PDA

Vis full versjon : Bygge om 960 fra automat til manuell



Remiix
11/01/11, 22:40
På 740/940 er det jo enkelt å koble om så bilen starter etter ombygging. Bryteren i spaken.

Men hvordan fungerer det på 960 når det er så mye elektronikk på kassa? Noen som har gjort dette? Noen som vet om det er noe turtallsignal eller noe fra kassa som gjør at jeg har strøm til coilene, men ikke gnist?
Har satt på manuell kasse, å automat kassa ligger løs under bilen tilkoblet med all elektronikk. men starter ikke. svinghjul passer bare ett sted. men finnes det forskjellige svinghjul? 60-2 og 40-1?hmm

TeamBørnOut
11/01/11, 22:41
Er like enkelt. kun den "brytern" i spaken som må kobles om :)
Finnes ikke feil svinghjul heller. men kjøp fra 850 T5.. de har flate svinghjul

Remiix
11/01/11, 23:17
Er like enkelt. kun den "brytern" i spaken som må kobles om :)
Finnes ikke feil svinghjul heller. men kjøp fra 850 T5.. de har flate svinghjul

Helt sikker på dette? For jeg kan bare se at det går ledninger til lys i spaken. Ser ingen bryter der.hmm

R.G
11/01/11, 23:19
jeg skal dobbelskjekke det der, ut å skjekke spaken jeg har løs, for mener ganske sikkert på min 95 960 så er det kun ledninger til lys i spak også... tar 5 min:)

TeamBørnOut
11/01/11, 23:21
Har gjort dette "noen" ganger så jeg er helt sikker ja :)
Stikk ut å koble vekk ALT av ledninger til automat kassa. ta ut hjernen til automat kassa av bilen. så skal den nok starte skal du se :)
(ikke alle biler som har slik bryter heller. Men da er det bare å fjerne alt av ledninger og hjerner til automat kassa).
starter den ikke da har dere kommet borti noe annet. Ikke noe alarm som ødelegger for dere da? ofte 960ne har startsperre eller alarm av noe slag

TeamBørnOut
11/01/11, 23:23
jeg skal dobbelskjekke det der, ut å skjekke spaken jeg har løs, for mener ganske sikkert på min 95 960 så er det kun ledninger til lys i spak også... tar 5 min:)

Man bør ha litt mer en kun ledninger til lyset.. sport, normal og winter programmet trenger litt kabler dette også :)

R.G
11/01/11, 23:24
Helt sikker på dette? For jeg kan bare se at det går ledninger til lys i spaken. Ser ingen bryter der.hmm

du har helt rett:) er kun ledninger for lys i spaken. resten signal ang til start og rygge lys osv går via ledninga på kassa:) i 740 og 940 er det bare å koble om ledninga ved spaken, for der er det ledninger. men ikke på visse 960. min er det kun lysledninger som går til girspak.

R.G
11/01/11, 23:26
Man bør ha litt mer en kun ledninger til lyset.. sport, normal og winter programmet trenger litt kabler dette også :)

ja det er på el nettet for kasse styring ja:) men ikke koblet til girspaken. er ingenting som går på girspaken. alt som skal ha signal er tatt ut i fra kassa. på kassa på høyre side sitter det lik bryter opplegg som føler om den står i P,R,D,2,1 osv som sitter på girvelger i 940 og 740 automat. så skal han gjøre om noen ledninger må han ned på kassa å gjøre det. eller koble bort ledninga på kassa, da skal han få det til å gå rundt

TeamBørnOut
11/01/11, 23:29
Behøver ikke ta noe fra kassa etc. bare koble vekk alt av ledninger og hjernen. på noen utgaver så må man skjøte sammen 2 kabler. disse kablene ligger klare i et stikk / kontakt nede ved girvelgeren / under askebegeret et sted. Men prøv å bare koble vekk alt først.. om du ikke gidder å skru ut hjernen så koble ihvertfall ut kontakta til den :)

R.G
11/01/11, 23:32
. bare koble vekk alt av ledninger og hjernen. på noen utgaver så må man skjøte sammen 2 kabler. disse kablene ligger klare i et stikk / kontakt nede ved girvelgeren / under askebegeret et sted.

denne kontakta er ikke på mitt 960 el nett som jeg skal bruke. satt heller ikke når jeg ribbet bilen. på 940 er det sånn kontakt, det er den kontakta som går til girvelgern. var ute å skjekka i bilen i stad:) 95 modell bilen, mulig er på eldre..

TeamBørnOut
11/01/11, 23:36
Hvis det ikke er slik kontakt er det bare å fjerne kabler og hjernen og kjøre. Har vell gjort dette på 20biler og aldri hatt problemer med å få de til å gå. med unntak av startsperrer som kan lage et helvette hvis bilen har lite strøm etc

Remiix
12/01/11, 17:56
Hvis det ikke er slik kontakt er det bare å fjerne kabler og hjernen og kjøre. Har vell gjort dette på 20biler og aldri hatt problemer med å få de til å gå. med unntak av startsperrer som kan lage et helvette hvis bilen har lite strøm etc

Lurer på om det er startsperre som fucker opp.
Ledningsnettet er medium modifisert å. Fjerna alt unødvendig da det satt i 960, men funker ikke nå når jeg har flytta det til 740.

TeamBørnOut
12/01/11, 17:58
Bare å lese koblingskjemaet og sjekke over alt da :)

Christian
12/01/11, 17:59
Først kan man jo begynne med årsmodell. Er noen forskjeller ute å går.
Også sitter styringa til startern på kassa på disse ja.

Remiix
12/01/11, 18:18
Bare å lese koblingskjemaet og sjekke over alt da :)

om du har det eller kan få tak i det så hadde det vært flott :p

Remiix
12/01/11, 18:20
Først kan man jo begynne med årsmodell. Er noen forskjeller ute å går.
Også sitter styringa til startern på kassa på disse ja.

den gjør det ja. hmm.. hvordan fungerer det da? kassa står i P, også ligger den tilkoblet til det elektriske under bilen bare. det burde bli som at den sitter i liksom.

TeamBørnOut
12/01/11, 18:20
http://thepiratebay.org/torrent/3697523/Volvo_Wiring_2005_V03
Der har du alt du trenger (papir og printer får du stå for selg ;))

TeamBørnOut
12/01/11, 18:21
den gjør det ja. hmm.. hvordan fungerer det da? kassa står i P, også ligger den tilkoblet til det elektriske under bilen bare. det burde bli som at den sitter i liksom.

trenger ikke gjøre dette.. er bare tungvint. sjekk linken jeg postet :)

Remiix
12/01/11, 18:21
trenger ikke gjøre dette.. er bare tungvint. sjekk linken jeg postet :)

okei, takk :)

Christian
12/01/11, 18:23
Men forresten. Er dette en 740 det skal inn i ? Da bruker du bare 740'ens ledninger til startern, som går fra brytern. Drit i 960 nettet.

Remiix
12/01/11, 18:34
Men forresten. Er dette en 740 det skal inn i ? Da bruker du bare 740'ens ledninger til startern, som går fra brytern. Drit i 960 nettet.

har gjort det. litt vanskelig å forklare problemet egentlig.

Har fjerna 1og1 ting mens motor og gir satt i 960. har starta for hver ting jeg har fjerna. når jeg var ferdig, teipa jeg det sammen igjen å flytta det over til 740. men med manuell kasse. det er den eneste forskjellen. så må være noe der som kødder. gått over alt. strøm til alt, men ingen gnist. kommer bare bensin når jeg slipper tenninga etter å dratt den på starteren.. ett problem hverken jeg eller noen av kameratene mine skjønner
noe av.

TeamBørnOut
12/01/11, 18:38
Da kan du utelukke at det har noe med automat kassa og gjøre ;)

Volvo vil nok ikke at man skal fylle motoren med bensin fordi bilen ikke står i park :D
Så du har et annet problem :)

Remiix
12/01/11, 18:46
Da kan du utelukke at det har noe med automat kassa og gjøre ;)

Volvo vil nok ikke at man skal fylle motoren med bensin fordi bilen ikke står i park :D
Så du har et annet problem :)

Merkelig at det skal bli problemer av å bare flytte det over å koble på pluss ledningen liksom..

Christian
12/01/11, 18:47
Svinghjulet står rektig?

Remiix
12/01/11, 18:55
Svinghjulet står rektig?

Har tenkt en del på det, men det sitter jo en styretapp der så passer jo bare ett sted. så går ikke å sette det feil. hvis det blir riktig å sette svinghjulet slik som det satt på automaten. glemte å se om det ble sittende likt. hehe

TeamBørnOut
12/01/11, 20:01
får ikke satt det feil nei :)
men du får sjekke kam sensorn og sånt. mulig du har fått skadet denne under flytting?

Remiix
12/01/11, 20:02
får ikke satt det feil nei :)
men du får sjekke kam sensorn og sånt. mulig du har fått skadet denne under flytting?

Har ohma og målt overalt. Så fatter ikke hvorfor det ikke er gnist.

TeamBørnOut
12/01/11, 20:07
brudd et sted da. eller dårlig jording?

Remiix
12/01/11, 20:52
brudd et sted da. eller dårlig jording?

river ut alt igjen å går over det..

TeamBørnOut
13/01/11, 06:11
bør nok det da ja... for kommer det bensin så er det 0 startsperre... Men du kunne jo sjekka opp om ledningen fra hjernen til tenningsmodulene var hel før du rev ut alt.. Du har ikke fått byttet om på kablene ellerno så den tenner på feil cylinder bank?

gull pilen
13/01/11, 15:02
om du har brukt 850 svinghjul blir det vel feil trigging der??

TeamBørnOut
13/01/11, 17:28
Nope. er helt likt...

Remiix
13/01/11, 21:38
bør nok det da ja... for kommer det bensin så er det 0 startsperre... Men du kunne jo sjekka opp om ledningen fra hjernen til tenningsmodulene var hel før du rev ut alt.. Du har ikke fått byttet om på kablene ellerno så den tenner på feil cylinder bank?

Med det fra piratebay du sendte så må det vel bli ordning på det i hælja :)
Har nok ikke fått byttet om noen kabler nei..
Men vet du om ledningsnett fra en 93mod 960 3l er likt som på en 95mod 960 2.5l.
For har fått tak i ett nett nesten gratis.

Remiix
13/01/11, 21:43
om du har brukt 850 svinghjul blir det vel feil trigging der??

960 svinghjul

Volvo_S90R
13/01/11, 21:48
Så lenge det er automat nett så må to ledning som er i stikket til automaten under bilen kobles sammen. 2 stk rosa bare sett disse sammen så starter den ;) Dereter så er det bare å fjerne hjernen til automaten ;)

Volvo_S90R
13/01/11, 21:51
Med det fra piratebay du sendte så må det vel bli ordning på det i hælja :)
Har nok ikke fått byttet om noen kabler nei..
Men vet du om ledningsnett fra en 93mod 960 3l er likt som på en 95mod 960 2.5l.
For har fått tak i ett nett nesten gratis.

960 har ett lednings nett og motor sensorer før 95 og ett mellom 95 og 96 og ett fra 96 og nyere...

Remiix
13/01/11, 22:00
Så lenge det er automat nett så må to ledning som er i stikket til automaten under bilen kobles sammen. 2 stk rosa bare sett disse sammen så starter den ;) Dereter så er det bare å fjerne hjernen til automaten ;)

okei, takk :)

TeamBørnOut
14/01/11, 04:55
Så lenge det er automat nett så må to ledning som er i stikket til automaten under bilen kobles sammen. 2 stk rosa bare sett disse sammen så starter den ;) Dereter så er det bare å fjerne hjernen til automaten ;)


Ingen ting under bilen som behøver kobles.

93 ledningsnettet kan skille seg fra 95 netter hvis det er en sen utgave av 95.. da har bilen motronic 4.4 (samme som 850 etc).

Volvo_S90R
14/01/11, 09:19
Jeg kobla ihvertfall di lendningen under biln så starte den. Enkleste er ofte det beste ;)

TeamBørnOut
14/01/11, 14:31
enkleste er å ikke gjøre noe. bare nappe ut alt + at den starter :D
Men problemet her er jo ingen slik sperre.. Er jo at bilen ikke tenner :)

Remiix
15/01/11, 01:19
enkleste er å ikke gjøre noe. bare nappe ut alt + at den starter :D
Men problemet her er jo ingen slik sperre.. Er jo at bilen ikke tenner :)

ja, så finn ut hva som er feil :p

TeamBørnOut
15/01/11, 01:24
Er jo bare 2 kabler fra hjernen som går til tenningsmodulene. kan jo måle å sjekke ut de først da? :D å koble 960 ledningsnett er så mye morsommere en lh2.4 :)

Remiix
15/01/11, 11:48
Er jo bare 2 kabler fra hjernen som går til tenningsmodulene. kan jo måle å sjekke ut de først da? :D å koble 960 ledningsnett er så mye morsommere en lh2.4 :)

Kan kanskje væra noe med den alarmdriten da..hmm

TeamBørnOut
15/01/11, 16:45
Nope! for den skal ikke tillate at bilen får bensin :) Det kan være farlig... derfor slike systemer alltid kutter bensin og ikke tenning (ofte begge)

Remiix
17/01/11, 21:32
Nå starta den :) mangla bare 1 jording.. hehe. typisk!
Men starter ikke når jeg kobler ut kassa. så er noen ledninger der som må kobles sammen.

TeamBørnOut
17/01/11, 21:36
ta ut alt av deler / kabler til automaten. hjernene også. prøv da. ellers tar det 2 sek å koble sammen kabelen.. men man skal egentlig ikke trenge dette hvis man har gjort det andre riktig :)

R.G
17/01/11, 21:40
Nå starta den :) mangla bare 1 jording.. hehe. typisk!
Men starter ikke når jeg kobler ut kassa. så er noen ledninger der som må kobles sammen.

er det det att den ikke tenner? eller startern som ikke går rundt når du kobler bort kassa?:) hvis det er startern, så må du koble sammen to ledninger i kontakta til kassa pga da tror den att den står i gir hvis du kobler bort kassa. er ledningen for innslaget

Remiix
17/01/11, 21:52
er det det att den ikke tenner? eller startern som ikke går rundt når du kobler bort kassa?:) hvis det er startern, så må du koble sammen to ledninger i kontakta til kassa pga da tror den att den står i gir hvis du kobler bort kassa. er ledningen for innslaget

Går ikke på starteren. ohma på kassa når den sto i P. så kobla jeg de 2 jeg målte på sammen, men gikk ikke fordet.

Remiix
17/01/11, 21:52
ta ut alt av deler / kabler til automaten. hjernene også. prøv da. ellers tar det 2 sek å koble sammen kabelen.. men man skal egentlig ikke trenge dette hvis man har gjort det andre riktig :)

gikk ikke på starteren når jeg tok ut alt.

Men fikser detta lett. værste problemet er løst nå :p

R.G
17/01/11, 21:53
Går ikke på starteren. ohma på kassa når den sto i P. så kobla jeg de 2 jeg målte på sammen, men gikk ikke fordet.

bare måle videre da, hvis ikke trekker du opp ny ledning fra tenningslås til innslag:)

TeamBørnOut
17/01/11, 21:59
det enkle er ofte det beste ja ;)