PDA

Vis full versjon : Oljeslanger til turbo



Frigstad Racing
14/01/11, 16:55
Skal ha meg annet grenrør og større turbo på bilen så da passer mest sannsynlig ikke de orginale oljeturen og returen..

Oljetur: Kan jeg ha en banjokobling på blokka (samme som orginal) med en stålomspunnen teflon slange eventuelt med AN kobling inn på turboen? Eventuelt hvor tykk? Har blitt anbefalt å bruke restriktor, men hvilken dimensjon?

Oljeretur: Her er det jo bare ett rør som er stappa inn i blokka? Hvordan få en slange på returen da? Å nei, ingen slangeklemmer!!

På Tess sa de at de "beste" stålomspunnede slangene dem hadde klarte max 260*C. Blir jo mye varmere enn som så rundt turbo/grenrør.. Hva bruker folk?

Kalsn
14/01/11, 17:05
Brukte en 4 mm stålomspunnet telfonslange, fikk presser på banjokobling ved det orginale uttaket, passer perfekt. trenger ikke an-kobling på turboen, kan jo bare bruke vanlig kobling? Oljerestr er vell på ca 2 mm els, noen bruker vell 1.5mm, men er jo bare å prøve en større først, så kjøpe etterpå å se forskjell :)

Angående oljeretur så må du nok gjenge opp hullet, eller få dreid en plugg med o-ring å stappe nedi. Har brukt slangeklemme nå (ca 50 000km) å null lekasje, men er jo bare å få den presset i eksakt lengde..

og btw, blir aldri 260 grader rundt turbo osv, kanskje viss du er millimetere unna, noe man aldri skal legge slanger :D (returen min ligger 4 mm unna grenrøret.. lurer på hvor lenge den egentli skal holde :( må få bøyd til noen stålrør els)

Frigstad Racing
14/01/11, 17:21
Nice. Er slik turbo (HX 35) som du har jeg har lyst på, må bare finne en :p
Er jo bare å sjekke gjengene på tilførselen til turboen og finne en kobling til å feste på slangen med samme gjenger.

Men, gjenge opp hullet til returen for så og skru inn en kobling med slange på der?

På Tess sa de at de egentlig ikke fikk lov å selge slanger til turbobygg osv. Nettopp pga det med varmen, 260*C er max. Er jo seff en sikkerhetsmargin her, men det er det. Blir jo grisevarmt rundt grenrøret? Men skal jo seff bruke eksosbandasje! Eventuelt en pyro-jacket på slangene som ligger nærmest turbo/grenrør? :)

Kalsn
14/01/11, 18:32
Nice. Er slik turbo (HX 35) som du har jeg har lyst på, må bare finne en :p
Er jo bare å sjekke gjengene på tilførselen til turboen og finne en kobling til å feste på slangen med samme gjenger.

Men, gjenge opp hullet til returen for så og skru inn en kobling med slange på der?

På Tess sa de at de egentlig ikke fikk lov å selge slanger til turbobygg osv. Nettopp pga det med varmen, 260*C er max. Er jo seff en sikkerhetsmargin her, men det er det. Blir jo grisevarmt rundt grenrøret? Men skal jo seff bruke eksosbandasje! Eventuelt en pyro-jacket på slangene som ligger nærmest turbo/grenrør? :)
Jepp gjenge opp hullet og skru i nippel, skjekk chrml sin worklogg, han gjorde det slik :) Ja blir jo myye varmere enn med org grenrør, men er jo bare å legge oljeturen litt unna grenrøret, min ligger ca 15 cm overalt, og er aldri blitt så mye som lunken engang :) og olja blir vell aldri over 260 grader? :)

Frigstad Racing
14/01/11, 19:03
Nei selve olja gjør vell ikke det, men hvis slangen smelter, så får du olje rett på en 1000*C turbo og da kan du vinke farvell til alt som heter motorrom. Bare tenkte på selve slangen, teflonen. Smelter vell eller noe. Jeg tenker på faren ved å få lekkasje av for høy temperatur på slanger med max temp 260*C.

Prisen av en skikkelig slange er billigere enn full fyr og havari :)

Så, 4 mm slange tilførsel, med 2 mm restriktor ?
Returen da? Bare noe ala den orginale størrelsen? :)

Kalsn
14/01/11, 19:42
Nei selve olja gjør vell ikke det, men hvis slangen smelter, så får du olje rett på en 1000*C turbo og da kan du vinke farvell til alt som heter motorrom. Bare tenkte på selve slangen, teflonen. Smelter vell eller noe. Jeg tenker på faren ved å få lekkasje av for høy temperatur på slanger med max temp 260*C.

Prisen av en skikkelig slange er billigere enn full fyr og havari :)

Så, 4 mm slange tilførsel, med 2 mm restriktor ?
Returen da? Bare noe ala den orginale størrelsen? :)
ja men slangen smelter ikke, da må ståltrådene rundt den smelte først, men er jo bare å IKKE legge den eller tulle den rundt grenrøret :) jepp rundt 4 mm, prøv med det først. Skal selv bestille en overgang fra ebay som er rundt 1.5 els. Står på hjemmesidene til holset va som er anbefalt størrelse på returen, men trur den va noe alla 19 mm. Brukte 19 selv, trur nå det holder :P

Frigstad Racing
14/01/11, 20:21
Men er stålet tett da? Er vell bare til å beskytte mot gnissing.
Eksempel på en rally bil har du stålomspunnen slange til clutchen så ikke rattstammen spiser opp slangen når du ratter, hvis den ligger inntil til tider.

Har du 2 mm restriktor så skal du prøve med 1,5?

Sebbe
14/01/11, 20:59
er jo bare å bruke stålrør, så slipper du å bekymre deg hvertfall, selv om "alle" kjører med slanger uten å brenne opp bilen.

Kalsn
14/01/11, 22:19
Men er stålet tett da? Er vell bare til å beskytte mot gnissing.
Eksempel på en rally bil har du stålomspunnen slange til clutchen så ikke rattstammen spiser opp slangen når du ratter, hvis den ligger inntil til tider.

Har du 2 mm restriktor så skal du prøve med 1,5?
Nei tett og tett, er nå tvinnet rundt heile slangen. er ikke mulighet å bøye den så mye heller, ganske hard. Nei har akkurat nå 4 mm slange med samme str på koblinga, men vet ikke om hvor mye tidligere spool jeg hadde fått med en mindre åpning på koblinga. Må nesten bli sommer førr å få feste å bli vandt med bilen og når ladetrykket kommer på forskjellige gir osv:)

SWR
15/01/11, 02:09
ja men slangen smelter ikke, da må ståltrådene rundt den smelte først, men er jo bare å IKKE legge den eller tulle den rundt grenrøret :):P Å jo da.. stålet leder bare varmen igjennom. Og gummi, plast eller teflon (ok, det er også plast, men) sliter selv om det ikke smelter med en gang... det blir sprøtt med tiden, så knekker slangen, og så har man en fin liten potensiell motorbrann på g.. :)

Man skal IKKE drite i strålevarme. På "Keiko" hadde vi eksosbandasje over alt bortsett fra en flens der primær- og sekundær-delen av grenrøret møttes. Varmen fra den flensen var nok til å koke og total-smelte et relativt voksent Mitsu motorfeste som satt 15cm unna...

Kalsn
15/01/11, 02:17
Å jo da.. stålet leder bare varmen igjennom. Og gummi, plast eller teflon (ok, det er også plast, men) sliter selv om det ikke smelter med en gang... det blir sprøtt med tiden, så knekker slangen, og så har man en fin liten potensiell motorbrann på g.. :)

Man skal IKKE drite i strålevarme. På "Keiko" hadde vi eksosbandasje over alt bortsett fra en flens der primær- og sekundær-delen av grenrøret møttes. Varmen fra den flensen var nok til å koke og total-smelte et relativt voksent Mitsu motorfeste som satt 15cm unna...

Joda sjønner den. Men man klarer å legge oljeslangen ganske langt vekk fra grenrør viss man bare legger den rett (uten at den trenger å bli 3 meter) Og blir bare enda enklere å unngå varm turbo/grenrør viss man bruker oljeuttaket under vannpumpa. :)

SWR
15/01/11, 02:30
Joda sjønner den. Men man klarer å legge oljeslangen ganske langt vekk fra grenrør viss man bare legger den rett (uten at den trenger å bli 3 meter) Og blir bare enda enklere å unngå varm turbo/grenrør viss man bruker oljeuttaket under vannpumpa. :) Sant nok. Jeg pleier alltid lage 15-20 cm rør før en flens-overgang til AN-kobling og så slange... da flekser det + at det kan være varmt som f i dagevis uten krøll.. :)

Raggizz
15/01/11, 02:44
Hei. jeg lurer på hvilken gjengetype og dimensjon er det på boltene som går i gjenom banjokoblingene til den orginale olje turen til b230fk med 13c turbo?? altså den som står i blokka å på turboen ? vist dere skjønner??

Kalsn
15/01/11, 03:00
Hei. jeg lurer på hvilken gjengetype og dimensjon er det på boltene som går i gjenom banjokoblingene til den orginale olje turen til b230fk med 13c turbo?? altså den som står i blokka å på turboen ? vist dere skjønner??
Er m12x1.5 på 13cn (samme som holset'en har:))
på blokka er det m14x1.5 :)

Raggizz
15/01/11, 03:35
Tusen takk da blir det slange på meg i morgen.
hvor lang bruke dere å ha den oljeturslangen??

abarth racing
15/01/11, 10:16
hva med en sånn? ;)hehe
http://www.industrinett.no/wsp/tess2/frontend.cgi?func=frontend.show&template=pcat_webshop_product&nodeid=1763&product_id=56904&media=&class=&table_id=1764

Kalsn
15/01/11, 13:40
Tusen takk da blir det slange på meg i morgen.
hvor lang bruke dere å ha den oljeturslangen??

Er jo bare å ta med de orginale skruene som står i koblinga så er du nå helt sikker også :) Lengden kommer jo ann på turbo og grenrør. Har du orginal turbo? siden du spurte etter str til 13c'n :) Er jo mye bedre å få tak i det orginale røret, så er man jo 100% sikker på at den ikke skal lekke.


hva med en sånn? ;)hehe
http://www.industrinett.no/wsp/tess2/frontend.cgi?func=frontend.show&template=pcat_webshop_product&nodeid=1763&product_id=56904&media=&class=&table_id=1764
haha, den kan man jo nesten legge igjennom eksosen faktisk :)

Raggizz
15/01/11, 13:48
er orginal grenrør å 13c men mangler boltene å slangen

Tor24
15/01/11, 13:59
Skal ha meg annet grenrør og større turbo på bilen så da passer mest sannsynlig ikke de orginale oljeturen og returen..

Oljetur: Kan jeg ha en banjokobling på blokka (samme som orginal) med en stålomspunnen teflon slange eventuelt med AN kobling inn på turboen? Eventuelt hvor tykk? Har blitt anbefalt å bruke restriktor, men hvilken dimensjon?

Oljeretur: Her er det jo bare ett rør som er stappa inn i blokka? Hvordan få en slange på returen da? Å nei, ingen slangeklemmer!!

På Tess sa de at de "beste" stålomspunnede slangene dem hadde klarte max 260*C. Blir jo mye varmere enn som så rundt turbo/grenrør.. Hva bruker folk?

Hvorfor anbefales det å bruke restriktor? :)

Frigstad Racing
15/01/11, 14:06
Sies at man kan få raskere lade trykk hvis man har restriktor rett før turboen, så olja "spinner" raskere inn elns. Ikke skyt meg om jeg tar feil :p

Men kommer vell litt an fra turbo til turbo, noen anbefales med og noen uten :)

Kalsn
15/01/11, 14:22
Sies at man kan få raskere lade trykk hvis man har restriktor rett før turboen, så olja "spinner" raskere inn elns. Ikke skyt meg om jeg tar feil :p

Men kommer vell litt an fra turbo til turbo, noen anbefales med og noen uten :)
Er vell heller at man ikke skal drukne akslingen med olje, trenger egentlig ikke mange dråpene, og jo mindre jo lettere spinner den :) til en viss grad da...

SWR
15/01/11, 14:23
Sies at man kan få raskere lade trykk hvis man har restriktor rett før turboen, så olja "spinner" raskere inn elns. Ikke skyt meg om jeg tar feil :p

Men kommer vell litt an fra turbo til turbo, noen anbefales med og noen uten :) Raskere ladetrykk kommer av minsket motstand for lagringa pga mindre "oil drag" med restriktor.. Og høyt oljetrykk inn i turboen kan lett knekke tetningene...med svartrøyk og oljeforbruk som følge.. :)

Frigstad Racing
15/01/11, 14:39
Ja, så hvor stor restriktor bør brukes? Kommer kanskje litt ann på turboen det?

Kalsn
15/01/11, 14:49
Ja, så hvor stor restriktor bør brukes? Kommer kanskje litt ann på turboen det?
Kommer ann på turboen, og størrelsen. Men viss det er en orginalturbo og ikke kina står det i intruksene, ellers bruker det å stå på hjemmesidene deres :)

Frigstad Racing
15/01/11, 14:51
Ok, har lurt litt på en hx 35 "super" som ligger på nettet. eller hx 40.
Men har litt til igjen å lese før jeg kan bestille noe som helst :)

SWR
15/01/11, 15:03
...eller bare bruke en Comp-snurre... uten olje i det hele tatt.. ;)

Sebbe
15/01/11, 15:09
det hørtes jævla billig ut :p

Tor24
15/01/11, 15:32
Kommer ann på turboen, og størrelsen. Men viss det er en orginalturbo og ikke kina står det i intruksene, ellers bruker det å stå på hjemmesidene deres :)

Sjekka på Turbonetics og der stod det ingen anbefalinger om restriktor, men slangestørelsen på inn-siden skulle være 3AN eller 4AN.

TeamBørnOut
15/01/11, 16:54
restriktor på olja er bare et "knep" for å få litt raskere ladetrykk :) 1.5mm VED turbon har jeg kjørt mins jeg. mulig jeg kan gå lavere også. men ikke turt å prøve :D

SWR
15/01/11, 17:51
det hørtes jævla billig ut :p

Nei, men det er ei bøtte fordeler... ene er at tetningene ikke kan ryke, andre er at turboen kan monteres sidelengs, vinkla, whatever.. :)

Tor24
18/01/11, 11:34
Her er svaret fra Turbonetics ang restrictor og de anbefaler ikke å bruke det:

We don’t recommend running a restrictor on our turbos. The only time you would need to one is if you oil pressure is higher than 90psi.

Reggie Wynn
Sales Manager - Inside
Turbonetics Inc.
2255 Agate Ct.
Simi Valley, CA 93065
Phone:805-581-0333
Direct:805-426-3417
Fax: 805-584-1913
www.TurboneticsInc.com

SWR
18/01/11, 13:49
Her er svaret fra Turbonetics ang restrictor og de anbefaler ikke å bruke det:

We don’t recommend running a restrictor on our turbos. The only time you would need to one is if you oil pressure is higher than 90psi.

Reggie Wynn
Sales Manager - Inside
Turbonetics Inc.
2255 Agate Ct.
Simi Valley, CA 93065
Phone:805-581-0333
Direct:805-426-3417
Fax: 805-584-1913
www.TurboneticsInc.com

Det er fordi de de er drittredde for klager pga rasa lagring...

OlavS.
18/01/11, 15:48
...eller bare bruke en Comp-snurre... uten olje i det hele tatt.. ;)

har du en link til denne greia?

TeamBørnOut
19/01/11, 05:50
http://www.compturbo.com