PDA

Vis full versjon : ny glødevakt?



Erlend
18/01/11, 11:15
Hei

Trenger jeg å bytte glødevakta hvis jeg skal legge til 2 bremselys bak? sånn som den guiden på VF? minns jeg så at morgis snakka om at det fantes flere forskjellige glødevakter i en eller annen tråd for en stund siden..

takker for svar

mrstfu
18/01/11, 15:26
sannsynligvis vil den begynne å lyse ja, pæra i instrumentet, altså. den ohmer vel hele bremselyskretsen? du kan alltids prøve da, jeg har lagt til en diodestripe på bremselyset, uten at det slår ut varsleren. greit, veit ikke hvor mye watt den drar, men kan jo hende vakta bare måler at det faktisk er ei pære der.

Erlend
18/01/11, 17:26
Så vidt jeg har forstått så måler den bare etter brudd i kretsen, om det er motstanden den måler eller spenning veit jeg ikke. Kan jo bare måle ved glødevakten å prøve å fjerne en pære kanskje?:)

Hvilke typer glødevakter finnes det? Jeg har de 2 vanlige bremselysa og ett i spoileren på utsiden.

mrstfu
18/01/11, 17:31
hør med morgis, han har peil på dette!

850GLTsilver
18/01/11, 22:16
Glødetrådsvakten i Volvo måler strømmen som går gjennom en liten motstand som sitter i serie med de aktuelle lampene. Er ikke sikker på om de overvåker for høy strøm, men løsningen på det er rett og slett å få montert det antall ekstra motstander som det antall lamper du legger til Disse ekstra motstandene må til for å beskytte glødetrådsvakten.

Ethvert radio/tv-verksted vil kunne ordne dette for deg.

(Det er de samme motstandene som må skiftes dersom man velger å sette inn LED-lamper men ikke ønsker å koble ut glødetrådvakta)