PDA

Vis full versjon : hvordan demontere 940 speil før lakkering



jensen
17/01/11, 21:34
er det nødvendig å demontere 940 speil før lakkering? såfall hvordan demonterer man speilene? :)

Olav'en
17/01/11, 22:20
Opner døra, vipper av trekant dekselet på innsida, kobler fra kontakter om det er el. speil skrur det laus mens man holder det på utsiden, dra det forsiktig ut.

Edit: Man må muligens og av med dørtrekket for å komme til kontakten viss det er el. speil.
Det er festet med 3 klips i underkant, ut med "lys dekselet" i bakkant, av med høgtalerdeksel (skyves mot front), en propp bak døropner som man vrir 90grader, dra ramma forsiktig opp. Napp dørtrekket forsiktig ut fra klips og løft opp.
Lykke til

jensen
17/01/11, 22:47
vet det :P men selve speilet jeg mener :)

sjefsbonden
17/01/11, 22:52
sitter 3 torx skruer bak dekslet, kan væra greit og ta ut selve speilet før lakkering så det ser ordentlig ut, dem løsnes me varsomhet etter som det bare er klips på baksia, masker rundt motor te eventuelt el justering og lakk i vei! jeg ville tatt det av, fare for at det kan komma lakk andre steder om enn ikke gjør det ;)

jensen
18/01/11, 16:14
ok ;) har kjøpt med elspeil som skal monteres / lakkeres :) så får prøve på å ta ut selve speilglasset :)

Daruu
18/01/11, 16:16
Skruene som holder speilet har en tendens til å ryke, bare så du er obs på det.

jacobsen
18/01/11, 17:21
Er det ikke en klips på selve speil-feste anordningen også ?

Øyvind G
18/01/11, 18:01
kan se ut som om han spør om hvordan han skal ta av speilglasset

isåfall. hva med å bare maskere glasset? det er godt nok det.

jeg aner ikke åssen man tar av glasset på elspeil. kun åssen man tar av glasset på de "vanlige" speila (kan godt fortelle deg det hvis det er av interesse? bare å si ifra)

Volvo-Power
18/01/11, 19:00
om du skal ut med bare glasset. så et lite avrundet hull under, still opp et lite flatt skrujern, og skyv en vei. høyre eller ventre er jeg ikke sikker på.. eller bare kom hit, så skal jeg ta ut glassene på 20 sekunder for deg:)

245 gl
18/01/11, 20:09
om du skal ut med bare glasset. så et lite avrundet hull under, still opp et lite flatt skrujern, og skyv en vei. høyre eller ventre er jeg ikke sikker på.. eller bare kom hit, så skal jeg ta ut glassene på 20 sekunder for deg:)

Slik du beskriver, slik er det på 240.
Nå skal jeg ikke si det helt sikkert da jeg ikke vet helt om det er slik på 940, var iallefall ikke slik på min 95' 960...der tok jeg tak i glasset og så dro jeg speilglasset rett av...
de tappene som satt på det gamle speilglasset knakk jo, men skulle bytte det allikevel... og det nye speilglasset sitter fast som F det...

jensen
18/01/11, 20:56
var ikke låsemekanisme man skal "vri" til siden nei. man måtte trekke speilet rett ut, å det endte med at den hvite "stangen" på motoren knakk:P så får vel skaffe disse :)

R.G
18/01/11, 22:40
ja er en del av speila det ikke er hull på undersida for å fiske med skrutrekker i:)

Volvo-Power
19/01/11, 12:30
ja er en del av speila det ikke er hull på undersida for å fiske med skrutrekker i:)

det er fordi det står en blindplugg eller så må du borre opp et lite hull på 7mm..

R.G
19/01/11, 12:35
javel? er ingen blindplugg på di to jeg har liggende. hel støpt plast

Volvo-Power
19/01/11, 14:04
javel? er ingen blindplugg på di to jeg har liggende. hel støpt plast

uten hull eller utsparing til oppboring heller da?

R.G
19/01/11, 14:20
nei er ingenting. har tatt av glasset, og det måtte taes av ved å bende det forsiktig ut. ikke noe inni der man må vri rundt som på di med hull under. har ett speil liggende med hull under og der er det for å vri til siden med skrutrekker o.l men er ikke samme patent inni på det jeg har som det ikke er hull under.

Volvo-Power
19/01/11, 14:37
nei er ingenting. har tatt av glasset, og det måtte taes av ved å bende det forsiktig ut. ikke noe inni der man må vri rundt som på di med hull under. har ett speil liggende med hull under og der er det for å vri til siden med skrutrekker o.l men er ikke samme patent inni på det jeg har som det ikke er hull under.

ok. rart.

R.G
19/01/11, 14:37
er 98 940 speil

Volvo-Power
19/01/11, 15:40
er 98 940 speil

ikke hatt noe nyere enn 91 jeg da. å på alle de har det vert som jeg beskriver.

R.G
19/01/11, 16:29
ja vet der er på eldre speil. på min 1988 760 er det hull osv

Øyvind G
19/01/11, 16:32
som jeg sa tidligere her. det er forskjell på om det er el speil eller manuelle speil.

manuelle 240 speil og manuelle 240/740 speil. tar man ut glasset sånn som volvo-power sier. el speil veit jeg ikke åssen man tar av glasset på (jeg veit at jeg gjentar meg selv her, men det er tydelig vis ikke alle som leser hva som blir skrivd tidligere her)

Volvo_S90R
19/01/11, 22:35
ikke hatt noe nyere enn 91 jeg da. å på alle de har det vert som jeg beskriver.

Kan svare på det jeg veit, det er at på 960 så er kunn slik at de må vippes ut med ett skrujern. Men så er 960 kunn levert med elspeil og, men vil tru 940 men manuelle speil har det slik som du sei. For motor kommer iveien for den type annordning

jensen
19/01/11, 23:03
takk for svar :) har fått svar på det jeg trenger å vite nå ;)