stereoanlegg i en bil blir ikke det samme som et surroundanlegg i stua,
siden 99% av alle CD-spillere ikke kan levere annet enn stereosignal. :)
Dette igjen skyldes at alle CDer, med noen få unntak, kun inneholder musikk i stereo.
Lyder oppfattes best, og mest detaljert dersom de kommer forfra.
Derfor er det mest logisk å kun ha høyttalere foran, dersom du er ute etter fin lyd. :)

Kristian18
09/12/12, 23:16
er samme metoden jeg bruker i min 240. opnår best lyd i sedan sånn, spiller 139,8db i min sin..
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1464.jpg

Hei :) hvilken type subber er det du har? er det 4" aeroport? har du mål på kassen? eventuelt tegninger? :)