PDA

Vis full versjon : Haltech på volvo b230ft motor



gl740turbo
15/01/11, 19:59
Heisann!

Etter jeg var ferdig og koble opp alt til sprutet og motoren skulle jeg starte bilen.

Alt gikk fint, men etter at tenningen stod på en stund brant coilen :P

Skal volvo coil for blokk montert fordeler ha konstant + og minus når tenning er på?

Selvom alt er koblet etter boken får jeg konstant minus på coilen og det skal det vell ikke være fordi den egentlig skal få pulser på minus siden i fra triggeren i fordeleren?

Tenningsmodul ødelagt kanskje?

Mvh
Martin

TeamBørnOut
15/01/11, 21:14
Sikkerpå at coilen ikke jorder mot noe? (har sett noen kjøre rundt med avispapir på coilene sine faktisk :D).
Sjekket at du har koblet opp riktig? at "minus" ikke ligger mot jord noe sted?

gl740turbo
16/01/11, 01:24
Sikkerpå at coilen ikke jorder mot noe? (har sett noen kjøre rundt med avispapir på coilene sine faktisk :D).
Sjekket at du har koblet opp riktig? at "minus" ikke ligger mot jord noe sted?

Har sjekket det meste, og trolig er tenningsmodul defekt.

Trenger en ny som selvfølgelig er vanskelig å få fatt i (Bosch 1 227 022 008)

Lillengen
16/01/11, 11:03
du kan og bruke 139,137 også. samme tenningsmodul, finnes på eldre saab. sjekker du bildelsbasen.se, så finner du mange. koster ikke flesk heller for er svin dyrt nytt.

gl740turbo
19/01/11, 17:09
Finner forsatt ikke ut av det, men virker som det kommer å går litt fordi i går starter motoren. Eller startet og startet, den gikk i 2sek også fikk jeg problemer med coilledningen igjen:(

Plutselig blir coilen var og smelter. Siden den får konstant 12,7 volt igjennom seg vil den ikke gi gnist til pluggene heller.

Bilelektronikk er noe drit:P Hjelper ikke å rive av seg håret engang

TeamBørnOut
19/01/11, 17:26
ville nok koblet til en lampe isteden for coilen så du ikke herper noe.. da ser du om den "blinker" eller lyser konstant

gl740turbo
19/01/11, 17:28
har multimeter på hele tiden som en står å ser på og det viser konstant strøm uansett for mye jeg vrir rundt motoren.

Begynner allerede å gå lei :P

TeamBørnOut
19/01/11, 17:34
Er ikke en innstilling da?

Saltech
19/01/11, 17:45
sikker på du har riktig innstilling i haltechen? falling edge, rising edge.. trigger on pull up og alt?

og er ikkje fordeleren på ft motorer tom? fordeler ikkje den bare gnisten til pluggene?

TeamBørnOut
19/01/11, 17:53
fordeleren er tom ja

gull pilen
19/01/11, 18:05
fordeleren er bygget om til blokkmontert med trigger i.....

Modalen
19/01/11, 18:31
Har sjekket det meste, og trolig er tenningsmodul defekt.

Trenger en ny som selvfølgelig er vanskelig å få fatt i (Bosch 1 227 022 008)

Det står i manualen at du skal bruke den modulen?
Den er vel lik 139, og modulen styrer hviletiden (dwell) til coilen selv uavhengig av sprutet.

124 er "dum" sånn sett, og lar deg styre dwell i sprutet.

I ditt tilfelle så har modulen blitt stående på, enten fordi den er ødelagt eller fordi det ikke er riktig type modul.

Dette kan man ofte velge i sprutet da, og om modulen trigger på høy eller lav.
Det er fullt mulig å konfigurere den feil også, slik at dwell-tiden blir lagt til tennings-tiden, og hviletiden rimelig kort.

gl740turbo
19/01/11, 22:42
Det står i manualen at du skal bruke den modulen?
Den er vel lik 139, og modulen styrer hviletiden (dwell) til coilen selv uavhengig av sprutet.

124 er "dum" sånn sett, og lar deg styre dwell i sprutet.

I ditt tilfelle så har modulen blitt stående på, enten fordi den er ødelagt eller fordi det ikke er riktig type modul.

Dette kan man ofte velge i sprutet da, og om modulen trigger på høy eller lav.
Det er fullt mulig å konfigurere den feil også, slik at dwell-tiden blir lagt til tennings-tiden, og hviletiden rimelig kort.

I manualen står det bosch 1 227 022 008 tenningsmodul så det er en slik jeg har på bilen.

Men nå folkens er det ikke mer problem for motoren startet isted :D

TeamBørnOut
20/01/11, 00:49
hvorfor jordet coilen hele tiden?

gl740turbo
20/01/11, 15:47
hvorfor jordet coilen hele tiden?

Faen ikke lett å si, men kjøpte iallefall ny tenningsmodul og coil ;)

Bilelektronikk er noe drit :P Du måler f.eks 12,7 volt mellom 2 ledninger, men når du tar en prøve lampe på de to ledningene lyser jo ikkke lampen engang. Så da er det plutselig ingen strøm der multimeter sier det er strøm!!!

OG JA jeg testet at prøve lampen funket både før og etter :P

TeamBørnOut
20/01/11, 15:51
tyder på svak strøm. Men målt med multimeter nå da?

gl740turbo
20/01/11, 16:25
tyder på svak strøm. Men målt med multimeter nå da?

Ja, har gjort alt flere ganger og akkurat samme skjer :P

Tar jeg prøvelampen på pluss og minus på batteriet lyser den og der er det jo akkurat like "svak" strøm som de to ledningene jeg har målt på :P

huff, man blir aldri klok på alt så noe må jo være litt rart :)

TeamBørnOut
20/01/11, 16:29
samme volt, men mer strøm på batteriet :)
noen elektriker folk kan forklare dette mye bedre en meg :P
(men vet hva du mener :D )

turbotore
20/01/11, 18:57
hehe, har vert ute for akuratt det samme, med haltech faktisk, vi var 3 man som holdt på i 14 timer (i strekk) før vi fant ut av det, heiv tilslutt den helt nye hevy duty msd coilen til skogs, inn med gammel volvo orginal coil, da starta dritten, å alt var velstand.
ikkje godt å si hvorfor msd coilen tok kveld, men var tydli noe galt med den, innvendig kortsutning eller no. coilen ble varm, og ga mekelige målinger på strømen.

TeamBørnOut
20/01/11, 19:03
Kjøper du MDS kan du være uheldig å få deler som er laget før "siesta"
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/14.png

Ekren
20/01/11, 21:03
Kjøper du MDS kan du være uheldig å få deler som er laget før "siesta"
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/14.png

Lages i kina dem nå.

TeamBørnOut
20/01/11, 21:11
Ok :) (får håpe kvaliteten blir litt bedre :))

gl740turbo
20/01/11, 23:29
Nå fikk jeg koblet opp litt diverse i motorrommet slik at motoren kunne gå en stund på tomgang. Ser ut til å fungere utmerket, men trenger en som kan mappe den for har litt høy tenning :P Får litt tilbakeslag nå jeg prøver å start den :( :P

Lillengen
21/01/11, 15:31
sett fortenningen på 10 grader og lås den der så du får sjekket at tenningen er riktig i forhold til det du punscher inn i sprute, 10 grader ved tomgang og null last. og litt ut til 1500rpm, så kan du jobbe deg utover så får du den sikkert til og gå sånn passe, men du må ha kontroll på eksos temp og bredbåndslamda avlesningen. vist du har det da.

gl740turbo
21/01/11, 16:05
sett fortenningen på 10 grader og lås den der så du får sjekket at tenningen er riktig i forhold til det du punscher inn i sprute, 10 grader ved tomgang og null last. og litt ut til 1500rpm, så kan du jobbe deg utover så får du den sikkert til og gå sånn passe, men du må ha kontroll på eksos temp og bredbåndslamda avlesningen. vist du har det da.

Skal få orden på alt det før jeg skal teste den noe mer ;)

Har Bredbåndslamda til sprute og en til seperat avlesning i dashbord.

Eneste probleme nå er at det ikke er tenningsmerke på reimhjule på veiven, men det kan jeg vell lage med en hvit tusj?

Ekren
21/01/11, 18:33
Ok :) (får håpe kvaliteten blir litt bedre :))

Ja, får håpe på det.
skal montere blaster2 coilen når tid finnes :)