PDA

Vis full versjon : Vanskelig feil på V70 D5



Proma
14/01/11, 21:22
Hei. Jeg har en 2004 mod V70 D5 163hk som har stått på verksted i over 1 mnd nå å de har enda ikke funnet feil på den...
Den er gått ca 165000km

Feilkode utskrift er som følger:

Diesel (D5244T-EDC 15C-MT/AT)

DTC Beskrivelse

8420 -Spenningsmating føler
-periodisk

1400 -Ladetrykkføler, urimelig verdi
-Permanent


Først mente verkstedet at det var feil i en føler og de byttet en del som de kalte vakuumregulator for turbo. dette er en sak som står montert på ene røret til intercooleren. Bilen ble ikke helt bra og de sier det mangler strøm/spenning til div styre enheter. Bilen starter og går men går kun i nødmodus.

Dette er en forsikring sak nå så den blir vel i orden før eller siden, men nå har den stått så lenge på verksted at jeg begynner å bli lei å derfor søker råd her om noen har vært borti lignende=)

Fikk høre idag om tilfeller der ettermontert Xenon har forstyrret/ødelagt styre enheter på div biler & 4takt snøskutere...

Det merkelige da er jo at feilen oppsto par uker etter at jeg byttet ut langlys pærene med 55w Xenon kit pluss 3 stk tusenmetere med 75w Xenon pærer. Tusenmeterne styres selvsagt via relee (kun styrestrøm fra langlys).
I tillegg oppsto feilen da Kjerringa kjørte på landeveien med alt av lys tent...

I mine ører høres det helt umulig ut at dette kan forårsake alt sammen å at ett Volvo verksted med full diagnose verktøy ikke klarer finne feil?!?

Om noen har vært borti lignende problemer så er jeg meget takknemlig om det kan hjelpe meg med min bil =) =) =)

Mvh Jan J

_tormod_
15/01/11, 02:03
Du skriver ikke hvorfor den har stått på verksted en måned.... Går den i nødmodus ved gasspådrag, strømtom, går dårlig, starter ikke...??
Har vært borti (på 07-) at ettermontert xenon har forstyrret CAN-nettet, og at bilen har blitt tullete pga det...
Om bilen din går i nødmodus ved pådrag (som desverre har blitt vanlig på disse) så vil jeg tro det er reguleringa på turboen som tuller... Da vil du få feilmelding på ladetrykk-felaktig flöde...

Meen, litt mere info om hvordan du opplever feilen hadde vært fint :)

Proma
15/01/11, 06:30
Bilen har stått lenge på verksted fordi de klarer ikke finne feil kilde, kun konstatere at det mangler strøm til enkelte styre enheter (vet ikke hvilke).
Det har også vært en del pågang der så den har ikke blitt behandlet hver dag, pluss en del døtid i romjul da...

Bilen starter helt normalt å kan kjøres helt normalt men får ikke høyere turtall en ca 2500,
så står det i displayet "motorservice erfordras".
Dette skjer altså med en gang jeg starter bilen uavhengig av lysbruk eller noe som helst annet...
"motorsercive erfordras" står i displayet strax jeg starter bilen.

Det er orginalt Xenon i kjørelys så de ettermonterte lysene er altså ikke tent ved oppstart...

Mvh Jan J

Proma
15/01/11, 06:37
Har også vært i kontakt med selgern av Xenon kitene og han hadde solgt flere slike sett til Volvo bensin & diesel uten at det hadde oppstått noen problemer...

Robert_AWD
15/01/11, 09:55
På noen mercedeser har det oppstått feil som kommer og går på grunn
av høyfrekvent støy etter ettermontering av Xenon.

Om Ballasten til disse lysene ligger for nært vitale styrenheter til motoren, kan kansje disse kødde til hele motorstyringen.

Proma
15/01/11, 19:46
Hører dette Xenon problemet er vist bilen har ett såkalt Canbus system. Noen som vet om det er slikt på min 04mod D5?

TeamBørnOut
15/01/11, 19:50
du har nok det... det går bra i de fleste tilfeller.. men hender noen xenon kit / biler ikke liker hverandre

C.Erstad
15/01/11, 19:55
Hører dette Xenon problemet er vist bilen har ett såkalt Canbus system. Noen som vet om det er slikt på min 04mod D5?

Går helt ok!
Du har Orginalt xenon på nærlys som går på can-bus nett, og i tåkelys hvis du har det er det strøm fra batteri, som går via ett relê som tenner pærene!
Samme greiene på langlys og!

Ville bytta verksted hvis du ikke er fornøyd!
Men de har jo en feilkode å gå etter, og det er ikke så vanskligt å finne feilen!

aarnes
16/01/11, 01:04
Har sett litt i VIDA..
Har kopiert ut all relevant info til feilkodene dine på pdf..
Vet ikke om det hjelper deg, men da har du litt å lese på .
si fra hvis du trenger noen dokumenter som det er lenket til i disse...

kan lastes ned her:

http://raggaren.se/proma/ECM-1400_laddtrycksgivare_felaktiv_spanningsmating_inf o.pdf

http://raggaren.se/proma/ECM-1400_laddtrycksgivare_felaktiv_spanningsmating_kon troll.pdf

http://raggaren.se/proma/ECM-1400_laddtrycksgivare_for_hog_signal_info.pdf


http://raggaren.se/proma/ECM-1400_laddtrycksgivare_for_hog_signal_kontroll.pdf

http://raggaren.se/proma/ECM-1400_laddtrycksgivare_for_lav_signal_info.pdf

http://raggaren.se/proma/ECM-1400_laddtrycksgivare_for_lav_signal_kontroll.pdf


http://raggaren.se/proma/ECM-8420-spenningsmatning_givare_for_hog_signal_felkodsinfo .pdf

http://raggaren.se/proma/ECM-8420-spenningsmatning_givare_for_hog_signal_kontroll.pd f

http://raggaren.se/proma/ECM-8420-spenningsmatning_givare_for_lav_signal_felkodsinfo .pdf

http://raggaren.se/proma/ECM-8420-spenningsmatning_givare_for_lav_signal_kontroll.pd f

Proma
16/01/11, 15:35
Takker for tips og hjelp folkens =)
Nå står jo bilen på verksted å det er en forsikringssak så er ikke så mye jeg får gjort, men ønsker jo selv å få kunnskap om bilen også (kjøpte den i sommer). Og om ikke verkstedet finner feil så må man jo "hjelpe til". =)

Den står inne på det eneste Volvo verkstedet i Finnmark så har ikke så mange andre alternativer, men de finner vell ut av det regner jeg med...

Forsikring selskapet pratet om å flytte den til Tromsø om ikke de i Alta fullfører jobben snart... Heldigvis forsikringen i orden, høres dyrt ut dette :o

164E
17/01/11, 00:01
hallo har en 2003mod xc med d5 På den er turbo vakta defekt å da får heller ikke jeg opp mer en 2000-2300 varv å da kommer motor servise erfordras Den delen sitter rett bak turbo trykksrøre /slangen som har 90/grader du ser den når du står foran bilen går inn på toppen delen koster ca 15-16 hundre har kontakt med en som lever for volvo han sier dem har bytta mange av dem

TeamBørnOut
17/01/11, 16:19
herpa sensorer fra partikkelfilteret og lekasjer fra turbo til motor kan også utløse de samme feilkodene og gi samme feilene... (har prøvd:D)

rujo79
26/01/11, 14:31
Takker for tips og hjelp folkens =)
Nå står jo bilen på verksted å det er en forsikringssak så er ikke så mye jeg får gjort, men ønsker jo selv å få kunnskap om bilen også (kjøpte den i sommer). Og om ikke verkstedet finner feil så må man jo "hjelpe til". =)

Den står inne på det eneste Volvo verkstedet i Finnmark så har ikke så mange andre alternativer, men de finner vell ut av det regner jeg med...

Forsikring selskapet pratet om å flytte den til Tromsø om ikke de i Alta fullfører jobben snart... Heldigvis forsikringen i orden, høres dyrt ut dette :o

Og hvilken forsikring har du som dekker slike feil, som ikke er en typisk "skade"?? Hadde jo vært kjekt å vite ;)

Proma
27/01/11, 15:24
Tegnet en super forsikring hos IF når jeg kjøpte bilen i Juli 2010. Det er kasko + motor og gir forsikring som dekker motor/drift skader som gjør slik at bilen ikke kan kjøres.

IF har ytet fantastisk service med meg å denne saken, bortsett fra at det har tatt veldig lang tid men det er vell mere verkstedet sin feil. Har hatt leiebil i snart 2mnd enda jeg egentlig bare har krav på 30 dager =)

Proma
27/01/11, 15:25
Det er nå bestillt ny motor styring til bilen så håper den er i orden strax=)

rujo79
27/01/11, 21:13
Tegnet en super forsikring hos IF når jeg kjøpte bilen i Juli 2010. Det er kasko + motor og gir forsikring som dekker motor/drift skader som gjør slik at bilen ikke kan kjøres.

IF har ytet fantastisk service med meg å denne saken, bortsett fra at det har tatt veldig lang tid men det er vell mere verkstedet sin feil. Har hatt leiebil i snart 2mnd enda jeg egentlig bare har krav på 30 dager =)

Juhu! Har samme forsikring hos nettopp IF :)

Men, litt "off topic". Synes å huske at det var en voldsomt høy egenandel alt etter km-stand. Og varer vel "bare" til bilen er fyllt 8 år...

Proma
27/01/11, 21:36
Fikk kun tegnet en 3 års avtale med dem, dvs at bilen da er 9 år...
Så står det slik i meldingen fra IF:
Egenandelen ved maskinskade beregnes ut fra kjørt distanse slik.
Ved passerte 150000km: 30% av reprasjonskostnaden, minst kr 7000.

Dette er jo nokså dyrt, men når saken er avsluttet så skal jeg høre hva de sier der jeg kjøpte bilen. Dette skjedde ca 1mnd etter at garantien gikk ut så hvis de er grei så kanskje de dekker noe =)

Langedal
27/01/11, 22:09
Det er vel fort gjort å koble av de ettermonterte Xenon lysene, slette feilkodene og så se hva som skjer... Da vet du i hvertfall om de har noe med saken og gjøre eller ikke.

aarnes
27/01/11, 22:14
Jeg antar at det allerede er testet ut.

Proma
28/01/11, 00:03
Det er vel fort gjort å koble av de ettermonterte Xenon lysene, slette feilkodene og så se hva som skjer... Da vet du i hvertfall om de har noe med saken og gjøre eller ikke.

Det er jo orginalt Xenon på nærlysene. Ettermontert i langlys og ekstralys (3stk rallye3000) De mener jo nå at motor styringa har tatt kvelden, dessuten så kan vell ikke de ettermonterte greiene virke inn på bilen når man ikke bruker langlysa?! Så feilkoden er der hele tiden uavhengig om langlysa er tent eller ikke. blir og flytte de boksene til Xenon lysa når jeg får bilen tilbake så får vi håpe at det ikke tar knekken på den en gang til ;)

Og iogmed at det er ett Volvo verksted som feilsøker på bilen så antar jeg at de prøver de letteste tingene først ;)

Proma
21/02/11, 18:53
Da er Volvoen endelig tilbake på tomta =) Feilen var en trykkgiver til air condition systemet... Etter feilsøking/venting siden 21. november og bytting av div deler som blandt annet motor styring så fant de endelig ut av det. Motor styringen var forresten helt i orden så xenon lysene hadde ikke tatt knekken på den.

De som hentet bilen for meg igår sa at bilen stoppet og det kom opp div feil meldinger når de kjørte med langlys, de stoppet bilen og startet igjenn å da var alt i orden helt til de brukte langlysene igjenn.
Demonterte de ettermonterte Xenon lysene igår å nå virker bilen helt fin, den er tydligvis veldig sårbar for slike ting :/

Dette har tatt sinnsykt lang tid så man begynner jo å lure på om det er kvalifiserte folk de har på det Volvo verkstedet jeg brukte.....

locked
21/02/11, 20:11
Da er Volvoen endelig tilbake på tomta =) Feilen var en trykkgiver til air condition systemet... Etter feilsøking/venting siden 21. november og bytting av div deler som blandt annet motor styring så fant de endelig ut av det. Motor styringen var forresten helt i orden så xenon lysene hadde ikke tatt knekken på den.

De som hentet bilen for meg igår sa at bilen stoppet og det kom opp div feil meldinger når de kjørte med langlys, de stoppet bilen og startet igjenn å da var alt i orden helt til de brukte langlysene igjenn.
Demonterte de ettermonterte Xenon lysene igår å nå virker bilen helt fin, den er tydligvis veldig sårbar for slike ting :/

Dette har tatt sinnsykt lang tid så man begynner jo å lure på om det er kvalifiserte folk de har på det Volvo verkstedet jeg brukte.....
min 07modell har ettermontert xenon i 3x ekstralys og i org.fjernlys. Den eine ballasten heng jo 5cm frå motorstyreenheten uten at den har hatt noken feilslag...

Langedal
21/02/11, 20:15
Dette har tatt sinnsykt lang tid så man begynner jo å lure på om det er kvalifiserte folk de har på det Volvo verkstedet jeg brukte.....

Det kan man gjerne undres over flere plasser, og med andre merker for den saks skyld. Tror ikke nødvendigvis at det er mekanikerne sin feil. Har intrykk av at få verksteder bruker nok ressurser på kursing og sertifiseringer av sine ansatte. Kanskje koster dette for mye penger i forhold til gevinsten på bunnlinja, men for kundene sin del er det uvurderlig med godt kvalifiserte mekanikere.

Men nok OT. Bra at du endelig har fått orden på bilen da ;) Dog på bekostning av godt lys :rolleyes:

Proma
22/02/11, 17:46
min 07modell har ettermontert xenon i 3x ekstralys og i org.fjernlys. Den eine ballasten heng jo 5cm frå motorstyreenheten uten at den har hatt noken feilslag...

Hvordan merke er Xenon kitene dine og hvor er de plassert?
Jeg hadde 55w i org langlys og 3x75w i tusen metere..
De 3 ballastene til tusen meterne lå helt forran i grillen der hvor fløyta ligger,
mens de 2 til orginal langlys plasserte jeg på hver side av motor rom slik at den ene lå rett attme sikringsboksen/motorstyring...

Har jo lyst å få dette til å virke så mulig jeg prøver å plassere dem annerledes og eventuelt pakker ballastene inn i noe skjermende (alu folie e.l) ?? =)

locked
22/02/11, 23:04
Hvordan merke er Xenon kitene dine og hvor er de plassert?
Jeg hadde 55w i org langlys og 3x75w i tusen metere..
De 3 ballastene til tusen meterne lå helt forran i grillen der hvor fløyta ligger,
mens de 2 til orginal langlys plasserte jeg på hver side av motor rom slik at den ene lå rett attme sikringsboksen/motorstyring...

Har jo lyst å få dette til å virke så mulig jeg prøver å plassere dem annerledes og eventuelt pakker ballastene inn i noe skjermende (alu folie e.l) ?? =)

merke vvme ching chong kinamann. 3 boksa bak skiltet og ein på kvar side i motorrommet.

http://forum.vccn.no/showpost.php?p=212856&postcount=87

Proma
22/02/11, 23:44
merke vvme ching chong kinamann. 3 boksa bak skiltet og ein på kvar side i motorrommet.

http://forum.vccn.no/showpost.php?p=212856&postcount=87

hmm, ca samme som meg da... tro om det har noe å si at jeg har 3x75w og 2x55w istedet for de vanlige 35w xenon kitene?

Balder
23/02/11, 01:52
Bilen ble ikke helt bra og de sier det mangler strøm/spenning til div styre enheter. Bilen starter og går men går kun i nødmodus.



under sikringerne i motorrummet sider der en strømskinne med 2x60 AMP. Sikringer til forvarmer reléet.
Vis den er flækket , trækker den strøm til forvarmning igennem sikring 15 som kun er på 15 AMP...så check de sikringer og skinne der!

locked
23/02/11, 16:42
hmm, ca samme som meg da... tro om det har noe å si at jeg har 3x75w og 2x55w istedet for de vanlige 35w xenon kitene?
tja..

eg skal gå over til halogen i hovedlysa pga. responstid. 3x55w i fjernlysa er RIKELIG uansett...

Proma
23/02/11, 17:07
tja..

eg skal gå over til halogen i hovedlysa pga. responstid. 3x55w i fjernlysa er RIKELIG uansett...

oki, joda det holder vell egentlig, men var MEGET bra lys med 3x75w Xenon da ;)