PDA

Vis full versjon : Fast tenningslås V70 D5 '05



Gule
18/01/11, 13:09
Var en tur på butikken i går, når eg va ferdig og skulle starte bilen igjen fekk eg ikkje vridd om nøkkelen lenger enn til trinn I. Ikkje kjangs om å få vridd nøkkelen lenger enn det -> II, III.

Det er ikkje rattlåsen, den fekk eg opphevd og den fungerar som den skal.

Fekk omsider frakta bilen til Bilia, og på tlf. med delelageret blei det sagt at eg med sannsynlighet må skifte heile låsen.

Noko som har vært bort i dette, - dyr affere?

aarnes
18/01/11, 14:41
Ny lås er vel ny nøkkel og programmering, og ny nøkkel er 600kr x det antallet du trenger, samt sw for 7-800kr, og jobb, og ny lås. kan bli dyrt. jeg er ikke heelt sikker på åssen det er med dørlåser, om de må byttes eller hvordan det er.

Gule
18/01/11, 18:43
Brummm.. :(

Det var ikkje gode nyheter akkurat, men har ikkje så mykje val. Reknar med at det ryk nokre høvdingar. Det er, slik eg forstår det, uaktuelt (les: umulig) å gjere noko av jobbe sjølv..

gunnargt
18/01/11, 20:35
Trenger ikke ny nøkkel. Bestiller lås som er kodet til den nøkkelen du har nå. Lurer på om den koster rundt 2600 + jobb jeg men er ikke helt sikker på det.

aarnes
19/01/11, 08:58
Aiai, da var det litt gode nyheter fra gunnargt. :)

kimove
19/01/11, 09:01
Trenger ikke ny nøkkel. Bestiller lås som er kodet til den nøkkelen du har nå. Lurer på om den koster rundt 2600 + jobb jeg men er ikke helt sikker på det.

Stemmer som gunnargt sier, bestilles på den koden som er i din nøkkel :) gamlingen byttet på sin i fjor :)

Edit : er en kurant jobb å bytte såfremt at delelageret klarer å bestille rett deler. På jakkhelln i bodø gjorde de den tabben at de bestilte en komplett sats. da fikk vi ikke startet bilen på grunn av feil koder i låsen/nye nøkkelpinnen, men de ordnet opp i det pga gamlingen var så lur at han ikke knakk av hodene på boltene som fulgte med :)

aarnes
19/01/11, 09:05
Litt OT: men stemmer det da at du ikke kan gjøre det på x70/850 ?
Var en annen post på forumet her om en som måtte bytte hele låsesystemet pga at tenningslåsen var defekt..på bakgrunn av det jeg svarte her, fordi han mente det var samme på S60/v70/s80 og..

TeamBørnOut
19/01/11, 09:10
fantastisk at man må dette på en 5år gammel bil :D oser kvalitet lang vei! Men uansett! Hvorfor må man bytte tenningslås? hva er grunnen til at dette skjer? går det ikke å reparere på noe vis?

kimove
19/01/11, 09:11
Litt OT: men stemmer det da at du ikke kan gjøre det på x70/850 ?
Var en annen post på forumet her om en som måtte bytte hele låsesystemet pga at tenningslåsen var defekt..på bakgrunn av det jeg svarte her, fordi han mente det var samme på S60/v70/s80 og..

Hvordan det er på x70/850 vet jeg ikke men på disse er det visst et vanlig problem dette med tenningslåsen.

Er en kurant sak å bytte, trenger bare en dremel eller noe sånt for å lage et spor slik at man klarer å skru ut boltene :)

Her er den tråden jeg lagde med samme spm som trådstarter :P
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1118

angerman
19/01/11, 11:59
gjøres nesten ukentlig dette. samme om bilen er fra 2001 eller 2008. kilometer har heller ikke mye og si, byttet på en med 30000km her om dagen,trenger kun låsen på kode. trenger ingen programering. bolten løsnet enkelt med 2 meisel slag. tips. ha alltid en torx 20 og 25 +flattrekker i bilen, da kan du kjøre den selv i stedet for å fore viking med penger.

TeamBørnOut
19/01/11, 12:04
Torx 20, 25 og flat trekker? :P Hvor skal jeg putte disse hvis dette skjer når jeg er i sverige?
:D

angerman
19/01/11, 15:29
25 til rattdeksel. 20 til de to skruene til el del bak tenningslås. så må org nøkkel stå i for rattlås og immobilizer kode. så vri rundt på el del til bil starter;) easy:

TeamBørnOut
19/01/11, 16:09
det jeg tenkte! Men dette skal tas med fremover :)
(Før hadde man bare med bensin rele, slapp å skry :D)

angerman
19/01/11, 19:16
nesten like obligatorisk som en start booster, når det er kaldt og kjører små kjøring til jobb...

Gule
19/01/11, 22:19
Det var geniale tips takktakk! E ikkje vand med så "ny" bil/datamaskin, hadde ikkje forestilt meg at bilen var "startbar" på slikt vis.

Jaja, er medlem i NAF, sånn sett null stress, og dei e skikkelig serviceinnstilt på Gjøvik så dette ordna seg. E jo totalt avhengig av bil.

(skal oppdatere pris/sluttresultat etterkvart)

Gule
21/01/11, 14:20
Jahh.. då kan de gratulere meg med ny tenningslås

Ny rattlås - 2800.
+ montering 2 timer :(

Så skulle absolutt fått ordna dette sjølv...

angerman
21/01/11, 21:36
2 timer 8o det var vilt. tar jo bare 20 min den jobben.

C.Erstad
21/01/11, 23:58
Er ikke bare vaieren til automatkassa som har hoppa av hvis du har automat da?

TeamBørnOut
22/01/11, 05:39
2 timer 8o det var vilt. tar jo bare 20 min den jobben.

Haha ! er så bra når 2 forskjellige verksteder oppererer med så stor forskjell på timene :D

3 timer på å bytte bremser rundt bau på bilen til muttern skulle volvo ha.
jeg spurte om det var riktig at hu skulle betale for alle bremseskiftene den dagen. og de skrev vekk 2 timer.. "for det hørtes jo litt mye ut".. Lov å prøve seg :D

Verktøy til tenningslås er innkjøpt og lagt bak i bilen :)

Gule
22/01/11, 10:34
Er ikke bare vaieren til automatkassa som har hoppa av hvis du har automat da?

ingen automat her nei, likar manuelt.

Syns og det var lang tid med to timar, men hadde dårlig tid og skulle i barnehagen osv. Brukte ikkje meir enn 1.5 når eg skifta innmaten på dieselvarmaren i haust - og det e jo litt plukk når en tar av all plastikken.

Alltid betre å gjere ting sjølv, då lære en alltid nye ting - ikkje noke prob når vccn/forum e stappfullt av kompetanse. :)

AlfaRoger
11/02/12, 19:25
fantastisk at man må dette på en 5år gammel bil :D oser kvalitet lang vei! Men uansett! Hvorfor må man bytte tenningslås? hva er grunnen til at dette skjer? går det ikke å reparere på noe vis?

Har nå fått byttet tenningslås for andre gang på min V70N AWD, og bestemte meg for å finne ut av dette..........kort og godt tragisk kvalitet på disse låsene, og setter folk i svært vanskelige situasjoner da dette problemet kommer som "lyn fra klar himmel".
"Nødløsningen" til angerman med torxs mm. er svært nyttig, så takk for den. Vil føye til at har du automat, så må du løsne wieren som sitter i nedre kant av tenningslåsen. Denne wiren går til gearskiftemekanismen, og wiren må strammes for å få frigjort gearstanga.

Problemet med min lås var slitt mekanisme til rattlåsen (ganske utrolig etter kun 4 års normalt bruk). Rattlåsen løser greit ut når nøkkelen vries, men inne i tenningslåsen er det fortsatt blokkering.
Løsning (dersom du kan leve med din Volvo uten rattlås. Min har fortsatt alarm og startsperre):
-Skru ut tenningslåsen
-Klem sperreblokka til rattlåsen godt inn, og kontroller om nøkkelen nå går helt rundt.
-Jeg borret så et lite hull i sideveggen til sperreblokk når den var helt i bunn, og satte i en splint som holder sperreblokken på plass helt i bunn.
-Monter sammen, og ta deg en velfortjent pils. Du har spart tusenvis av kroner:D

Sjakalen
11/02/12, 21:54
Kjent sak på V70N dette :)

Samme skjedde med min kollega sin 05.