PDA

Vis full versjon : Skranging fra girkasse(?)



lasseln
17/01/11, 14:26
I dag når jeg var ute med bilen (Volvo V40 1997) kom det plutselig en ekkel skrapelyd under bilen. Med det første tenkte jeg at eksosen hadde løsnet og skrapte langs bakken, så jeg stoppet raskt for å sjekke dette. Det var ikke tilfelle, og jeg fortsatte turen fordi skraping virket forsvunnet. Kortvarig, det visste seg at skranglingen kommer kun i 4 og 5 gir (kan høres svakt i 3. også, men ingen tegn til skrangling i 1 og 2).

Lyden kommer fra rett under midtkonsollen.

For meg kan det virke som at det er noe krøll med girkasse, men da min bilkunnskap ikke er av topp kvalitet, så er jeg usikker.

Noen som kan hjelpe?

hgnubel
17/01/11, 14:40
Skudd fra hoften: Rett under midtkonsollen er vel sånn ca der katalysatoren ligger. Innmaten i den kan løsne og være kilde til både skrangling og delvis tett eksos. Siden eksostrykket varierer med turtallet er det mulig du treffer "riktig" kun på høye gir.

Løft opp bilen og dunk forsiktig på den for å høre om det er noe inni som høres løst ut. Bare husk at den kan være ganske varm :)

Et ok eksosverksted vil vel normalt sjekke dette billig eller gratis, og forhåpentligvis være ærlig nok til å ikke lure deg for penger hvis det ikke er den...

lasseln
17/01/11, 14:43
Skudd fra hoften: Rett under midtkonsollen er vel sånn ca der katalysatoren ligger. Innmaten i den kan løsne og være kilde til både skrangling og delvis tett eksos. Siden eksostrykket varierer med turtallet er det mulig du treffer "riktig" kun på høye gir.

Løft opp bilen og dunk forsiktig på den for å høre om det er noe inni som høres løst ut. Bare husk at den kan være ganske varm :)

Et ok eksosverksted vil vel normalt sjekke dette billig eller gratis, og forhåpentligvis være ærlig nok til å ikke lure deg for penger hvis det ikke er den...

Nå har det seg sånn at jeg har skiftet katalysator tidligere, og skranglingen som var i katalysatoren forrige gang, og den skranglingen som er nå, er ikke like. Kan jo selvfølgelig være fordi jeg har en uorginal katalysator nå og at innmaten er laget av noe annet eller noe i den duren.

Men alle tips kommer godt med, så jeg får sjekke opp dette.

ASK Racing
21/01/11, 17:15
må si meg enig med hgnubel, men dersom det kun kommer i 3-5 gear, kan det tyde på at kanskje gearkassa er noe sliten, husk at eneste som skiler deg fra naturen under mittkonsollen er en liten gummi belg der hvor gearoverføringa kommer ut.

ville peila gearolja og eventuelt fylt på dersom det mangler, å det gjør det helt sikkert, for de har en tendens til å "svett" litt de renult kassene :)

lasseln
21/01/11, 18:28
Problemet er løst, var bare bagatell :P Et løst deksel som traff traversen :P

ASK Racing
21/01/11, 20:39
Ingen ting som er bedre en det :D

lasseln
21/01/11, 21:19
Det var som musikk i mine ører å høre at det bare var en bagatell :D