PDA

Vis full versjon : Grenrør og EGR



johmolan
13/01/11, 22:25
Jeg har en B230FB med EGR, jeg vurderer å sette på grenrør på denne motoren.
Men hva skjer da med EGR systemet, er det uttak til dette på grenrøret man får kjøpt eller må dette systemet da koples bort.

Om dette da blokkeres hva skjer da med styringssystemet med feilkoder etc?

Noen som har erfaring med dette?

TurboHansen
13/01/11, 22:51
Man får vel ikke feilkoder av og koble det bort, jeg vet at JT har sånn uttak på noen av grenrøra sine til EGR :) Men uansett mye likere å koble det bort...

nitrouz
16/01/11, 23:15
Eg har sjøl vært bordi B230FB ikke har EGR systemet...Men B230FD har EGR. Hva slags årsmodell har du?

johmolan
17/01/11, 00:32
jeg har en 1994, er vel en FD men med 531 topp

nitrouz
17/01/11, 04:36
Eg skjønt du hadde FD motorn og du har 530 Topp med VX Kammen...FD ble kun levert med 530...Gjør deg en sjøl en stor tjeneste koble fra alt som heter EGR og kast det veldig langt bort motoren blir mye bedre og sprekere. og skift tenningshjerne fra en ren B230F som eks fra 240, 740 og 940 som helst ikje har FD motorn. Kun F sånn at du slipper motorstyringslyse lyser konstant på dashbordet pga feilkode

johmolan
17/01/11, 08:23
Har du et nr på teningshjerne å anbefale?

gull pilen
17/01/11, 13:08
ikke sikkert man får feilkode...
gjorde ikke det på min når jeg plukket vekk egr..
jeg plukket riktignok vekk ALT inklusive den elektroniske ventilen på ene dempertårnet også...

johmolan
17/01/11, 13:46
Hvor mange komponenter består dette systemet av egentlig?

TurboHansen
17/01/11, 14:22
Spørr "The Sven" her på forumet han kobla bort dette på 944n sin :)

gull pilen
17/01/11, 14:40
rør fra ex manifoil over til innsug siden der står det en vakumstyrt ventil med rør opp til innsug, så 2 vakumslanger opp til elektro ventil på venstre dempertårnet..
var hvertfall slik det var på min...

kermitt
17/01/11, 14:43
Eg skjønt du hadde FD motorn og du har 530 Topp med VX Kammen...FD ble kun levert med 530...Gjør deg en sjøl en stor tjeneste koble fra alt som heter EGR og kast det veldig langt bort motoren blir mye bedre og sprekere. og skift tenningshjerne fra en ren B230F som eks fra 240, 740 og 940 som helst ikje har FD motorn. Kun F sånn at du slipper motorstyringslyse lyser konstant på dashbordet pga feilkode

AKKURAT samme styreenhet på alle biler med LH2.4 spiller ingen rolle hva det står etter F. eneste forskjell er om de kommer fra turbo bil eller ikke.

nitrouz
17/01/11, 16:08
AKKURAT samme styreenhet på alle biler med LH2.4 spiller ingen rolle hva det står etter F. eneste forskjell er om de kommer fra turbo bil eller ikke.

Kermitt

Eg snakka om tenningshjerne prata du om styreenhet eller tenningshjerne?. Trur eg veit bedre enn det du gjør. Person som spør om EGR har en B230FD som ble levert med EGR og det er forskjellige tenningshjerne fra vanlig B230F og FD. og blir EGR kobla ifra register tenningshjerne feilkode 4-1-3 som betyr mangler signal fra EGR...Bruk tenningshjerne fra en ren B230F. Eg har gjort det selv på min bil og motorstyringslyset ble borte før godt.

johmolan
17/01/11, 16:24
Jeg har kjøpt meg en 531 topp med vx -kam som jeg skal sette på min motor, og hadde i den sammenheng tenkt på å fjerne EGR. og sette på grenrør.
Kan man da f.eks anskaffe seg en "gullboks" å sette på eller vil ikke det fungere så lenge men ikke har turbo?

ArneR
17/01/11, 17:58
Gullboksen er til turbobiler, så denne vil gjøre bilen dau på en sugemotor.. Har prøvd..

johmolan
17/01/11, 21:56
Ok så hvilken boks anbefales da? nr?

R.G
17/01/11, 21:57
svart tennings boks med sluttnr 175 mener jeg? fra normal simpel f motor.

kermitt
17/01/11, 22:04
Kermitt

Eg snakka om tenningshjerne prata du om styreenhet eller tenningshjerne?. Trur eg veit bedre enn det du gjør. Person som spør om EGR har en B230FD som ble levert med EGR og det er forskjellige tenningshjerne fra vanlig B230F og FD. og blir EGR kobla ifra register tenningshjerne feilkode 4-1-3 som betyr mangler signal fra EGR...Bruk tenningshjerne fra en ren B230F. Eg har gjort det selv på min bil og motorstyringslyset ble borte før godt.

Mente tennings hjerne. Og jeg står ved hva jeg sa, og som de andre har sagt. Hva som står bak F spiller ingen rolle så lenge bilen ikke er turbobil. Men selv det spiller liten rolle om man får chipa den til en sugemotor oppsett. om du fikk opp feilkode på det så har du gjort noe feil, værre er det ikke. aldri fått opp noen form for feil på mine biler når pulsair og EGR har blitt fjerna.

johmolan
17/01/11, 22:07
rør fra ex manifoil over til innsug siden der står det en vakumstyrt ventil med rør opp til innsug, så 2 vakumslanger opp til elektro ventil på venstre dempertårnet..
var hvertfall slik det var på min...

Ok så om jeg fjerner disse ventilene og vakuumslangene samt røret og plugger igjen hullet i manifoilen og innsuget så skal det ikke komme opp noen feilmelding?

TeamBørnOut
17/01/11, 23:44
nei.. er bare å fjerne alt som har med det egr greiene å gjøre hvis man skal ha nytt grenrør etc..