PDA

Vis full versjon : turbotore`s 740 Turbo prosjekt



turbotore
07/01/11, 23:46
Gikk til inkjøp av en 86 740 Turbo nå i romjula, bilen skule brukes til isløp bil på et vann som "var" :( frosset her!!!:)

Kjøpte bilen så godt som usett av en kjenning, som sa han hadde byttet litt bremser å sveiset litt rust i gulvet på den.

Var og henta bilen 10 min etter eg hadde ringt å trua han te å selge, gikk en runde runt bilen å sjekka at den start, bydde han 10 lapper, de gikk han ikkje me på så måtte strekke meg til 12, før det ble salg, men måtte jo ha bil å kjøre på isen med!!

kjørt bilen hjem på blanke dekk i snø storm, så fikk nå prøvd ut sladde ferdighetene på både bilen og meg sjøl :)
Jaggu godt en ikkje glømmer ut gamle kunster så fort:)

Noen som kjenner til bilen fra før kansje? reg nr CE 30106.

turbotore
07/01/11, 23:49
http://i808.photobucket.com/albums/zz4/Kruttroyk/082.jpg
Bilen dagen etter innkjøp, har fått på no gamle 15" ispigg hjul.

turbotore
07/01/11, 23:50
http://i808.photobucket.com/albums/zz4/Kruttroyk/084.jpg

turbotore
07/01/11, 23:53
Måtte ha bur/veltebøyle i bilen, får å kjøre med ispigg, så da var de bare å hive seg rundt med rørbøeren å migen, så ble det halvbur samme kveld :)
http://i808.photobucket.com/albums/zz4/Kruttroyk/087.jpg

Jan-Einar Jenssen
07/01/11, 23:54
den så jo ikke så alt for gæli ut :) fra den siden bildet var fra vertfall :p

turbotore
07/01/11, 23:56
Bøtte stol å 4 pugt seler var også krav, så det be også montert samme kveld/natt, og et sparko ratt :)
http://i808.photobucket.com/albums/zz4/Kruttroyk/085.jpg

turbotore
07/01/11, 23:58
http://i808.photobucket.com/albums/zz4/Kruttroyk/086.jpg

turbotore
07/01/11, 23:59
den så jo ikke så alt for gæli ut :) fra den siden bildet var fra vertfall :p

Nei det viser seg at den ikkje er så galen nå, har vert mye rust i vanger å gulv tidligere, men ser ut så tidligere eiger har tatt de meste :)

turbotore
08/01/11, 00:01
Motor var det i den også :)
http://i808.photobucket.com/albums/zz4/Kruttroyk/088.jpg

http://i808.photobucket.com/albums/zz4/Kruttroyk/089.jpg

Torra
08/01/11, 00:02
Stygt å ødelegge en orginalbil slik :p
Men er ikke min sak :)
Buret så bra ut det, skal ikke si du lå på latsida akkurat :p

turbotore
08/01/11, 00:08
Rota litt i hanskeromet på bilen å fant en boks me orginal cipen i :)
Snadder :)
Her skal det skrues lade trykk :)
Trykket låg fra før på 1 bar.
glefsa te med 1.8 eg da :) flytta på seg da ja, men teningsbank med full pull på 3 og 4, faen her var det bare orginal bensinpumpe og regulator ja, ned me trykket til 1.2, nå gjikk de fint uten teninigsbank gitt :)
Går rikelig godt nåk til iskjøring vertfal :)

turbotore
08/01/11, 00:11
video av iskjøringa!! :) ikkje verdens beste kvalitet akuratt.
http://www.youtube.com/watch?v=Askg2m6wwHY

åsen får eg link med bilde fra youtube?

turbotore
08/01/11, 00:18
Stygt å ødelegge en orginalbil slik :p
Men er ikke min sak :)
Buret så bra ut det, skal ikke si du lå på latsida akkurat :p

Egentli til dels enig me deg der :)
Men eg va så sugen på iskjøring, å måtte ha noe me litt pulver i, da er 240 Turbo eller 740 Turbo suverent :)

Men så skjede det sure vettu :) ble mildvær!! etter bare 2 dager med iskjøring,
va faen gjør ma da? ble jo litt gla i bilen også, å vite seg til å vere meget lettkontrolert å fin å kjøre, bedre en 240 synes eg. (kun 240 og 140 eg har erfaring med når det gjelder drifting med volvo.

Så da bestemte eg meg for å bygge opp bilen til gatebil/driftebil i stede.

turbotore
08/01/11, 00:29
nå blir dette budget trim da, gidder ikkje pøse ut me 150 laken på hobby biler lenger.
Har skrudd volvo siden eg var 12, jobbet på volvo verksted, bygget flere 140 og 240 med alt fra 200+ suge hester til 500 turbo hester, så har prøvd å gjort det meste.

men ble drita lei av alt som hadde me bilskruing å hjøre for 3-4 år sia, solgte det som var av biler, prosjekter, deler og meste parten av verktøyet eg hadde samt verstedet eg hadde på 640 kvadrat meter, så har ikkje så mye som en garasje engang nå:(

var også med i en styg bilulykke i 2008, som resulterte i knust høgre arm+ div, og bytte av arbeid, joba da som kjemi og prosess opratør, men er nå lærer på Tip.

Så dette prosjekktet, blig igrunn en ny start for meg å bilskruinga, har glemt ut mye fra den tia eg holt på grunna en kakk i hode, men husker da noe :)

turbotore
08/01/11, 00:34
Så det første som ble gjort, når planene var klare var dele bestiling, stor alu coller 600mm x 300mm x 100mm, 3" trykk rør og bend i alu, samt 3"skjøtemufer i silicone, Bensintrykksregulator 1:1.4, Bosch 044 pumpe, RFL dump og diverse små ting.
Dette er nå på vei i posten :)

Blir nåk å lage custom innsug og grenrør ettervert, samt bytte av turbo og kam.
har tenkt å se va eg klarer å dra utav den, uten data sprut først tror eg, får å spare på kostnadene,
stoper vel på rundt 300hk tenker eg, måler er 4-500 på hjul, men det er noen opgaderinger å tusen lapper til enda,
så tar nåk litt tid.

bunndelen gjør eg ikke noe med før eg bikker 300-350 på hjul.

turbotore
08/01/11, 00:41
Har også sett over motoren, tett å fin å ingen tegn til slitasje eller gjenomslag, står 230fk på reg dekselet, men usikker på om det stemmer, har ikkje hatt tid å sjekke va som står på blokka, er 531 topp, gamle type turbo manifold.

Så lurer på om dette kan vere noe et greier me f insug?
usikker på ledningsnettet også, finner ikkje no diagnose stikk å er luftmengde måler å ikkje masse måler på den,
LH2.2 eller 2.4 eller? noen som gidder å hjelpe, har glemt ut forskjellene her eg:)

kermitt
08/01/11, 00:52
blir bra! såg ut som ett bra utgangspunkt. planer for understell? ser lovende ut så langt.

er det menge måler er det motronic, LH har massemåler uansett utgave. kan virke som at det har gått høl på blokka så de bytta blokka og lot resten sitte der, veldig kurrant i såfall. da har du jo gode toppen og orignalt ledningsnett. altså ikke noe klipp og lim skit.

turbotore
08/01/11, 01:10
blir bra! såg ut som ett bra utgangspunkt. planer for understell? ser lovende ut så langt.

er det menge måler er det motronic, LH har massemåler uansett utgave. kan virke som at det har gått høl på blokka så de bytta blokka og lot resten sitte der, veldig kurrant i såfall. da har du jo gode toppen og orignalt ledningsnett. altså ikke noe klipp og lim skit.

ja godt muligt at det er noe slikt som har skjed ja, skal gjøre ein del med underste også ja, står no senke sett på den nå, så ser ganske nytt ut, så det blir verende en stund jalfal, må finne ut åsen dempere som står på, blir bilstein eller coilovers der, ipd krengningsstag f/b 25mm, poly foringer på alt og forsterking av moment stag på bakaksel, lurer på å montere momentsag på andre side også, og lage watt link, er det som er planene så lang:)

turbotore
09/01/11, 01:35
Har nå takvinge å 740 grp a vinge på vei i posten :)

Frigstad Racing
09/01/11, 20:46
Moro prosjekt :) skal følge med her..
Gruppe A vinge er peent!

turbotore
12/01/11, 22:22
Har hatt nåk ein handle runde på nettet, så nå er GT35 Turbo bestilt, nytt grenrør, 16" kjølevifte og 2.5L catch tank for bensin:)

Da gjenstår støre dyser og en annen type kam, så da må det vel begyne å flytte litt mer på seg :)

A.Finstad
13/01/11, 13:14
den motoren din er en ET med motronic sprut ser det på ladeluft temp sensoren i trykkrøret etter IC å du burde skru trykket LANGT ned på den bunnen da det ikke er tykkere råder en 9 mm og de nye blokkene som FK og FT har 13 mm så dem tåler mye mere
æ ingen av FT eller FK kom med 531 topp dem kom bare med 530 å siden du har det gamle grenrøret så er det bare enda mere som sier at det er en ET motor

turbotore
13/01/11, 15:44
har sjekka, det står B230fk på blokka, så er ikkje så redd for ladetrykk, ryker det en råde så, har eg god grunn til å bruke litt mer penger på ny blokk, h-profilråder, mm.

jonass
13/01/11, 15:50
Nemlig, man må jo uansett ut med motoren for og bytte råder så gjør jo ikke stort om man vraker ei blokk for så og sette ei ny fin ei inn igjen. Angrer egentlig på at jeg selv gikk for h-råder, men hadde planer om 400hk++.

A.Finstad
14/01/11, 01:04
skjønner ikke hvordan du får det til å stå FK på blokka kan godt hende det står K på blokka å da er det nokk ei FK blokk med et topp og sprut. sikkert vært en råde gjennom gamle blokka å bytta til ei nyere blokk som tåler litt mere, men jeg har ikke pr. dags dato sett ei blokk det står FK på så har du et bilde av det så hadde det vært artig.

Olav'en
14/01/11, 02:40
A.Finstad: Motorbetegnelsen står rett under toppen bak der ein evt frontmontert fordeler står.

TeamBørnOut
14/01/11, 05:50
Edit: Det er sommer det er sol og det er fredag!

Olav'en
14/01/11, 05:56
Her:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/719.jpg

Edit: Du er søt når du har feil TBO :o

TeamBørnOut
14/01/11, 06:03
Ja, jeg kjappet meg å editere fordi jeg var usikker når jeg så bildet i litt større størrelse :D fjerner bildet mitt så jeg ikke missviser noen :)

turbotore
14/01/11, 16:24
Der kom noen meg i forkjøpet med bilde ja, ja var jo usikker på denne motoren til å bjynne me eg også, sia det ikkje er LH 2.4 på den, så har nåk vert bytta blokk her en gang ja, blir nåk grommere bunndel til sommeren uansett:)
men alt koster jo peng, så tar litt om gangen, å nå blir det en del utprøving med kina deler, turbo og grenrør, spesielt, har faktisk hatt god erfaring med holdbarhet på slikt før, har bremsa 465 hk på hjul med xspower grenrør, å kjørte med det i 2 år!!
var selvsagt tiget oppigjen orginalsveiser og laga bra opheng for turbo og eksosanleg som avlasta grenrøret.

Gaus
16/01/11, 12:34
Godt å sjå at du har fått deg eit nytt prosjekt Tore :)
Blir bra detta :)

R.G
16/01/11, 23:51
skjønner ikke hvordan du får det til å stå FK på blokka kan godt hende det står K på blokka å da er det nokk ei FK blokk med et topp og sprut. sikkert vært en råde gjennom gamle blokka å bytta til ei nyere blokk som tåler litt mere, men jeg har ikke pr. dags dato sett ei blokk det står FK på så har du et bilde av det så hadde det vært artig.

hvis du aldri har sett det stått fk på noen blokker som er fk burde du studere nøyere. ser mye rart ang volvo du virker det som.

R.G
16/01/11, 23:52
men bli bra detta:) fint med org svart 740;)

The Sven
16/01/11, 23:59
Ja glemte å nevne det i innlegget mitt, men blir nok bra dette ja :)