PDA

Vis full versjon : Hjelp til å velge diff sperre til 240n.



Trangmyr
05/01/11, 09:04
Hei. driver å vurderer diffsperre til bilen. noen som kan hjelpe meg litt? tips råd? Hvordan diff skal jeg velge? Hvor mye arbeid er det med å montere de forskjellige diffene?
Har ikke så mye peiling på dette, så er vell igrunn derfor jeg lager posten for å høre deres mening :)

christoffera
05/01/11, 13:40
Er det den 86' turboen du skal ha det på?

Da ville jeg gått for en lamellsperre.
Alle er like enkle å montere... bare det at noen trenger shimsing og andre ikke.

Er bakstilliga di allerede litt løen kan du like godt bare sveise diffen!

VolEvo
05/01/11, 13:49
jeg har lamell sperre på 740'n er veldig forøyd med den ;)

gull pilen
05/01/11, 15:27
lamell sperr er greiest på bruksbil....
skal du pryle litt så ville jeg heller valgt truetrack...

Trangmyr
05/01/11, 15:42
skal ha den på 86'n ja. bakstillinga er fin den :) skal ikke ha no' sveis nei :)
hvordan funker ei lamell sperre da? sperrer den kun ved belastning? eller hvordan er det? har som sagt ikke peil på dette. :)

Loff
05/01/11, 15:58
Lamellsperra er en clutch som delvis er innkoblet mellom akslene. Altså vil den bremse differensialvirkningen. Dersom det er lite grep på et hjul vil det andre hjulet få mer kraft enn i en åpen differensial. Den sperrer altså ikke, bare bremser.

christoffera
05/01/11, 15:59
lamellen fungerer slik at den overfører kraft fra det ene hjulet til det andre hvis det spinner for fort.

Du vil ikke legge merke til den ved vanelig kjøring, men er det glatt vil den dra på begge.

Dermed får du lettere legg på bilen hvis det er målet :P

Trangmyr
05/01/11, 16:12
Ok, da begynner ting å falle på plass inn i skolten her.
men si jeg vil ha like mye kraftfordeling på begge hjul da? hva må til? er det bare sveis som er alternativet?

Torra
05/01/11, 16:43
Du vil ikke ha like mye kraft på begge hjul, for i sving så spinner ytterhjulet raskere enn innerhjulet og bilen vil lugge.. Men ja, sveis eller aussie locker er alternativet om du vil ha kraften likt fordelt

christoffera
05/01/11, 17:11
Vanlig locker låser ved pådrag... og da er det full lås, altså lik kraft på begge hjul.

Trangmyr
05/01/11, 21:07
ok, så da er altså lamell the way to go? :)
takker iallefall for alle svar, lærer noe nytt hver dag. Så håper jeg det blir sperre til jeg får lappen nå i slutten av januar. :)

Torra
05/01/11, 22:32
Skal du ha inn ei 20 år gammel lammellsperre kan det være liksågreit og overhale denne. Dette vil da alt i alt komme på samme prisen som ei truetrack sperre. Truetracken får du kjøpt hos summitracing og kommer seg vel på ca. 4500 NOK ferdig frakta og momsa.

Trangmyr
05/01/11, 23:13
Dana da, er ikke det lamell? eller er jeg helt ute å kjører?
tror ikke helt jeg fatta den biten med 20 år gammel lamellsperre.. hehehe. er sikkert bare jeg som er litt treig. :)
men 4500 ferdig frakt inkl.moms er ikke noe å si på?

Torra
05/01/11, 23:31
Dana er vel navnet på typen bakaksel. Eller huset til bakakselen da. Volvo har Dana30
Ei lamellsperre er som tidligere sagt "clutcher" som bremser, disse vil bli slitt over tid. Og overhalingssett koster oppimot 2-3tusen?

Jeg mener ikke det er noe å si på nei :)

Karl
05/01/11, 23:55
Kanskje du finner noen tips i denne tråden: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=8038

Trangmyr
06/01/11, 13:58
Dana er vel navnet på typen bakaksel. Eller huset til bakakselen da. Volvo har Dana30
Ei lamellsperre er som tidligere sagt "clutcher" som bremser, disse vil bli slitt over tid. Og overhalingssett koster oppimot 2-3tusen?

Jeg mener ikke det er noe å si på nei :)

så da er det egentlig bare å kjøpe truetrack med en gang da? eller skal man kjøpe aussie? :)

gull pilen
06/01/11, 14:12
er jo altids mulig å få tak i en bra lamell sperre...
jeg kjøpte en selv komplett i aksling for 1500kr....
denne var strøken tilstand på...

Trangmyr
06/01/11, 14:33
men med tanke på slitasje er vell ikke lamell det smarteste valget? da er det heller bedre å legge mer penger i ei "sterkere" sperre..?! :)

gull pilen
06/01/11, 14:57
eneste som dreper lamell diffene er for dårlig oljeskift og spinne rundinger på tørr asfalt...
men du får gjøre som du vil...
by the way så må truetracken dreies for å få spedometer til å fungere+ shimses...
havner fort i 2-3000 for dreiing og shimsing...

Trangmyr
06/01/11, 15:51
Ser ikke på dreiing og shimsing som noe problem i den forstand, men som du sier så tåler sikkert lamellen greit nokk til mitt bruk. :)

VolvoR-Sport
06/01/11, 17:33
jeg har locker liggende, men har ikke montert den.. tenkte å montere til våren.. :)

Torra
11/01/11, 00:19
så da er det egentlig bare å kjøpe truetrack med en gang da? eller skal man kjøpe aussie? :)

Jeg valgte å gå for truetrack, har ikke montert og prøvd enda. Men etter litt forsking fant jeg ut at det virket best :) Aussie har jo den ulempen at det "knagger" baki der når du svinger..

Men som gull pilen sier, du kan være heldig å kjøpe en lamell-diff i bra stand. Men her vet du jo aldri hva du får. Og om du ikke tar dreiing og shimsing som noe stress ville jeg gått for truetrack. Du trenger ikke dreie den heller, du kan kutte opp speedometer-ringen og punkte den på plass.

TeamBørnOut
11/01/11, 01:12
nye lammeler til lamelbremser koster ikke akkurat gul og grønne skoger på volvo eller ebay heller..

JonasS
19/01/11, 01:24
Hei, bygger videre på tråden her jeg, istede for å lage ny.
Sett at penger ikke er problemet, og at jeg vurderer og handle komplett aksel fra turbotrimming.. Der er jo lamell-sperreakselen liiitt dyrere enn truetrac-akselen. Da tenker jeg automatisk at høyere pris = bedre.. ?

Har en kompis som sverger til lamell-spærrene.. Og dersom det skulle bli slik at jeg kjøper komplett aksel en dag, så vil denne bilen bli brukt til vanlig kjøring, spinning på vinter og kanskje en og annen sladden\runden i en rundkjøring. Er da lamellspærra å kaste bort penger? Blir på en nr.2 bil, søndagsbil om dere vil..

Hvorfor lamellsperre, og hvorfor truetrac?
Problemer med å definere spm. mitt ordentlig ser jeg..:P

Torra
19/01/11, 01:27
Penger ikke et problem? Sellholm! : D

Minge
19/01/11, 01:39
http://www.bakaxel.se/
En kammerat av meg kjøpte herfra, 8000 plus frakt. Denne er forsterket og ferdig shimmset. Han er veldig førnøyd,

JonasS
19/01/11, 15:18
Penger ikke et problem? Sellholm! : D

Nååh, det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hue! ;)

gull pilen
19/01/11, 15:23
på en normal bruksbil ville jeg kjørt lamellsperren...
lamellsperren funker med engang(altså den er låst helt til den får nok NM til å bryte opp) mens truetrack er en torque sensing diff(altså den føler om du spinner og flytter kreftene til det hjulet som har feste)

Torra
19/01/11, 16:11
Nååh, det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hue! ;)

Potato tomato :p