PDA

Vis full versjon : Prisvurdering 91 240 classic! 57 000km!!



Daniel V
11/01/11, 08:51
Heisann!

Moren til læreren min har funnet ut at hun ikke trenger bil lenger, og har derfor bestemt seg for å selge sitt klenodium av en 240! Bilen er 92 mod classic, hvit som har gått 57 000 km! Oljeskift har vært foretatt en gang i året, og bilen har kun blitt brukt til og fra butikken et par ganger pr. mnd de siste 10 årene.

Hva kan man ta for en slik bil? Har sett at prisen på strøkne classicer som har rullet mye lenger har vært på godt over 50 000, så denne må da vel være verdt minimum 50?

Bilen har gått i Frosta i Trondheim.


Her er det uansett noen bilder:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/547.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/548.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/549.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/550.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/551.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/552.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/553.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/554.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/555.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/556.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/557.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/558.jpg

Man kan vel telle på en hånd hvor mange ganger baksetet er sittet i. Km-stand er garantert.

Hvis noen er interessert, så er det bare å rope ut! Bilen er strøken!

HåkonA
11/01/11, 09:08
Denne bilen var jo veldig "GL", ikke el-heiser, 116HK og blanke lister

Daniel V
11/01/11, 09:11
Denne bilen var jo veldig "GL", ikke el-heiser, 116HK og blanke lister

Tenkte på det. Men er jo en classic.. Bilen er jo helt urørt, så er jo ikke slik at luka bak kommer fra en annen bil :p

HåkonA
11/01/11, 09:19
Tenkte på det. Men er jo en classic.. Bilen er jo helt urørt, så er jo ikke slik at luka bak kommer fra en annen bil :p

Neida, jeg tviler ikke på det. Det var bare at i brosjyrene fra 1992 stod det om den "velutstyrte og kraftige "Classic" modellen". Den ble markedsført med 136HK. Det jeg mente var bare at det er ikke sikkert denne bilen er så mye mer verdt enn en GL som har gått 57000. Det er jo mer skjeldent med en bil som har gått 57000 enn 240 Classic generelt.

Daniel V
11/01/11, 09:38
Neida, jeg tviler ikke på det. Det var bare at i brosjyrene fra 1992 stod det om den "velutstyrte og kraftige "Classic" modellen". Den ble markedsført med 136HK. Det jeg mente var bare at det er ikke sikkert denne bilen er så mye mer verdt enn en GL som har gått 57000. Det er jo mer skjeldent med en bil som har gått 57000 enn 240 Classic generelt.

Det er sant. Bilen er nesten litt for gått vedlikeholdt i forhold til km.

Noen prisantydning? :)

245 gl
11/01/11, 15:31
Er det snøen som skinner igjen på V. bakdør slik at det ser ut som en bulk? flott bil ja, får håpe den havner hos noen som tar vare på den...

Terje1
11/01/11, 15:48
Finnes helt sikkert de som vil betale godt for en slik.

Men var et skuffende(elendig) utstyrsnivå.

classic dekalene koster ikke akkurat penger:)

Vegardb92
11/01/11, 15:56
WOW, den har fortsatt fin blåfarge i dørken ved førersiden! Men siden dette er en nesten vanlig GL, ikke har den svart grill heller, 35-40k elns pga den lave km-standen?

kermitt
11/01/11, 17:47
20-25K må det være mulig å få for den. btw så er frosta en helt egen kommune 6 mil lenger nord om man kjører etter E6 :p

The Sven
11/01/11, 17:51
Tipper 40-50 000 burde gå greit om man er litt tålmodig. Jeg ville heller hatt denne enn en Classic med mer utstyr og høyere km som var mer sliten til samme pris.

Over 50 000 for en 240 classic med normal km er veldig lite realistiske priser som det egentlig ikke går an å sammenlikne med. Sååå spesielle er de ikke. Tviler på at bilene var lettsolgte til slike priser i såfall.

gaupe
11/01/11, 18:00
Dette er ein classic, men det er ein 91. Det som er spesielt, er b230fx, merka, trelistene og eksosen. 92 classicen er den vanlege og den som er bedre utstyrt.

HåkonA
11/01/11, 18:19
I og med at det står 86KW i vognkortet regner jeg med at det er en b230f, men det kan jo være at den ikke er blitt omregistrert. Ellers legger jeg merke til at det heller ikke er ABS på denne bilen. Jeg trodde det ble standard i 1991, men det var muligens ikke det i Norge. Lambda sond merket var i alle fall borte i 1992. Så det er nok en 1991-modell.

Om det hadde vært aktuelt å kjøpe seg en til 240 hadde jeg nok kunne betalt 50k for denne dersom den ikke er full av "unødige" riper sånn som gamlis-biler ofte er. Det er jo både kostbart og mye jobb å få en bil som er strøken.

boman
11/01/11, 18:28
Ser ganske bra ut denne her, men er det en liten rustflekk under lista under classic merket?
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/549.jpg

Ekstrautstyr (elvinduer osv, kan jo ettermonteres), men jeg savner ABS som HåkonA også påpeker..

The Sven
11/01/11, 18:37
ABS var ikke standard på 940 heller i 91

Daniel V
11/01/11, 18:50
Ser ganske bra ut denne her, men er det en liten rustflekk under lista under classic merket?
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/549.jpg

Ekstrautstyr (elvinduer osv, kan jo ettermonteres), men jeg savner ABS som HåkonA også påpeker..

Nei det er ikke rust ifølge læreren min, var bare at bilen ikke er nyvasket, grunnet temp.

Skal ikke være full av riper og drit. Selvfølgelig, jeg har jo ikke sett den, så er ikke så mye jeg kan uttale meg om, men jeg kan spørre hvis noen er intr. Skal ikke være rust på den, da den har tatt ca 3 turer til butikken (2,5km) i året i snitt!

gaupe
11/01/11, 19:27
Er avvik mellom chassisnummer og registrert effekt, i følge chassisnummer er det B230FX i denne, men den står registrert som B230F. Ser ut til å vere bytta til standard eksos, og det er biltema-krok på den.

Kmstand er ikkje alt.

The Sven
11/01/11, 19:34
Km stand er ikke alt for en bruksbil, men for en samlerbil man skal ha mye penger for :) Markedet for relativt ordinære 240 over listepris er ikke så stort.

Dagge91
11/01/11, 22:26
jeg tror dette kan være en sent regga 91 modell, haddevært en 92 classic hadde det vært altav dekor svar av lister grill osv, og som over her abs, el vinduer, el speil, skinn damask på giret,

Daniel V
11/01/11, 22:36
Jaja. Ser hva dere mener. Synes selv det var litt lite utstyr i bilen, men samtidig så ser jo det som allerede er der nytt ut. Så uansett, den som kjøper denne bilen får mye for pengene. Men er den en F eller FX?

Daniel V
11/01/11, 22:38
EDIT: Det er en B230FX. Vet ikke om eksos er byttet, men skal undersøke!

BlåFare
11/01/11, 22:41
Hadde lett gidd 50 000,- for denne.
Om den er i den standen det sies og vedlikeholdet er slikt.

Kjøpte for ikke lenge siden en eiers bil av en gammling på 92 år.
Denne rundere snart 300k, og er i meget bra brukstand, men kan ikke sammenlignes.
Er iallfall knallfornøyd med det kjøpet, og hadde jeg hatt 50K liggende hadde det nok vært en tur sørpå for meg og henta denne!


Btw!: den jeg har er 1989 Hvit, men har alle detaljer i svart, listverk,dekaler,grill.
Vanlig?

Daniel V
11/01/11, 22:45
20-25K må det være mulig å få for den. btw så er frosta en helt egen kommune 6 mil lenger nord om man kjører etter E6 :p

20-25 000 er altfor lite. Har sett hva folk kjøper for den prisen. Så en GL som hadde gått 102 000 bli solgt for 55 000,-, og den var ikke så strøken som denne. Det skal ikke være noen bulker i bilen..

Torra
11/01/11, 23:07
20k må du aldri selge for... ser for meg du kan få 50k for den med tålmodighet. Gaupe er bare gretten fordi hans bil med 170k km ikke er så bra som kilometerstanden skulle tilsi :D

Daniel V
11/01/11, 23:24
20k må du aldri selge for... ser for meg du kan få 50k for den med tålmodighet. Gaupe er bare gretten fordi hans bil med 170k km ikke er så bra som kilometerstanden skulle tilsi :D

20K er helt uaktuelt. Kjøpte min for 29500 (vet det var litt mye, men det var uten rust). Så denne som knapt har kjørt blir nok lagt ut til 50 000. Får mer info i morgen.

christoffera
11/01/11, 23:42
Spørsmålet er ikke hva folk her ville gitt for den, eller hva den faktisk er verd.

Men hva man faktisk kan få solgt den for...

burde gå greit med 50 000 for denne!

Noe sånnt jeg kommer til å kjøpe når jeg skal ha 240 turbo en gang i fremtiden...
Rustfi, uskadet og lekker 240 med 2.4lh nett...

Ville ikke kjøpt hvit da :P

Daniel V
12/01/11, 00:33
Spørsmålet er ikke hva folk her ville gitt for den, eller hva den faktisk er verd.

Men hva man faktisk kan få solgt den for...


Akkurat! Skulle akkurat til å si det samme selv! Men pris er nå satt til 50 000,-

gaupe
12/01/11, 12:36
20k må du aldri selge for... ser for meg du kan få 50k for den med tålmodighet. Gaupe er bare gretten fordi hans bil med 170k km ikke er så bra som kilometerstanden skulle tilsi :D

Nei, gretten er eg ikkje, men det eg seier, er at åra har gjerne meir å seie enn kmstanden. Eg legg merke til ganske matte speil på denne, eit teikn på at den ikkje har vore ein garasjebil. Ein bil som har stått ute og ikkje har vore i bruk, treng ikkje å vere så mykje å ha, uansett kmstand.

Poenget mitt, er at ein ikkje skal sjå seg blind på kmstand. Det manglar ganske mykje utstyr på denne, for å gjere den veldig attraktiv.

Volvo-turbo
12/01/11, 17:30
Er enig med at en 91 modell classic med lite extra utstyr så er 50.000,- i meste laget. Men finnes det kjøpere til den prisen så må det være bra for selger. Personlig ville jeg nok ment at halvparten må være bra.

Daniel V
13/01/11, 09:30
Nei, gretten er eg ikkje, men det eg seier, er at åra har gjerne meir å seie enn kmstanden. Eg legg merke til ganske matte speil på denne, eit teikn på at den ikkje har vore ein garasjebil. Ein bil som har stått ute og ikkje har vore i bruk, treng ikkje å vere så mykje å ha, uansett kmstand.

Poenget mitt, er at ein ikkje skal sjå seg blind på kmstand. Det manglar ganske mykje utstyr på denne, for å gjere den veldig attraktiv.

Bilen har stått inne på tørr låve i alle år. Den låven man ser på bildene faktisk, så dette er ingen bil som har stått ute i mange år. Har alltid stått inne.

TeamBørnOut
13/01/11, 09:43
egen tråd for bilen her ja :)

Er ikke noe 240 entusiast egentlig... men 50k tror jeg er mulig å oppnå! Kanskje ikke nå midt på vintern og etter jul / nyttår..men om noen måneder så er det ikke utenkelig! ser at strøkne 245er etc rundt her går for 50k og rundt der..

Daniel V
13/01/11, 09:46
egen tråd for bilen her ja :)

Er ikke noe 240 entusiast egentlig... men 50k tror jeg er mulig å oppnå! Kanskje ikke nå midt på vintern og etter jul / nyttår..men om noen måneder så er det ikke utenkelig! ser at strøkne 245er etc rundt her går for 50k og rundt der..

Mhm. Er ikke noe hast med å selge den etter som jeg har forstått, så de venter vel bare på rett pris. Bilen står uansett inne på låven og venter på at den skal få en ny eier.

larsverm
13/01/11, 23:39
Det er selvfølgelig ikke veldig mange som vil være interessert i å betale så mye for en (original) 240 uansett, men jeg vil tro at det bør gå greit nok å selge den for 50.000. Det er ikke SÅ utrolig sjelden at svært gode eksemplarer med lav km-stand (men høyere enn denne) går for en slik pris - forutsatt at det da ikke vanligvis er blitt gått mye ned på utannonsert pris...

Det er forresten fortsatt litt å gå på opp til det jeg betalte for en 240 i fjor, faktisk. Men den er da riktig nok en velutstyrt SE 93-modell med en klart finere farge.

larsverm
13/01/11, 23:53
...og enda litt lavere km-stand, glemte jeg visst å nevne. :)

Daniel V
14/01/11, 00:23
...og enda litt lavere km-stand, glemte jeg visst å nevne. :)

Du som kjøpte den som hadde gått 40 000? ;)

Tror nok det vil gå greit å få 50k for denne. Riktig nok ikke den best utstyrte modellen, men den er veldig godt holdt, og det teller jo mye, i tillegg til at den har stått inne ;)

Synes du har vært dårlig til å legge ut bilder av samler bilen din altså :p

larsverm
14/01/11, 01:23
Det var den bilen, ja. :D Men nå har den gått 43.000. Det kommer delvis av at det er ca 1.500 km fra der jeg kjøpte den til der hvor den nå oppbevares - og så kjørte jeg enda litt i tillegg i sommer. En bil skal jo kjøres, men jeg har ikke tenkt å kjøre på den 3.000 pr år videre fremover...

Jeg synes du skal holde på et prisforlangende på 50.000 inntil videre, ja - hvis bilen ikke skulle gå unna med en gang. Nå kan jeg kanskje mistenkes for å ønske å presse opp prisnivået på fine 240er :p - men jeg synes det virker realistisk. Og så unngår en vel kjøpere som har tenkt å "ødelegge" bilen...

I skrytetråden sto det vel at en bare skulle legge ut tre bilder, så jeg begrenset meg litt. ;) Jeg kommer tilbake til det etter hvert, men helt nye bilder blir det ikke på en stund, for nå står bilen i en låve frem til sommeren.

Forresten - det ser ut til å være langt mer sjeldent å finne 245er med lav km-stand...

Daniel V
14/01/11, 10:38
Det var den bilen, ja. :D Men nå har den gått 43.000. Det kommer delvis av at det er ca 1.500 km fra der jeg kjøpte den til der hvor den nå oppbevares - og så kjørte jeg enda litt i tillegg i sommer. En bil skal jo kjøres, men jeg har ikke tenkt å kjøre på den 3.000 pr år videre fremover...

Jeg synes du skal holde på et prisforlangende på 50.000 inntil videre, ja - hvis bilen ikke skulle gå unna med en gang. Nå kan jeg kanskje mistenkes for å ønske å presse opp prisnivået på fine 240er :p - men jeg synes det virker realistisk. Og så unngår en vel kjøpere som har tenkt å "ødelegge" bilen...

I skrytetråden sto det vel at en bare skulle legge ut tre bilder, så jeg begrenset meg litt. ;) Jeg kommer tilbake til det etter hvert, men helt nye bilder blir det ikke på en stund, for nå står bilen i en låve frem til sommeren.

Forresten - det ser ut til å være langt mer sjeldent å finne 245er med lav km-stand...

Så sant det du sier. Dette er litt off topic, men siden det er min tråd, så får det gå :p

Har du noen planer for bilen, eller skal du ikke røre den i det hele tatt? Eneste jeg merket meg var den hvite stripen på fangeren foran, som ikke så spesielt pen ut. Kanskje noe å bytte så den blir "hel" igjen?
Noe ekstrautstyr du har tenkt å montere, eller skal den være helt urørt? :)

larsverm
14/01/11, 16:55
Altså litt mer av mitt sidespor i tråden din. :cool:

Ja, det er en hvit refleksstripe på støtfangeren foran og tilsvarende en rød bak. Jeg har ikke tenkt så mye på akkurat det, men disse kan det sikkert bli aktuelt å fjerne. Jeg vet ikke om det er noen grunn til å la dem være igjen i egenskap av "tidstypisk tilbehør" eller noe slikt? :p Det er også en (tidstypisk...) mobilantenne i bakruta som i hvert fall inntil videre får være fordi den ser ut til å bli vanskelig å kvitte seg med uten å ødelegge ruta.

Det finnes et par graverende riper i lakken som ikke synes på bildene jeg har lagt ut. Jeg har tenkt å innhente litt mer profesjonell bistand der. Ellers er min intensjon å holde bilen original - og dermed la den være sikkert en av landets fineste originale 240er. :) Annet utstyr blir eventuelt bare aktuelt hvis det kan sies å passere som "originalt" - og muligens ikke aktuelt i det hele tatt. Derimot kunne jeg kanskje "forbedre" 245en litt uten å få dårlig samvittighet? :D

jacobsen
14/01/11, 17:06
Håper ikke denne havner blandt ungdommene på Frosta, har selv erfaring med å ha havna på en åker da jeg satt på hos en på frosta :p stedet uten fartsgrenser ;)
jeg vil tippe 40-45 lakser for denne :) forresten, hva er forskjellen på SE og Classic av de siste 240ene?

Daniel V
15/01/11, 01:18
Håper ikke denne havner blandt ungdommene på Frosta, har selv erfaring med å ha havna på en åker da jeg satt på hos en på frosta :p stedet uten fartsgrenser ;)
jeg vil tippe 40-45 lakser for denne :) forresten, hva er forskjellen på SE og Classic av de siste 240ene?

Sikkert ingen ungdommer der oppe som har råd til den uansett :p

Forskjellen på Classic og SE var vel bare utstyrsnivået. Classicen hadde mye utstyr, mens SE hadde alt av utstyr?

Gaupe kan sikkert forklare nærmere ;)

Daniel V
15/01/11, 01:20
Altså litt mer av mitt sidespor i tråden din. :cool:

Ja, det er en hvit refleksstripe på støtfangeren foran og tilsvarende en rød bak. Jeg har ikke tenkt så mye på akkurat det, men disse kan det sikkert bli aktuelt å fjerne. Jeg vet ikke om det er noen grunn til å la dem være igjen i egenskap av "tidstypisk tilbehør" eller noe slikt? :p Det er også en (tidstypisk...) mobilantenne i bakruta som i hvert fall inntil videre får være fordi den ser ut til å bli vanskelig å kvitte seg med uten å ødelegge ruta.

Det finnes et par graverende riper i lakken som ikke synes på bildene jeg har lagt ut. Jeg har tenkt å innhente litt mer profesjonell bistand der. Ellers er min intensjon å holde bilen original - og dermed la den være sikkert en av landets fineste originale 240er. :) Annet utstyr blir eventuelt bare aktuelt hvis det kan sies å passere som "originalt" - og muligens ikke aktuelt i det hele tatt. Derimot kunne jeg kanskje "forbedre" 245en litt uten å få dårlig samvittighet? :D

Synd med riper ja...

Jeg tenkte mer på om det dukket opp noe "sjeldent" originalt snacks til den jeg, eller om det var noe sånt du var på utkikk etter :)

Bilen er jo veldig pen da, så er bare å fortsette å holde den slik :D

gaupe
15/01/11, 01:38
Sikkert ingen ungdommer der oppe som har råd til den uansett :p

Forskjellen på Classic og SE var vel bare utstyrsnivået. Classicen hadde mye utstyr, mens SE hadde alt av utstyr?

Gaupe kan sikkert forklare nærmere ;)

Classicen hadde B230FX, 93 240 SE hadde B230FD, elles er SE bedre utstyrt ja. Litt meir elektrisk, og dyrare standardinteriør.

larsverm
15/01/11, 03:03
Synd med riper ja...

Jeg tenkte mer på om det dukket opp noe "sjeldent" originalt snacks til den jeg, eller om det var noe sånt du var på utkikk etter :)

Bilen er jo veldig pen da, så er bare å fortsette å holde den slik :D

Nettopp - det kunne være noe av typen mer eller mindre "sjeldent originalt snacks" :) som kanskje kunne være aktuelt. Men jeg tror det er mer interessant å gjøre slikt med 245en, som også er en SE, hvis jeg fortsetter å beholde den på lengre sikt. Det er ikke fullt så nøye å ha den "urørt".

Den 245en er forresten førstegangsregistrert 24. februar 94 - noen senere? :D

Jeg koser meg en del med gamle brosjyrer - og kan fastslå at 240SE har interiør og utstyr nokså tilsvarende det som var Volvos toppmodeller rundt ti år tidligere.

gaupe
15/01/11, 10:49
SE har det interiøret som kom i 79 på GLE modellane, og mykje GLT og turbo. Du finn det også i politibilar, ambulanser og drosjer. Min lyseblå classic har vore drosje, og har dette interiøret i blått.

BlåFare
15/01/11, 21:34
Classicen hadde B230FX, 93 240 SE hadde B230FD, elles er SE bedre utstyrt ja. Litt meir elektrisk, og dyrare standardinteriør.

Kompis sin 92 SE hadde B230FX.
Og alt elektrisk utenom takluke (som han ikke hadde uansett :p )

gaupe
15/01/11, 21:42
Kompis sin 92 SE hadde B230FX.
Og alt elektrisk utenom takluke (som han ikke hadde uansett :p )

Etter det eg veit, så fins det ikkje norsk 92 240 se, har du eit regnr? Sikker på at det ikkje var ein classic, forskjellane er ikkje så voldsomme.

larsverm
16/01/11, 00:18
Jeg kjenner jo ikke det aktuelle eksemplet, men en "92" kan kanskje ha vært en 93-modell registrert sent i 1992. Og skal vi tro en del bruktannonser, virker det som om B230FX (136 hk) også forekommer som "tilfeldig ekstrautstyr" på enkelte nyere 240er som ikke er classic.

GeTReibeAktienGesellschaf
16/01/11, 02:56
Ser at det er den "tjukke" 2X8 bremsekraft forsterkeren på denne.
Trodde den stort sett fulgte biler med automat, dieselmotor, stv/varevogn og kanskje v6 og turbo motor.
Men den følger kanskje FX motoren også?

Pen bil og trilla lite, to eiere siden den sist gang er registrert 29.11.2000? Med en eier på 92 år så er den vel ikke akkurat herja med de siste 10åra heller.

Olav'en
16/01/11, 03:56
Ser at det er den "tjukke" 2X8 bremsekraft forsterkeren på denne.
Trodde den stort sett fulgte biler med automat, dieselmotor, stv/varevogn og kanskje v6 og turbo motor.
Men den følger kanskje FX motoren også?

Har vert denne bremsekraft forsterkeren i alle 86'-> 240ene eg har eigd. :)
Sorry OT.

BlåFare
16/01/11, 04:06
Etter det eg veit, så fins det ikkje norsk 92 240 se, har du eit regnr? Sikker på at det ikkje var ein classic, forskjellane er ikkje så voldsomme.

Denne bilen er kondemnert, endte sine dager den gitt.
Men glimsa litt her, var '93'er det :p

Daniel V
16/01/11, 20:38
Pen bil og trilla lite, to eiere siden den sist gang er registrert 29.11.2000? Med en eier på 92 år så er den vel ikke akkurat herja med de siste 10åra heller.

Bilen har i prinsippet bare hatt en eier, og det er fordi det var jo mannen den stod på, og han døde i 2000, så da måtte bilen registreres over på kona. Så det har jo bare vært en eier :) Begge har jo eid bilen sammen hele tiden :p