PDA

Vis full versjon : Donke lyd i opphenget bak. trenger hjelp:) volvo 940



hobbymekk
09/01/11, 15:17
når høgre bakdekk treffe ein homp eller ei hole, kjeme det en donkelyd. men finn ikkje ut kor den kjem ifra. det er ikkje støtdemparen har eg funne ut.
bilde:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/406.jpg

TeamBørnOut
09/01/11, 15:19
eksosen sikkert...


Edit: eller ovale hull til støtdemper innfestninga :)

hobbymekk
09/01/11, 15:24
det kan ikkje vere noken foringa då? :)

TeamBørnOut
09/01/11, 15:31
du får prøve å få noen til å gynge hardt på bilen mens du hører etter. det er ofte det lureste.
er faktisk ikke ofte foringene i bakakslene lager dunke lyd

edit: jeg har egentlig lite peil på akkurat det.. for jeg pleier aldri ha en bakaksel særlig lengre en noen dager til en ukes tid.. da bytter jeg som oftest alt under der

hobbymekk
09/01/11, 15:38
hehe ;). ja donkelyden kjeme ikkje når eg skubba bilen rett ned, men den kjem når eg skubba bilen til sides om du skjønna ^^?

TeamBørnOut
09/01/11, 15:42
ah ;) panhard staget ditt har sikkert løsnet i bagasjerommet eller at forigen er utslitt. sladder du litt så skjer dette :D (panhard staget er det stagtet som går på skrå fra bakakselen og opp i karosseriet)

hobbymekk
09/01/11, 15:51
oki :). det blir litt masse for å hobbymekk å bytte, så eg får dei på volvo å bytte den når eg skal inn på eu-godkjenning :)

TeamBørnOut
09/01/11, 15:54
Hvis du sjekker etter så holder det kanskje med at du strammer skruen i bagasjen ;)

jan_m
09/01/11, 17:08
panhard staget bytter du da selv på 20 min...:) foringer og skru stikke og et litte skrale sett;)

larsa-std
10/01/11, 18:45
noen som har en tegning/bilde av det panhard staget? regner med at det kanskje kan være det som har tatt kvelden på bilen min etter mange dager utpå isen også.. :P

har ikke tilgangen på bilen akkurat nå, så får ikke tittet IRL... :P

TeamBørnOut
10/01/11, 18:50
øverste blå staget
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:0PsxqAgysm9aDM:http://i6.photobucket.com/albums/y226/Mammuten/Nye%20volvon/Skruing%20og%20photoshoot/IMG_1867.jpg&t=1

hobbymekk
10/01/11, 19:21
yes fann den og det funka :). takk for hjelpen :)

TeamBørnOut
10/01/11, 19:22
Herlig :) er ikke bra at det blir for mye slark baki der. egentlig lurt å gi den et punkt eller to ekstra med sveiseapparatet hvis man har dette tilgjengelig en gang :)

hobbymekk
11/01/11, 11:32
har sveiseapparat, men materen har tetta seg.. :/

hobbymekk
11/01/11, 11:33
ta deg en tur innom prosjektet mitt og legg igjen 1 kommentar. gjerne ei meining om ka som kan gjerast :)

Frydenberg
12/01/11, 02:06
hvis ikke det er panhard staget kan det være hjul lagret ditt. Har slakk i hjullagret på den ene bilen min, dunker som F... når jeg treffer et hull.

hobbymekk
12/01/11, 13:50
dette var ei svak donking.. heldigvis. :)

Frydenberg
14/01/11, 03:12
dette var ei svak donking.. heldigvis. :)

men for å være på den sikre sia så ta av skiva og dra litt opp og ned/ ut og inn på stikk akslinga. merker fort om det er døgang der.1

TeamBørnOut
14/01/11, 05:41
men for å være på den sikre sia så ta av skiva og dra litt opp og ned/ ut og inn på stikk akslinga. merker fort om det er døgang der.1

Da renner det olje ut på sidene og man ser dette godt på bremsene.. + at det lager lyd som F...
Er ikke noe man unngår å legge merke til...
Skal sies at han har bytta bremser bak også. da ville han merka dette :cool:

hobbymekk
14/01/11, 09:16
har ikke bytta bremser bak nei ;). har bytta handbrems-veier :)

TeamBørnOut
14/01/11, 14:30
Det er da bremser?

Frydenberg
14/01/11, 20:15
Da renner det olje ut på sidene og man ser dette godt på bremsene.. + at det lager lyd som F...
Er ikke noe man unngår å legge merke til...
Skal sies at han har bytta bremser bak også. da ville han merka dette :cool:

Olja renner jo ikke ut når du tar av skiva. Er ikke rare slakken som skal til for at det lager lyd. Har samme opplegg på min. Skjønner heller ikke hva problemet er å utelukke det, koster jo ingenting å skjekke.

hobbymekk
14/01/11, 20:45
Har sjekka og fiksa det ;). null donking! men foringar må byttast i nærmaste framtid såg eg :)

TeamBørnOut
15/01/11, 00:11
Olja renner jo ikke ut når du tar av skiva. Er ikke rare slakken som skal til for at det lager lyd. Har samme opplegg på min. Skjønner heller ikke hva problemet er å utelukke det, koster jo ingenting å skjekke.

Renner ikke olja ut når du har herpa lageret? :P Det gjør den ialle fall på akslene jeg har hatt med herpa lager :) Ikke sikkert det merkes om man kjører rett frem.. Men når det skriker i calliperrn fordi skiva går mot den så merker man at lageret er litt herpa fort uansett :)