PDA

Vis full versjon : Feilkode 113 og 232

eds
06/01/11, 07:17
Bilen har begynt å gå dårlig på tomgang. Etter en del fram og tilbake fant jeg ut at bilen hadde en intern diagnosetest. Den viste følgende:
-113 Oksygensensor justering for mager eller for rik.
-232 Oksygensensor justering for rik eller for mager under tomgang.

Mitt spørsmål blir da som følger:
Hvor liger denne oksygensensoren?
Er det enkelt å justere den?

EDS

gull pilen
06/01/11, 08:46
den feilkoden kan være både lmm og lambda sonde....

eds
06/01/11, 08:53
den feilkoden kan være både lmm og lambda sonde....

Ble knapt klokere av det, gull pilen.

gull pilen
06/01/11, 12:28
Luft Masse Måleren=lmm (henger på luftfilter boksen om du har turbobil eller på slangen mellom luftfilterboks og innsug)
lambdasonden henger på eksosen langt fremme et eller annet sted(ligger en annen tråd her et eller annet sted med hvilken verdier den skal ha slik at du kan måle å sjekke at den er ok)

eds
06/01/11, 13:00
Luft Masse Måleren=lmm (henger på luftfilter boksen om du har turbobil eller på slangen mellom luftfilterboks og innsug)
lambdasonden henger på eksosen langt fremme et eller annet sted(ligger en annen tråd her et eller annet sted med hvilken verdier den skal ha slik at du kan måle å sjekke at den er ok)

Noen av disse som kan justeres da?

gull pilen
06/01/11, 13:07
nei ingenting som kan justeres som kan gjøre en slik feilkode...

eds
06/01/11, 13:28
nei ingenting som kan justeres som kan gjøre en slik feilkode...

Mao er en av de deffekt, kanskje?
Har noen ca priser på slikt?

gull pilen
06/01/11, 14:05
ja vil tro det men kan være lurt å sjekke opp litt før du kjøper noe nytt siden disse 2 tingene koster litt...
for nye deler vil jeg tippe lmm kommer på ca 1500kr og lambdaen rett under 1000 lappen en plass..
hvordan er bensinforbruket på bilen nå??

gaupe
06/01/11, 14:06
Kan vere mykje rart dette, eg hadde begynt å leite etter lekkasjer, slangar, pakningar osv.

gull pilen
06/01/11, 14:14
derfor jeg skriver han kan begynne med å måle på det enkleste slik som lmm eller lambda.... verdiene skal stå i en annen tråd her et sted...