PDA

Vis full versjon : skifte av drivknute 855



Erlend
07/01/11, 12:35
Hei, har aldri byttet drivknuter før og jeg har tenkt å gjøre dette selv om ikke så lenge.
er dette veldig vanskelig å bytte på 855ene?
er en 96 855 2.5 10v
husker jo selvsagt abs kransene også:)

ola normann
07/01/11, 12:50
howto på å bytte drivaksling:

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1625

Jeg byttet drivknute uten å ta av akslingene, men det er nok lettere å ta av akslingene først, får å så bytte drivknuten på et bord og ikke under bilen.

Du trenger en 36mm pipe til mutteren på akslingen, både pipe og latman må være av god kvalitet (mutteren sitter som regel som et h......)

Langedal
07/01/11, 12:53
Nei, det er ganske enkelt men tar litt tid.

I korte raske trekk:
- Løsne navmutter.
- Løsne gjerne kalipter og bremseskive for lettere å komme til.
- Løsne bærekule og dra fjærbein vekk fra bærebro.
- Slå stikkakslingen ut av hjullageret med en gummihammer eller tilsvarende. Viktig å ikke skade/slå tuppen skeiv da blir det plunder å få den ut.
- Dersom det er høyre aksling må du løsne feste til denne.
- Dra ut akslingen, den sitter i et slags låsespor så du får den ut med et godt rykk.

Når du har akslingen på arbeidsbenken:
- Fjern mansjett og gammel grease.
- Du vil etterhvert se en slags låseskive som står i et spor. Denne løsnes med et lite flatjern og nebbtang. Da kan du dra knuten av akslingen.

Monter så i motsatt rekkefølge. Husk ny grease og det er like greit å skifte hjullageret samtidig om det er lenge siden sist.

Dette er veldig kortfattet. Men jobben er veldig enkel rett-fram skruing...

Lykke til ;)

Edit: noen postet vist en bedre løsning før meg :)

Erlend
07/01/11, 13:09
howto på å bytte drivaksling:

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1625

Jeg byttet drivknute uten å ta av akslingene, men det er nok lettere å ta av akslingene først, får å så bytte drivknuten på et bord og ikke under bilen.

Du trenger en 36mm pipe til mutteren på akslingen, både pipe og latman må være av god kvalitet (mutteren sitter som regel som et h......)

okey, takk for infoen:) tror jeg prøver på dette uten å ta ut akslingen, har ikke så veldig lyst til å begynne å rote inni der med det første:P må man ikke bytte olje på kassa å da?

Nilsebu
07/01/11, 14:01
okey, takk for infoen:) tror jeg prøver på dette uten å ta ut akslingen, har ikke så veldig lyst til å begynne å rote inni der med det første:P må man ikke bytte olje på kassa å da?

Må ikke bytte olje nei.

Jeg synes det er mye enklere (siden det er raskere) og bytte det mens akslingen står på bilen.

Skriv ut linken lengre oppe, eller kjøp deg haynes. Alt står der. Enkelte ting sitter ganske godt, så da er det bare til å bli sint.

Hans Erling Nysted
28/01/15, 09:10
Hei hva slaks tang bruker man får å få presset ut den låsringen som sitter på drivknuten m.v.h.hans

R-M-I
28/01/15, 14:13
Vil tippe en "låsering-tang"? :)

Erlend
28/01/15, 20:04
helt riktig, får kjøpt sånn tang på jula bl.a :)

Hans Erling Nysted
15/02/15, 11:24
Hei prøver og bytte drivknute på min volvo 850 93 mod men sliter og få av drivknuten og akseln ut av gear kassa sjønner ikke het det der .m.v.h.hans

R-M-I
16/02/15, 13:14
Er det ikke bare å gi den et godt røsk, så den hopper forbi på låseringen?

Sagen
17/02/15, 17:49
Det er litt forskjellig på disse bilene.. Noen låseringer må taes ut med seegeringstang - disse ringene er "firkanta". Andre ringer er "runde", så det bare er å dra/slå av drivknuten. Gjør rent, får bort fett og møkk, så er det greit å se hva slags ring som sitter der. Mot girkassa sitter den en "rund" ring, så det skal bare være å nappe ut akselen. Vær bare litt obs så du ikke napper ut den indre knuta. Greit å slippe og få den på plass igjen. Ellers blir de indre mansjettene litt sprukne med tiden, så det er også muligheter for å dra i stykker de. Men som regel går det greit.