PDA

Vis full versjon : T04 A/R.63 på B230F. ladetrykksproblem/kamspm



OlavS.
11/01/11, 20:59
har problemer med at turboen lader mere enn den skal..
til vanlig ligger den på 0,5 bar men når jeg komme på høyt turtall i høye gir(3+), så stiger den opp på 0,8-1 bar.. kan dette ha noe med at wastegaten tar baki bakhuset på turboen veldig tidlig.
det er en kinaturbo av ett eller annet slag. har noen ett tips på hvordan jeg kan få dette til å funke? tror ikke motoren har godt av så høyt trykk. hvor høyt bør/kan man lade, uten å risikere for mye? hørte forøvrig ikke tenningsbank selv på 1 bar...

Hvor kan jeg kjøpe tenningchip til gullboks som basser til oppsetter mitt?

hvilken kam kan jeg bruke på oppsettet mitt:
F innmat
531 topp
2 toppakninger
A/R .63 T3
org. grenrør
T5 dyser
vikingchip

Sebbe
11/01/11, 21:04
nøyaktig det samme skjedde med meg, solgte turboen og alt før jeg fikk løst det, jeg hørte heller ikke noe tenningsbank og hadde igrunnen ikke noe hastverk med å fikse det :p

men det er på grunn av wastegaten ja, du kan porte opp hullet til wastegate og slipe ut litt bakk selve lokket, mitt lokk gikk også imot der veldig tidlig

jeg lurte litt på å kjøpe ett sånt her http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Ultimate-Internal-wastegate-valve-T3-5Bolt-3-V-BAND-/380099924407?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item587fb891b7
det vil nok hjelpe godt på flyten ut av wastegaten, og om du i tillegg hadde portet opp hullet ville du nok hatt god kontroll på ladtrykket, men den koster jo nesten like mye som turboen :p

OlavS.
11/01/11, 21:09
ja, så det kostet like mye ja.. må da være noe enklere en det der?

Sebbe
11/01/11, 21:28
hvis du har en dremmel eller liknende holder det nok å lage et hull bak lokket slik at det får åpnet mer pluss porte opp hullet til cirka 1-2 millimeter mindre enn lokket, det vil nok holde trykket på ett trygt nivå. selv om jeg kjørte på rundt 1 bar uten tegn til tenningsbank eller mager blanding, jeg hadde riktignok litt større dyser enn standard da. men om du fortsatt har m kammen er den så slapp at motoren ikke får nok luft på det turtallet uansett, så er nok ikke noe fare før du bytter til en friskere kam.

men om du vil ha mer effekt/mer kontroll på ladetrykk og kan sveise og mekke til litt selv så kan du jo lage en downpipe ala dette, bare kappe i stykker baklokket og sveise til en trakt selv
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/588.jpg

OlavS.
11/01/11, 21:33
har dyser som er 10% større enn normalt, noe som passet veldig bra virker det som.tenkte på å utvide baklokket bak wastegaten. og porte med jeg klarer i wastegate hullet? det må da gi merkbar endring ??

Sebbe
11/01/11, 21:34
det gir nok en merkbar endring ja. er det saab dyser du kjører med?

OlavS.
11/01/11, 21:35
nei hvitdyser fra en eller annen 5er. tror det er T5

Sebbe
11/01/11, 21:44
ok, var cirka samme størrelse jeg kjørte med, funka bra det ja:)

OlavS.
11/01/11, 22:00
jepp. har av seg en flammeball i ny og ne, på flat fjøl...så får nok bensin, og turboen er ikke for trang akkurat. bruker laaang tid på spool. er bare irriterenge med ladetrykspeaker:/

Sebbe
11/01/11, 22:35
bruker den lang tid på spool? min spoolte ganske kjapt i grunnen, var .63 eksos på den og.
har du porta eksosmanifolden så den passer mot turboen? jeg gjorde hvertfall det, det har nok litt å si på spoolen. og min spytta også litt flammer, men ikke på flat fjøl, kun når jeg girte og sånn :)

TeamBørnOut
11/01/11, 22:48
skal ikke bruke lang tid på å spole opp nei..
Har du trykkpeaks så kan det være pga bleedventil og lignende. hvordan trykklokke kjører du med? hvordan har du koblet den opp?

OlavS.
12/01/11, 07:50
den spytter bare etter hardt pådrag mente jeg:P
er justerbar wastegate, så har ikke bleedventiler og slikt styr. er rett fra neppelen ved utgang på turboen og bort til wastegate.
har stabilt trykk til jeg kommer opp op 4500-5000rpm. da øker det plutselig fælt, og er litt fra gang til gang hvilket trykk jeg havner på.

OlavS.
12/01/11, 07:51
lang tid i forhold til 13C jeg mener da. men avhenger Veeeeldig av turtall.