PDA

Vis full versjon : Spm. ang automatkassa ZF-22



Svirre
07/01/11, 09:28
Det jeg lurer på om denne kassa er om denne tåler 1:3,54 utveksling. Om dette blir "for tungt" for kassa?

I tillegg så er det Lock-on på denne. Skal denne løses ut når jeg trår ned kickdown? Wireren og alt det er helt ser det ut som om, men når jeg trår ned gassen i kickdown, så skjer ikke det som skal skje. At den girer ned i lav hastighet. Noen som veit hva som kan være galt der? Det som skjer er at når jeg kjører i 50 km/t så ligger kassa i 4. gir, eller OD, og når jeg trår pedalen i bånn så skal egentlig kickdown funksjonen sette i gang. Men det gjør den ikke, er dette riktig at jeg må bruke sjalteren for å få utbytte at motoreffekten?

Takker for svar her :)

R.G
07/01/11, 11:20
vrir du på gasshjulet, og du kommer til like før gasshjul butte mot maks skal du kjenne kickdown, kjenne lite sånn klikk i gasshjulet pga wire drar taki i kassa. ligger du i rundt 40-50 skal den kicke ned i 1,gir.

Svirre
07/01/11, 11:58
Får dra litt i wireren etterpå. Hører ingenting eller kjenner ikke noe ekstra motstand. Har ikke gjort anna enn å vri på hjulet til maks, og jeg merker ikke noe ekstra da...

R.G
07/01/11, 13:37
wire er ikke ryki? eller så må den strammes litt. men skal strammes etter mål, skyvelær kan brukes å måle avstand.

TeamBørnOut
07/01/11, 13:43
utvekslinga blir ikke for tung heller. 3.7 på min. kunne tenkt meg 3.3 for lange turer.
Når jeg gikk fra 3.9 til 3.7 så tok jeg pluttselig rx8 HP i akselerasjon også :D så det forbedra jo ting litt :) (men kammen har mye og si også :))

Svirre
08/01/11, 02:49
wire er ikke ryki? eller så må den strammes litt. men skal strammes etter mål, skyvelær kan brukes å måle avstand.

Tror det. Syns oppførselen til kassa er litt rar. Den girer ned når jeg slakker av under 35km/t. Dvs at hvis jeg begynner å akselerere sakte fra bunn av så må jeg ligge lenge på 2300rpm før den girer. Skal ikke gire merkbart ned hvis man ikke beveger på sjalteren?



utvekslinga blir ikke for tung heller. 3.7 på min. kunne tenkt meg 3.3 for lange turer.
Når jeg gikk fra 3.9 til 3.7 så tok jeg pluttselig rx8 HP i akselerasjon også :D så det forbedra jo ting litt :) (men kammen har mye og si også :))

Hmm. Hadde vært tøft :D Men funnet ut om den "pakka" du sendte meg passer til multilink?

Kanskje du TBO veit det? :) R.G har kronhjul og pinjonger til stiv bakaksel med 3.54 utveksling. Passer det til Multi?

R.G
08/01/11, 10:38
kan virke som wire din er ryki også. da denne er med å på å styre olje trykket i kassa di. siden du da må ligge lenge på 2300omdr viser det til att wire ikke er som den skal. burde ikke bruke bilen mye da hvis wire er gåend, pga blir for lite oljetrykk i kassa di.

Svirre
08/01/11, 19:06
kan virke som wire din er ryki også. da denne er med å på å styre olje trykket i kassa di. siden du da må ligge lenge på 2300omdr viser det til att wire ikke er som den skal. burde ikke bruke bilen mye da hvis wire er gåend, pga blir for lite oljetrykk i kassa di.

Hmm. Hvordan får jeg fiksa på dette? Noe sier meg at jeg må ut med kassa :rolleyes:

ArneR
08/01/11, 19:39
Tror ikke du trenger å ta ut kassa, på Aisin Warner kassene kommer du til den ved å ta av bunnpanna på kassa ihvertfall, og vil tro at det er noe det samme på ZF.

Svirre
09/01/11, 11:46
Tror ikke du trenger å ta ut kassa, på Aisin Warner kassene kommer du til den ved å ta av bunnpanna på kassa ihvertfall, og vil tro at det er noe det samme på ZF.

Må undersøke på det. Skal se om jeg ser noe i VADIS.

TeamBørnOut
09/01/11, 15:07
R.G har kronhjul og pinjonger til stiv bakaksel med 3.54 utveksling. Passer det til Multi?

Det passer :)

Svirre
09/01/11, 15:34
Det passer :)

Titta på klokka i VADIS i stad, og det er litt mer enn bare 2 pinjonger og 1 kronhjul der. Er det enkelt å bytte dette?

TeamBørnOut
09/01/11, 15:45
Nja, er lett å sette over. men man bør ha utstyr for å sjekke at klaringa etc blir riktig. ellers blir den fort slitt ned. eller man får for stor klaring og man napper det i filler fort.
Men dette kan volvo / mange verksteder hjelpe til med hvis man tar med diff klumpen til dem.
(man bør også kjøpe ny krymphylse, hvis man ikke velger å "banke den ut litt"... men det er litt "bonde" å gjøre det på den måten :D)

Svirre
09/01/11, 16:07
Nja, er lett å sette over. men man bør ha utstyr for å sjekke at klaringa etc blir riktig. ellers blir den fort slitt ned. eller man får for stor klaring og man napper det i filler fort.
Men dette kan volvo / mange verksteder hjelpe til med hvis man tar med diff klumpen til dem.
(man bør også kjøpe ny krymphylse, hvis man ikke velger å "banke den ut litt"... men det er litt "bonde" å gjøre det på den måten :D)

Er det jeg er redd for at jeg ikke klarer. Kjenner jeg meg selv rett :rolleyes:

Men tilbake til topic: Espen Titlestad kommer kanskje til å få besøk av meg til uka, og han har en bakstillig ekstra. Er egentlig bare ute etter spissestagene, men kjekt med reserve. Veit du om det er mulig å kjøpe foringene til disse et sted? Volvo har slutta med disse :(

TeamBørnOut
09/01/11, 16:11
haha har de sluttet med dette også? :D fy faen for en søppla produsent av biler...
Men da må du søke på http://www.skandix.com/ :) der har de mye. original greier også.

Svirre
10/01/11, 08:25
haha har de sluttet med dette også? :D fy faen for en søppla produsent av biler...
Men da må du søke på http://www.skandix.com/ :) der har de mye. original greier også.

Takker :D

Men finner ikke staget...

Svirre
10/01/11, 11:46
Hvordan skal jeg komme til wiren? Har lagt ved bilde fra VADIS. Ser jo ut som om jeg må ut med bunnpanna på kassa...

Bilde! (http://hphotos-ash1.fbcdn.net/hs819.ash1/170955_10150121557162790_785272789_7667282_4293508 _o.jpg)

R.G
10/01/11, 13:03
må ut med panna ja, så er det liten knoting inni der:p

Svirre
10/01/11, 20:08
må ut med panna ja, så er det liten knoting inni der:p

Off. Vært oppi der? Og det er som er kjedelig er at kassa har fått ny olje etter at bilen blei satt til flushing på Volvo før han solgte den, men jeg kan vel bruke samma olja +1l olje i reserve eller bør jeg skifte all olja da?

BTW: Dro litt i wireren til kassa i stad, og jeg hørte ikke noe klikk. Men etter å ha dratt den ut ca 8-9cm til den stoppa. Når jeg napper forsiktig i den, så kommer det metalilske lyder. Om dette hjelper noe :)

Uanset...har VIDA på skolen, så jeg får leite litt der og se om jeg finner noe mer. Kanskje det er litt mer oppdatert og mer info der. Hvis ikke så blir det å reise på Volvo og lese litt litteratur :) Får låne akk hvor mye jeg vil :p

R.G
10/01/11, 20:13
jeg ville brukt ny olje men:) ja når du drar den ut skal det komme ett klikk, er litt motstand for att klikket skal komme. byttet wire på en 1990 760tdi jeg hadde som delebil. var zf kasse der også. skal sjå i ei haynes bok jeg har om wire skift. tror det står ganske enkelt der om jeg ikke husker feil.

Svirre
10/01/11, 20:41
jeg ville brukt ny olje men:) ja når du drar den ut skal det komme ett klikk, er litt motstand for att klikket skal komme. byttet wire på en 1990 760tdi jeg hadde som delebil. var zf kasse der også. skal sjå i ei haynes bok jeg har om wire skift. tror det står ganske enkelt der om jeg ikke husker feil.

Okay.

Men det som er kjedelig er at Haynes bøkene ikke omfatter volvo 2-7-900 diesel. Men er beskrivelse om ZF-22 kasse i boka om 940? Tenker jeg prøver VIDA først, evt. Volvo, for det er gratis :p

R.G
10/01/11, 21:20
dumt det ikke er diesel i dem ja, men girkassene er lik så spiller ingenrolle den veien om bensin eller diesel:)

Svirre
10/01/11, 21:26
dumt det ikke er diesel i dem ja, men girkassene er lik så spiller ingenrolle den veien om bensin eller diesel:)

Okay. Finner jeg ikke noe i VIDA, og etter en samtale med Volvo i morgen så kjøper jeg meg den boka ;) Men får ikke gjort så mye enda. Går å venter på $$ $$$,- etter å ha solgt aksjer :D

Svirre
14/01/11, 08:52
Opp litt igjen :)

Prata med onkelen min i går. Han sa det at det ikke gjorde noe om kick-down wiren min ikke fulgte med, men satt det en trykkreguleringsventil nede i kassa i forbindelse med kickdown funksjonen? Han sa det at hvis wireren hadde hoppa av så styre den KUN kickdownfunksjonen, og ikke oljetrykket. For det kan jeg tvangskjøre med sjalteren :)

Soulair
14/01/11, 11:27
Opp litt igjen :)

Prata med onkelen min i går. Han sa det at det ikke gjorde noe om kick-down wiren min ikke fulgte med, men satt det en trykkreguleringsventil nede i kassa i forbindelse med kickdown funksjonen? Han sa det at hvis wireren hadde hoppa av så styre den KUN kickdownfunksjonen, og ikke oljetrykket. For det kan jeg tvangskjøre med sjalteren :)

Det er ikke vakuumstyring på disse kassene så de girer konsekvent på km/t og trykket er rimlig likt i alle posisjonene. Derfor bør du heller ikke ruse motoren når du har i P og N! Da kan du brenne opp den fremre clutchpakka!

Jeg hadde en slik kasse om deg, og kickdown fungerte aldri når lock-up var inne. Mulig den er konstruert slik?:)

Svirre
14/01/11, 11:48
Det er ikke vakuumstyring på disse kassene så de girer konsekvent på km/t og trykket er rimlig likt i alle posisjonene. Derfor bør du heller ikke ruse motoren når du har i P og N! Da kan du brenne opp den fremre clutchpakka!

Jeg hadde en slik kasse om deg, og kickdown fungerte aldri når lock-up var inne. Mulig den er konstruert slik?:)

Kick-down funksjonen her fungerer ikke uansett hvilken hastighet.

R.G
14/01/11, 13:13
tull, trykket styres via wire. sånn er det på alle kasser uten vacuum. fant sjøl ut detta på ei aw kasse når wire røyk på gasshjulet, ting i kassa skjedde tregt og kassa hang etter, girte til helt feile tidspunkt. hele den arma som wire er koblet til inni kassa har sin funksjon, det er å gi høyere oljetrykk jo mere gass, kun når bilen skal kicke så banker den også opp oljetrykk på maks. så er wire gåend, ihvertfall på zf og aw kasser så må den fikses igjen. detta er uavhengig av hva man kan styre på spaken. merka det gått på en bensinturbo, som sagt tildligere da wire røyk, klarte ikke bilen å stå stille å burne, bare sluret pga oljetrykk ble lite, fikk på ny wire og justert opp igjen og den burna som bare det. så jeg vil du skal få fiksa det igjen. det har med giringa di som ddu nevner tidligere. kassa skal greie å kicke ut av lock-up. hvis ikke må man styre kassa manuelt når man ligger i 100 og skal kjøre forbi noen. da skal kassa kicke ned fra lock-up så man har sjans for å kjøre forbi:)

R.G
14/01/11, 13:16
Kick-down funksjonen her fungerer ikke uansett hvilken hastighet.

skal kicke ned i alle gir inkl fra lock-up opp til 140 eller 160km/t da det ligger ei kick down sperre på en hvis hastighet. så du burde få skjekka opp denna wire:) ikke prøvd å staramma den litt? el løsna den fra gasshjulet og dradd i den og kjent om den har løst ut? kanskje gasshjul ikke drar den langt nok så den må strammes....

R.G
14/01/11, 13:38
derfor wire skal justeres på millimetern når gasshjul står på tomgang, også skal wire justeres inna for millimetere når gasshjul står på bånd gass. er kickdown wiren altfor stram når bil står på tomgang blir det skikkelig hard lugging i kassa når man flytter fra park til drive osv.... derav høyt oljetrykk i kassa. pga wire må justeres både på tomgang og full gass.

Soulair
14/01/11, 14:57
tull, trykket styres via wire. sånn er det på alle kasser uten vacuum. fant sjøl ut detta på ei aw kasse når wire røyk på gasshjulet, ting i kassa skjedde tregt og kassa hang etter, girte til helt feile tidspunkt. hele den arma som wire er koblet til inni kassa har sin funksjon, det er å gi høyere oljetrykk jo mere gass, kun når bilen skal kicke så banker den også opp oljetrykk på maks. så er wire gåend, ihvertfall på zf og aw kasser så må den fikses igjen. detta er uavhengig av hva man kan styre på spaken. merka det gått på en bensinturbo, som sagt tildligere da wire røyk, klarte ikke bilen å stå stille å burne, bare sluret pga oljetrykk ble lite, fikk på ny wire og justert opp igjen og den burna som bare det. så jeg vil du skal få fiksa det igjen. det har med giringa di som ddu nevner tidligere. kassa skal greie å kicke ut av lock-up. hvis ikke må man styre kassa manuelt når man ligger i 100 og skal kjøre forbi noen. da skal kassa kicke ned fra lock-up så man har sjans for å kjøre forbi:)

Tull? Mulig jeg formulerte meg litt dårlig der.:) Jeg mente ikke at trykket er statisk på f.eks 120 psi uansett turtall..

Selvfølgelig styrer turtallet oljetrykket, men det jeg mente var at dette gjelder også i P og N i ZF-4HP22 pga en konstruksjonsfeil. Tenkte bare med dette å advare mot rusing i P og N fordi det kan brenne opp lamellpakken..

Når det gjelder giringa så var det konsekvent nøyaktig i km/t (15, 30, 45, 60 med 3.91:1 bak) på min kasse bortsett fra flat pedal (kickdown). Da gikk det å dra den helt ut på turtall, evt. går ned et gir.:cool:

Den ville ikke kicke ned når lock-up var inne (80 km/t+). Det gjorde den heller ikke på en 740 til en kamerat. Gjorde din ZF kasse det, R.G?

Svirre
15/01/11, 08:58
tull, trykket styres via wire. sånn er det på alle kasser uten vacuum. fant sjøl ut detta på ei aw kasse når wire røyk på gasshjulet, ting i kassa skjedde tregt og kassa hang etter, girte til helt feile tidspunkt. hele den arma som wire er koblet til inni kassa har sin funksjon, det er å gi høyere oljetrykk jo mere gass, kun når bilen skal kicke så banker den også opp oljetrykk på maks. så er wire gåend, ihvertfall på zf og aw kasser så må den fikses igjen. detta er uavhengig av hva man kan styre på spaken. merka det gått på en bensinturbo, som sagt tildligere da wire røyk, klarte ikke bilen å stå stille å burne, bare sluret pga oljetrykk ble lite, fikk på ny wire og justert opp igjen og den burna som bare det. så jeg vil du skal få fiksa det igjen. det har med giringa di som ddu nevner tidligere. kassa skal greie å kicke ut av lock-up. hvis ikke må man styre kassa manuelt når man ligger i 100 og skal kjøre forbi noen. da skal kassa kicke ned fra lock-up så man har sjans for å kjøre forbi:)

Syns det var det jeg leste i Haynes boka (skaffa meg den ;) ) Uansett, skal prøve å justere wireren. Den står midt på ca, og jeg merker ikke noe mer motstand om jeg strammer denne noe mer. Men det er retur på wireren, så jeg føler at den bare er ujustert.



skal kicke ned i alle gir inkl fra lock-up opp til 140 eller 160km/t da det ligger ei kick down sperre på en hvis hastighet. så du burde få skjekka opp denna wire:) ikke prøvd å staramma den litt? el løsna den fra gasshjulet og dradd i den og kjent om den har løst ut? kanskje gasshjul ikke drar den langt nok så den må strammes....

Om jeg kjører i 20 km/t og gir flatt jern så er det rett opp i 4. giret og 3000rpm hele veien. Kassa girer tregt da med tom bil, men hvis jeg tar kick-down med sjalteren så girer det ganske bra.

R.G
15/01/11, 13:31
Tull? Mulig jeg formulerte meg litt dårlig der.:) Jeg mente ikke at trykket er statisk på f.eks 120 psi uansett turtall..

Selvfølgelig styrer turtallet oljetrykket, men det jeg mente var at dette gjelder også i P og N i ZF-4HP22 pga en konstruksjonsfeil. Tenkte bare med dette å advare mot rusing i P og N fordi det kan brenne opp lamellpakken..

Når det gjelder giringa så var det konsekvent nøyaktig i km/t (15, 30, 45, 60 med 3.91:1 bak) på min kasse bortsett fra flat pedal (kickdown). Da gikk det å dra den helt ut på turtall, evt. går ned et gir.:cool:

Den ville ikke kicke ned når lock-up var inne (80 km/t+). Det gjorde den heller ikke på en 740 til en kamerat. Gjorde din ZF kasse det, R.G?

jepp mine zf kasser kicker ned fra lock-up:) hvis ikke har man ikke sjans for forbikjøring o.l. hvis ikke må man gire kassa manuelt og da er snart vitsen med atomat borte:p ja zf kassa jeg hadde i en 940 turbo kicka ned fra lockup, samme gjorde aw kassa jeg hadde i en 940. aw kassa jeg har i 760n kicker ned fra lockup den også. lock-up på 940n med zf kasse jeg hadde kom i ca 70 km?, og jeg kunne gi kickdown opp til 150kmt. kassene skal kicke fra lock-up også. 740 turbo kamerat hadde med zf 22 kasse med lock-up kicka ned hele turen fra lock-up den også:) uavhengig hastighet opp til 140-160kmt.

R.G
15/01/11, 13:33
ja svirre: når du kjører i 20 og gir flatjern og den går opp i 4 så er det wire som er på joirdet:)

Svirre
15/01/11, 23:25
ja svirre: når du kjører i 20 og gir flatjern og den går opp i 4 så er det wire som er på joirdet:)

Da må jeg ned på Mekonomen å kjøpe olje :p Men får ikke gjort noe av dette før på onsdag...pga dessa dumme prategreiene med lærerne...

Langedal
16/01/11, 00:00
Som nevnt av andre her, ZF'en skal kicke ned selv om lock-up er aktivert. Har aldri opplevd en ZF som ikke har gjort dette, så dette problemet var nytt for meg. Hva er vitsen med kick-down om den ikke fungerer over 85km/t+....

TeamBørnOut
16/01/11, 00:02
Men skulle vært en funksjon som hindret at den gikk i kickdown også :) ofte jeg har villet ha den låst... men har måttet gi på sakte sakte sakte for å få god fart..

T kam problem :D

Langedal
16/01/11, 00:26
Jepp. :)

Har mange ganger irritert meg når man ligger og daffer i 80-90km/t med mye oppover og nedover bakker, når den ligger og hopper inn og ut hele tiden. Er jo ikke alltid man får kjørt forbi slik at man kan legge seg i 100 heller :P

Svirre
16/01/11, 10:51
Skulle vært mulighet til å styre lock-on. Det er mange ganger jeg har irritert meg med at lock-on låser seg inn, og der blir fort tungt med lock-on, men som gjærne skulle hatt 4.giret :p


Men da må jeg innunder allikevel. Men er det "vanlig" sykkelbrems wire med en knott i hver ende slik du ser oppe på gasshjulet?

R.G
16/01/11, 16:20
Skulle vært mulighet til å styre lock-on. Det er mange ganger jeg har irritert meg med at lock-on låser seg inn, og der blir fort tungt med lock-on, men som gjærne skulle hatt 4.giret :p


Men da må jeg innunder allikevel. Men er det "vanlig" sykkelbrems wire med en knott i hver ende slik du ser oppe på gasshjulet?

er en knott på wire iinni kassa å, men må bøye unna en flipp, som er på håndbrekkwire i midtkonsoll mener jeg å huske

Soulair
16/01/11, 16:24
jepp mine zf kasser kicker ned fra lock-up:) hvis ikke har man ikke sjans for forbikjøring o.l. hvis ikke må man gire kassa manuelt og da er snart vitsen med atomat borte:p ja zf kassa jeg hadde i en 940 turbo kicka ned fra lockup, samme gjorde aw kassa jeg hadde i en 940. aw kassa jeg har i 760n kicker ned fra lockup den også. lock-up på 940n med zf kasse jeg hadde kom i ca 70 km?, og jeg kunne gi kickdown opp til 150kmt. kassene skal kicke fra lock-up også. 740 turbo kamerat hadde med zf 22 kasse med lock-up kicka ned hele turen fra lock-up den også:) uavhengig hastighet opp til 140-160kmt.


Som nevnt av andre her, ZF'en skal kicke ned selv om lock-up er aktivert. Har aldri opplevd en ZF som ikke har gjort dette, så dette problemet var nytt for meg. Hva er vitsen med kick-down om den ikke fungerer over 85km/t+....

Da var det sikkert en feil på våre. Jeg dro visst en konklusjon litt for fort:o

Svirre
16/01/11, 21:24
er en knott på wire iinni kassa å, men må bøye unna en flipp, som er på håndbrekkwire i midtkonsoll mener jeg å huske

Okay. Ser i Haynesboka at det skal være enkelt. Ille at jeg måtte kjøpe Haynes, når verken VIDA eller VADIS hos Volvo ikke hadde detta :p usikker på om litteraturen hos dem har det. 3 permer med fakta om 7 og 900 serie som jeg kan bruke akk så mye jeg vil :D

R.G
16/01/11, 23:38
Okay. Ser i Haynesboka at det skal være enkelt. Ille at jeg måtte kjøpe Haynes, når verken VIDA eller VADIS hos Volvo ikke hadde detta :p usikker på om litteraturen hos dem har det. 3 permer med fakta om 7 og 900 serie som jeg kan bruke akk så mye jeg vil :D

hehe:) er fin til noe den haynes boka:)