PDA

Vis full versjon : Kjøp av V50. 1,6d eller 2,0d



Kenneth R
06/01/11, 23:09
Vi er på utkikk etter ny bil og har funnet ut at V50 er bilen for oss. Men var å prøvekjørte en V50 1,6d idag og ble skikkelig skuffet over motoren. Bilen i seg selv var helt topp men dauere maskineri har eg aldri vært borti. Kjørte den i 4.gir opp enn svak bakke med gassen i gulvet, bilen holdt akkurat 75. Fullgass på 3.gir var like skuffende, nesten ikkje aks i det hele tatt.
Er dette normalt eller er det noe gale med akkurat denne bilen?
Er 2.0d mye sprekere enn 1,6d?

C.Erstad
06/01/11, 23:10
2,0 er mye sprekere enn 1,6 ja!
Gå for 2,0! :)

Iaj
06/01/11, 23:31
chipper du 1.6d så blir den passe sprek. en på jobben har akkurat gjort det.. sparker ok ifra den:)

men har selv 2.0D og den er fantastisk syntes jeg:D
spanderer du tuning fra f.eks riga tuning kommer du opp i 180hk og ca380 nm:)
Da har du bil som går GODT:)

_tormod_
07/01/11, 09:38
1.6 skal ikke gå så dårlig som du beskriver. Kan jo ha vært noe feil med den, ikke så uvanlig at EGR tuller og bilen går dårlig, men burde lyst motorlampe da...
2.0 liter er sprekere, så ville gått for den. Litt dyrere å skru på om det skulle bli no trøbbel med glødeplugger/EGR og litt andre motordeler, pga mye trangere på 2.0 liter`n

Stig-Arne
07/01/11, 11:28
Vi er på utkikk etter ny bil og har funnet ut at V50 er bilen for oss. Men var å prøvekjørte en V50 1,6d idag og ble skikkelig skuffet over motoren. Bilen i seg selv var helt topp men dauere maskineri har eg aldri vært borti. Kjørte den i 4.gir opp enn svak bakke med gassen i gulvet, bilen holdt akkurat 75. Fullgass på 3.gir var like skuffende, nesten ikkje aks i det hele tatt.
Er dette normalt eller er det noe gale med akkurat denne bilen?
Er 2.0d mye sprekere enn 1,6d?

Den bilen er det feil på.
Selv eide jeg en V50 1.6 D, og den holdt 80 lett i 5 gir i stort sett over alt.
Så prøv en annen en med 1.6 D :)
Men 2.0 D er intet dumt valg det heller.

gull pilen
07/01/11, 13:27
1,6 d er ultra dau iforhold til 2,0d...
var på frydenbø å prøvekjørte helt nyeste som til og med er mer effekt i enn den gamle og var kjempe skuffet!!!
så derfor falt valget på en 2 år gammel vellutstyrt 2,0d for min del hvertfall!!

Stig-Arne
07/01/11, 13:43
1,6 d er ultra dau iforhold til 2,0d...
var på frydenbø å prøvekjørte helt nyeste som til og med er mer effekt i enn den gamle og var kjempe skuffet!!!
så derfor falt valget på en 2 år gammel vellutstyrt 2,0d for min del hvertfall!!

1.6 D er ikke noe motor man putter i en bil for at den skal ha raskest 0-100
Men den duger, billig i drift og kvikk nok til forbikjøringer.

nye 2.0 D er en Volvo 5 syl. motor på 163 hk
Den gamle 2.0 D er en PSA motor på 136 hk.. markant forskjell.. men nytter ikke å dra en diesel ut på girene.. ;)

gull pilen
07/01/11, 13:57
1.6 D er ikke noe motor man putter i en bil for at den skal ha raskest 0-100
Men den duger, billig i drift og kvikk nok til forbikjøringer.

nye 2.0 D er en Volvo 5 syl. motor på 163 hk
Den gamle 2.0 D er en PSA motor på 136 hk.. markant forskjell.. men nytter ikke å dra en diesel ut på girene.. ;)

ser den men selv den gamle 2,0d går mye bedre enn nye 1,6d gjør...
ikke dra ut på gir messig men er mye sterkere ifra bunn av enn 1,6d er....
2,0d en som jeg har begynner å dra godt ifra allerede på 1200rpm, det gjør absolut ikke 1,6d en....
den motoren du beskriver på 163hk er d5 utgaven og ikke en 2,0d!!!

Kenneth R
07/01/11, 15:13
Den nye D3 er en 2.0 diesel på 163hk såvidt eg har fått med meg.
Er ikkje på jakt etter en racer, skal ha en behagelig bruksbil som går rimelig.
Det må ha vært en feil på den eg prøvde, firmabilen går bedre og den går elendig, Renault trafic med 80hk. Snakket med selgeren og han mente den bare var litt daukjørt og at den ville komme seg med litt bruk, men syns det hørtes litt suspekt ut.

Stig-Arne
07/01/11, 15:34
ser den men selv den gamle 2,0d går mye bedre enn nye 1,6d gjør...
ikke dra ut på gir messig men er mye sterkere ifra bunn av enn 1,6d er....
2,0d en som jeg har begynner å dra godt ifra allerede på 1200rpm, det gjør absolut ikke 1,6d en....
den motoren du beskriver på 163hk er d5 utgaven og ikke en 2,0d!!!

Ikke så rart at gamle 2.0 D går bedre enn nye 1.6 D, er 19 Hk forskjell og 40 Nm forskjell på de motorene ;)

De gamle motorene:
1.6 D har 110 hk og 240 nm
2.0 D har 136 hk og 310 nm
Begge er PSA motorer
2.4 D Også kallt D5 mange versjoner, gamleste var på 163 hk og 340 Nm til nyeste på 205 hk og 400 Nm. Var også en på 185 hk og rundt 400 Nm mener jeg.


De nye er:
1.6 D også kallt D2 på 115 hk og 270 Nm (også kallt for Drive)
2.0 D også kallt D3 på 163 hk og 400 Nm (ikke C30, S40 og V50)
2.0 D også kallt D3 på 150 hk og 350 Nm (bare tilgjengelig på S40/V50)
2.0 D også kallt D4 på 170 hk og 400 Nm (bare tilgjengelig på S40/V50)
2.4 D også kallt D5 på 205 hk og 420 Nm (ikke C30, S40 og V50)

Mulig noe mangler.. men var det jeg kunne finne på Volvo sine sider.

dieseldyret
07/01/11, 16:56
Vi er på utkikk etter ny bil og har funnet ut at V50 er bilen for oss. Men var å prøvekjørte en V50 1,6d idag og ble skikkelig skuffet over motoren. Bilen i seg selv var helt topp men dauere maskineri har eg aldri vært borti. Kjørte den i 4.gir opp enn svak bakke med gassen i gulvet, bilen holdt akkurat 75. Fullgass på 3.gir var like skuffende, nesten ikkje aks i det hele tatt.
Er dette normalt eller er det noe gale med akkurat denne bilen?
Er 2.0d mye sprekere enn 1,6d?

Stod i nøyaktig samme situasjon for 2 år siden. Mitt valg ble 2,0D og har ikke angret ett sekund! Motoren drar jevnt og godt fra ca 1200 omd, fullt trykk er på ca 1800 kan jeg tenke meg og det holder jaggu meg nesten til rødmerkinga.
De fleste 1,6D er 5 trinns gearkasse (hvertfall før facelift), med 2,0D og 6 trinns kasse synes jeg bilen har momentet og gearutvekslinga den fortjener. For chassiet er godt, spesielt med sport-pakke.

(forøvrig er dreiemomentet 320nm/340nm v/overboost)

Kenneth R
07/01/11, 23:38
Har funnet en greit utstyrt 2.0d som eg skal sjekke ut litt. Er litt usikker på hvordan det fungerer med garantien når eg bor neste 50mil fra butikken som selger bilen.

Kenneth R
09/01/11, 22:52
Vanskelig å kjøpe ny bil. Burde eg gå for en 2006 2.0D med 99000 på telleren men med 2års garanti eller en 2008 med 55000 på telleren uten garanti. Bilene er likt utstyrt, 6 trinns gir på 2008en, 5 trinns på 2006. 2008en er 15000 dyrere. Er litt for og imot på begge bilene. Noen som vil komme med innspill?

gull pilen
10/01/11, 08:56
er jo altid pluss med så ny bil så mulig itillegg til at du får faceliften på den nyeste av disse....
men i mine øyne er motor et must....

dieseldyret
10/01/11, 17:01
to grunner til at jeg hadde valgt 06-modellen:
- jeg liker pre-facelift bedre
- garanti.. kan spare deg MYE penger om du er uheldig med bilen, i tillegg til kjøpsprisen.

Apropos prisen.. Det var ikke mye forskjell på prisen på disse to? Er det mye mer utstyr i 06-en? Vet at riktig utstyrte Volvoer med rette farger holder seg godt i pris, men det var faktisk veldig liten forskjell. Er tross alt nesten dobbel km-stand og modellskifte i mellom.

Link til annonsene?

Kenneth R
10/01/11, 17:05
er jo altid pluss med så ny bil så mulig itillegg til at du får faceliften på den nyeste av disse....
men i mine øyne er motor et must....
Det er 2.0D i begge bilene. Vil ha så ny bil som mulig men 2 års garanti på en litt eldre bil høres også greit ut.

Kenneth R
10/01/11, 17:11
De skal være noenlunde likt utstyrt, men her er linkene:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25858105
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25939177

Kenneth R
10/01/11, 17:40
Denne og falt i smak, rett over budsjettet vårt men den frister veldig.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26163666

angerman
10/01/11, 21:09
ville gått for en facelift,da denne oppleves mer komfortabel og nyere. da har de fått luket vekk en del av barnesykdommene. dog ikke det med hjullager og diesel varmere. overhaler varmere på 2011 modeller omtrent daglig.

dieseldyret
10/01/11, 21:21
Denne og falt i smak, rett over budsjettet vårt men den frister veldig.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26163666

den var det godt med utstyr i, samme som min, tilogmed keyless selv om de ikke har poengtert det i annonsen. Pluss veldig bra garanti. Legg inn ett knallbud, så kan det jo hende du får den noe rimeligere?

Jeg er ikke automatisk enig i at nyere bil= mindre barnesykdommer, siden de aller fleste "sykdommer" første genereasjon V50 hadde, mest sannsynlig er utbedret mens bilen hadde nybilgaranti. Ved en nyere bil, er det muligens du som får disse garantijobbene, ikke at det koster deg noe nødvendigvis, men litt stressende den morgenen du står der med en bil som har slått seg vrang.

Jeg valgte en pre-facelift hvor det gikk frem av servicehistorie at ting som kontaktstykke i førerdør, dynamo etc var byttet innenfor nybilgaranti-perioden. Min bil har nå gått 55000km på under 2 år uten noe annet tull enn EGR ventil (1900kr) som alle V50 bytter i løpet av de første årene.

Stig-Arne
10/01/11, 21:26
ville gått for en facelift,da denne oppleves mer komfortabel og nyere. da har de fått luket vekk en del av barnesykdommene. dog ikke det med hjullager og diesel varmere. overhaler varmere på 2011 modeller omtrent daglig.

Har på følelsen av at det er en del mere kluss med Eberspacher varmerene enn Webasto ? Har jeg rett ?
På V50`en jeg hadde ble varmeren til slutt byttet komplett etter at de ikke klarte å finne feilen.. I tillegg støyet den mye.

Men varmeren på V70 II er mye mere stillegående og mener har hørt at det er Webasto, men har ikke klart å finne noe produktmerking til varmeren slik det er på V50`en

angerman
10/01/11, 21:32
den var det godt med utstyr i, samme som min, tilogmed keyless selv om de ikke har poengtert det i annonsen. Pluss veldig bra garanti. Legg inn ett knallbud, så kan det jo hende du får den noe rimeligere?

Jeg er ikke automatisk enig i at nyere bil= mindre barnesykdommer, siden de aller fleste "sykdommer" første genereasjon V50 hadde, mest sannsynlig er utbedret mens bilen hadde nybilgaranti. Ved en nyere bil, er det muligens du som får disse garantijobbene, ikke at det koster deg noe nødvendigvis, men litt stressende den morgenen du står der med en bil som har slått seg vrang.

Jeg valgte en pre-facelift hvor det gikk frem av servicehistorie at ting som kontaktstykke i førerdør, dynamo etc var byttet innenfor nybilgaranti-perioden. Min bil har nå gått 55000km på under 2 år uten noe annet tull enn EGR ventil (1900kr) som alle V50 bytter i løpet av de første årene.

face lift er også mye bedre og se på. tenker på lykter,som ikke ser veldig bra ut på de gamle.

angerman
10/01/11, 21:33
Har på følelsen av at det er en del mere kluss med Eberspacher varmerene enn Webasto ? Har jeg rett ?
På V50`en jeg hadde ble varmeren til slutt byttet komplett etter at de ikke klarte å finne feilen.. I tillegg støyet den mye.

Men varmeren på V70 II er mye mere stillegående og mener har hørt at det er Webasto, men har ikke klart å finne noe produktmerking til varmeren slik det er på V50`en

er mye tull med disse varmerne. men det er det med v70II varmerne også. overhales like hyppig disse og. men kurrante greier.

Kenneth R
10/01/11, 21:36
den var det godt med utstyr i, samme som min, tilogmed keyless selv om de ikke har poengtert det i annonsen. Pluss veldig bra garanti. Legg inn ett knallbud, så kan det jo hende du får den noe rimeligere?

Jeg er ikke automatisk enig i at nyere bil= mindre barnesykdommer, siden de aller fleste "sykdommer" første genereasjon V50 hadde, mest sannsynlig er utbedret mens bilen hadde nybilgaranti. Ved en nyere bil, er det muligens du som får disse garantijobbene, ikke at det koster deg noe nødvendigvis, men litt stressende den morgenen du står der med en bil som har slått seg vrang.

Jeg valgte en pre-facelift hvor det gikk frem av servicehistorie at ting som kontaktstykke i førerdør, dynamo etc var byttet innenfor nybilgaranti-perioden. Min bil har nå gått 55000km på under 2 år uten noe annet tull enn EGR ventil (1900kr) som alle V50 bytter i løpet av de første årene.
Syns den så veldig grei ut. Pluss at vi får 20000 i innbytte for skranglekassen vi kjører rundt i nå. For å være helt ærlig heller eg mer mot en 2006 med garanti enn en 2008 som er uten garanti og der selger er motvillig til å ta en naf test.

Stig-Arne
10/01/11, 21:39
Syns den så veldig grei ut. Pluss at vi får 20000 i innbytte for skranglekassen vi kjører rundt i nå. For å være helt ærlig heller eg mer mot en 2006 med garanti enn en 2008 som er uten garanti og der selger er motvillig til å ta en naf test.

2008 skal vel ennå ha fabrikkgaranti ? I tillegg til at du har 5 års reklamasjonsretten da ?

Kenneth R
10/01/11, 21:51
ville gått for en facelift,da denne oppleves mer komfortabel og nyere. da har de fått luket vekk en del av barnesykdommene. dog ikke det med hjullager og diesel varmere. overhaler varmere på 2011 modeller omtrent daglig.
Er veldig skeptisk til å bruke såpass mye penger på en bil som er uten noen form for garanti.

Kenneth R
10/01/11, 21:56
2008 skal vel ennå ha fabrikkgaranti ? I tillegg til at du har 5 års reklamasjonsretten da ?
Var ingen fabrikkgaranti på de 2008 modellene eg har ringt på. De som eg linket til tidligere.

TeamBørnOut
10/01/11, 21:58
5års rett i norge vettu :)

Stig-Arne
10/01/11, 22:01
Var ingen fabrikkgaranti på de 2008 modellene eg har ringt på. De som eg linket til tidligere.

3 års garanti på Volvo solgt i Norge og 5 års reklamasjon.
Så kommer jo litt ann på når bilen var solgt i 2008 om du ennå har garanti.
Men reklamasjonen har du jo uansett..

Kenneth R
10/01/11, 22:13
3 års garanti på Volvo solgt i Norge og 5 års reklamasjon.
Så kommer jo litt ann på når bilen var solgt i 2008 om du ennå har garanti.
Men reklamasjonen har du jo uansett..
At du har rett til å reklamere vil ikkje si at du får dekket noen kostnader ved feil på bilen.

Stig-Arne
10/01/11, 22:16
At du har rett til å reklamere vil ikkje si at du får dekket noen kostnader ved feil på bilen.

Mjo.. Volvo Norge er ganske grei på den saken.. Har nå aldri hatt problemer med å reklamere på ting til Volvo når det har vært nødvendig..:)

TeamBørnOut
10/01/11, 22:17
som oftest får man det på motor / gir etc.. hvis man ikke har gjort noe skikkelig galt eller egen forskyldt..

dieseldyret
11/01/11, 17:08
face lift er også mye bedre og se på. tenker på lykter,som ikke ser veldig bra ut på de gamle.

synes du det? Synes faceliften ser litt "femi" ut jeg.. Skjevere lykter foran og baklyktene går ikke langt nok "ned".. Blir så høy rumpe.. Dessuten har de fleste pre-face de små sidespeilene som ser mye penere ut enn de svære elefantøra på nyere modeller. passer ok på V70II og XC60, men altfor store på en liten bil som V50. Men smaken er vel som baken da.. ;)


Tilbake til trådstarter: uansett om en 08 har noen få måneder nybilgaranti igjen, vil vel en Bilia-garanti på 2 år friste mer. 5 års reklamasjonsrett er vel litt verre på en privat solgt bil? (går ut fra at det er privat selger ettersom det er 0 garanti...? )
Pluss at du kanskje får litt ekstra for "skranglekassa" di, som gjør ett noe dyrere bilkjøp fra forhandler mye lettere å forsvare.

Kenneth R
11/01/11, 17:14
synes du det? Synes faceliften ser litt "femi" ut jeg.. Skjevere lykter foran og baklyktene går ikke langt nok "ned".. Blir så høy rumpe.. Dessuten har de fleste pre-face de små sidespeilene som ser mye penere ut enn de svære elefantøra på nyere modeller. passer ok på V70II og XC60, men altfor store på en liten bil som V50. Men smaken er vel som baken da.. ;)


Tilbake til trådstarter: uansett om en 08 har noen få måneder nybilgaranti igjen, vil vel en Bilia-garanti på 2 år friste mer. 5 års reklamasjonsrett er vel litt verre på en privat solgt bil? (går ut fra at det er privat selger ettersom det er 0 garanti...? )
Pluss at du kanskje får litt ekstra for "skranglekassa" di, som gjør ett noe dyrere bilkjøp fra forhandler mye lettere å forsvare.
Det ble 06 fra Bilia med masse utstyr og 2års garanti :)

dieseldyret
11/01/11, 18:22
Gratulerer med fin bil, kos deg med masse fint utstyr og flott motor de neste årene! :D

gull pilen
13/01/11, 09:17
Det ble 06 fra Bilia med masse utstyr og 2års garanti :)

grattis...
da må du fikse "sitatet" ditt....;)

Kenneth R
13/01/11, 20:10
grattis...
da må du fikse "sitatet" ditt....;)
Ikkje før bilen står trygt hjemme i garasjen ;)

gull pilen
14/01/11, 12:14
redd det skal skje noe på vei hjem eller??;)