PDA

Vis full versjon : Stikkakslinger 1031 aksling



Steffen_82
16/01/11, 22:37
Hei.

Jeg lurer på hvor mye stikk akslingen kan dreies av for og tøle litt mere før di "knekker"

er plaget med at jeg drar av stikkakslingen akkurat i kanten inn til diffen, i splinsen. har hørt at noen dreier ned akslingene på mitten, da vrir di seg litt og går ikke av så lett..

takk på forhånd;)

SINISTER FINNI
17/01/11, 20:35
Sjekk ut gundrilling istedet. Gammelt røvertriks.

http://www.markwilliams.com/detail.aspx?ID=1582

TeamBørnOut
18/01/11, 07:07
Hei.

Jeg lurer på hvor mye stikk akslingen kan dreies av for og tøle litt mere før di "knekker"

er plaget med at jeg drar av stikkakslingen akkurat i kanten inn til diffen, i splinsen. har hørt at noen dreier ned akslingene på mitten, da vrir di seg litt og går ikke av så lett..

takk på forhånd;)

10mm bor i senter av akselen (ved splinsen seff) og bore så langt ned du kommer.. prøv det først.
forsetter problemet så prøv å drei ned til samme dia som splinsen 100-200mm og utover..
da holder de litt lengre...

Ottoturbo
18/01/11, 12:11
Grunnet til at akselen ryker ved overgangen fra en slett overflate til splines er at denne geometriforandringen gir en spenningskonsentrasjon her. Dvs. at hvis man skal regne på det vil spenningen her ganges med en faktor som bestemmes av type og størrelse på geometriforandringen. Å borre et hull i midten av akselen vil ikke gjøre den sterkere, men lettere og tilnærmet like sterk da arealet i midten av en aksel har lite å si for evnen til å motstå brudd forårsaket av torsjon.

Steffen_82
18/01/11, 12:54
10mm bor i senter av akselen (ved splinsen seff) og bore så langt ned du kommer.. prøv det først.
forsetter problemet så prøv å drei ned til samme dia som splinsen 100-200mm og utover..
da holder de litt lengre...

Får prøve på det først;) takk for tipset.

Steffen_82
18/01/11, 12:55
Grunnet til at akselen ryker ved overgangen fra en slett overflate til splines er at denne geometriforandringen gir en spenningskonsentrasjon her. Dvs. at hvis man skal regne på det vil spenningen her ganges med en faktor som bestemmes av type og størrelse på geometriforandringen. Å borre et hull i midten av akselen vil ikke gjøre den sterkere, men lettere og tilnærmet like sterk da arealet i midten av en aksel har lite å si for evnen til å motstå brudd forårsaket av torsjon.

så det du mener er at det ikke har noe for seg og borre et hull i senter av akslingen? vil ikke hullet gi akslingen mulighet til og vri seg litt før den går av?

TeamBørnOut
18/01/11, 13:30
Jeg har alltid rivd de av i splinsen. Men de har holdt lengre boret

Steffen_82
19/01/11, 08:27
Jeg har alltid rivd de av i splinsen. Men de har holdt lengre boret

får prøve på dette og se om det hjelper.. borr er du langt inn?

TeamBørnOut
19/01/11, 08:41
Tar så langt boret er hehe, aner ikke akkurat hvor langt men sikkert 5-8cm vil jeg tippe.
Men dette hjelper bare en stund. Jeg har aldri prøvd å bore noe lengre en dette. men mulig det ville hjulpet enda mer.
Husk å merk hvilken stillaksel som er høyre og venstre når du borer så du ikke får montert de feil. da ryker de jævlig fort :D

edit: Hvis du prøver å bore de 10-20cm eller lignende. Så kom med tilbake melding om hvordan det fungerte?

Steffen_82
19/01/11, 22:54
Tar så langt boret er hehe, aner ikke akkurat hvor langt men sikkert 5-8cm vil jeg tippe.
Men dette hjelper bare en stund. Jeg har aldri prøvd å bore noe lengre en dette. men mulig det ville hjulpet enda mer.
Husk å merk hvilken stillaksel som er høyre og venstre når du borer så du ikke får montert de feil. da ryker de jævlig fort :D

edit: Hvis du prøver å bore de 10-20cm eller lignende. Så kom med tilbake melding om hvordan det fungerte?

ok, det med høyre og venstre side har jeg brent meg en gang på før;)

skal komme med tilbakemelding på hvordan det oppfører seg;)

Njål Nilssen
22/01/11, 14:15
Drei ned hele akslingen til samme dim som tannrota på splinen, og lage fine buede overganger fra ytterst på splinetennene, ned til tannrotdiameteren. bor ut et hull som er like langt som splinene.

Kan fikse "cut-away" screenshots fra Solidworks av hva jeg mener, om du vil :)

Da vil akselen vri seg mot å knekke, og du får bort stressområdet hvor spline går over til aksel.

TeamBørnOut
22/01/11, 14:24
holder med å bore et stykke inn. akslene vrir seg av deler seg etter litt lek uansett.. ikke holdbart med det materiale volvo har brukt / herdnings prosessen

Njål Nilssen
22/01/11, 14:29
holder med å bore et stykke inn. akslene vrir seg av deler seg etter litt lek uansett.. ikke holdbart med det materiale volvo har brukt / herdnings prosessen

Vel da er det mulig å få laget noen custom da, i seigherdet chromoly eller fjærstål ;)

TeamBørnOut
22/01/11, 14:31
seff.. men hvem gidder? :D skal man kjøre drag så bruker man automat. da holder de. eller en clutch beregnet for slikt.
Sellholm tar ikke mye for 2stk stikkaksler uansett. det er billigere en å prøve seg frem i ørten dager med herding å sånt :D

Njål Nilssen
22/01/11, 14:36
seff.. men hvem gidder? :D skal man kjøre drag så bruker man automat. da holder de. eller en clutch beregnet for slikt.
Sellholm tar ikke mye for 2stk stikkaksler uansett. det er billigere en å prøve seg frem i ørten dager med herding å sånt :D

Nå bruker ikke Steffen den bilen til kun drag... han sladder og banekjører med den også, Nå skal ikke jeg snakke for ham, men jeg tror ikke det blir automat :p

TeamBørnOut
22/01/11, 14:44
Nei vet han ikke bruker den til det. for da hadde akslene holdt :P
Men akslene dør som fluer hvis man bruker clutch på dem og har litt turtall :)
sellholm tar ikke så mye for stikkaksler som tåler litt

Steffen_82
24/01/11, 22:47
Vel da er det mulig å få laget noen custom da, i seigherdet chromoly eller fjærstål ;)

er mulig det, di har hærde ovn på plateverksted på andenes;)
Vurdere og dreie di ned også, først prøve og borre i di..


Bruker bilen mest til sidelengs kjøring ja, men er artig og prøve litt drag med kvert, har aldrig problemer med at jeg knekker stikk akslingene ved banekjøring, uansett hvordan jeg cluchere eller horer med den. men på drag å litt cluching etter vei så tar jeg di..

trur det blir sellholm sine etterkvert;)