PDA

Vis full versjon : Høyt bensinforbruk 850 t5



ludvigsen
12/01/11, 10:56
Har et ubrukelig høyt forbruk på t5'en min.. ligger på 1,5-1,7 pr mil på blanda kjøring.. Ingen feilkoder ligger inne...

Anyone have a clue? Pluggene er nye også.

Erlend
12/01/11, 11:14
kan være fordeler eller rotor?
hvordan er veivhusventilasjonen din? er den tett går også forbruket til værs. jeg kjørte opp 20l på under 10 mil da min var tett..
luftfilteret ditt da? er det lenge siden du skifta?

Morten-st
12/01/11, 12:10
Akkurat samme problem på min, håper noen har et godt svar på dette :)

Folkvord
12/01/11, 12:49
Tung Høyrefot;-)

ludvigsen
12/01/11, 13:23
Kjerringa med vår 5 mnd gamle sønn i barnestol i baksetet resulterer nok ikke i tung høyrefot :)

Fordeler, rotor, kabler og coil var nytt da jeg byttet motor.. Luftfilteret likeså.. LMM kanskje? Men da skal man vel ha feilkode?

Tore
12/01/11, 13:36
Feilkode får man bare om sysemet klarer å detektere feil. Om f.eks en temperatursensor raporterer om minus 23 grader og det i realiteten er +15 grader så klarer ikke systemet nødvendigvis å si at det er feil; like så med LMM; om den gir feil, men lovlig verdi, så er det ikke noe som skal tilsi at du får feilmelding.

R-M-I
12/01/11, 13:48
Er med andre ord bare når en giver er "Out of range"..altså ute av grenseverdiene sine at feil blir gitt beskjed om :)

Tore
12/01/11, 15:41
Kjøp et OBDII-interface på Ebay, bruk ett eller annet verktøy som gir livedata, se så på de ulike måleverdiene, det beste er om man har en lik bil å sammenligne med, men temperaturer virker greit uansett, er det -15 grader ute og man leser av at innsugsluften er +12 så må man forstå at det er noe galt med temp sensoren :)

ludvigsen
12/01/11, 16:49
Kjøp et OBDII-interface på Ebay, bruk ett eller annet verktøy som gir livedata, se så på de ulike måleverdiene, det beste er om man har en lik bil å sammenligne med, men temperaturer virker greit uansett, er det -15 grader ute og man leser av at innsugsluften er +12 så må man forstå at det er noe galt med temp sensoren :)

Casen er da at jeg har en bil som ikke har OBD leser.. Jeg har bare den blinkende idioten bak høyre forlykt..

850GLTsilver
12/01/11, 16:58
Sjekk den lille termokroppen som er montert nede i filterkassen.
Står sikkert og gulper inn HET luft.
Bytt den og du skal se undre.
Får i tillegg uante krefter i bøssa di

ludvigsen
12/01/11, 17:06
Sjekk den lille termokroppen som er montert nede i filterkassen.
Står sikkert og gulper inn HET luft.
Bytt den og du skal se undre.
Får i tillegg uante krefter i bøssa di

Har du bilde og pris på den saken der?

850GLTsilver
12/01/11, 17:14
Har du bilde og pris på den saken der?

Sorry, ikkeno bilde, men fjerner du luftfilteret, så ser du det lille spjeldet helt innerst mot motoren. På det spjeldet sitter det en liten messingsak.
Ca 2-3 Cm lang, en liten Cm i diameter.
Mener den koster en hundrelapp eller noe sånt. Kjøp den nye først, da er det lettere å huske hvordan den skal sitte når du monterer den.

christoffera
05/12/13, 14:22
Jeg byttet nettopp turbo i min 850 T5 og nå bruker den mer bensin enn før!
Før lå den på rundt 1.3 på blandet kjøring mens nå har den skutt opp til rund 1.5 på blandet. Hva kan jeg gjøre for å senke forbruket? og hvorfor har det blitt høyere etter turbobyttet?
Jeg bytte fra 15G til 18T turbo. Den nye wastegaten er strammere og nå lader den ca 0.9 før ladet den 0.7. Bilen er ikke chippet!
Byttet også veivhusventilasjon samt alt av vacumslanger er nytt. Ny olje og filter også, samt tennplugger.

Jeg har ikke vært hard på foten!
Syns 1.5 blir litt mye for en bruksbil. Kunne jo like gjærne kjørt en amerikaner med åtter og hatt samme forbruk.
240en med weber forgasser bruker jo mindre!!!

Noen tips?

Hva er denne "termokroppen" du snakker om 850GLTsilver? og hvor får jeg kjøpt den?

gswede
05/12/13, 14:32
I tillegg til tenningsdeler, sjekk batterikablene, spesielt jordinga på blokka. Dårlig jording = dårlig gnist

christoffera
06/12/13, 00:07
Hahaha... hadde en liten leksasje fra nedre radiatorslange, da så jeg tilfeldigvis at jordingskabelen som går til girkassa ikke hang på. Den tykkeste jordingskabelen altså.

Mye råttent på denne bilen :P vakumslanger, vannslanger, kabler osv osv :P Lite som har vært byttet på en eneiersbil :)
Sattser på at forbruket forbedrer seg nå :)

Morgis
06/12/13, 00:31
vakuum er og blir et evig vissvass på eldre biler. Øker forbruket voldsomt når dette ikke fungerer.
Les ut feilkoder (veileder finnes på forumet).
Sjekk vakuumslanger.

Har bilen riktig LMM og lamda?

christoffera
06/12/13, 15:29
Har byttet alt av vacumslanger som har med turboen å gjøre, dette ble gjort da jeg byttet turbo.
Ellers har jeg byttet div vacumslanger som går inn på innsuget.

Må få lest ut feilkoder ja...
Jeg ser ikke no grunn til at lmm og lamda er feil, med mindre en av delene er defekt. Dette er ikke en ungdomseid bil, men en eneiersbil.
Veldig lite har vært byttet de sisste årene.

Jeg skal fikse batterijordinga og lese feilkoder å se om jeg finner ut av noe :)

hgnubel
06/12/13, 19:10
Jeg byttet nettopp turbo i min 850 T5 og nå bruker den mer bensin enn før!
Før lå den på rundt 1.3 på blandet kjøring mens nå har den skutt opp til rund 1.5 på blandet. Hva kan jeg gjøre for å senke forbruket? og hvorfor har det blitt høyere etter turbobyttet?
Jeg bytte fra 15G til 18T turbo. Den nye wastegaten er strammere og nå lader den ca 0.9 før ladet den 0.7. Bilen er ikke chippet!
Byttet også veivhusventilasjon samt alt av vacumslanger er nytt. Ny olje og filter også, samt tennplugger.

Jeg har ikke vært hard på foten!
Syns 1.5 blir litt mye for en bruksbil. Kunne jo like gjærne kjørt en amerikaner med åtter og hatt samme forbruk.
240en med weber forgasser bruker jo mindre!!!

Noen tips?

Hva er denne "termokroppen" du snakker om 850GLTsilver? og hvor får jeg kjøpt den?

1.3 til 1.5 er jo ikke enormt stor forskjell... du har ikke tilfeldigvis lagt om til andre dekk også mellom målingene? :)

Straydog
06/12/13, 19:56
Min 850 er helt original med nye tenningsdeler og olje. Ligger på ca 1,2l på blanda kjøring på sommeren, og rundt 1,5l på vinteren. Da med bruk av motorvarmer. I perioder med mye korte turer har jeg sett kjørecomputeren vise 1,9l, men da på vinteren. På langkjøring står den alltid på ca 0,9l, sommer som vinter. Tror det er ganske normalt, egentlig.

christoffera
07/12/13, 14:37
Fikset batteri jordingskabelen i går og nå ser det ut til at forbruket har roet seg ned litt og ligger på rund 1.2 - 1.3