PDA

Vis full versjon : smålig ujevn gange på tomgang



Erlend
10/01/11, 21:19
som tittel sier :
Jeg har fått litt ujevn gange på tomgang, ikke merkbart på turteller, da den ligger så å si plan på 800+-(50?) rpm. den går helt fint og nøkker ikke og sperrer heller ikke på når jeg gasser. da høres den helt fin ut :) kan ikke høre det på eksosen, men du kan høre det på at motoren går bittelitt ujevnt innimellom med at den vibrerer litt. kan kjenne det i rattstammen så vidt. bare på tomgang altså..

bilen har rullet 307550 km nå. jeg har gått til innkjøp av ny fordeler og rotor ( har bare ikke fått byttet dette enda.. var det tabbe av meg å ikke rengjøre gasspjelet og tomgangregulatoren da jeg skifta veivhusventilasjon?
er det dette som forårsaker den ujevne gangen??

kan forsåvidt legge til at den noen ganger legger seg ned til 1000rpm for så å falle ned til normal tomgang ganske kjapt hvis jeg ruser den litt..

motor er b5252s (2,5l 10v 144hk 1996 mod)
bil er tysk importert
all hjelp tas i mot med takk :D <3

mrstfu
10/01/11, 21:47
du har samme motor som meg, og en skikkelig rens av tomgangsmotor og gasspjeld er en vidunderkur for turtallstull, spesielt på tomgang. det KAN selvfølgelig være andre ting, som tenningsproblemer, men jeg hadde satsa på tomgangsmotor. prøv det, gjorde underverker på min:D

850GLTsilver
10/01/11, 21:48
Ville kasta ut den tomgangs"motoren" / Ventilen og fått inn en ny.
Sjekk også den lille termokroppen i filterkassa. Der oppvarmet luft fra manifolden blandes med direkteluft fra fronten. (Ofte årsak til høyt drivstofforbruk og dårlig ytelser generelt)

Robert H.
10/01/11, 23:00
Slenger meg på her med et tilsvarende spørsmål, men det gjelder en 2,0T 2000 modell C70.
Ved oppstart ved kald motor ligger den og jager kraftig på tomgang.
Denne har jo ETM, og dermed ikke tomgangsregulator.
Noen ideer om hva som kan gjøre dette?
Går helt normalt ved varm motor.
Feilkode på den ene lambdasonden.

TeamBørnOut
11/01/11, 01:09
Ville kasta ut den tomgangs"motoren" / Ventilen og fått inn en ny.
Sjekk også den lille termokroppen i filterkassa. Der oppvarmet luft fra manifolden blandes med direkteluft fra fronten. (Ofte årsak til høyt drivstofforbruk og dårlig ytelser generelt)
Tomgangs motor = ebay. ca masse penger spart





Slenger meg på her med et tilsvarende spørsmål, men det gjelder en 2,0T 2000 modell C70.
Ved oppstart ved kald motor ligger den og jager kraftig på tomgang.
Denne har jo ETM, og dermed ikke tomgangsregulator.
Noen ideer om hva som kan gjøre dette?
Går helt normalt ved varm motor.
Feilkode på den ene lambdasonden.
kan være forvarmen på lamdan som har ryki

Erlend
11/01/11, 09:48
du har samme motor som meg, og en skikkelig rens av tomgangsmotor og gasspjeld er en vidunderkur for turtallstull, spesielt på tomgang. det KAN selvfølgelig være andre ting, som tenningsproblemer, men jeg hadde satsa på tomgangsmotor. prøv det, gjorde underverker på min:D

tomgangsmotoren er den som står ved siden av gasspjeldet? den med to slanger innpå og en kontakt under? bare å ta ut og rense huset?
hva anbefaler du til å rense med?
skal prøve det idag :) de skulle ha rundt 2000kr med rabatt hos volvo her for ny :eek:

mrstfu
11/01/11, 11:01
riktig:D trykkluft, vann og WD40 er ganske fint å rense med:D koble fra slanger og kontakter, dynk den i WD40, spyl av. gasspjeldet demonterer du luftfilterslangen, om du demonterer selve spjeldet er opp til deg, enkel sak. sammme fremgangsmåte her.

lykke til:D

Erlend
11/01/11, 17:35
riktig:D trykkluft, vann og WD40 er ganske fint å rense med:D koble fra slanger og kontakter, dynk den i WD40, spyl av. gasspjeldet demonterer du luftfilterslangen, om du demonterer selve spjeldet er opp til deg, enkel sak. sammme fremgangsmåte her.

lykke til:D

Da har jeg renset det:) var ikke så veldig skittent igrunn. Den drar mye reinere og er kjappere på gassrespons enn den var før:) men den går fortsatt likt :s hadde litt problemer med å få den til å gå på vanlig tomgang igjen, men det var fordi veivhusventilasjonsslangen går innat gassarmen. Sånn at den ikke fikk lukka seg ordentlig og gikk mye høyere enn vanlig. Lurer på om det hjelper å justere tomgangsskrua? Den lille tappen som gassarmfjæra legger seg inntil på tomgang. Any clues to what more to fix? Jeg ga opp fordeleren fordi jeg F*** ikke får løsna skrua på undersia av den:,( ny fordeler og rotor ligger klar....

850GLTsilver
11/01/11, 18:02
Juster IKKE tomgangen ved hjelp av den skruen. Har intet med det å gjøre.
Tomgangen på disse motorene er 100% bestemt av ECUen, og er ikke justerbar.

Det er heller ikke noen god ide å stramme gasswiren for å få opp tomgangen.
Vær nøye med hvordan disse slangene og sånt ligger rundt gassoverføringer og sånt.
Det skal også være en viss slark mellom overføringen og armen som flytter på gasspjeldet når gasswiren er lagt "slakk" (Sjekk med verkstedhåndboka)

Noen må visstnok rense opp veivhusventilasjonen (inkludert oljedampfella) før tomgangen faller greit på plass. Intet av dette kan vi egentlig påvirke, utover å holde hver enkelt komponent i god stand og ren og pen og så videre. Når alt er som det skal vil ECUen holde tomgangen pinlig nøyaktig på rett omdreiningstall.

Premien for å få alt dette riktig? Fornuftig bensinforbruk over hele linja.

Erlend
11/01/11, 18:28
Hadde ingen planer om å justere opp tomgangen ved å justere waieren. Veivhusventilasjonen er nylig rengjort og bytta oljefella. Da er det nok bare å få bytta fordeler og rotor:)

Hvordan skal jeg komme til den underste skruen på fordeleren?

850GLTsilver
11/01/11, 23:15
Bruker god gammeldags leddnøkkel der jeg, sånn med pipe på endene vet du.

TeamBørnOut
11/01/11, 23:18
koster under 300kr for ny tomgangs regulator på ebay. Løp å kjøp isteden for å rengjøre. Ikke alltid det hjelper hvis motoren er slitt

850GLTsilver
12/01/11, 01:18
Vi stryker denne

God natt

Erlend
12/01/11, 10:40
du har tydeligvis ikke skjønt hva jeg har ment 850gltsilver:
har mest sannsynligvis finni ut hva det er ... veivhusventilasjonsslangen går innat den mekaniske armen som åpner og lukker gasspjeldet..skal prøve å få flytta litt på den i dag og se om det blir bedre :)
den kan påvirke tomgangen, for hvis den ikke lukker igjen gasspjeldet så vil jo gasspjeldet gi litt mere luft og dermed påvirke tomgangen.. men du har jo rett med det andre :P

850GLTsilver
12/01/11, 17:28
Både skjønt, forstått og oppfattet.

Kan være derfor jeg sier du bør sørge for at disse komponentene går fri av hverandre, hele veien.

Og uten helt lukket gassspjeld, noe høy tomgang ja.
Har en tendens å samle seg en del møkk rundt kanten på det spjeldet, og da gjerne der man ikke når til med øya. Kjenn etter med fingeren mens noen holder gasspjeldet oppe for deg.
(Sørg for å gjøre opp eventuell gjeld til vedkommende FØR operasjonen starter)
Skal være glatt som..... Neglene er som regel det som skal til for å få det løst.
Korrekt "slakk" er va du justerer på den stoppskruen for trommen til gasswiren.

Erlend
12/01/11, 19:27
da har jeg fått fiksa problemet med for høyt turtall på tomgang hvertfall..
volvoingeniørene må ha vært fulle når de tenkte ut veivhusventilasjonen.. den slangen fra oljefella er jo akkurat for kort til å kunne sitte ordentlig på.. så nå må jeg skjøte 4 cm med slange i morra :P nå står den akkurat sånn jeg føler den skal være. og nå har jeg ikke problem med for høyt turtall på tomgang.. men har litt annet problem nå.. nå går den jevnt, men den vibrerer litt når den går på tomgang :S kan kjenne det i rattet eller hvis du har døra oppe og kjenner på døra, så kan du kjenne at den går vibrerer.. soter ikke hvis jeg ruser den og tomgangsmotoren fungerer, hvis jeg drar den ut så ligger den ca likt og når jeg plugger den i så hører du at den fungerer. slepper inn luft som den skal..

noen ideer? fortsatt ingen feilkoder her :S :/