PDA

Vis full versjon : [LØST] Mulig gåen lambdasonde??



Basik
13/01/11, 10:37
Hei,

Jeg har en Volvo 850 1996 modell. Det har kommet opp et varsellys(sånn trekant som er opp ned.)

Når jeg kjører bila f.eks i 10 minutter helt til den blir varm, så prøver jeg å starte den begynner ratte å riste, turtallsmeteren går under 500 og bilen kveles. Etter 2-3 forsøk så starter bilen, og turtallsmeteren har blitt stabil. (Samme problem som individet her; http://www.youtube.com/watch?v=HS0HGEwSWa8)

En annen ting er at bilen sliter(jukker) på lavt turtall 1000-1500. Dette er også bare når bilen er varm. Bilen har også et høyt bensinforbruk (1.5/l mila på blandet kjøring.)

Det endte opp med at jeg kjøpte en OBD II leser som leser av feilkoder, men det står "LINK ERROR" når jeg skal prøve og lese av feilkodene.

Jeg har en liten misstanke at det er lambdasonden som er gåen, men jeg fikk ikke bekrefte dette med obd II leseren.

Er dette symptomer til at lambdasonden har tatt kvelden?

mr hansen
13/01/11, 11:37
Er problemet kun der når motor er varm eller?rister den når du starter den på kald motor?Går den fint på tomgang når tomgangen har stabilisert seg på 850-900 omdr.Kan være så mangt som Lmm og lambda osv....Prøv og se om bilen går finere når du tar av kontakten til Lmm eller lambda.Mener at vis du har et problem med lambdaen,så vil du ikkje merke noe når du starter den på kald motor.Da pøser den på med bensin uansett.
Hei,

Jeg har en Volvo 850 1996 modell. Det har kommet opp et varsellys(sånn trekant som er opp ned.)

Når jeg kjører bila f.eks i 10 minutter helt til den blir varm, så prøver jeg å starte den begynner ratte å riste, turtallsmeteren går under 500 og bilen kveles. Etter 2-3 forsøk så starter bilen, og turtallsmeteren har blitt stabil. (Samme problem som individet her; http://www.youtube.com/watch?v=HS0HGEwSWa8)

En annen ting er at bilen sliter(jukker) på lavt turtall 1000-1500. Dette er også bare når bilen er varm. Bilen har også et høyt bensinforbruk (1.5/l mila på blandet kjøring.)

Det endte opp med at jeg kjøpte en OBD II leser som leser av feilkoder, men det står "LINK ERROR" når jeg skal prøve og lese av feilkodene.

Jeg har en liten misstanke at det er lambdasonden som er gåen, men jeg fikk ikke bekrefte dette med obd II leseren.

Er dette symptomer til at lambdasonden har tatt kvelden?

Basik
13/01/11, 12:32
Er problemet kun der når motor er varm eller?rister den når du starter den på kald motor?Går den fint på tomgang når tomgangen har stabilisert seg på 850-900 omdr.Kan være så mangt som Lmm og lambda osv....Prøv og se om bilen går finere når du tar av kontakten til Lmm eller lambda.Mener at vis du har et problem med lambdaen,så vil du ikkje merke noe når du starter den på kald motor.Da pøser den på med bensin uansett.

Hei! Takk for et så raskt svar.

Problemet er der kun når motoren er varm (vanskelig å starte bilen noen ganger, jukker på lavt turtall mm.)

Når bilen er kald, merker jeg ingenting; den starter fint, går fint på lavt turtall.
Jeg skal prøve å koble ut lambdasonden når jeg får tiden.

ola normann
13/01/11, 12:52
Hva slags motor er det snakk om?

Basik
13/01/11, 13:54
2.5l DOHC 10V.

Motorkode: B5252 S

ola normann
13/01/11, 15:31
Siden du har 10v motor så har du ikke lmm, men en tempsensor i innsuget isteden for. 10v motorene har fenix styringssystem til motor og den følger ikke obdII standarden, det er nok grunnen til at obd leseren din ikke funker, det er mulig å lese av feilkoder med prøvelampe eller 12v diode. Skal se om jeg finner igjen nett siden der det står forklart...

Hvordan står det til med tennings deler plugger, ledninger osv...?

Er temperaturen på motoren ok (står nålen på midten)?

Basik
13/01/11, 20:48
Siden du har 10v motor så har du ikke lmm, men en tempsensor i innsuget isteden for. 10v motorene har fenix styringssystem til motor og den følger ikke obdII standarden, det er nok grunnen til at obd leseren din ikke funker, det er mulig å lese av feilkoder med prøvelampe eller 12v diode. Skal se om jeg finner igjen nett siden der det står forklart...

Hvordan står det til med tennings deler plugger, ledninger osv...?

Er temperaturen på motoren ok (står nålen på midten)?

Hei!

Jeg har nettopp skiftet tennpluggene, og temperaturen på motoren er helt fin.

Edit: har vært kjempe fint om du har funnet hvordan jeg leser av feilkodene :D

bigswede
13/01/11, 21:30
Jeg har også ett lignende problem som du har Basik. Men jeg har en T5'maskin.
Min er stort sett fin å få startet, men etter som jeg kjører den varm, så kan den begynne å "kutte" i noen sekunder, før den virkelig tenner igjen.
Men når jeg sparer på f.ex setevarmer, defrost og stereoanlegg, så forsvinner problemet delvis. Bor i Tromsø, det blir mye! kjøring på ca 1000 / 1500 omdreininger, så jeg tenker også litt på type dynamo/bateri mm.. Men jeg har jo hatt problemet i lange tider. Det forekommer også på langkjøring. Byttet LMM i sommer.

ola normann
14/01/11, 07:59
Hei!

Jeg har nettopp skiftet tennpluggene, og temperaturen på motoren er helt fin.

Edit: har vært kjempe fint om du har funnet hvordan jeg leser av feilkodene :D


http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=46943

Hvis du bruker en 12v diode så slipper du motstanden, pære tror jeg ikke er å anbefale da de fort kan trekke for mye strøm.

Robert H.
14/01/11, 08:30
Jeg har også ett lignende problem som du har Basik. Men jeg har en T5'maskin.
Min er stort sett fin å få startet, men etter som jeg kjører den varm, så kan den begynne å "kutte" i noen sekunder, før den virkelig tenner igjen.
Men når jeg sparer på f.ex setevarmer, defrost og stereoanlegg, så forsvinner problemet delvis. Bor i Tromsø, det blir mye! kjøring på ca 1000 / 1500 omdreininger, så jeg tenker også litt på type dynamo/bateri mm.. Men jeg har jo hatt problemet i lange tider. Det forekommer også på langkjøring. Byttet LMM i sommer.

Da ville jeg først sjekket jordingstilkoblinger som visstnok er et problem på disse bilene.
Du kan jo sjekke ladespenningen også.

Basik
14/01/11, 10:32
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=46943

Hvis du bruker en 12v diode så slipper du motstanden, pære tror jeg ikke er å anbefale da de fort kan trekke for mye strøm.

Takk skal du ha!

Nilsebu
15/01/11, 02:04
En eller annen gåen tomgangsregulator kanskje?

Hadde lignende symptomer på min når en regulator var gåen.

Basik
27/02/11, 20:43
Hei!

Jeg klarte å lese ut feilkodene mine, og det viste seg at veivakselsensoren var gåen. Så jeg byttet ut denne. og bilen starter perfekt nå.
Men den fortsatte å fjuske på lavt turtall. Dette var pga biltema sine tennplugger(!!!) Etter at jeg byttet til NGK plugger (byttet også fordelerlokk og rotor) går bilen kjempe fint på lavt turtall, og bruker 0.78 liter/mila! :D

EDIT: Hvordan setter jeg [LØST] på tittelen? :P

Espen69
27/02/11, 20:58
Skiftet du plugger, rotor og fordelerlokk samtidig, er det jo ikke sikkert at det var noe feil med pluggene, da...

Basik
27/02/11, 21:10
Nei, skiftet først rotor og fordeler lokk, og bilen fortsatte og fjuske på lavt turtall. Var litt dårlig forklart i mitt forrige innlegg.

bigswede
27/02/11, 23:51
Har nå byttet: Termostat, LMM, rotor, fordelerlokk og kontrollert hjording.
Vurderer følgende: Bytte batteri, bytte/sjekke tilhengerkontakt, evt. llambdasonde.

ola normann
28/02/11, 07:49
hva ligger ladespenningen på?