PDA

Vis full versjon : Spm til dere som har rast M90 kasser pga effekt



TeamBørnOut
13/01/11, 07:00
Tenker ikke på folk som ikke klarer å gire :)
Er det drevet som holder "gjennomgående" aksel sammen som dere river i filler?

turbotore
14/01/11, 16:54
Det eg har hatt problemer med er rett og slett tempraturen i kassa (tror eg), virker som tanhjula blir varme grunna stor belastning og friksjon, og da får en slitasje på tanhjula som til slutt takker for seg, er utgående aksling det har røket for meg, med 3 gir inkoblet, begynner først å ule/synge i kassen, slik som i en slitt bakaksel.
ellers har eg også vert borti at den hopper utav 3 gir og freser synkringene.

jonass
14/01/11, 22:23
Til meg har d skjedd i andre gir, drevet var renska og huset til kassen sprukket.

TeamBørnOut
14/01/11, 23:56
Det eg har hatt problemer med er rett og slett tempraturen i kassa (tror eg), virker som tanhjula blir varme grunna stor belastning og friksjon, og da får en slitasje på tanhjula som til slutt takker for seg, er utgående aksling det har røket for meg, med 3 gir inkoblet, begynner først å ule/synge i kassen, slik som i en slitt bakaksel.
ellers har eg også vert borti at den hopper utav 3 gir og freser synkringene.

Ikke hatt eksosen litt nærme kassa da? Jeg dreit meg ut der :D olja kokte under stillestående lek :D bandasje så var problemet løst :)
skal man kjøre hardt med disse kassene skal man kjøre på motor olje også.

Men når utgående aksling røyk, hvor røyk den da? (den er jo bare 10cm lang ellerno)

TeamBørnOut
14/01/11, 23:58
Til meg har d skjedd i andre gir, drevet var renska og huset til kassen sprukket.

Rensa dreva fordi kassa sprakk og du fikk formye klaring kanskje? eller at lagra var dårligere og dreva ikke gikk i riktig inngrep? Jeg skulle bytte et lager i dag.. helt herpa... men pluttselig delte det andre lageret seg.. "kulene / rullene" i lagret var slitt ned :eek:

Frigstad Racing
15/01/11, 14:48
Motor olje på m90 kassa er best altså? mange som bruker det? :)

kermitt
15/01/11, 14:54
motorolje er medisin for å få alle manuelle volvo kasser til å holde lenger.

Frigstad Racing
15/01/11, 16:38
Lærer nye ting her inne hver dag gitt :)

Terje1
15/01/11, 22:57
Henta et par delekasser til en bekjent for et par år siden.

Han hadde knekt inngående aksling..delvis pga sinterlamell.

TeamBørnOut
15/01/11, 22:59
Hvor hadde den gått av? Ja en sinter kan jeg skjønne kan drepe disse kassene. blir litt hugging :)

Njål Nilssen
16/01/11, 01:43
Vil også tro ei god helsyntetisk motor olje med høy viskositesindeks vil funke bra. Man bruker jo motorolje på girkassene til motorsykler, og de har mildt sagt stressede girkasser... "dog-box" med 10mm brede tverrskårne drev. Greit nok en japansk plastrakett har ikke så mye moment på veiva, men turtallet blir ofte vekslet ned 2-4 ganger før kassa og da er momentet blitt betydelig gitt...

Audun
16/01/11, 16:26
største Grunnen til at en bruker motorolje på motorsykkler sine girkasser er at clutchen går i samma olja, heller en gir olje på girkassa på en motorsykkel så ender det rimelig fort med clutchskifte, da girolja ''spiser'' opp clutch lamelene:)

EivindG
17/01/11, 16:00
motorolje er medisin for å få alle manuelle volvo kasser til å holde lenger.

ka motorolje snakker vi om da? 10w40 syntetisk eller 20w50 mineral?

og er det go stoff for både m90 og m47?

Audun
18/01/11, 20:36
ka motorolje snakker vi om da? 10w40 syntetisk eller 20w50 mineral?

og er det go stoff for både m90 og m47?

sikkert ikke dumt for m47 heller..... men trur neppe det er olja har så mye og si på de som knekker de kassene:p

Njål Nilssen
18/01/11, 20:38
sikkert ikke dumt for m47 heller..... men trur neppe det er olja har så mye og si på de som knekker de kassene:p

Jupp ;) heller underdimensjonerte inngrep, og alt for få opplagringer...

Terje1
18/01/11, 21:57
Hvor hadde den gått av? Ja en sinter kan jeg skjønne kan drepe disse kassene. blir litt hugging :)


inni den hylsa som utløserlagret glir på.

Mener iallefall at det var slik.

TeamBørnOut
19/01/11, 05:53
knerta den der allså? den akselen er jo så tynn at den burde bare vri seg litt og heller sende belastninga inn i kassa. Men mulig den akslingen har fått litt lite kjærlighet i herdeprosessen.

EivindG
20/01/11, 10:52
men ka olje er best å bruke på M90? ka viskositet?

vazborris
21/01/11, 00:06
i følge motul sitt smøreprogram eller hva man skal kalle det over 240 med manuelkasse så er det dette jeg får opp
Best 8100 X-cess 5W-40 (c)
Better 6100 Synergie+ 10W-40
Good 4100 Turbolight 10W-40

jeg kjørte med den 8100 bla bla 5w-40 og det funker fint..

kan love dere og ikke sjekke etter riktig olje er dritt første gangen jeg byttet ende jeg med 80w-90 girolje og det varer IKKE lenge:)

TeamBørnOut
21/01/11, 00:13
Før brukte man forskjellig olje på de eldre kassene og M90. men nå bruker volvo samme olje.. jeg / m90n min likte ikke den nye typen olja.. hvordan den er på de eldre kassene vet jeg ikke. men kassa var ikke like god å gire med (kanskje vanesak)

vazborris
21/01/11, 00:18
vet ikke men hos volvo "fikk" jeg type f eller g automatolje mener jeg, det jeg vet sikkert er at hvertfal m47 raser med 80w90 olje hehehe.. er noen årsiden men da skjønte jeg ikke noe.. det skjedde veldig brått uten og leke hehe

jorg1
23/01/11, 02:18
Kjørte med vanlig GL5 gir olje. (80-90) på en m47 kasse i en 740 turbo. hadde ikke noe problemer med den, og den ble godt røska i.

EivindG
25/01/11, 21:22
Er en ting til som eg lurer på når det gjelder rasing av M90 kasse.

Kor lenge henger den med?

Altså da snakker vi om aktiv kjøring/vanlig kjøring og ikkje burning der den plutselig tar tak!

TeamBørnOut
25/01/11, 21:26
Er momentet som dreper di.
det vanligste er at folk ikke lar kassa komme skikkelig i gir eller fucker opp synkron ringene så tenna går butt i butt og ting "deler" seg..
noen kjører jo med 400hk og har disse kassene lenge.. men spørs jo på tyngden på bilen og dekk etc.. tunglasta bil og råsterk 6er T6 ellerno med litt krutt så tror jeg man kan dele kassa / renske opp enkelt...
Aldri drept en selv. har herja MYYYYE. men jeg er snill mot kassa og lar den komme godt i gir før jeg clutcher ut etc.

EivindG
25/01/11, 22:42
Ok, har du sveist 3 gir? eller kjører med den org?

TeamBørnOut
25/01/11, 22:43
Jeg kjører alltid org fordi jeg klarer å gire normalt :D men hvis jeg selger kassa så sveiser jeg alltid 3. giret (eller stoppringen da).

PVT
25/01/11, 23:52
da kan du jo kjøpe kassa mi og selge den til meg igjen etterpå :rolleyes:

TeamBørnOut
25/01/11, 23:54
er det ikke lettere å bare gire som folk da? :P
Kommer en ny guide her snart ang dette. laget en på volvoforum men den forsvant i en av krasjene..

PVT
26/01/11, 14:03
kjipt å sitte å vente på synk. eneste kassa jeg har bytta ut var fordi den sang no sinsykt på inngående lager. ble vanskelig å putte i 1 gir etterhvert og.
lurer også på hva han jonas fra bakaxlar.se gjør når han ''overhaler'' kassene for 2500 svenske.

TeamBørnOut
26/01/11, 14:43
bytter lager, simringer og sveiser 3. gir tipper jeg. + tjener en god slump ;)
lagrene koster vell 600kr ellerno. simringene ca 200kr

PVT
26/01/11, 16:57
grei fortjeneste det ja. han tar heller ikke imot kasser som har vert åpna.

tung pedal frank
26/01/11, 20:17
Fylte Mobil Heavy medium på kassen til Harleyen en gang,det var ikke så mye såmm et klonk i kassen da jeg satte den i gear,og den brukte og holde et svarlig leven hver gang den skulle fra nøytral til første.
Men jeg lurer på hvilken olje jeg skal bruke på bakakslingen? Da jeg byttet bremse skjold så hadde jeg ute stikkakslingene,og da loktet det brent fjær og ikke hypoid olje.Skal sjekke nermere omm jeg har diffsperre på bilen,vet ikke omm det var bare utvalgte biler såmm hadde sånt eller omm det er etter et viss årstall? Min er en 95/96 945LT

TeamBørnOut
27/01/11, 14:47
skal være vanlig bakaksel olje bak kardangen. Men du kan ha i litt slipp middel for å få en "mykere" inngrep av sperra hvis du har dette ( slynge diff )

PVT
01/02/11, 18:43
men altså det som kommer frem her er at olja du kjøper hos volvo til disse kassene burde bli droppa til fordel for motor olje?
hvordan blir det med den olja om vintern? når det er 15- ute kontra anbefalinga til volvo?

TeamBørnOut
01/02/11, 19:03
Ved rævkjøring var det vist lurt med motor olje. om vintern aner jeg ikke. jeg har bare fylt på den gamle typen girkasse olje. løper ut etterpå å ser om jeg har nummeret på dem(mener jeg tok vare på for sammenligning)

PVT
01/02/11, 19:10
hadde vært fint med en ettermarkeds olje som var litt greiere en den orginale. er lei å få i førstegiret når det er litt småkjølig ute. må kjøre en liten stund før jeg ''bruker'' kassa. rævkjøring med m90 er uaktuelt for min del.

TeamBørnOut
01/02/11, 19:15
selv i -37 var ikke kassa mi lei med volvo olje. kanskje du bare bør bytte olje på den?
kassa var litt trå. men et er den uansett når det er så kaldt..