PDA

Vis full versjon : bytte bil?



Tollan
16/01/11, 17:57
Jeg har fått et tilbud om å bytte ut 850n med en 98 modell v70. Sitter en 2.5 liter 10 ventiler i den. Har 20 ventileren nå. Nnoen som har noe erfaring med disse bilene med denne motoren? Blir den litt for lat og tørst? Er v70en like bra som 850en? Takker på forhånd for kjøpstips :)

mrstfu
16/01/11, 18:20
v70 er vel muligens noe bedre på komfort, men på de aller fleste punkter er den veldig lik. spesielt i understell og bremser.

GLTen din, er det automat eller manuell? min manuelle 2.5 10v drar fra min farfars 2.5 20v automat, den automaten stæler visstnok en del krefter.

forbruket blir nok ca samme som på 850en, lat er den ikke, klarer fint å dra henger på mye vekt med den. kommer selvfølgelig anpå hva du skal ha den til.

ellers er kjøpsguiden øverst i denne seksjonen fin å titte gjennom.

ola normann
16/01/11, 19:25
Det er noen forskjeller mellom disse motorene, 20v bruker motronic styringssystem mens 10v bruker fenix system. 10v motorene har ikke lmm men en tempføler i innsuget.
V70 98 har obdII, men fenix system et er ikke obdII kompatibelt så det er en del feikodelesere som ikke klarer å lese av feilkoder på motor men det lar seg løse ved å bruke prøvelampe eller noe lignende (blir litt som blinke avlesning som det er på eldre 850)

Ellers så er 1. gen x70 kun en modernisert 850, så mye er likt.

Tollan
16/01/11, 20:09
Okey. Glt n min er manuell. Samme er denne v70 10 ventileren.

Folkvord
17/01/11, 10:31
V70en er en nyere bil og er bedre kjøre komfort, men som mrsftu sier at en 2.5.10v dra ifra en 2.5 20v vil eg ikke trud på, har sjølv hatt 2.5 20v (170hk)automat i min bil før som har dratt ifra 2.5 10(144hk) manuel, en 2.5 20v manuel dra fra en 2.5 20v opp til 160 pga gearingå men etter 160 så drar automaten ifra.

du vil merke at v70en treng mer turtall for og dra litt tunge ting, men ellers så er en v70 nyere og dermed somregel dyrere, så visst dere bytter jevnt og den er i grei stand så vile eg ha gjort det;-)
men

Tollan
17/01/11, 18:38
Lakkere en forskjerm så er bilen strøken :) den har gått 190 000 og vi skal mest sansynlig kastebytte mot min som har gått 360 000, men motoren min har bare gått 180 000 da.

TeamBørnOut
17/01/11, 18:58
10ventilern går som en dass.

Morgis
17/01/11, 19:06
som TBO sier over... trøtt motor. men mulig vi er for godt vant.

TeamBørnOut
17/01/11, 19:07
nei nei! mazda 1.8 liter etc spytter på disse bilene med den motoren. De går RÆVA. Den som sier noe annet er ikke vandt til trimmet moped en gang. Volvos lateste motor siden b13 / b16 tiden?

Tollan
17/01/11, 19:12
Uff, ikke si sånn da. blir nesten for dumt å la en bil som egentlig er mye mer verdt enn min, slippe unna pga det. men igjen, det har jo en del og si. jeg synes 20 ventileren min går ganske bra jeg, så det blir vel en kjedelig motor i forhold.

TeamBørnOut
17/01/11, 19:16
Det er ikke store forskjellene på de bilene... navet + litt små ting.. men ville heller kostet på meg litt v70 deler på bilen din da...
Hvis du prøvekjører bilen så skjønner du hva som menes med at 10v motoren går dårlig...
Fra 0-100 på noen dager, bilene er ofte røvkjørt fordi man må ha WOT for at de skal flytte seg. girkassene blir da mere slitt... + + +..

mrstfu
17/01/11, 19:18
TBO: slapp av litt i svingene a, husk det er to 10ventilere. og at de går ræva, kommer som morgis sa, anpå hva man er vandt til.

Morgis
17/01/11, 19:19
jeg hadde nok byttet, og så vurdert å handle T5 motor med ledningsnett i sverige å godkjenne ombygginga :) da blir v70a ganske attraktiv om du tar jobben selv

Tollan
17/01/11, 19:19
Men jeg vil gjerne ha stasjonsvogn, og som lærling er budsjetter stramt :P kan evt bytte motor i den etterhvert da. er det noe store problemer med å bytte motor i den til en 2,5 L 20 ventiler? med tanke på BT og godkjenning og slikt.

mrstfu
17/01/11, 19:21
må dokumentere at bremser og understell er tilsvarende donorbilen, og med 855 har man uansett ikke lov til sterkere motor enn 250 hk, og et visst antall Nm... men på papiret skal det ikke være noe problem.

TeamBørnOut
17/01/11, 19:21
jeg har ikke 10ventileren lengre så lenge siden jeg har slappet av før svingen, i svingen og etter svingen.

144hk = bullshit

Du har vell 20v maskina mrs?
Ellers vet du hva vi snakker om :)

MrX
17/01/11, 19:24
Jeg hadde hvertfall byttet. 10v er helt ok, ikke noe rakett men bedre enn 2.0S.

mrstfu
17/01/11, 19:27
akkurat her må jeg si det er du som prater bullshit, TBO. 144hk er ikke dævv, på noen måte. selvfølgelig, den har ikke ytelsene til en T5-R, men til prisen, og til en som ikke nødvendigvis MÅ kjøre hardt hele tida, er ikke 2.5 10v noe dårlig motor.

TeamBørnOut
17/01/11, 19:30
Er ikke snakk om det? Er snakk om å komme opp i fart. trekke ting. ha bilen full av fammilie og folk. 20v motoren er jo mye billigere og kjøre med også (MYE = litt :D)
Men skal han bytte motor senere så er det jo same shit..
men 10v motoren er lat dritt motor. forferdelig tid i livet mitt når jeg kjørte en slik...

Tollan
17/01/11, 19:36
Jeg hadde i tankene å bytte, se hvordan bilen gikk etter å ha brukt den en stund, funker det greit, så gjør det det, eller så hadde jeg litt lyst til å få nedi noe annet ja. Men det er mulig å få godkjent uten altfor mye problemer? vi snakker ikke økning på mange hundre hester her, men kanskje 80-100 hester eller noe?

mrstfu
17/01/11, 19:54
Er ikke snakk om det? Er snakk om å komme opp i fart. trekke ting. ha bilen full av fammilie og folk. 20v motoren er jo mye billigere og kjøre med også (MYE = litt :D)
Men skal han bytte motor senere så er det jo same shit..
men 10v motoren er lat dritt motor. forferdelig tid i livet mitt når jeg kjørte en slik...

problemet, TBO, er at du antar alle er ute etter samme motor som deg. ikke alle må ligge i 100 i alle svinger, eller 250 på strekka. det at du synes det er en dritt motor, betyr ikke at det ER det, kom gjerne med meningen din, men kanskje lurt å moderere svaret litt?


Jeg hadde i tankene å bytte, se hvordan bilen gikk etter å ha brukt den en stund, funker det greit, så gjør det det, eller så hadde jeg litt lyst til å få nedi noe annet ja. Men det er mulig å få godkjent uten altfor mye problemer? vi snakker ikke økning på mange hundre hester her, men kanskje 80-100 hester eller noe?

vanskelig å få økt hesteantallet på 10v motoren uten omfattende ombygging, skal du ha en sterkere motor, er en turbomotor det beste valget. men du får uansett ikke godkjent bilen med med enn250HK og (jeg trur det er) 300 Nm, som på 850 R.

TeamBørnOut
17/01/11, 19:59
problemet, TBO, er at du antar alle er ute etter samme motor som deg. ikke alle må ligge i 100 i alle svinger, eller 250 på strekka. det at du synes det er en dritt motor, betyr ikke at det ER det, kom gjerne med meningen din, men kanskje lurt å moderere svaret litt?
.
Ja det er jo derfor jeg skrev som jeg gjorde :D

"bilen full av fammilie" = runde tider på ringen
"komme opp i fart " = drifte rundt
"billigere å kjøre med 20v motoren" = nitrometan fuel!

Du har løst koden! det er slikt jeg mener med innlegget mitt!
Har du 10v motoren? føler du deg litt truffet over at andre kastet slike motorer fordi di ikke vil så vondt å oppleve disse?

TeamBørnOut
17/01/11, 20:02
Slutt å skriv piss og kom heller med gode grunner for å beholde 20v motoren i forhold til 10v motoren. skal han bytte motor (noe han må for å beholde stoltheten sin) så er det jo ingen problemer... motorene ser like ut så biltilsynet merker ingen ting heller...
10v motoren er lat. enkelt å greit. ikke en gang søstern ville ha bilen fordi den gikk så dårlig. hu kjøpte seg en 1.8 mazda isteden som er rene flymaskinen i forhold :D

Tollan
17/01/11, 20:16
vanskelig å få økt hesteantallet på 10v motoren uten omfattende ombygging, skal du ha en sterkere motor, er en turbomotor det beste valget. men du får uansett ikke godkjent bilen med med enn250HK og (jeg trur det er) 300 Nm, som på 850 R.

Hadde heller tenkt å bytte til en sprekere motor, enn å trimme opp 10 ventileren ja. men det kan da ikke være så ille? er ikke alle stv biler fra rundt 98-99 som har 144 hester heller.

MrX
17/01/11, 20:26
Den er slettes ikke ille. TBO snakker bare svada. 10v motoren er større og sterkere enn det flesteparten av bilene på veien har. En helt ok motor til vanlig kjøring, tåler helt fint og trekke litt også. Kjørte for noen år siden nesten 500mil med en 850 med 10v motoren med en 1500kg vogn etter, var aldri noen sinke.

Tollan
17/01/11, 20:38
Godt og høre at det ikke er bare erfaringer som minner om bestemor kjøring her da :)

ola normann
17/01/11, 20:47
Volvos lateste motor siden b13 / b16 tiden?


Tror nok vi er vitner til TBO sine ville fantasier nok en gang....

Har selv 2,5l 10v og jeg synes virkelig motoren drar bedre en en b21A....

Men selfølgelig hvis man er vant til 240hk+++, så blir 144 sikkert tammt, men man skal nok klare å miste lappen i alle fartsgrensene i norge med 1500kg på kroken uten å ha med niste.

Jeg blir enkelt å greit oppgitt når jeg leser at man bare kan glemme å trekke henger, kjøre forbi osv... med en bil som ikke har 200hk.


Ta og prøvekjør v70 å trekk dine egne sluttninger.

TeamBørnOut
17/01/11, 20:48
Den er slettes ikke ille. TBO snakker bare svada. 10v motoren er større og sterkere enn det flesteparten av bilene på veien har. En helt ok motor til vanlig kjøring, tåler helt fint og trekke litt også. Kjørte for noen år siden nesten 500mil med en 850 med 10v motoren med en 1500kg vogn etter, var aldri noen sinke.

Svada? så mange som er hårsåre her da? :D
Bilene går utrolig dårlig. det er fakta.
Og teller ikke forbruket for folk også?
Har hatt slik bil i fammilien i 3år... vet nok om de og hvordan de går..
Min mor som kjører mye med henger orka ikke det fæle forbruket og late motoren etterhvert så hu gikk dessverre vekk fra volvo etter 850 :mad:
Søs overtok bilen og hu gikk dritt lei.. byttet også til japse bil :P

Mor mi er foresten 50år og driver lite med race kjøring...
Men hvorfor henger folk seg opp i dette når han alikevell sikkert kommer til å bytte ut den daue motoren? Han får sikkert litt sjokk når han skal prøvekjøre ;)
Det fine med en slik motor er jo at du sparer inn på dekk slitasje etc

TeamBørnOut
17/01/11, 20:56
Tror nok vi er vitner til TBO sine ville fantasier nok en gang....

Har selv 2,5l 10v og jeg synes virkelig motoren drar bedre en en b21A....

Men selfølgelig hvis man er vant til 240hk+++, så blir 144 sikkert tammt, men man skal nok klare å miste lappen i alle fartsgrensene i norge med 1500kg på kroken uten å ha med niste.

Jeg blir enkelt å greit oppgitt når jeg leser at man bare kan glemme å trekke henger, kjøre forbi osv... med en bil som ikke har 200hk.


Ta og prøvekjør v70 å trekk dine egne sluttninger.
Kondolerer med motorvalget på v70n din. Sikkert fin motor hvis man ikke har høye krav eller lignende... Men som flere her hinter til.. motoren er lat.. aldri kjørt bil med b21a, så kan ikke sammenligne.. Men jeg har nå hatt noen uker i en slik bil... Er man vandt til 136hk som min mor hadde på sin 940 så ble fort en 144hk søppla maskin lat og tørst.. Alle biler klarer å dra 1500kg på en henger over fartsgrensa i norge... men det er snakk om tid / forbruk også..
20v motoren er utrolig mye sprekere i forhold.. Det er fakta.. 10v tilhengerene her er bare hårsåre fordi 20v utgaven av bilen de kjører koster 1500-2000kr mer på finn.no.. noe ikke alle har...

(nei jeg er faktisk ikke vandt til noe 200hk bil heller... 136-150-190 hk er jeg vandt til :))
Hvorfor er jeg den eneste som er ærlig her? ser ut som om folk er misunnelige her å ikke vil at mannen skal ha noe bedre motor en de fordi "jeg klarer meg fint med "144"hk..."

ola normann
17/01/11, 21:33
Selfølgelig er det mye morsommere med 190hk enn 144hk

Når det kommer til bilvalget mitt så sto valget mellom v70 144hk kontra 850 med mer hk, valget ble da v70 pga jeg synes v70'n var penere (hadde lommeboken vært større så hadde motoren blitt større, ikke fordi jeg har bruk for det men fordi det hadde vært morro)

Største nedturen med 10v motoren for min del er at den ikke er obdII kompatibel.

Men når du fremstiller 144hk motoren som ubrukelig søppel, så mener jeg du tar feil. Selfølgelig er det ingen racerbil og kjører man MYE med tung henger så hadde det vært mere behagelig med sterkere motor.

mrstfu
17/01/11, 21:36
Tror nok vi er vitner til TBO sine ville fantasier nok en gang....

Ta og prøvekjør v70 å trekk dine egne sluttninger.

dagens beste råd!


Svada? så mange som er hårsåre her da? :D
Bilene går utrolig dårlig. det er fakta.
Og teller ikke forbruket for folk også?
Har hatt slik bil i fammilien i 3år... vet nok om de og hvordan de går..
Min mor som kjører mye med henger orka ikke det fæle forbruket og late motoren etterhvert så hu gikk dessverre vekk fra volvo etter 850 :mad:
Søs overtok bilen og hu gikk dritt lei.. byttet også til japse bil :P

Mor mi er foresten 50år og driver lite med race kjøring...
Men hvorfor henger folk seg opp i dette når han alikevell sikkert kommer til å bytte ut den daue motoren? Han får sikkert litt sjokk når han skal prøvekjøre ;)
Det fine med en slik motor er jo at du sparer inn på dekk slitasje etc

vi prøver ikke å få han til å beholde 10v motoren, men heller at du skal være litt mer forsiktig med hva du sier. en 18åring som kommer inn hit, spør om kjøpstips, og får prate med deg, vil sitte igjen med inntrykket av at alt under 850R ikke er bil. du hadde blitt tatt så utrolig mye mer seriøst om du hadde lagt frem dine meninger som "dine meninger" og ikke som "FAKTA!!!".

Rapidspeed
17/01/11, 21:37
bytt bil du...;) v70en er nyere med facelift og har gått mindre km, og den er stasjonsvogn som du sa du trengte... blås i hva som er under panseret... er selvi utgangspunktet bmw-mann og har hatt alt fra 318i til M5.. og alt kommer an på hva man er vant til.. man kan faktisk oppleve m5 som lat når man blir for vant med den.. og 318i som relativt pigg.. ha i bakhodet hva du faktisk kjører, vi har ikke formel1 biler, men trauste og trygge familiebrakker.. det er det dem er bygd som og det er det dem er.. utseendet kan forbedres på alt..;) følg hva du selv ønsker og gjør det, det er du som skal kjøre bilen ikke jeg eller noen av gutta som har skrevet før meg..
for min del hadde jeg byttet tvert, og valgt en nyere versjon av i utgangspunktet samme bilen,med sine forbedringer og fornyelser og lavere km...
26 hk er idag faktiskikke mere enn to vanlige snøfresere sammenlagt..;)

lykke til med DITT valg..;)

TeamBørnOut
17/01/11, 21:38
En 18åring som er ute etter en 850 ville jeg selvfølgelig ALDRI anbefalt noe annet en 850turbo heller! 18år og turboløs må være trist..

Rapidspeed
17/01/11, 21:44
En 18åring som er ute etter en 850 ville jeg selvfølgelig ALDRI anbefalt noe annet en 850turbo heller! 18år og turboløs må være trist..
jeg er ny her og skal ikke tråkke i gresset med slalomski, men jeg blir littmålløs av denne kommentaren din, du ha tydeligvis ikke værtførstemannpå en ulykkesplass ved en dødsulykke med en 19åring og en bil med stormotor, det setter minner i deg for livet...

ENKELTE:o 18-(til faktisk)30 åringer burde hatt hver sin lada samara med 2,3,4 og 5 gir plombert.. evt en 340 med reimdrift og 2 klipte pluggledninger.

TeamBørnOut
17/01/11, 21:47
jeg har da ofte kappkjørt med disse gutta som har dratt av veien... så har nok vært utpå en del slike ulykker gitt ;)
problemet er ikke bilene.. men sjåførene...

Edit: sikkert ikke et slikt svar du ville ha... men poenget er at selv med mye blod på hendene og lange avhør så forandrer ikke det synet mitt på raske biler ;) Flesteparten av de som omkommer i norge gjør ikke dette i høye hastigheter...

Tollan
17/01/11, 21:59
En 18åring som er ute etter en 850 ville jeg selvfølgelig ALDRI anbefalt noe annet en 850turbo heller! 18år og turboløs må være trist..

Jeg er 19 år nå, og kjører som dere har fått med dere en 2.5 sugis 20 v. Må ikke ha turbo for at det skal gå fort. Den går veldig greit. Ja det blir kanskje ett lite nederlag å gå ned til en 10 ventiler, men det var et godt tilbud, som jeg føler jeg bør slå til på. Ville bare høre om den er ufodragelig lat, eller brukanes til en 19 åring da. Mye delte meninger, men jeg tror jeg bare får følge rådet jeg fikk lengre opp her om å prøvekjøre selv og se hva jeg synes.

TeamBørnOut
17/01/11, 22:01
Kjøp den og se på det som et kommende prosjekt. Blir mer glad i bilen på den måten ;D

vazborris
17/01/11, 22:02
.

ENKELTE:o 18-(til faktisk)30 åringer burde hatt hver sin lada samara med 2,3,4 og 5 gir plombert.. evt en 340 med reimdrift og 2 klipte pluggledninger.

trenger ikke noen lada samara med blombert 5 gir holder med lada niva diesel:) hehe..

men som flere andre her sier en v70 med ikke så sprek motor er helt ålreit for en normal mann i gata. kjærringa har 850 2.0l 10v 126 hk? og kontra vanlige 240'er og slike biler jeg er vant til så går den bilen helt ålreit. syntes det bytte du kan gjøre høres ganske så ålreit ut til din fordel med tanke på nyere bil osv:) lykke til:)

mrstfu
17/01/11, 22:03
Jeg er 19 år nå, og kjører som dere har fått med dere en 2.5 sugis 20 v. Må ikke ha turbo for at det skal gå fort. Den går veldig greit. Ja det blir kanskje ett lite nederlag å gå ned til en 10 ventiler, men det var et godt tilbud, som jeg føler jeg bør slå til på. Ville bare høre om den er ufodragelig lat, eller brukanes til en 19 åring da. Mye delte meninger, men jeg tror jeg bare får følge rådet jeg fikk lengre opp her om å prøvekjøre selv og se hva jeg synes.

en veldig smart innstilling. uansett hva slags bil, så finner du fort ut om den passer deg eller ikke.

lykke til!:D

Rapidspeed
17/01/11, 22:08
er det ikke noen som sitter på 0-100 tider og toppfart på de respektive v70 modeller da? står null og nada om det i instruksjonsbokji..

vazborris
17/01/11, 22:11
er det ikke 100-0 som burde vært relevant?:)

TeamBørnOut
17/01/11, 22:11
på den fronten så er volvo så optimistiske så det stemmer ikke på en god dag en gang :P

TeamBørnOut
17/01/11, 22:12
er det ikke 100-0 som burde vært relevant?:)

Har ikke volvo hatt en reklame med noe alla dette en gang? eller husker jeg feil? :D

Rapidspeed
17/01/11, 22:19
Har ikke volvo hatt en reklame med noe alla dette en gang? eller husker jeg feil? :D
stemmer det..men tenkte bare å se og jamføre forskjeller 10 og 20v..;)

Christian
17/01/11, 22:23
Jeg hadde en større diskusjon med Volvo-Lars på jobben her om dagen om dette faktisk. :D
2.5 10v vs 2.5 20v.

Jeg mener 2.5 10v er et fattig forsøk på en motor. Jeg ville aldri kjøpt en bil med sånn motor. Kjøper heller 2.0 10v da, for da vet man hva man får.

Nero
17/01/11, 22:56
Volvo 850 2.5 10V, manuell gjør unna 0 - 100km/h på så og si 10 sekunder.
Stemmer både erfaringsmessig og utifra det jeg har lest i bilblader og googlet meg fram til på internett.
20V er på arket 1. - 1. 1/2 sekund raskere, men har ingen reel erfaring med den.

Litt OT:
Har et svensk bilblad en eller annen plass i huset, med en test av "volum" modellene som ble solgt i svergie av respektive V70N og 850. Det var da 2.4 (B5244s) 140hk som sitter i V70N(p2) mot 2.5 10V (B5252s) som sitter i 850'n.
Forskjellene på disse var marginale, 0 - 100 gikk unna på mellom 10-11 sekunder og toppfarten skilte på 5km/h, som jeg tror faktisk gikk i 850'n sin favør. Rundt 210 mener jeg den kom opp i, men uten å ha bladet foran meg så skal jeg ikke si det sikkert. Nå er ikke det ytelser som en T5R, R eller T5, men til vanlig bruk med litt inspirert kjøring nå og da så duger det i massevis synes jeg.

Til å være fersk med lappen så kan jeg ikke si jeg trenger flere krefter i min bil ennå, som da har nettop en 2.5 10v (B5252s) motor under panseret. Forbruket ligger på 0.9-1L blanda kjøring nå om vintern.

Forskjellen i opplevd ytelse er nok tilstede mellom 2.5 10V og 2.5 20V, men å påstå at 2.5 10V går som ei bøtte med dritt er å ta jævlig hardt i spør du meg.

mrstfu
17/01/11, 23:43
Volvo 850 2.5 10V, manuell gjør unna 0 - 100km/h på så og si 10 sekunder.
Stemmer både erfaringsmessig og utifra det jeg har lest i bilblader og googlet meg fram til på internett.
20V er på arket 1. - 1. 1/2 sekund raskere, men har ingen reel erfaring med den.

Litt OT:
Har et svensk bilblad en eller annen plass i huset, med en test av "volum" modellene som ble solgt i svergie av respektive V70N og 850. Det var da 2.4 (B5244s) 140hk som sitter i V70N(p2) mot 2.5 10V (B5252s) som sitter i 850'n.
Forskjellene på disse var marginale, 0 - 100 gikk unna på mellom 10-11 sekunder og toppfarten skilte på 5km/h, som jeg tror faktisk gikk i 850'n sin favør. Rundt 210 mener jeg den kom opp i, men uten å ha bladet foran meg så skal jeg ikke si det sikkert. Nå er ikke det ytelser som en T5R, R eller T5, men til vanlig bruk med litt inspirert kjøring nå og da så duger det i massevis synes jeg.

Til å være fersk med lappen så kan jeg ikke si jeg trenger flere krefter i min bil ennå, som da har nettop en 2.5 10v (B5252s) motor under panseret. Forbruket ligger på 0.9-1L blanda kjøring nå om vintern.

Forskjellen i opplevd ytelse er nok tilstede mellom 2.5 10V og 2.5 20V, men å påstå at 2.5 10V går som ei bøtte med dritt er å ta jævlig hardt i spør du meg.

det stemmer veldig med erfaringene mine, Nero. både på ytelser og forbruk. det er klart, man må være litt mer aktiv med girspaken enn på en manuell R, men i de fleste tilfeller klarer man seg opp de fleste bakker uten å røre noe særlig med kassa. og man kan fint kjøre aktivt på svingete vei, hvilket jeg synes er gøy. dritfort rett frem blir veldig ensformig etterhvert:D

Morgis
18/01/11, 00:09
konklusjonen er fra alle sin side at 10ventileren ikke er noe sprek råtass, og det var den ikke ment for å være heller. det var "økonomi" motoren og forblir det.
Bil med slik motor er jo et fint prosjekt for ombygging og dermed verdiøkning av bil.

En 10ventiler er uansett sprekere enn de fleste NA volvo 240er..
Antageligvis føles den slappere da den ikke har samme momentet som ei seig rødblokk har.. uten å ha sett på papiret, er det hvertfall det jeg satt igjen med etter å ha hatt noen uker med v70 DOHC.

Jeg vil kalle den en A - B motor. Ikke noe motor som kan brukes som trekkvogn eller aktiv kjøring. Da må man naturligvis ha noe større enn minstemotoren ;)

M.Engelsen
18/01/11, 00:37
En 18åring som er ute etter en 850 ville jeg selvfølgelig ALDRI anbefalt noe annet en 850turbo heller! 18år og turboløs må være trist..

Slik som du annbefaler at 740 og 940 uten multilink, er trist?
Verden går ikke under av den grunn, vi klarer oss med det og.

Er ikke alle som må leke racerbil hele døgnet...

TeamBørnOut
18/01/11, 00:38
Jeg har slutta å anbefale folk det :) (begynner jo bli manko på akslene ;))

Folkvord
18/01/11, 03:56
den sluker like mye bensin som coca cola lager cola på en dag, latt som bare det, en fiesta 1.1l kjører lett ifrå den, ikke noe xr2 fiesta en dao 1.1l så kom ikke her og si at den er sprek:P da sier eg bare prøv en bil med litt støre motor:P dag og natt i forskjell etter mi meining:P

Men så lenge du har papir på at du har kjøpt delene og di ikke er stjålne. og du har betalt mva og slikt visst du har handlet i sverige så er det bare og sende inn en søknad til bt så er det null problem;-)

yearbogen
18/01/11, 10:09
Har kjørt 10ventiler i halvannet år, og synes den går helt greit. Som en raktett sammenlignet med min tidligere bil, passat med 1.6l diesel og et fåtall halte ponnier.

Ville klart gått for v70en hvis ikke den har noen store mangler.

Erlend
18/01/11, 11:13
jeg skjønner ikke hva folk snakker om her.. her spør han om ett råd og folk slenger dritt fra side til side... jeg kjører selv 2.5 10v 144hk.. syns denne er mere enn sprek nok for meg, jeg syns hvertfall det er herlig å dra på med den og min drar hvertfall ganske godt føler jeg. selv med full bil.. jeg har dratt ifra a6 1.8t og 850 2.5 20v med min 10v..

og til TBO og alle dere andre som slenger dritt om 10v motoren, dette er en helt kurrant motor som tar deg fra a-b som morgis sier.. ikke noe racerbil akkurat, men den drar godt nok for de fleste..

ta ditt eget valg og ikke hør på de idiotene her på forumet.. gjør dine egne valg :) her får du bare 15 sider med ubrukelig svada fra folk som tror de veit hva de snakker om...
( er selvfølgelig noen med vett i huet her(morgis,mrstfu++)

no offence TBO: men du er helt på jordet når du uttaler deg.. høres ut som en 14åring, skjerp deg litt :)

hgnubel
18/01/11, 11:19
Mine 5 øre om volvos "avgiftsfemmere":

Jeg har kjørt min 2.0 10ventiler i snart 5 år, og det som er største problemet er lange motbakker med mye last i bilen. Da blir det endel giring... Men til alt annet er den kjedelig men brukbar. Kjørte mye strekningen Bergen-Stavanger før, og det var kun da den dro flyttelass at jeg følte jeg EGENTLIG trengte større motor. Klart det alltid hadde vært KJEKT med litt mer motor, men det er en annen sak...

Nå ser jeg på nyere bil med endel større motor, men det er mest fordi jeg kan og vil, og bare litt fordi jeg trenger mer dreiemoment ;)

Oppvokst med akademikerforeldre som aldri så på bil som noe annet enn et nødvendig fremkomstmiddel (og vil se veldig overrasket ut om du snakker om "sportslige kjøreegenskaper" og "morsomt å kjøre bil"), dvs biler som Renault 4, Lada 1500S, Citroën BX 1.4, Opel Agila, Fiat Uno og Hyundai Accent, så er en 850 ikke bare en "stor bil", men selv minste motoren er en "stor motor" :p

Kjell V70
18/01/11, 11:53
Jeg hadde også valgt V70n jeg, helt klart. Litt mindre motor, so what? Den fungerer, og for noen er det viktigere enn å treffe fjellveggen i 240... Jeg hadde 2.5 10v i min 850 med automat, det gikk greit nok det til meg når jeg var 18. Den er bygd om til 2.3 T5, og er et råskinn i forhold til hva den var.. I V70n har jeg også 2.5 10v, men med manuell stikke, og jeg dro henger med 2.5 tonn granitt på, ja det var tungt, men ble imponert over å kunne bruke 3.gir opp litt gromme bakker... Den motoren fungere helt fint hvertfall for meg, til å frakte kjerringa og ungen til kjøpesentre og butikker, det er jo et transportmiddel, ikke et leketøy...

Trådstarter får prøve bilen, og se hva han syns, det er hvertfall en motor som fungerer, og nyere bil med litt mindre firkanta interiør... Jeg hadde hvertfall bytta, hvis v70n er grei... :)

mrstfu
18/01/11, 14:36
Mine 5 øre om volvos "avgiftsfemmere":

Jeg har kjørt min 2.0 10ventiler i snart 5 år, og det som er største problemet er lange motbakker med mye last i bilen. Da blir det endel giring... Men til alt annet er den kjedelig men brukbar. Kjørte mye strekningen Bergen-Stavanger før, og det var kun da den dro flyttelass at jeg følte jeg EGENTLIG trengte større motor. Klart det alltid hadde vært KJEKT med litt mer motor, men det er en annen sak...

Nå ser jeg på nyere bil med endel større motor, men det er mest fordi jeg kan og vil, og bare litt fordi jeg trenger mer dreiemoment ;)

Oppvokst med akademikerforeldre som aldri så på bil som noe annet enn et nødvendig fremkomstmiddel (og vil se veldig overrasket ut om du snakker om "sportslige kjøreegenskaper" og "morsomt å kjøre bil"), dvs biler som Renault 4, Lada 1500S, Citroën BX 1.4, Opel Agila, Fiat Uno og Hyundai Accent, så er en 850 ikke bare en "stor bil", men selv minste motoren er en "stor motor" :p

noe av problemet her, sånn jeg ser det, er at i manges øyne finnes det kun EN 10ventiler. folk snakker om "10ventileren", ikke om 2liter 10v, eller 2.5L 10v, hvilket er en ganske betraktelig forskjell, spesielt hva dreiemoment angår (no offence, hgnubel:D). i tillegg er det det at mange ser på disse motorene som møkk fordi de har oppgradert, og kjører værst, som da blir stående igjen som en stooor kontrast til 2.5 10v og 2.0 10v motorene.

som det er nevnt, motorene fungerer veldig bra i det daglige liv, og klarer det ALLER meste av oppgaver de får slengt mot seg, som regel uten å klage. og å kose seg når man kjører, og å ha kjøreglede, forutsetter ikke å ligge i 150 i hver eneste sving.

ta med deg det som har blitt sagt her, tenk på det, men prøvekjør bilen, godt og grundig, så finner du ut om den er noe for deg.:D

hgnubel
18/01/11, 15:03
[...] folk snakker om "10ventileren", ikke om 2liter 10v, eller 2.5L 10v, hvilket er en ganske betraktelig forskjell, spesielt hva dreiemoment angår (no offence, hgnubel:D)

Absolutt no offence taken :)

2.0 10 ventiler har 126hk ved 6250rpm og 170Nm ved 4800rpm,
2.5 10 ventiler har 144hk ved 5400rpm og 206Nm ved 3600rpm.

Eller i klartekst så må man piske 2.0-motoren vesentlig mye mer enn 2.5-motoren for å gjøre samme jobb...

mrstfu
18/01/11, 15:21
jeg merker det veldig godt på min, kontra en 126hk, har bare kjørt en, men still. momentet du har tilgjengelig på 3600rpm kontra 4800rpm, kommer godt med i mange tilfeller. mye bruker din på mila, hgnubel? som det ble sagt over her, min kommer ikke under 0.8 på en gooood dag:D

hgnubel
18/01/11, 15:52
Ligger på ganske tett oppunder literen på milen til daglig med mye småkjøring. Like over literen hvis jeg har det travelt... Men har sett 0.73 på langkjøring :)

mrstfu
18/01/11, 15:53
wow, drømmetall for meg, ligger som regel på mellom 0.9 og 1 liter.

Fighter
18/01/11, 17:09
2.5 10v motoren fungerer den. Og ikke noe mer enn det. 20ventileren går ikke akkurat voldsomt bra den heller. Men ville nok kanskje byttet bil, og eventuelt byttet motor i den.

M.Engelsen
18/01/11, 17:09
Kjører min i snitt på normalkjøring, uten type TBO kjøring, på 0,7-1.1
Litt avhengig av hvor travelt man har det :)


Er uansett bare maks 100 km/t grense i Norge, og det klarer bilen uten problemer!

Erlend
18/01/11, 17:21
jeg merker det veldig godt på min, kontra en 126hk, har bare kjørt en, men still. momentet du har tilgjengelig på 3600rpm kontra 4800rpm, kommer godt med i mange tilfeller. mye bruker din på mila, hgnubel? som det ble sagt over her, min kommer ikke under 0.8 på en gooood dag:D

Jeg ligger på 0.67 på langkjøringa jeg:) har bilde som kan dokumentere, med cruisecontroll attpåtil:P gjorde drt hvertfall da jeg kjørte skien-arendal i helga:)

mrstfu
18/01/11, 17:32
seriøst? kjører du på godvilje?

Fighter
18/01/11, 18:07
seriøst? kjører du på godvilje?

Har klart 0.7 på langkjøring med cruisecontrol med 525'en som har gått 350k :)

Morgis
18/01/11, 18:44
klarer fint 0,7 på langkjøring med T-5Ren også.
Trimmet, firehjulstrekk, gått 280000 og veier 2tonn :)

Tollan
18/01/11, 20:27
Nå er det samme faen, han ville ikke selge bilen enda alikevel, så jeg er førstemann i køen sa jeg da, når han ombestemmer seg igjen ;) når vi først er inne på det da, så bruker 2,5 20V min 1,2 - 1,3 på mila den. Det er på blandet kjøring, til og fra arbe osv. :P

oar83
18/01/11, 20:28
Mykje nyttig, unyttig og ikkje minst interessante meiningar i denne tråden. Kan ytre mi meining om 2.0 10v også, men mykje blir gjentakelse av det som andre skriv.

Vår 850 blir brukt som vinterbil, og er heilt OK a-b/kvardagsbil.
Absolutt ingen racer bil men held greit følge over allt. Vi er sjelden meir enn 2 i bilen og har ofte en del bagasje når vi reiser, men likevell fungerar bilen heilt greit... må bare bruke girkassa en del meir og forbruket på ligg jamnt 0.85. Men vil tru at 2,5 10v ikkje svettar like mykje når den ser bakkar, men den er fortsatt ikkje kvikk. (vi snakkar kun A-B bil her)

Trur eg ville heller gått for bil med pustehjelp dersom eg får kome med ei anbefaling til trådstartar, kjem an på tilbudet og bilens stand og personlige behov for ny bil.
Heilt klart går en bil med turbo meir økonomisk, meir lettkøyrd og ofte bedre utstyrt enn n/a-bilar. Vil tru blir en del meir køyreglede også.
I vårt tilfelle måtte vi ha en ny bil når vi kjøpte 850, pris, kmstand, utstyr stemte overens og dermed konstaterte vi at det var et bra kjøp, samt at vi kjøpte lokalt.

Lykke til med kjøpet, det viktigaste er at du sjølv er fornøgd med bilen.

Tollan
18/01/11, 20:30
Men tusen takk for meninger og hjelp alle sammen :)

mrstfu
18/01/11, 22:30
kom på en ting, som egentlig burde vært nevnt før:

bilen min blei noe helt annet når jeg fikk på understellet, V70R foran og 855R bak. sånnsett vil jeg si det er like viktig for aktiv kjøring som krefter:D

Fighter
18/01/11, 22:33
kom på en ting, som egentlig burde vært nevnt før:

bilen min blei noe helt annet når jeg fikk på understellet, V70R foran og 855R bak. sånnsett vil jeg si det er like viktig for aktiv kjøring som krefter:D

Det er helt sant. Jeg foretrekker en bil med bra understell og bremser forran en med bare mye motor.

Kjetil Krømcke
18/01/11, 22:34
Jeg har 855 med 2.5 10 ventiler, når jeg trakk bilhenger med den gamle merca på så var ikke det noe problem. går fort nok opp i fart til normal bruk. Ikke vært borti V70.