PDA

Vis full versjon : Tips til frossen dørlås?



christoffera
07/01/11, 17:58
Trenger noen tips til frossen dørlås før jeg ødelegger hele bilen i sinne!

Er 2 problemer:
1. får ikke vridd om nøkkelen
2. får ikke lukket døra

Lurer på om det er inni dørlåsen, der man stikker nøkkelen inn at det har fryst seg, eller om det er i selve lukkemekanismen på døra, altså den som holder døra igjen så den ikke åpner seg.

I dag da jeg skulle ut, fikk jeg ikke låst opp med nøkken på noen av dørene.
Til slutt måtte jeg ta skøyteledning og hårføner. Da gikk den opp til slutt, men da fikk jeg den ikke igjen. Smeller igjen døra, men kommer bare i retur. Vipper den lukke "armen" men fingeren men den tar ikke tak. Etter mye frustrasjon og sinne lukker den seg til slutt.
I sta tok jeg av den lukkedingsen å demonterte den, rengjorde og spraya med litt wd40. Monterte men døren kom da i retur, og det ble verre, men så tok den tak og nå føles den grei.

Nå har jeg allerede sparket av en dørlist i sinne, så jeg trenger noen tips og råd om hva som kan hjelpe og hvor det faktisk fryser seg, før jeg ramponerer hele bilen.
Har allerede knekt en nøkkel...

Takk for svar :P

kapli
07/01/11, 17:59
Dørlås spray, kjøpes på bensinstasjoner osv

christoffera
07/01/11, 18:02
Skal det sprayes inn i nøkkelhullet eller i selve mekanismen som holder igjen døra?

Og hjelper faktisk den sprayen?

kapli
07/01/11, 18:03
Kan sprayes rett i nøkkelhullet, funker som regel fint ja, men skal ikkje garangtere:)

mamolv
07/01/11, 18:04
er bare å fyre opp bilen og varmeapparatet på fullt.få skikkelig varme i bilen, så får du dørene i lås.plages med dette hver dag det er kaldt på ene døren i bilen min.skal ta opp døra og ha på skikkelig smøring der inni låsen når det blir mildere vær.

volvoRsport
07/01/11, 18:05
Skal det sprayes inn i nøkkelhullet eller i selve mekanismen som holder igjen døra?

Og hjelper faktisk den sprayen?

Inneholder sprit så den skal tine isen. Bør smøre opp låsen etter bruk av låsspray.

christoffera
07/01/11, 18:07
er bare å fyre opp bilen og varmeapparatet på fullt.få skikkelig varme i bilen, så får du dørene i lås.plages med dette hver dag det er kaldt på ene døren i bilen min.skal ta opp døra og ha på skikkelig smøring der inni låsen når det blir mildere vær.

ja det har ikke jeg tålmodighet til :P

kapli
07/01/11, 18:07
http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1011456.ece

christoffera
07/01/11, 18:07
Inneholder sprit så den skal tine isen. Bør smøre opp låsen etter bruk av låsspray.

Hmm... inn i nøkkelhullet da?

Noen som har erfaring med slik spray?

kapli
07/01/11, 18:09
Koster sikkert ein 50lapp liten beholder på 30cl elsn

Roy
07/01/11, 18:17
Bør smøre opp låsen etter bruk av låsspray.

Låsspray = Smøring
De-icer derimot, etter det må man smøre med låsspray/olje.

Fungerer ikke alltid, men kan ofte hjelpe på.
Forebyggende med jevnlig smøring anbefales (2-3 ganger i året, og det gjelder alle typer låser)


//Låssmed

The Sven
07/01/11, 18:21
Hvis døra ikke går igjen når det er kaldt og man ikke har noe spray etc kan det i mange tilfeller være nok å varme låsekassa litt med håndflata. Selv om låsekassa er innom blekket i døra og man bare kan holde inntil blekket. Er ofte veldig lite som skal til.

volvoRsport
07/01/11, 18:28
Låsspray = Smøring
De-icer derimot, etter det må man smøre med låsspray/olje.


Turtle kaller sin låsspray.

larsverm
07/01/11, 18:43
Jeg husker at jeg en gang en vinter har hatt problem med dør som ikke "satte seg" i lås og bare kom tilbake når jeg smelte den igjen. Akkurat da hadde det vært et væromslag med en litt uvanlig kombinasjon av temperatur og luftfuktighet som endret seg. Det har ikke skjedd flere ganger, heldigvis. Jeg tror litt varme ble løsningen den gangen.

Solbekk
07/01/11, 19:11
om mulig, la bilen stå i frostfri garasje over natta med kupevarmer. Om det er krise, bruk låsespray som tiner, ikke smører, og så en god dose med 5-65. Husk alltid smøring etterpå, låsesprayen fjerner det som er der. Etter at jeg brukte 5-65 har den aldri gått i stå hittil i vinter. Samt bruk silikonspray eller stift på listene i døra, eventuelt vask rundt døra først :)

matrosen
07/01/11, 19:17
Hvis det er pinnen i selve låsekassa som er treg så kan du slå med en hammer på flata på selve låskassen for å få løsnet. Hadde lignende problem med en bakdør i fjor vinter.

vazborris
07/01/11, 23:37
poste med varmt vann og holde mot låsen og eventuelt låsekassa så hjelper det ofte også.. da slipper man og fryse på hånda når man gjør det.. bare ikke gjør som en jeg kjenner og hell det på og tro det blir bedre:) (det hjalp der og da men ble enda værre etterpå igjen ) hehe

larsverm
08/01/11, 00:33
Ja, pose med varmt vann, helst oppi enda en pose for å unngå lekkasje, fungerer med litt tålmodighet fint både på låser og f eks gummilistene rundt bakluka (på 245) som fryser fast til stadighet...

christoffera
08/01/11, 16:04
Pose med vann... det tipset fikk jeg av bestefar her for noen uker siden...

Prøvde det men det funka ikke, men tror det var fordi den var fryst i låsekassa og ikke inni nøkkelhullet. og man kommer ikke til på låsekassa dersom man ikke får opp døra...

bagasjeluka går som regel altid opp (vogn) men er sykt stress med no høytalere der og en grind. som må tas vekk for å komme gjennom.

Pleier å la den ene bakdøra stå oppe over natta, sånn i tilfelle.

volvo245gl
08/01/11, 18:17
Jeg bruker http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=158898399 i låskassen.
Og http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=158894706 i låsene .
Funker helt fint.
Ta den tiden det trenger til å ta av dørtrekkene og smør godt hele mekanismen med noe lagerfett. Da slipper man trøbbel om vinteren!
Mens låsene og låskassene bør man smøre opp før hver vinter.

Torra
11/01/11, 00:15
Den låssprayen vi selger på Esso er av den typen som ikke smører. Du må inn med låsolje etterpå!

På corollaen tok jeg å spraya en god dose silikonspray i dørlåset, og etter det har jeg ikke hatt problemet med at døra ikke går i lås.

Cluet er egentlig å bare la den gå på tomgang å få skikkelig varme en gang iblant, iallefall etter du har vaska bilen!

jonmorten91
11/01/11, 00:46
hadde samme problemet med 240n til muttern, kjøpte no sånn olje som skulle tas inn i nøkkelhølet det funka som bare det, hakke hørt hu klagd no mer etter så :)

patte
11/01/11, 10:08
hmm kan jo gjøre som jeg pleier varme nøkelen og nøkelen med en lighter pleier og fungere, eller vis det ikke er så farlig med bilen så kan du ta bremse rens og lighter og varme med flamekaster ;) hehe

Daniel V
11/01/11, 10:18
Jeg tok bare hårføner, og varmet rundt låsen... Da fordampet sikkert også det vannet som måtte være der inne... Har ikke vært plaget etterpå.. :)

christoffera
11/01/11, 23:31
Jeg tok bare hårføner, og varmet rundt låsen... Da fordampet sikkert også det vannet som måtte være der inne... Har ikke vært plaget etterpå.. :)

Det jeg og gjorde... og siden har det vært greit :)

Så smørte jeg med litt olje også

EspenGranada
18/02/11, 22:00
Deodorant + lighter = seier

konso
19/02/11, 10:24
For å tine opp låsen, bruk varmt vann i pose. Eller hårføner/varmepistol på lav varme.
Selve låskassen bør demonteres og rengjøres med white spirit/bremserens el lign for å få ut skitt og oljerester. Så smøres alt opp med lettflytende fett. Det samme kan og gjøres med selve låsen, er hvertfall viktig at den smøres skikkelig.
På jobb så bruker vi 00-fett (brukes på sentralsmøring på lastebil og anleggsmaskiner) som er noe flytende, når vi demonterer låser og smører dem opp. Fettet er noe motstandsdyktig for vann og har ikke hørt at kundene har hatt problemer i etterkant.