PDA

Vis full versjon : M90 på 1989 745 TIC.



Mr. Myhre
06/02/10, 01:28
Hei!

Ikveld tok den "råe" M47 kassa kvelden på min 745 TIC. (B230FT).
Tenkte kanskje det da var like greit og bytte til en nyere M90 kasse, men er det mye som må gjøres for å få inn denne?

Evt. holder en M46 kasse til mine fremtidige planer om 230-250hk?

Bare gi lyd fra dere om dere har en kasse til meg som er i bra stand.


Mvh

Olav'en
06/02/10, 03:01
m4x kassene holder ikkje til ein 30år gammal daukjørt b19 ei gong.
Du treng vell hydraulisk clutch, kasse m. spakstell, travers og fremre del av mellpmaksel

Mr. Myhre
06/02/10, 14:32
M46 burde vel holde, ettersom eg hører fra andre her, så da blir det nok en slik en :)

Mvh

TurboHansen
06/02/10, 14:49
m4x kassene holder ikkje til ein 30år gammal daukjørt b19 ei gong.
Du treng vell hydraulisk clutch, kasse m. spakstell, travers og fremre del av mellpmaksel

M45 og M46 er jo egentlig bra kasser. Tåler mye juling og kan hive dem ut og inn i gir på turtallsperra og det som verre er :p eneste minus er at dem ikke tåler moment så bra.

ChrML
06/02/10, 14:52
M90 tåler mer moment og du kan fint gire på turtallsperra med den og, men som sagt så er synkringene en svakhet med mindre du åpner den opp og sveiser de fast. Men at synkringene er svake er igrunn ikke noe problem hvis du lar kassa bruke 1 sekund på å komme seg i gir. Er jo ikke sånn at du får 10 hk ekstra hvis du røsker den igjennom gira på fullt turtall :).

Ola Hagen
06/02/10, 18:06
men det er åssen du bruker girkassa som teller mye på hvor bra kassa er, hvis du f eks tar fart fra baksetet og dæljer i gir så kan jo den ryke, men rolig kontrollert giring, så holder de "gode" og gamle 4x kassene :)

ChrML
06/02/10, 18:13
men det er åssen du bruker girkassa som teller mye på hvor bra kassa er, hvis du f eks tar fart fra baksetet og dæljer i gir så kan jo den ryke, men rolig kontrollert giring, så holder de "gode" og gamle 4x kassene :)
Er visst først og fremst momentet som tar knekken på de, ikke åssen du girer ;). Omvendt på M90.

A.Finstad
06/02/10, 19:37
kjøp deg en omsveisa BMW kasse for M90 en tåler ikke så mye som folk skal ha det til! har tatt to stk med min 740 turbo og jeg kjører den bilen pent fordi jeg er dritt lei av å skru, men de forbanna kassene går til hælvete uansett! skal ha meg ZF kasse fra BMW nå. jeg hadde en M90 fra en 98 modell nå sist og den tåler ikke noe mere en andre M90er. så kjøp deg kasse fra bakaksel.se i stedet det skal i hvertfall jeg!

ChrML
06/02/10, 19:42
kjøp deg en omsveisa BMW kasse for M90 en tåler ikke så mye som folk skal ha det til! har tatt to stk med min 740 turbo og jeg kjører den bilen pent fordi jeg er dritt lei av å skru med de forbanna kassene går til hælvete uansett! skal ha meg ZF kasse fra BMW nå. jeg hadde en M90 fra en 98 modell nå sist og den tåler ikke noe mere en andre M90er. så kjøp deg kasse fra bakaksel.se i stedet det skal i hvertfall jeg!
Hmm, hvordan har du klart å ta knekken på to stk M90? Har hatt kassa mi i snart 2.5 år jeg :p. Har en "momentsperre" på hånda så hvis den ikke vil i gir, så tvinger jeg den ikke i gir.

Men som du sier, så er omsveisa ZF kasser en del bedre, ja. Koster rundt 6000 norske mener jeg og bolter rett på. Må bare ha en annen lamell.

Ola Hagen
06/02/10, 20:20
Er visst først og fremst momentet som tar knekken på de, ikke åssen du girer ;). Omvendt på M90.

jaja, men å rive i gira hardt kan få den til å rase også da ;)

clutch først godt inn, også la girspaken gli inn bare ved å dytte inn med to fingrer så er man sikker på at man ikke presser gira i gir

TurboHansen
06/02/10, 20:49
jaja, men å rive i gira hardt kan få den til å rase også da ;)

clutch først godt inn, også la girspaken gli inn bare ved å dytte inn med to fingrer så er man sikker på at man ikke presser gira i gir

Ekke sånn man gjør vettu når man sladder vilt og hemningsløst vettu ;)

ChrML
06/02/10, 21:26
Ekke sånn man gjør vettu når man sladder vilt og hemningsløst vettu ;)
Haha, jeg gjør det :p. Hvis den ikke vil i gir da, som ofte skjer pga clutsjen lekker litt (tror jeg), så får sladden bare rette seg opp :).

rogern
06/02/10, 22:14
uff m4x kassene er ikke mye og ta vare på.

de holder lenge hvis man kjører med orginal clutch.
så fort man får på en som lugger litt så spruter det kasser.
har rasa 5 eller 6 m45 og 1 m47. og ja jeg gira som man skal.
den ene rasa jeg med k-motor.

noen av kassene kan jeg takke meg selv med da jeg "clutcha ut"
men hadde jeg hatt en zf kasse hadde nok ikke det vært noe problem.

flere rasa ved giring. selv om jeg fikk kassa i gir så tåler den ikke nøkket.

m90 kassa er dyr og tåler ikke såå mye.
bedre å putte i en zf kasse da. samma ombygginga nesten. og samma pris.

A.Finstad
07/02/10, 01:04
jeg kjører bilen veldig pent i forhold til mange andre som også kjører volvo og sånt men den 98 modell kassa som skal være forsterka tålte ikke å flise en 325i jeg merka det faktisk ikke før jeg skulle svinge av E6 da merka jeg at den ikke ville ordentlig i tredje gir så jeg bremsa ned og brukte andre i stedet siden jeg fikk den inn der(alt er gjort rolig og pent samme med oppgiringene) så skulle jeg dra på litt over E6 brua på kløfta å når jeg satte den i tredje var det ikke noe som skjedde så skulle jeg ha den i fjerde(som jeg nettopp hadde brukt) og ikke noe skjedde. eneste gira som fungerte var første, andre og femte så den kassa tålte tydelig vis ikke hard aks med myk giring!

TurboHansen
07/02/10, 09:19
Haha, jeg gjør det :p. Hvis den ikke vil i gir da, som ofte skjer pga clutsjen lekker litt (tror jeg), så får sladden bare rette seg opp :).

Hehe sant nok, om det blir M90 i 760n min så blir det å ta det med ro. Men blir det M46 elno lignende så skal den brukes ja :p han som var med da vi møtte deg i oslo hadde en 240 med B21ET og M45 kasse (ca 200hk) og den kassa fikk virkelig kjørt seg både i høst og i vinter, men kassa holdt den selv om han prøvde og ta livet av den :) og clutchen var jo utslitt i tilegg da :p

Joakim-G_R
07/02/10, 12:46
Gå for Getrag eller ZF. Volvo kan IKKE lage kasser. Whatsoever.

TurboHansen
07/02/10, 13:45
Gå for Getrag eller ZF. Volvo kan IKKE lage kasser. Whatsoever.

Det vil jeg ikke si meg enig i. Langt ifra de beste kassene men dem tåler mye ;)

Joakim-G_R
07/02/10, 14:05
Det vil jeg ikke si meg enig i. Langt ifra de beste kassene men dem tåler mye ;)

Jeg er av totalt annen oppfatning. Volvo-kassene tåler absolutt ikke mye. Kanskje mer i forhold til ei Fiesta 1.1L kasse, men ikke i det heletatt om man får litt mer sprut enn orginalt, og med en clutch som river litt.

Les f.eks Rogern sitt innlegg. Vært med på endel av de rasa, og det er som varm kniv i smør, de knekker jo som stratosplater!

TeamBørnOut
07/02/10, 14:10
m40 kassene tåler en del. folk kjører jo jævlig fort med de på stripa.
M90 kassene tåler mye de også. men man må gire som normale folk. selv med adhd ++ så har jeg aldri drept en m90 kasse... girer man fort så ryker bmw kassene også (derfor bmw kassene har treghets cylidnersak som gjør at man ikke får gira fort med de.. for da ryker de også :)

A.Finstad
07/02/10, 14:29
jeg skjønner ikke hvorfor jeg har tatt kassene mine dem er kjørt pent med hele tia bare kjørt fort med dem og hard aks, men pene giringer for det er når man girer dem går somregel å dette veit jeg, men kassene ryker som bare faen fordet!

Joakim-G_R
07/02/10, 14:38
m40 kassene tåler en del. folk kjører jo jævlig fort med de på stripa.
M90 kassene tåler mye de også. men man må gire som normale folk. selv med adhd ++ så har jeg aldri drept en m90 kasse... girer man fort så ryker bmw kassene også (derfor bmw kassene har treghets cylidnersak som gjør at man ikke får gira fort med de.. for da ryker de også :)

Er det ikke M40 som er noe getrag-opplegg? Eller var det M50, det kanskje ?

Mr. Myhre
07/02/10, 14:47
Har snakket med en fra blocket nå, som selger sin M46 kasse, her er annonsen.

http://www.blocket.se/vi/25317318.htm

Noe og satse på tror dere?


Mvh

Joakim-G_R
07/02/10, 14:49
Skal visstnok være mer holdbar enn M47, ettersom det er en M45 med et ekstra OD-hus påmontert bak. Sørg for at det er Turbo-kassa, denne heter vel M46J, den andre heter vel M46P, om jeg ikke husker feil.

Mr. Myhre
07/02/10, 14:58
Skal visstnok være mer holdbar enn M47, ettersom det er en M45 med et ekstra OD-hus påmontert bak. Sørg for at det er Turbo-kassa, denne heter vel M46J, den andre heter vel M46P, om jeg ikke husker feil.

Han har skrivd i annonsen at det er en turbo-kasse, men skal spørre han for å være sikker. Han kunne også sende denne, veldig kjekt ettersom eg nå ikkje har kjørbar bil :p

EDIT: Siterer fra e-posten.

kommer från en turbo, men om den är bytt någongång vet jag ju inte, finns det någon betäckning på den som säger detta ?


Noen som vet dette?


Mvh

Joakim-G_R
07/02/10, 16:22
Ja, P og J.

TurboHansen
07/02/10, 17:00
Jeg er av totalt annen oppfatning. Volvo-kassene tåler absolutt ikke mye. Kanskje mer i forhold til ei Fiesta 1.1L kasse, men ikke i det heletatt om man får litt mer sprut enn orginalt, og med en clutch som river litt.

Les f.eks Rogern sitt innlegg. Vært med på endel av de rasa, og det er som varm kniv i smør, de knekker jo som stratosplater!

Sier ikke at dem tåler 400hk, men rundt 200-230hk klarer dem fint en stund ;)

Joakim-G_R
07/02/10, 17:04
Roger hadde ikke mer enn en litt større turbo og 3" eksos, så var ikke 400 der heller. Var vel neppe 200 heller.

TurboHansen
07/02/10, 17:11
Roger hadde ikke mer enn en litt større turbo og 3" eksos, så var ikke 400 der heller. Var vel neppe 200 heller.

Ok, men min oppfatning er at M45 kassa iværtfall, holder til ganske mye herjing. Gikk ikke styggbra den 240n, men tok da 3 gir på asfalten og den ble brukt godt! ;)

Joakim-G_R
07/02/10, 17:16
Somsagt, med clutch som biter litt, så ryker de fort. Noen får det til å holde, andre ikke. :)

TeamBørnOut
07/02/10, 18:12
Jeg har hatt mine lenge. har en enda faktisk som fungerer fint.. men jeg har også vært med på å ta en bare ved å gi på (hadde ikke gira på 15min (køkjøring)... så løste deg seg opp... trykka pedalen i bunn for å komme forran en kammerat og det smalt til når trykket kom :D

The Sven
07/02/10, 18:21
En kamerat av meg hadde en ~250 hk 240 med M46 med støpejernshus og den fikk tåle mer juling enn noen kasser jeg har vært borti, rivstarter på tørr asfalt med diffsperre på 2. gir daglig og utklutsjing i lav fart på 3. gir osv... Var vel aldri noe spesielt bra dekk på den bilen men, at kassa overlevde var utrolig.

rogern
07/02/10, 18:36
ja det vil jeg kalle ganske utrolig.
hva slag clutch kjørte han med? clutcha ut på 3 gir??
kunne ihvertfall jeg drømme om og gjøre. pang! raklerakle. men mest 2 giret.

det latterligste var med den ene m47 jeg prøvde. var på vei hjem fra pedersens racing.
regna og var glatt. pollenstøv ell hva faen det er som gjør det så glatt.
skulle kjenne litt forsiktig oppover en bakke. lukta såvidt på clutchen i 3de gir. max 2000omdr. pang.

joakim: du tenker kanskje på m51? getrag kasse som ble brukt i grp a bilene.
satt ikke denne i en volvo orginalt også? 260 eller noe?

The Sven
07/02/10, 18:55
Klutsjen lurer jeg på om var bare en vanlig turboklutsj som ble bytta med jevne mellomrom, men er ikke sikker... Dette er lenge siden. Den rev løs bakdekka istedetfor lamellen som regel iallfall, så var vel kanskje stivere trykkplate.

Han trodde kassa sang på siste verset en gang da den ble så vond å få i 1. og 2. gir, men så flytta jeg bare reverssperra hans og da var kassa like god igjen, bare litt mer slarkete i stanga (var den ene foringa i giroverføringa som røyk):D

ChrML
07/02/10, 19:31
ja det vil jeg kalle ganske utrolig.
hva slag clutch kjørte han med? clutcha ut på 3 gir??
kunne ihvertfall jeg drømme om og gjøre. pang! raklerakle. men mest 2 giret.

det latterligste var med den ene m47 jeg prøvde. var på vei hjem fra pedersens racing.
regna og var glatt. pollenstøv ell hva faen det er som gjør det så glatt.
skulle kjenne litt forsiktig oppover en bakke. lukta såvidt på clutchen i 3de gir. max 2000omdr. pang.

joakim: du tenker kanskje på m51? getrag kasse som ble brukt i grp a bilene.
satt ikke denne i en volvo orginalt også? 260 eller noe?
Er ikke de fleste Volvokassene Getrag? Mener at noen sa at M90 også er laget av Getrag.

Eller så er det ikke nødvendigvis den bakken du prater om som kvelda kassa. Ting blir trøtt etterhvert som det får juling, så er det kanskje under vanlig kjøring det kvelder. Blir litt som dråpen som får begeret til å renne over :).

Olav'en
08/02/10, 01:25
m47'en i 245'en:
2. giret rauk etter litt clutching
3. giret rauk ved forbikjøring, bilen slapp på tørt føre ved pådrag og når kontraen kom sa det pang.

m47'en i 740'en:
Inngående aksling rauk ved rolig giring frå 1, til 2. i lav fart og full bil.

m45'en i 242'en:
Skurrer uansett giring etter 4 timer med iskøyring.

ArneR
08/02/10, 04:26
Når det gjelder hvilken av m46 utgavene som er sterkest, er det omvendt: J er den svake typen som står på støpejernskassene til 240 turbo, og P er den sterke typen, som står på bl.a. 740 tic.

Tveite Performance
08/02/10, 15:58
m46 holder ikkje ein dritt!!!!

rogern
08/02/10, 17:29
hehe nei det er ikke akkurat gromme kasser.
den ene m45`n jeg rasa 2 giret på, mista også reversen. det merka jeg ikke før jeg kom hjem heldigvis.

jeg trudde også det var m46p som var den "sterke" kassa.
men tåler od delen noe da? hakke prøvd m46.

The Sven
08/02/10, 17:57
M46P er vel turbokassa med forsterka OD ja men den har vel i alle tilfeller alu-hus og den gamle støpejernskassa tåler mye mer.

volvo2før
02/03/10, 19:59
Skal visstnok være mer holdbar enn M47, ettersom det er en M45 med et ekstra OD-hus påmontert bak. Sørg for at det er Turbo-kassa, denne heter vel M46J, den andre heter vel M46P, om jeg ikke husker feil.

turbokassa heter vel P, og den andre J..? Har selv kjørt sunn to stykker m46 kasser. Den første var helt tight og fin men begynte å sprette ut av 4. gir, den andre datt det ut løse deler av da jeg skulle skifte olje. Og den jeg har nå begynner å bli trå å få i 2. gir :( Alle tre er J kasser med en motor på kun 180-190hk til å dra..