PDA

Vis full versjon : Regelverket ved montering av HID/Xenon



brynna
07/01/11, 16:16
Noen som vet hva som må til for lovlig montering av HID/Xenonlys?
Har hørt noe om høydejustering. Er det nok at det er mulig å justere høyden manuelt med hjulet innenfra?

Morgis
07/01/11, 16:20
omtrendt umulig å få godkjent uansett.
Må ha automatisk høydejustering, lyktespylere og godkjente lykter...

når det kommer til xenon ekstralys, så er det såpass mange lux i dem at de på de fleste nyere biler passerer man fort de 100luxene man kan spille med..

mrstfu
07/01/11, 16:31
som morgis sier, må justering, lyktespylere og godkjente lykter til. i tillegg til dette (såvidt jeg har hørt) må bilen typegodkjennes med xenon, noe jeg ikke er helt sikker på hvordan gjøres, men du må helt sikkert demonstrere at lyktespylerne fungerer skikkelig, at høydejusteringa funker osv, i tillegg til luxmåling og sikre at lyset ikke er en fare for annen trafikk.

lest en tråd om det på et annet forum, der en kar med en uspesifisert bil UTEN xenon, kjøpte lykter fra en senere modell som var godkjent og levert MED xenon, gikk ikke gjennom. vet ikke helt, men kan tenke meg xenon skrives inn i vognkort, evt ligger som som godkjent levert utstyr på hver enkelt modell, hvilket gjør det lett for BT å si om det er lov eller ikke.

så du er nok like langt som resten av oss. anbefaler å kjøre xenon i fjernlys, da dette som regel ikke kan sees av feks Politiet, og kjøre halogenpærer i nærlys.

however, det er glipper i regelverket. ekstralys, per definisjon lamper bilen ikke ble levert med, og som ikke var tilgjengelig som ekstrautstyr, som 1000metere og uoriginale tåkelys, er det fullt lov med xenon i, så lenge lampa er godkjent for det. du kan uten problemer sette på et par xenongodkjente tusenmetere på bilen din, og kjøre lovlig med det, eller som jeg har gjort, uoriginale Hella tåkelys, godkjent for xenon.

Morgis
07/01/11, 16:44
du kan uten problemer sette på et par xenongodkjente tusenmetere på bilen din, og kjøre lovlig med det, eller som jeg har gjort, uoriginale Hella tåkelys, godkjent for xenon.

... sålenge man ikke overstiger maks lux (100lux ??)

mrstfu
07/01/11, 17:21
joa, regelverket sier så, men som du sier, det gjør man med alle ekstralys, og det er jo noe BT og PKK ser gjennom fingra med. fatters fikk 0 feil på PKK med 3xbocsh lamper i fronten, så kommer jo noe ann på kontrolløren og. letteste er vel å ta bort ekstralamper rett før en kontroll, er fullt lov med ledningsmatte til ekstralys, da dette er originalt ekstrautstyr:D

Folkvord
07/01/11, 18:49
det skal vel vere låv med xenon i fjernlys?

TeamBørnOut
07/01/11, 18:53
nei?

(selv om det burde vært lov)

mrstfu
07/01/11, 19:04
ikke lov i fjernlys nei, altså i kjørelyktene. dette fordi en eller annen smart tass bak et skrivebord fant ut at siden xenon lyser mye mer, utvikler det også masse mer varme. hvilket er totalt feil, da det i hovedsak kun går på å endre forholdet mellom lys og varme hva effektforbruk angår.

hadde en diskusjon med en mekaniker om det for en stund sida, han mente og at xenon var mye varmere. koblet til en xenonpære med ballast til batteriet, og holdt i pæra, uten problemer, noe han var enig i. når han satte fingra på halogenpæra vi koblet op på samme måte, fikk han seg et stykk ubehagelig bevis:D

brynna
07/01/11, 21:52
Takk for svar.

Blir nok at jeg legger "prosjektet" med xenon på "hylla"

:mad:Greit å få vite at vi fortsatt bor i Norge:mad:Ola DUNK:mad::mad:

Robert H.
07/01/11, 22:20
Takk for svar.

Blir nok at jeg legger "prosjektet" med xenon på "hylla"

:mad:Greit å få vite at vi fortsatt bor i Norge:mad:Ola DUNK:mad::mad:

Reglene gjelder HELE EU...

brynna
07/01/11, 23:03
Reglene gjelder HELE EU...

Regnet med det ja, da vi er EØS medlem.
Skjønner fortsatt ikke logikken med at eldre biler som utrustes med spesifikasjoner tilsvarende krav til nye biler og fortsatt ikke kan godkjennes med HID?

Er det noen som har målt LUX på nyere biler med HID lys?

Robert H.
07/01/11, 23:36
Regnet med det ja, da vi er EØS medlem.
Skjønner fortsatt ikke logikken med at eldre biler som utrustes med spesifikasjoner tilsvarende krav til nye biler og fortsatt ikke kan godkjennes med HID?



Vi har hatt en diskusjon om HID og krav tidligere i denne posten:http://forum.vccn.no/showthread.php?t=14233

Nilsebu
08/01/11, 03:12
Når BT hang seg oppi xenon lysene mine, så var jeg under den oppfattelsen av at bilen hadde gått gjennom HVIS jeg hadde hatt automatisk høydejustering.

De kikket og kikket etter dem siden jeg sa at alt var gjort på lovlig vis.

Og noen dager senere på 2. eller 3. etterkontroll så sa kontrolløren til meg at det ikke skulle så mye til for å få det godkjent ettersom jeg alt hadde linselykter og visker -og spyler på lyktene.

Men hvorfor vil du ha det lovlig? Verste som skjer er at BT tar deg i kontroll, og du må vise bilen GRATIS hos dem innen 3 uker. Tar vel ca 10 min å bytte tilbake til halogen.

Og purken, vertfall her i Haugesund ser ikke ut til å bry seg om xenonen, de er mest opptatt av at jeg fortsatt bruker grøftelys.

Nilsebu
08/01/11, 03:14
Vi har hatt en diskusjon om HID og krav tidligere i denne posten:http://forum.vccn.no/showthread.php?t=14233

Angående den tråden der, så tolket BT spørsmålet jeg sendte som en klagesak, og det ble et fattet vedtak.

Aka: ballaster går som lysutstyr ettersom det ikke har noen annen funksjon.

BT, hvis dere ser på. Ta fram den ene hånda, pek alle fingrene rett opp, legg så ned alle utenom den i midten, så har dere en liten hilsen fra meg ;)

Solbekk
08/01/11, 03:35
Hvis jeg kunne hivd meg på her i et sekund. Da 740 blir levert med singel reflektor m/ fjern/nær i samme. Og jeg da har montert 940 front med den "3 delte" lykta, kan jeg da montere xenon i fjernlysene uten kluss fra BT? :)

mrstfu
08/01/11, 05:59
Nei.

Fakta er, siden bilen din ikke er godkjent levert med xenon, så vil antageligvis BT reagere på det ved en teknisk kontroll, eller ved PKK.

Og det Nilsebu sa, om at det var NESTEN så han fikk det godkjent, det trur jeg er veldig optimistisk. Det var antageligvis en kontrollør som ikke visste regelverket helt.Eksempelvis, om Nilsebu ordner automatisk justering og spyling, og han får samme kontrollør neste gang, kan det godt hende bilen går gjennom uten problemer. Men det er alt den gjør, går gjennom kontrollen. Bilen blir ikke typegodkjent med det, dvs at sjansen for å bli dengt for xenon ved NESTE tekniske kontroll er like stor.

Og trådstarter: Som nilsebu sier, ingen grunn til å legge prosjektet på hylla. Greit, det er ikke lov med xenon, men som han sier, i VÆRSTE fall blir du sendt til gratis visning på BT, med et par ukers frist, slik at du uten problemer kan demontere xenonen. Xenon i fjernlys, ekstralys, osv, kjør på, bare hold xenonen unna nærlysa, er så irriterende å komme over en bakketopp og se rett inn i pæra på bilen som kommer imot. Nok med de bilene som ER godkjent levert med xenon, blender en del de og:D

MrX
08/01/11, 08:32
Man kan få bot for feil lys når man kjører med xenon. Ca 2000kr, men vanligst er at man må på etterkontroll.

mrstfu
08/01/11, 08:55
man får bot for feil lys, uansett om det er med xenon eller ikke. klarte å snakke meg ut av en bot for nærlys + tåkelys seinest nå sist sommer, bota hadde vært på 2lapper.

MrX
08/01/11, 09:37
Men om man kjører med xenon i kjørelysene kan man også få bot. Så det stemmer ikke at man i værste fall må på etterkontroll.

Espen69
08/01/11, 10:06
En lampe godkjent for Xenon skal være merket med bokstaven D! På en hovedlyskaster står det som regel H/CR der H=halogen, C=nærlys og R=fjernlys. ER det ei Xenonlampe står det D/CR. Dobbeltmerking foregår på nyere bilder der det står både HR, DR, CR og CD. Og kombinasjon der nærlys er xenon og fjern halogen gir DC / HR.

mrstfu
08/01/11, 10:18
Men om man kjører med xenon i kjørelysene kan man også få bot. Så det stemmer ikke at man i værste fall må på etterkontroll.

nei, men det gjelder ved politikontroller. ved teknisk kontroll med BT langs veien, blir du sendt på etterkontroll.

konklusjonen er vel at uansett hva man gjør av ulovlige ting, risikerer man å måtte betale for det. however, hører SJELDENT om folk som blir stoppa og bøtelagt for xenon, med mindre du har lyktene stilt rett opp i trynet til onkel blå, selvfølgelig. sunn fornuft gjelder på det fleste punkter.

brynna
08/01/11, 10:40
Så på discovery (bilfikserne) at de monterte xenon i en Lexus. De satte inn 1 pære. Er det sånn at det kan settes inn en pære ++ for så å få xenon i både nærlys/fjærnlys?
Finner pakker på nettet fra Philips (bixenon) til 2-2500. Her er det vel bare for fjærnlys?
Har egentlig satt meg lite inn i dette
Noen som har tips til alternativer?

R.G
08/01/11, 10:51
Så på discovery (bilfikserne) at de monterte xenon i en Lexus. De satte inn 1 pære. Er det sånn at det kan settes inn en pære ++ for så å få xenon i både nærlys/fjærnlys?
Finner pakker på nettet fra Philips (bixenon) til 2-2500. Her er det vel bare for fjærnlys?
Har egentlig satt meg lite inn i dette
Noen som har tips til alternativer?

så på denna grå/sølv lexusen jeg også. di byttet ut h4 pæra ja og la opp system som vi gjør når vi ettermontere med bokser osv. kjøper du h4 bixenon er dette både xenon nær og fjærn:)

apropo det med lexus, så burde detta snart bli lov i norge også. det er blitt lov å ettermontere i usa, og over halve europa, inkl tyskland mener jeg, england og sverige. sjøl om bilen ikke har høydejustering, spyiling og detta der. pga det var vist forska fram i maaaange land som hadde forbud att det var økt sikkerhet. selv om kan være blendene for andre i visse tilfeller. mange land måler lysstyrka for å se om bilen kan bruke det. så norge må snart komme inn i den klanen dem også.

Robert H.
08/01/11, 12:12
apropo det med lexus, så burde detta snart bli lov i norge også. det er blitt lov å ettermontere i usa, og over halve europa, inkl tyskland mener jeg, england og sverige. sjøl om bilen ikke har høydejustering, spyiling og detta der. pga det var vist forska fram i maaaange land som hadde forbud att det var økt sikkerhet. selv om kan være blendene for andre i visse tilfeller. mange land måler lysstyrka for å se om bilen kan bruke det. så norge må snart komme inn i den klanen dem også.

Hvor finner du at dette er lov i disse landene?
For de som er medlemmer i EU gjelder reglene i ECE direktivet som er linket til lenger oppe.
DVS, lyktene skal være merket som Espen69 skriver, det skal være automatisk høydejustering og det skal være lyktespyler evt visker på lyktene.
Har du dette i orden så er det tut og kjør.

Kan gjerne legge til at jeg irriterer meg grenseløst over ettermontert xenon i nærlys som er beregnet på halogen.
Det blender noe helt sinnsykt og har lite med trafikksikkerhet å gjøre.

mrstfu
08/01/11, 12:48
Så på discovery (bilfikserne) at de monterte xenon i en Lexus. De satte inn 1 pære. Er det sånn at det kan settes inn en pære ++ for så å få xenon i både nærlys/fjærnlys?
Finner pakker på nettet fra Philips (bixenon) til 2-2500. Her er det vel bare for fjærnlys?
Har egentlig satt meg lite inn i dette
Noen som har tips til alternativer?

som det ble sagt, dette gir deg både nær og fjernlysxenon. det er dog ikke å anbefale, for det er rimelig lett å se om xenon er ettermontert i de fleste tilfeller, og xenon i nærlys er utrolig irriterende i de aller fleste tilfeller.

du får xenonkit med halogen i nærlys og xenon i fjernlys, i samme pæra og. akkurat hvor vet jeg ikke, men jeg trur det er rimelig dyrt, i forhold til et vanlig xenonkit. hele cluet bak xenon, er så vidt jeg har forstått, at det er ingen glødetråd som lyser, men en gasskule, som igjen utvikler mindre varme. å få denne gassen til å antenne, i samme glassebholder som en konvensjonell glødetråd, kan jeg tenke meg er litt omfattende, ettersom det må lages separate glødeseksjoner innad i pæra.

anyways, her slutter liksom det jeg KAN, og går over på det jeg TROR. hør med ChrML her på forumet, han driver med litt salg og slikt av xenon, kan sikkert svare deg mer.

microplex
09/01/11, 04:07
Det også er helt høl i huet.

for hvorfor kan man ikke ha xenon i fjern når man skal skru av fjern når man møter biler.

på audi'n min har jeg xenon i nær orginalt men ikke fjern. tenkt på og montere xenon i fjern også.

mrstfu
09/01/11, 14:16
gjør det. let litt rundt og skaff deg 110w xenon, når du først skal gjøre noe ulovlig, gjør det skikkelig. straffa er jo den samme:D

TeamBørnOut
09/01/11, 14:56
man får kjøpt sånne kit hvor man får med automatisk justering + spylerdunker til xenon konverterings kit. disse får man ihvertfall godkjent i sverige. tror det er xenonkungen som selger slike..

Nilsebu
09/01/11, 15:12
man får kjøpt sånne kit hvor man får med automatisk justering + spylerdunker til xenon konverterings kit. disse får man ihvertfall godkjent i sverige. tror det er xenonkungen som selger slike..

BT folka snakte godt om Hella sine også.. tror det fulgte med høydejustering på dem.

TeamBørnOut
09/01/11, 15:47
mulig. har kun sett et slikt kit egentlig...
Jeg har det bare i fultlysa (ikke nå men på tidligere biler. så bryr meg ikke for jeg skrur de uansett av når jeg møte folk... Men kunne godt tenkt meg at idioter som har dette i kjørelysa kunne montert slike kit... jævlig irriterende å måte VAG folk som har dette i alt av lys)

Nilsebu
09/01/11, 15:50
Jeg har det i nærlysa og grøftelysene. Langlys kommer.

Grøftelysene er stilt helt ned, så skal du klare å bli blendet av disse så må du kikke direkte på dem.

De gamle linselyktene mine fikk jeg stilt hos NAF, mens nå bruker jeg klarglass, det lyser godt opp, men har ikke møtt noen som har klaget på blending, og regner med disse lyktene er rettstilt fra fabrikk.

Er jo ikke ofte jeg bruker nærlysene, men holder lysene rettstilt for ikke å blende andre.