PDA

Vis full versjon : Karosseribytte?



hgnubel
06/01/11, 17:35
Kan noen kaste litt lys over karosseribytte for meg? Hva det innebærer?

Jeg kikker på en 1999-modell som "har gjennomgått et karosseribytte", og først fikk jeg inntrykk av at alle delene fra en 1999-modell var skrudd over på 1997-modellen som reg.nr tilhører... men så får jeg høre at alt er fra samme bil, og antagelig ikke skrudd over noe som helst?

Kan man gjøre "karosseribytte" ved å f.eks. ta inn en bil fra sverige, skrote en tilsvarende bil her i norge, og så toll/avgiftsmessig "bytte" registreringen over på den nyimporterte?

Går litt i surr med terminologien for meg her...

Jan-Einar Jenssen
06/01/11, 17:37
tenkte jeg skullle lage en slik tråd jeg og, men du var først :p
har lurt lenge på det derre selv.

hgnubel
06/01/11, 17:42
Godt det ikke bare er meg :)

Terje1
06/01/11, 20:04
om det er et godkjent karroseribytte,så er det vel 3 av disse 4 tingene som kommer ifra bilen regnummeret tilhører:

#motor
#gir
#forstilling
#bakstilling



og da skal det også selvfølgelig stå i vognkortet at dette er utført,evt også innpreget nytt rammenummer.

Sebbe
06/01/11, 20:08
så man kan for eksempel kjøpe en vraka V70 i norge også flytte over motor, gir of forstilling på en V70R i fra sverige og få flytta over registreringsnummer? kan man da søke om ombygning til en annen motor senere? for eksempel motoren fra R bilen? :p

Terje1
06/01/11, 20:09
For å utdype hva et karroseribytte er:



1:du vraker din norske bil(dette må være dokumentert igjennom forsikringsselskap)
2: du vil brige denne bilen til livs igjen,og kjøper f,eks en tilsvarende svensk bil.
3:du må søke til biltilsynet
4: Dersom du får søknaden godkjent kommer noen karer ifra biltilsynet og "plomberer" de delene du skal bytte over.(de jeg nevnte i forrige post..3 av 4)
5:du må inn til teknisk kontroll og gutta på biltilsyner ordner det resterende.



Må være en spesiell eller kostbar bil om en skal gjennomføre dette,pga at dette er ikke noe som er gjort på en uke hverken i praksis(mekking)eller i teori(papirmølla)

TeamBørnOut
06/01/11, 20:12
Yes... Terje har rett her.
Du kan søke. BT kommer og "plomberer" ting.
Så må du eie bilen i et år før du har lov å selge den..

hgnubel: som jeg sa, det er trygt å kjøpe fra de fordi "alt som skal byttes er byttet" ;)

dvs... du får det beste på bilene.. ikke noe 2liters motor med oppskrudd trykk etc.

Som jeg også sa, du kan pryte mye hvis du presser på litt... og av akkurat grunner som dette...

TeamBørnOut
06/01/11, 20:13
For å utdype hva et karroseribytte er:



1:du vraker din norske bil(dette må være dokumentert igjennom forsikringsselskap)
2: du vil brige denne bilen til livs igjen,og kjøper f,eks en tilsvarende svensk bil.
3:du må søke til biltilsynet
4: Dersom du får søknaden godkjent kommer noen karer ifra biltilsynet og "plomberer" de delene du skal bytte over.(de jeg nevnte i forrige post..3 av 4)
5:du må inn til teknisk kontroll og gutta på biltilsyner ordner det resterende.



Må være en spesiell eller kostbar bil om en skal gjennomføre dette,pga at dette er ikke noe som er gjort på en uke hverken i praksis(mekking)eller i teori(papirmølla)


kostbar bil? :P
Disse gutta(far og sønn) hgnubel nevner i tråden gjør dette på alt fra 740 til v70r...

hgnubel
06/01/11, 20:30
Yes... Terje har rett her.
Du kan søke. BT kommer og "plomberer" ting.
Så må du eie bilen i et år før du har lov å selge den..

hgnubel: som jeg sa, det er trygt å kjøpe fra de fordi "alt som skal byttes er byttet" ;)

Begynner å helle mot det ja, men synes det var litt rart når de skrev at både karosseri og alle deler inkl drivlinje, etc var fra samme 1999-modell og at 1997-modellen kun eksisterte i vognkortet... Hvis jeg forsto dem rett da :)

TeamBørnOut
06/01/11, 20:32
Kan kanskje være et rammenr bytte bare.. men kan ikke si noe sikkert...
Men ofte at Ting er byttet om... Vist på BT. blir godkjent.. og så byttet tilbake igjen..
For det var en stund når han bygget om 960er at noen ble tatt inn for etterkontroll igjen.. og da måtte han gjøre dette på nytt :P
Er MANGE 960er som tusler rundt i østfold med stivbakaksel og 740 forstilling :D

hgnubel
06/01/11, 20:34
kostbar bil? :P
Disse gutta(far og sønn) hgnubel nevner i tråden gjør dette på alt fra 740 til v70r...

Jeg prøver å spørre generelt også da, så det både kan hjelpe andre og jeg ikke føler at jeg henger ut eller skaper unødig mistanke til noen... Jeg spør mer direkte på PM ;)

Terje1
07/01/11, 09:16
kostbar bil? :P
Disse gutta(far og sønn) hgnubel nevner i tråden gjør dette på alt fra 740 til v70r...


Du skjønner hva jeg mener.:)

Hvem gidder å holde på med dette så fremt det ikke ligger penger i det?

vik
11/01/11, 20:08
mårn.
Ser at det er mye usikkerhet ang hvordan karosseribytte foregår. Jeg som eier den 99-00R AWd`n som står tilsalgs på finn nå. hvis noen lurer på noe ang karosseribytte, så skriv inn, for her var det sto det jaggu MYE rart. Har gjort dette X-antall ganger og det er en veldig enkel å grei sak.

volvoRsport
11/01/11, 20:20
Fra toll.no:

1. Søknad om avgiftsfritak etter forskrift om engangsavgift på motorvogner § 6-2 stiles til tolldistriktet, men leveres til Statens vegvesen sammen med takst/skadepapirer fra forsikringsselskap, evt. erklæring fra politi/lensmann hvor det fremgår at kjøretøyet er trafikkskadet, hva skaden består av og dens omfang. Søker viser det skadde kjøretøyet til Statens vegvesen for kontroll og plombering av deler som ifølge vilkårene skal videreføres i det oppbygde kjøretøyet.

2. Statens vegvesen oversender søknaden til tolldistriktet sammen med erklæring om at det skadde kjøretøyet er kontrollert, at karosseribytte anbefales og at de nødvendige deler kan brukes videre og er plombert. Takst/skadepapirer fra forsikringsselskap, evt. erklæring fra politi/lensmann hvor det fremgår at kjøretøyet er trafikkskadet, hva skaden består av og dens omfang, oversendes samtidig til tolldistriktet.

3. Tolldistriktet behandler søknaden. Dersom vilkårene anses oppfylt gis det tilsagn om avgiftsfritak. Det vil i dette tilsagnet stå hvilke vilkår som anses oppfylt, og hvilke som gjenstår å oppfylle før avgiftsfritak kan gis.

4. Søker demonterer det skadde kjøretøyet og leverer det selvbærende karosseriet, evt. karosseri og ramme, til godkjent oppsamlingsplass. Vrakmelding utstedes. Det vil bli utbetalt vrakpant fra Oslo og Akershus tolldistrikt.

5. Søker anskaffer et annet selvbærende karosseri, evt karosseri med ramme. Dette kan være både brukt og fabrikknytt. Det kan importeres særskilt, eller det kan være en del av et komplett innført kjøretøy.

6. Søker monterer sammen de plomberte delene og det nye selvbærende karosseriet, evt. ramme/karosseri. På bakgrunn av dette anses kjøretøyet som oppbygd, og det trenger ikke forevises i demontert stand.

7. Søker viser det oppbygde kjøretøyet til Statens vegvesen for sluttkontroll. Samtidig skal vrakmelding for det skadde kjøretøyet og anskaffelsesdokument for det nye karosseriet leveres Statens vegvesen. Ved kontrollen skal det i avgiftsmessig sammenheng kontrolleres at det oppbygde kjøretøyet fremstår som teknisk og eksteriørmessig identisk med det skadde kjøretøyet. I tillegg skal de plomberte delene fra det skadde kjøretøyet påses videreført i det oppbygde kjøretøyet. Understellsnummeret fra det nye karosseriet overstrekes, slik at det fortsatt er leselig. Statens vegvesen tildeler nytt understellsnummer, oppretter nye registreringsdokumenter og sender rapport om sluttkontrollen og anskaffelsesdokument på nytt karosseri med oppgitt understellsnummer til Tollvesenet. I rapporten skal det fremgå om kriteriene for avgiftsfritak er oppfylt.

8. Tollvesenet fatter vedtak i saken. Dersom alle vilkårene er oppfylt vil det bli gitt fritak for oppbyggingsavgift. Det må imidlertid innbetales ny vrakpant der dette kreves. Tollvesenet overfører TVINN-fortolling til Autosys. Betalingsreferanse og kode påføres også blankett NA-0221. Tollvesenet attesterer på blankett NA-0221 at kjøretøyet er oppbygd og innvilget fritak for engangsavgift. Koden ”RAL” benyttes inntil videre før ny kode OMV tas i bruk. Unntakskode ”FRI” benyttes for kjøretøy uten vrakpant.

9. Omregisteringsavgift skal betales dersom det foreligger eierskifte av opprinnelig kjøretøy.

10. Statens vegvesen registrerer kjøretøyet.

Sebbe
11/01/11, 20:22
mårn.
Ser at det er mye usikkerhet ang hvordan karosseribytte foregår. Jeg som eier den 99-00R AWd`n som står tilsalgs på finn nå. hvis noen lurer på noe ang karosseribytte, så skriv inn, for her var det sto det jaggu MYE rart. Har gjort dette X-antall ganger og det er en veldig enkel å grei sak.
hvordan er den prosessen egentlig?
du har eier en norskregistrert bil, som så blir vraket(må forsikringselskap eller noe si at den skal vrakes eller kan man bruke en litt rusta bil?)
du plomberer 3 av 4 hoveddeler av bilen
du kjøper en utenlandsk bil(må det være akkurat samme modell? for eksempel turbo/ikke turbo?)
du flytter over de 3 av 4 delene og viser hos biltilsynet?

TeamBørnOut
11/01/11, 21:10
mårn.
Ser at det er mye usikkerhet ang hvordan karosseribytte foregår. Jeg som eier den 99-00R AWd`n som står tilsalgs på finn nå. hvis noen lurer på noe ang karosseribytte, så skriv inn, for her var det sto det jaggu MYE rart. Har gjort dette X-antall ganger og det er en veldig enkel å grei sak.

Ikke klag til laffen hvis du syns jeg har skrivi noe piss da :) du har sikkert nret mitt :)
Som jeg har sagt til han som har villet kjøpe denne bilen også. Er ingen problemer eller noe rart med den fordi det sikkert ikke er bytta en dritt eller gjort noe kødd med den :)

vik
11/01/11, 22:22
Ikke klag til laffen hvis du syns jeg har skrivi noe piss da :) du har sikkert nret mitt :)
Som jeg har sagt til han som har villet kjøpe denne bilen også. Er ingen problemer eller noe rart med den fordi det sikkert ikke er bytta en dritt eller gjort noe kødd med den :)

Har ikke nr ditt pga ny tlf og visste ikke helt hvem "teambørnout" var, men samma det:) bare ikke uttal deg om ting du ikke har helt peiling på F.eks de 960 du referere til lengre opp her, ingen av dem som har vært kallt tilbake eller går rundt me stiv aksel og 740 forstilling fra oss ihvertfall.

Hvorfor spør folk innpå her istedet for å sende mail til selger og få et riktig svar og innfo. er jo så mye folk innpå her som tror dem veit og kan allt, men egentlig ikke kn noen ting..............................................

volvoRsport
11/01/11, 22:25
Hvorfor spør folk innpå her istedet for å sende mail til selger og få et riktig svar og innfo. er jo så mye folk innpå her som tror dem veit og kan allt, men egentlig ikke kn noen ting..............................................

Trådstarter var vel ikke interessert i akkurat den bilen, men generellt hvordan et karosseribytte forgår :)

TeamBørnOut
11/01/11, 22:26
Joda far din fortale meg at han måtte skru noen netter fordi biltilsynet skulle sjekke noe :)

vik
11/01/11, 22:29
Joda far din fortale meg at han måtte skru noen netter fordi biltilsynet skulle sjekke noe :)

ja ja, mer enn jeg her fått me meg hvertfall:)

142senja
12/01/11, 16:32
utrulig man får til med rette utstyre :) husker fattern kjøpte en knust 740tic en gang i tiden.. å handlet en svensk. å byttet fronten fra torpedo veggen og fram.. dette ble utført i en jigg grunnet den var litt sjev. viste papirer på at alt var slik det skulle og han hadde lov og bruke dette.. vips. penger tjent ved salg. men skal sies dette var seint på 90talle. var mer komplisert da jeg skulle jøre stort sett det samme bare det var bak delen på en eclipse jeg hadde en gang i tiden