PDA

Vis full versjon : Skifte ratt på V70 (LØST)



Nilsebu
18/01/11, 17:39
Blir nok å skifte ratt en av dagene, men noen som har en liten how to?

Eneste jeg vet er at batteriet skal være av en kaffekopp før du begynner.

Og leverer Volvo airbag i rattene, eller må jeg skifte om?

Takker for svar :)


Så et siste spørsmål. Passer V70 ratt i 850?

julen
18/01/11, 21:19
-ta av bateriet
-skru ut de 2 torx skruene på baksida. der trenger du nok et torx jærn. mener jeg brukte 27 eller 30torx, kan være litt ekkel å få tak på de.
- løftfram aibagen å taav kontakten til den
-skru av rattet

kan være greit å mærke seg hvordan det sto før du skrur det av:)
bruker airbagen fra gamlerattet på det nye.

v70 ratte passer vel i 850 men da må å airgaben brukes fra v70rattet siden de ikke er lik.
har v70 airbag hvis du vet av noen som trenger:)

Nilsebu
18/01/11, 22:02
-ta av bateriet
-skru ut de 2 torx skruene på baksida. der trenger du nok et torx jærn. mener jeg brukte 27 eller 30torx, kan være litt ekkel å få tak på de.
- løftfram aibagen å taav kontakten til den
-skru av rattet

kan være greit å mærke seg hvordan det sto før du skrur det av:)
bruker airbagen fra gamlerattet på det nye.

v70 ratte passer vel i 850 men da må å airgaben brukes fra v70rattet siden de ikke er lik.
har v70 airbag hvis du vet av noen som trenger:)

Takker :) Regner med du får av "kåpen" der du trykker for å fløyte etter at du har hatt av de 2 torxene?

Edit: Hvorfor bruke den gamle airbagen hvis jeg får med ny? Pga en annen utløsermekanisme?

Nero
18/01/11, 22:08
Airbag og dekselet er en enhet:)
Tviler på at du får med ny...

ThePlace
18/01/11, 22:10
Hvorfor bruke den gamle airbagen hvis jeg får med ny? Pga en annen utløsermekanisme?

Har du fått rattet ditt?
Da jeg kjøpte mitt var ikke airbagen med, må bruke den orginale.

Nilsebu
18/01/11, 22:14
Har du fått rattet ditt?
Da jeg kjøpte mitt var ikke airbagen med, må bruke den orginale.

har ikke fått det enda nei.. satser på å hente det imorgen.. 4 tusen uten noe rabatter var da mye bare for rattet, og ingen airbag :p

volvoRsport
18/01/11, 22:16
har ikke fått det enda nei.. satser på å hente det imorgen.. 4 tusen uten noe rabatter var da mye bare for rattet, og ingen airbag :p

Airbag får du ikke med.

ThePlace
18/01/11, 22:25
Det er jo et orginalt "sportsratt" i skinn da, det koster.

Airbag er ikke gratis det heller.

Nilsebu
18/01/11, 22:38
Det er jo et orginalt "sportsratt" i skinn da, det koster.

Airbag er ikke gratis det heller.

Føler at det meste som er orginalt hos Volvo KOSTER !

Eneste er de små høyttaler dekselen oppe på dashbordet der diskantene er. De koster 36 kroner.

Nå sporet jeg av i min egen tråd.. Så ikke les dette!

Per Turbo
18/01/11, 23:46
Som nevnt her, merk av på rattakselen så du får en ca posisjon på hvordan rattet skal stå, så slipper du å gjøre det om igjen.

Husk å ta av MINUS polen før du begynner, så følger du oppskriften over.. :)
Torx skruene sitter fast i airbagen, så bare skru til du merker de hopper på gjengene, så drar du airbagen ut av rattet, ta i litt for de sitter i et hakk på en måte. Så setter du på nye rattet og dytter på plass airbagen og skrur til skruene. Så på med batteripolen igjen..

Nilsebu
18/01/11, 23:49
Som nevnt her, merk av på rattakselen så du får en ca posisjon på hvordan rattet skal stå, så slipper du å gjøre det om igjen.

Husk å ta av MINUS polen før du begynner, så følger du oppskriften over.. :)
Torx skruene sitter fast i airbagen, så bare skru til du merker de hopper på gjengene, så drar du airbagen ut av rattet, ta i litt for de sitter i et hakk på en måte. Så setter du på nye rattet og dytter på plass airbagen og skrur til skruene. Så på med batteripolen igjen..

Da følger hele overflaten med? Der du fløyter etc.

Hvis rattet mitt står en eller to cm skreiv når hjulene er beine, er ikke det en flott mulighet til å rette på det?

Per Turbo
18/01/11, 23:51
Ja hele airbagen er i en del, så den er med frontpanelet og alt i ett..

Da har du muligheten nå ja :)

Nilsebu
19/01/11, 00:02
Ja hele airbagen er i en del, så den er med frontpanelet og alt i ett..

Da har du muligheten nå ja :)

Takker så meget :)

Men et siste spørsmål: Kan jeg fjerne airbagen fra dekselet (fløyteknappen) ettepå, eller må dette inn på det nye rattet?

Per Turbo
19/01/11, 00:04
Nei, ikke fjern noe som helst! Bare ta ut airbagen fra gamle rattet og sett i det nye, enkelt og greit. Å tukle med airbagen er ikke lurt.. ! !

Legg airbagen på gulvet/bakken med panelet/fløyteknappene opp når du bytter ratte, sikkerhet vettu :)
Skal se om jeg kan få lagt inn How-to fra VIDA i morgen på dette.

Morgis
19/01/11, 00:18
Airbag er det krutt i :)
APsaCeIkWV0

Per Turbo
19/01/11, 11:01
http://forum.vccn.no/showthread.php?p=241714#post241714

Nilsebu
19/01/11, 11:02
http://forum.vccn.no/showthread.php?p=241714#post241714

Takker så meget Per :D Satt å kikket etter den nå. Ned i bilen igjen :)

volvoRsport
19/01/11, 20:36
Som nevnt her, merk av på rattakselen så du får en ca posisjon på hvordan rattet skal stå, så slipper du å gjøre det om igjen.

Husk å ta av MINUS polen før du begynner, så følger du oppskriften over.. :)
Torx skruene sitter fast i airbagen, så bare skru til du merker de hopper på gjengene, så drar du airbagen ut av rattet, ta i litt for de sitter i et hakk på en måte. Så setter du på nye rattet og dytter på plass airbagen og skrur til skruene. Så på med batteripolen igjen..

Ikke noe slepering man må snurre til midtposisjon på X70?

Nilsebu
19/01/11, 22:40
Ikke noe slepering man må snurre til midtposisjon på X70?

ikke bland deg her :p

Av med batteriet, vri rattet 90 grader, så kommer du til en og en torx bak på rattet.

Få disse løs fra airbagen og løft vekk. Fram med 18mm skarlle og skru ut rattbolten, og sett på nytt ratt mens du tar øyemål om hvordan rattet sto før. Funker fjell for meg :D

Rapidspeed
20/01/11, 00:48
gi oss ett bilde av dette nye rattet ditt da? ;)

Nilsebu
20/01/11, 00:53
gi oss ett bilde av dette nye rattet ditt da? ;)

Ut i kulden å knipse da..

var glatt i trappa gitt :p

Nå er det jo sving på hjulene mine da.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1235.jpg

Sømmene:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1236.jpg

Må si at rattet er MYE bedre å holde i. En helt annen opplevelse. Merket det GODT når jeg skulle ut fra kryss å lot rattet rette seg selv opp etter sving.

Edit: Er ikke så mye fargeforskjell mellom ratt og interiør som bildene sier.

Rapidspeed
20/01/11, 01:12
lekkert..;)

Ola Hagen
20/01/11, 20:24
ble jo finere og mer luksus følelse med den nye rattet :)

Og angående det med airbag i ratt til 850/v70 så sjekka jeg på østli bare for moro ( sjøl om jeg visste det kom til å bli dyrt å kjøpe helt nytt..), og der fekk jeg oppgitt prisen på ny air bag for 7900kr eller noe... Koster litt på volvo ja.. :p

Kjetil Krømcke
20/01/11, 21:53
Blei fint det da Nilsebu:) det er dyrt for aibagen ja, men den kan jo redde livet ditt en gang, så 7900,- er en billig sum for å slippe å mose trynet i rattet eller ruta.

Per Turbo
20/01/11, 22:02
Airbagen har fungert hver gang jeg har hatt bruk for de selv om de er "gått ut på dato" :) Men er dyre ja..

Kjetil Krømcke
20/01/11, 22:03
Ikke for å spore helt av, men er du en slik seriekrasjer Per?

mrstfu
21/01/11, 03:27
spør som kkromcke her, seriekrasjer? mente det bare var første Svarten du moste?

Nilsebu
21/01/11, 10:26
Hadde dere blatt gjennom bilalbumet han hadde på face når han var der, der var det mye forskjellige former etter kollisjon.

Per Turbo
21/01/11, 10:33
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Per-Turbo&cat=78379

og denne fikk seg en runde hos oppretteren eller 2..
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Per-Turbo&cat=78383


Men da har vi sporet bra av :) Så nok off-topic!

Nilsebu
21/01/11, 23:32
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Per-Turbo&cat=78379

og denne fikk seg en runde hos oppretteren eller 2..
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Per-Turbo&cat=78383


Men da har vi sporet bra av :) Så nok off-topic!

Etter første bilde, skjønner jeg at du sverger til Volvo :)

GLTOslo
25/01/11, 22:14
Føler at det meste som er orginalt hos Volvo KOSTER !

Eneste er de små høyttaler dekselen oppe på dashbordet der diskantene er. De koster 36 kroner.

Nå sporet jeg av i min egen tråd.. Så ikke les dette!

Originalt nytt er jo galskap. Kjøp fra en skadebil. Jeg byttet nettopp på min -97 og kjøpte et helt ok ratt på www.bildesign.no til 1500,-

Nilsebu
26/01/11, 00:59
Originalt nytt er jo galskap. Kjøp fra en skadebil. Jeg byttet nettopp på min -97 og kjøpte et helt ok ratt på www.bildesign.no til 1500,-

De dyreste tingene sjekker jeg alltid litt rundt, men ikke alt som er like enkelt å få tak i.. kunne jeg brukt mer tid på leiting på nett? Ja!

Men er jo litt digg å ha helt nye ting også :D