PDA

Vis full versjon : Motorbytte B21A vs. B230E Trøbbel !



remix
14/01/11, 10:28
Hallo folkens.

Driver og bytter motor og har litt trøbbel, så hadde satt veldig stor pris på om noen har noen hjelpende idèer.

Har en relativt grei 240 stående. Orginalt er det en B21A motor og M45 kasse i denne. Hadde et ønske om noe bedre fart bortover strekkene og mer power i dem 14-45 graders fjellovergangene.

Fikk tak en 245 hvor det stod en B230E motor og M46 kasse.
Orginalt stod det en B230A i denne 245`en, men var ombygd til B230E.

Ca 40mil kjørte jeg med denne 245`en og alt fungerte fint. Enkel sak dette,tenkte jeg. Merket alt av ledninger/kabler godt før jeg tok ut motoren fra 245`en.

Så ut med B21A motoren fra 240`en og Inn med B230E motoren.
Monterte bensinpumpene, la opp kabler og relè. Tenningsmodul og dertil kabler. Alt i henhold til " plan-tegningen " .

I teorien skulle altså bilen starte nå, men det gjør den dessverre ikke.

* Ikke gnist.
Det er strøm inn på coil, men ikke gnist.
Har forsøkt forskjellige coiler uten endret resultat.

Motoren får bensin. Tennings modulen er ny.

Hva er problemet !? Har snart sett meg blind på hele prosjektet.

Er det noen som har noen hjelpende tips ? Kanskje en tegning over ledingsnett å send ?

Dersom noen av dere som kan dette tilfeldigvis holder til i Ofoten, narvik / harstad området, så står bilen der =)

gull pilen
14/01/11, 10:32
tenningsmodulen skrudd fast i jord??
er vel sepparat tenningssystem på 230e motorene så er ikke så mye som kan være feil der...
nye tenningsdeler(ikke biltema)?

remix
14/01/11, 11:35
tenningsmodulen skrudd fast i jord??
er vel sepparat tenningssystem på 230e motorene så er ikke så mye som kan være feil der...
nye tenningsdeler(ikke biltema)?


Tenningsmodulen er satt opp slik den stod på 245`en, stripset fast i festet til spylervæsketanken. Det går en jordkabel fra modulen over til jord, og
denne sitter godt.

Den nye modulen er fra biltema ja. Separat tennings system ?

gull pilen
14/01/11, 11:38
separat mener jeg at de er som på de gamle forgasser bilene med elektronisk tenning og ikke slik som feks lh 2,4 innsprutet...
blir fort sur disse motorene så kan prøve med nye plugger feks...

Raggizz
14/01/11, 15:07
jeg hadde biltema tenningsmodul på min å da ville ikke den starte.

remix
14/01/11, 16:38
Sitat : separat mener jeg at de er som på de gamle forgasser bilene med elektronisk tenning og ikke slik som feks lh 2,4 innsprutet...
blir fort sur disse motorene så kan prøve med nye plugger feks...


Det stod en formotstand på bilen, og koplet over denne og til den nye modulen. Og fra modul til coil. Coil til fordeler. Separat da ?

Ved prøvelampe-test, viser det seg at det er kontinuerlig strøm på coil.
Selv når tenningen ikke er påskrudd. Har seff koplet noe feil ett eller annet sted. Men spørsmålet er hvor.

Skulle hatt et koplings - skjema. Noen som har ?

remix
14/01/11, 16:41
jeg hadde biltema tenningsmodul på min å da ville ikke den starte.

Det kan være modulen, men sannsynligvis har jeg koplet noe feil.

Spørsmålet er bare hvor..

remix
15/01/11, 08:52
Koplingsskjema B230E / ET / FT / F / B234F / B204E / Osv..


Se denne linken :
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm

For bilelektrikere så er sikkert dette piece of cake, men jeg skjønner lite.
Noen som har byttet motor før og kan gi meg en skrittvis oppskrift hvordan man går frem ?

remix
15/01/11, 19:50
Noen som har byttet motor før og kan gi meg en skrittvis oppskrift hvordan man går frem ?

Tenker da på kabler å slikt, inn på sikringsboksen, relè og slikt.

remix
16/01/11, 15:04
I linken under finner du Volvo-greenbooks, med mye teknisk data :

http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/

VocAnders
17/01/11, 13:24
Slet litt med rallybilen min med E motor med dårlig kontakt i boksen på spylerdunken, skrudde på tenninga, rista litt i ledningen så hørte je bensinpumpa startet også var det bare å fyre opp... verdt å sjekke ihvertfall, byttet både hjernen å ledningsnetttet uten hell..

remix
29/01/11, 18:23
Slet litt med rallybilen min med E motor med dårlig kontakt i boksen på spylerdunken, skrudde på tenninga, rista litt i ledningen så hørte je bensinpumpa startet også var det bare å fyre opp... verdt å sjekke ihvertfall, byttet både hjernen å ledningsnetttet uten hell..

Begge pumoene får strøm og fungerer når æ skrur på tenninga. La opp nye kabler bakover til dem. Monterte "boksen" på spyledunken, akkurat slik som det stod på donorbilen. Og har rista litt i ledningene der, sjekka jord å sånn.
Men e dårlig med liv der uanz. ( Jævla søppelbil )
E utenbys no så får ikke sett på den enda, men snart håpe æ.

Blir bra når æ får den igang da ! 1031-bak, m46, b230e =) Stiv.

Jauda ! Tar gjerne imot flere hint/tips vesst noen der ute har peil ! =)