PDA

Vis full versjon : B21 R-sport turbokit på B230A blokk



NikolaiB
07/01/11, 16:51
Som tittel sier,er det her en bolt-on montering på blokk?Motor er fra en 86-87-88 mod 240,husker ikke helt,regner med blokka er den samme,men er greit å spørre først.
Hvilke modifiseringer må evt gjøres på forgasser?

Håper på raske svar,takk.

Magnum
07/01/11, 18:17
dobbel toppakning på b21, også er det annen bunnpanne osv.. men selve blokka er det ingenting som må gjøres

Terje1
07/01/11, 19:36
Er forskjell på oljetilførselen til turboen..pga andre gjenger i blokka.

Magnum
07/01/11, 20:18
stemmer, på der det y-leddet sitter. På oljetrykksføler hullet

NikolaiB
07/01/11, 21:05
Så jeg må lage olje-retur på den originale bunnpanna på b230 motorn,men hvor skal jeg lage oljeTUR til turboen?
Må jeg dyse om forgasseren?Kanskje bygge om den originale strömberg gasseren?
Setter pris på tips fra folk som har gjort en slik ombygning før,og alle tips om bygging av turbo på original sugemotor:)

Takker for svar foresten

Terje1
07/01/11, 21:08
om det er et orginalt turbokit ifra volvo,så skal det følge med bunnpanne med uttak for retur.

NikolaiB
07/01/11, 22:07
Okei,men tenkte siden Magnum sa det var forskjellig bunnpanne på b21 og b230.Er det bare en annen form,samme antall bolter og boltmønster?Rommer den mere olje,og trenger jeg en annen peilipinne?

Siden det er andre gjenger i blokka,kan jeg vel få tak i/lage en overgang med gjenger som passer b230 blokka og gjenger som passer oljeslangen til turboen?

Terje1
07/01/11, 22:32
Det er bare tull..b21 panna passer på b230 motorn

Magnum
08/01/11, 08:40
det jeg skrev/mente var at på turbokittet så fulgte det med en bunnpanne med olje retur fra turbo`n

turbotore
09/01/11, 02:02
Så jeg må lage olje-retur på den originale bunnpanna på b230 motorn,men hvor skal jeg lage oljeTUR til turboen?
Må jeg dyse om forgasseren?Kanskje bygge om den originale strömberg gasseren?
Setter pris på tips fra folk som har gjort en slik ombygning før,og alle tips om bygging av turbo på original sugemotor:)

Takker for svar foresten

Olje turen kan kan du også ta ut i framkant av motor, rett over vannpumpa et sted ca, sitter en braco skrue i enden av oljekanalen der, grei plass å ha den det :)

Batland
10/01/11, 18:47
Som tittel sier,er det her en bolt-on montering på blokk?Motor er fra en 86-87-88 mod 240,husker ikke helt, regner med blokka er den samme,men er greit å spørre først.
Hvilke modifiseringer må evt gjøres på forgasser?

Håper på raske svar,takk.
Hvis dette er en helt original B230A motor da MÅÅ!! du senke kompresjonsforholdet før du setter på turbosatsen.
Hvis du ikke gidder å gjøre det så blir dette helt sikkert fiasko.
Den beste investeringen du ellers kan/må gjøre er å skaffe deg en Malpassi BTR og en injection bensinpumpe, først som sist. ;)

R.G
10/01/11, 22:20
Hvis dette er en helt original B230A motor da MÅÅ!! du senke kompresjonsforholdet før du setter på turbosatsen.
Hvis du ikke gidder å gjøre det så blir dette helt sikkert fiasko.
Den beste investeringen du ellers kan/må gjøre er å skaffe deg en Malpassi BTR og en injection bensinpumpe, først som sist. ;)

240 jeg hadde med r-sports sats. 230a var det ikke senket komp på. og bilen var gått sånn siden ny. samme med en 740 jeg hadde... bare være forsiktig med turbotrykk det. mine gikk på 0,5-0,7 mener jeg å huske

Batland
11/01/11, 06:21
240 jeg hadde med r-sports sats. 230a var det ikke senket komp på. og bilen var gått sånn siden ny. samme med en 740 jeg hadde... bare være forsiktig med turbotrykk det. mine gikk på 0,5-0,7 mener jeg å huske
Når Volvo leverte disse satsene så måtte man bruke dobble topp pakninger på alle 2,3 motorene for å senke kompresjonsforholdet. Ladetrykket på disse R-sport satsene er kun 0,35 BAR for en effekt på 143 hk.

0,7 BAR ladetrykk krever minst Volvo sin turbocup nål, Malpassi BTR og injection bensinpumpe for at man skal kunne bruke bilen hardt over tid uten problemer.

Det er flere som sier det samme som du, men jeg har tilgode å se at det funket så godt som det egentlig burde. 0,7 BAR skal gi minst 170 hk.

NikolaiB
11/01/11, 17:29
Har planlagt å senke kompresjonen ved å enten bruke doble topp-pakninger,eller dreie av stemplene.Har og vært inne på tanken å få tak i originale b23/b230ET stempler,det må vel gjøre samme nytten?
Jeg går nok til innkjøp av en litt råere bensinpumpe og btr,mulig en 531 topp med a-kam,så med senket komp må jeg vel kunne lade 0.5-0.7 uten videre problem?
Noen måte å modifisere originale forgassernåler til det bruket?

Takker for svar:)

Batland
11/01/11, 20:08
Har planlagt å senke kompresjonen ved å enten bruke doble topp-pakninger, eller dreie av stemplene.Har og vært inne på tanken å få tak i originale b23/b230ET stempler,det må vel gjøre samme nytten?
Jeg går nok til innkjøp av en litt råere bensinpumpe og btr,mulig en 531 topp med a-kam, så med senket komp må jeg vel kunne lade 0.5-0.7 uten videre problem?
Noen måte å modifisere originale forgassernåler til det bruket?

Takker for svar:)
Dreiing av stempler er en god idé. Dette har vært gjort i åresvis med førsteklasses resultat. Dette må rett og slett bare anbefales for kompresjonsforholdet MÅÅ!! ned.

En bekjent med defekt spurt monterte en AT sats på sin B230FT med elendig resultat. Etter at stemplene ble dreiet ble det derimot ganske bra.

Drit i 531 toppen i første, andre og tredje turbo-omgang. Det vil du garantert IKKE angre på!

Har sett at alle skal ha 531 topp, men har ikke sett en eneste god forklaring på hvorfor de vil dette. Det tyder på at det er mye antagelser ute å går.

Nålen må gjøres tynnere, men hvordan man velger å gjøre dette varierer fra person til person.
Volvo hadde (har) også en såkalt turbo-cup nål som er beregnet for oppjustert ladetrykk.

kermitt
11/01/11, 21:12
kompen må ikke ned, funker som bare det å kjøre med original komp om du får rett tenning og blandings forhold.
får du tenningsbank eller andre problemer med original komp har du gjort noe feil! Motoren blir også mer kjørbar med sugemotor komp.
531 toppen fløder bedre, har bedre plassering av tennplugg, bedre utforming på kanaler og bedre utforming på forbrennings rom. derfor bør du absolutt bruke den! volvo valgte selv den på motorer med ekstra pulver så det er ikke bare drøs.
nåla må slipes, men prøv først og fremst å juster gasser om du skal kjøre på moderate trykk. sliping av nål lykkes skjelden så det anbefales ikke med mindre du har noen.

Batland
11/01/11, 22:57
kompen må ikke ned, funker som bare det å kjøre med original komp om du får rett tenning og blandings forhold.
får du tenningsbank eller andre problemer med original komp har du gjort noe feil! Motoren blir også mer kjørbar med sugemotor komp.
531 toppen fløder bedre, har bedre plassering av tennplugg, bedre utforming på kanaler og bedre utforming på forbrennings rom. derfor bør du absolutt bruke den! volvo valgte selv den på motorer med ekstra pulver så det er ikke bare drøs.
nåla må slipes, men prøv først og fremst å juster gasser om du skal kjøre på moderate trykk. sliping av nål lykkes skjelden så det anbefales ikke med mindre du har noen.
Det er egentlig rett. Original komp. er tilpasset originalt ladetrykk, original mapping, original effekt og med margin til Volvo sin maksimalt godkjente eksostemperatur. Man kan godt si at det funker som bare det.
Når man fjerner ett omfattende 3D tenningsmap og ett kaldt innsug med 4 EFI dyser og erstatter dette med en fast fordeler-tennings-kurve og en kjølevannsoppvarmet innsugsmanifold med forgasser, da endrer "mappet" seg dramatisk og tenningbank blir en fast følgesvenn frem til motorras.
.
.

Spørsmålet er NÅR fløder 531 så mye bedre enn 530 at fordelene er større en ulempene. Er det ved 1,0 mm ventilløft? Ved 2,0 mm?? Eller er det ved 13 mm og mer, altså ved bruk av kammer som er totalt ubrukelige på milde gatemotorer?
Se på KG sine turbotopper. Ikke en eneste 405 eller 531. Mannen har mange 10år med erfaring.
Grunnen er enkel. Man får ikke noen store fordeler med 531 og turbo før man bygger en typisk svensk dragracemotor med kjempeturbo og psykokam.

Hvordan tror DU det vil gå med en "høykomp." B230 motor når en nybegynner driver å tester med å slipe nål og justere ladetrykk oppover mot der det bør være??

Jeg har sett resultatet flere ganger, både på lavkomp. og originalkomp. og er overhode ikke i tvil om hva som er det korrekte valget.

Til orientering kan jeg være behjelpelig med å skaffe turbonåler for høye ladetrykk. Forutsetningen er at den aktuelle motoren er spec. og bygget korrekt med lavkomp. for en AT sats. Hvis ikke blir resultatet så dårlig uansett at det er best å holde god avstand.

Lavt budsjett = lav komp. ;)
WRC gutta har aldri så mange millioner i årsbudsjett og de kjører vel nærmere 12:1?

johmolan
27/01/11, 01:19
Noen som vet hvor man kan få tak i et slikt kit? Mener at jeg fant for noen mnd siden et sted hvor de solgte dette nytt...

Batland
28/01/11, 09:04
Noen som vet hvor man kan få tak i et slikt kit? Mener at jeg fant for noen mnd siden et sted hvor de solgte dette nytt...
Disse kittene var helt ok for sin tid og det aktuelle effektuttak, men det har også sine klare begrensninger. Å kjøpe ett helt nytt slikt kit i dag synes ikke å være ett godt valg.
Det er smartere å.
1. Senke kompresjonsforholdet ved å dreie stemplene.
2. Kjøpe en 940 eksosmanifold.
3. Kjøpe en turbo i mer korrekt størrelse og som også er mer effektiv og solid.
4. Kjøpe ett seriøst luftfilter.
4. Kjøpe elektrisk bensinpumpe og BTR.
5. Kjøpe en stor og god intercooler.
6. Bruke 185 eller 284 fordeleren og en MSD tenningsforsterker som også senker tenningstidspunktet ved ladetrykk.
7. 3" eksosanlegg.
8. Diverse...

Med en korrekt modifisert Strømbergforgasser er effektpotensialet på mer enn 250 hk og da ser sjåføren slik ut. :D

NikolaiB
28/01/11, 10:16
Hvilken turbo er og anbefale for et slikt oppsett?Var vel t3 originalt?

gull pilen
28/01/11, 10:24
istedenfor å legge masse penger i å få dette gasser greiene til å fungere bra, hvorfor ikke kjøpe et datasprut med engang???
mye mer stabilt og kjørbart..
skal man hente litt guff av en slik gasser sats med senket komp blir det ikke mye kjørbart på lavt turtall...
eventuelt bare montere lh2.4 nett og kjøre med ecomax chip så har du allerede passert effekten som AT satsen leverer og har en bil som er bra kjørbar og bruker ca halvparten så mye bensin som den ville gjort med AT sats...

Batland
28/01/11, 12:20
istedenfor å legge masse penger i å få dette gasser greiene til å fungere bra, hvorfor ikke kjøpe et datasprut med engang???
mye mer stabilt og kjørbart..
skal man hente litt guff av en slik gasser sats med senket komp blir det ikke mye kjørbart på lavt turtall...
eventuelt bare montere lh2.4 nett og kjøre med ecomax chip så har du allerede passert effekten som AT satsen leverer og har en bil som er bra kjørbar og bruker ca halvparten så mye bensin som den ville gjort med AT sats...
Kan skrive mye om dette, men....

Det koster ikke allverden å få modifisert en forgasser til å funke ok med turbo.
Det skal faktisk ikke så alt for mange 1000 lapper til før både bensin og tenning er ok.
I forhold til datasprut er det direkte latterlig billig.
Jeg kjenner til en som holder på å montere dette for bekjent/kunde.
Målet var å komme i mål for kr. 30 000,- ,men dette går nok ikke.
Bare se...
1. Man må begynne med innkjøpsprisen på datasprutet.
2. Legge til alle de nødvendige ekstra delene. Her tar det alltid av.......
3. Legg til evt. kostnadene med oppkobling.
Når dette er gjort har man en bil som hverken starter eller går.
4. Nå kommer kostnaden med mapping inn i bildet.

Bare glem originaleffekten på AT satsene, den er helt på jordet pga. "høyt kompforhold, ingen intercooler, kompett idiotisk bensinpumpe osv osv.

Kommentaren din ang. bensinforbruk er korrekt for de fleste, men det kan man takke R-sport fordeleren for.

Batland
28/01/11, 12:24
Hvilken turbo er og anbefale for et slikt oppsett?Var vel t3 originalt?
Originalt var det en T3 med lite kapasitet.
Forskjellige folk vil anbefale forskjellige turboer.
Poenget er at du trenger en som har større kapasitet enn den originale.
T3 fra 2,3L Ford Mustang er ett godt eksempel.

Mattis
28/01/11, 19:08
Forbruket er da virkelig ikke galt med AT kittet, jeg ligger på 0.9l/mil i bruksbilen nå på vintern, på stortsett bare småkjøring.