PDA

Vis full versjon : LØST! "Knekke" lyd ved sving.



Jan Olav
15/01/11, 21:24
Har en knekke lyd når eg svinger mot venstre. Eg mistenker den kommer fremme på passasjer siden, men den kommer kun når eg svinger ved lav fart og mot venstre (ikke rett frem og sving mot høyre).

Noen som har en ide på hva det kan være? Eventuelt har en metode for å finne det ut?

Eg har null erfaring med skruing på person biler, men bygger lastebiler til dagen så visst noen kan peke meg i riktig rettning så skal det nok ordne seg :)

Mvh
Jan Olav

Christian
15/01/11, 21:26
Merker du det mer ved pådrag? Høres veldig ut som drivknute.

Jan Olav
15/01/11, 21:49
Merker du det mer ved pådrag? Høres veldig ut som drivknute.

Nei, vil ikke si at det er ved noe særlig pådrag. Kjørte noen runninger i dag på en parkeringsplass for å høre etter lyden, men holdt en jevn fart hele tiden 20 kmt muligens... Tror ikke det var noe stort mere enn det, men kan ta meg en liten runde i morgen også bare for å være sikker :)

Torra
15/01/11, 21:51
'kanskje det er Oddvar som har vært på ferde?

QT9T4uiTM9E


Men for å være seriøs da, knekt fjær?

langaas87
15/01/11, 22:03
hei... d kan være stab stag!

brynna
15/01/11, 22:18
Har du jevn fart og det er en "knekklyd" som ikke er avhengig av terrenget/humper tror jeg ganske sikkert at det er drivakselknute.
Terrengavhengig knekkelyder får du fra endeledd (styrekule) når du svinger.
Mener det skal være greit å kjenne slakke i kryss/knute hvis du sammenlikner begge sider.

Tollan
16/01/11, 13:44
Jeg hadde akkurat samme problemet på min, bare til ene siden ved lave hastigheter som på p-plasser o.l og det høres helt jævlig ut utenfor bil. byttet drivknute, og alt var i skjønneste orden :)

Kjetil Krømcke
16/01/11, 16:00
låner tråden litt jeg, jeg har noe liknende men det er når jeg svinger i lav fart og det er en dump eller liknende så knirker det. hva er det da?

Morgis
16/01/11, 16:02
jeg fikk den lyden etter at jeg monterte C70 rattutsalgstoppere...
Kan det være du mangler en slik på en av sidene?

Kjetil Krømcke
16/01/11, 16:36
jeg fikk den lyden etter at jeg monterte C70 rattutsalgstoppere...
Kan det være du mangler en slik på en av sidene?

Hva er det?

Tollan
16/01/11, 17:51
Det kan vel være det folk kaller bikkjebeinet som gir slike lyder i dumper mener jeg å ha hørt.

850GLTsilver
16/01/11, 17:51
Noen søte små plast/nylon skiver som er montert på framkant av caliperholderen.
Skal hindre for store rattutslag, eller rettere la det være en noenlunde myk stopp der når man gjør fullt rattutslag. De fleste ser aldri disse nylonskivene, fordi de som regel er borte....fort.

Robert H.
16/01/11, 18:43
Noen søte små plast/nylon skiver som er montert på framkant av caliperholderen.


De sitter fremme på nedre bærearm ja og er ca 3x3 cm.
Trenger å smøres med grease innimellom da de kan knirke noe vanvittig ved sving i lav fart.
Slik ser de ut:
http://forum.vccn.no/

Jan Olav
16/01/11, 19:24
Jeg hadde akkurat samme problemet på min, bare til ene siden ved lave hastigheter som på p-plasser o.l og det høres helt jævlig ut utenfor bil. byttet drivknute, og alt var i skjønneste orden :)

Det er nøyaktig slik du beskriver det. Eg bestiller ny på jobben i morgen så eg får orden på det. Er det noe annet eg trenger? Grease osv...

Nilsebu
17/01/11, 01:35
Det er nøyaktig slik du beskriver det. Eg bestiller ny på jobben i morgen så eg får orden på det. Er det noe annet eg trenger? Grease osv...

Hvis du legger deg under bilen så klarer du å se om gummi mansjetten er ødelagt.

Pleier som regel å være en del grease rundt denne da.

Grei jobb å skifte, bare litt tidkrevende til tider ettersom enkelte av skruene etc sitter godt.

Tollan
17/01/11, 06:27
Det er nøyaktig slik du beskriver det. Eg bestiller ny på jobben i morgen så eg får orden på det. Er det noe annet eg trenger? Grease osv...

Ja må ha en del grease ja. kjøp med en drivakselmasjett også hvis det ikke følger med ;) jeg kjøpte hele driten på biltema og det funker veldig greit :)

Nilsebu
17/01/11, 16:23
Ja må ha en del grease ja. kjøp med en drivakselmasjett også hvis det ikke følger med ;) jeg kjøpte hele driten på biltema og det funker veldig greit :)

Skriver under her: Biltema sin ser faktisk ut til å holde (etter "anbefaling" av Morgis). Kjørt med det 1 år nå å fortsatt ingen problemer.

Jan Olav
18/01/11, 12:40
Da handler eg inn fra Biltema da eg kan bytte nesten 5 ganger for prisen de skulle ha på mekonomen. 3800,- inkl moms på mekonomen og 800,- på biltema.

Takker utrolig mye for hjelpen dette er et genialt forum og gull verdt i mine øyne :)
Eg kommer også med en oppdatering etter eg har skiftet drivknuten.

Nilsebu
18/01/11, 17:37
Da handler eg inn fra Biltema da eg kan bytte nesten 5 ganger for prisen de skulle ha på mekonomen. 3800,- inkl moms på mekonomen og 800,- på biltema.

Takker utrolig mye for hjelpen dette er et genialt forum og gull verdt i mine øyne :)
Eg kommer også med en oppdatering etter eg har skiftet drivknuten.

Enda gullere om du blir medlem :rolleyes: sparer fort inn de pengene på alt av rabatter vi har rundt omkring.

Jan Olav
18/01/11, 19:57
Medlem?

cossykiller
18/01/11, 21:41
i volvo car club norway, står helt øverst når du kommer inn på "hovedsiden" altså forum.vccn.no
koster deg 300kr i året, og vi har endel rabatter rundt om

Jan Olav
22/01/11, 19:39
Da har eg byttet drivknuten og prøvekjørt den. Og knekke lyden var vekke, eg brukte ca 3 timer på jobben, men nå når eg har gjort det en gang så skulle eg fint klart det på halve tiden. Hadde litt hjelp da eg brukte haynes boken som forøvrig er en genial bok!

Tusen takk for alle svar og god hjelp!

Så et siste spm, hvordan merker eg tråden med løst (har noen andre eg skal merke også)?

cossykiller
22/01/11, 19:42
går på edit, på det første inlegget i tråden, så trykker du på avansert/advanced. Så står topicen rett ovenfor der du skriver innlegget :)

Nilsebu
22/01/11, 20:46
Brukte vel 5 timer eller noe på det første gang. Gangen etterpå tok jeg 2 stk på 2 - 3 timer (inkludert en tur på biltema for å handle verktøy).

brynna
22/01/11, 21:15
Topp at du setter inn "LØST" Takker for det:D:D:D

ellinghamso
18/04/11, 09:23
I dag har jeg spart mange penger, drivknute til V40 på Biltema, det visste jeg ikke, har trålet alle svenske bilopphuggere etter nye drivaksler til 1997 V40 automat, som er veldig vanskelig å finne, nå drar jeg til Biltema i stedet! Mansjettene er ødelagt på begge sider, men det klakker mest når jeg svinger til høyre (litt til venstre også) er det da høyre eller venstre (eller begge) drivknuter jeg må skifte?
Elling

cossykiller
18/04/11, 15:31
om det er begynnende på andre sia, kan du like godt ta begge... du legger deg under og kikker om det er mye grease...