PDA

Vis full versjon : Bråkete kupevifte



Sniffy
05/01/11, 03:43
Irriterer meg til di grader over kupevifta i 240'en, greit at den bråker når jeg setter den på hakk nr. 2 og 3, men på hakk 1 så burde det være mulig og tenke uten og bli irritert over støyen fra vifta?

Noen tips til "restaurering" av vifta? (plukke den ut og smørre den opp eller noe lignende)?

Hvor i dashbordet står vifta montert forresten?

volvo245gl
05/01/11, 12:33
Bråker viften er det på tide å bytte den.
En grei bruksanvisning finner du her:
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2073.html

Revell
05/01/11, 12:52
Det virket jo ikke så ille som folk skal ha det til da:eek:

volvo245gl
05/01/11, 13:31
Nei, Det eneste det tar litt tid. Så tolmodighet bør man ha.

gromførti
05/01/11, 19:08
Vifta er vell på vei til å ta kveld. det du forklarer er akkurat likt som min. den tok til slutt kveld. skal skifte en dag, må bare få tid. Har kjørt uten i 4 uker nå. har vært fra -11 til -23 nesten hver dag. Gleder meg til å sitte i bilen uten å skrape is på innsia:)

Sniffy
10/01/11, 04:31
Okei, så er kupevifta byttet. Men er det noen mulighet for og få den til og gå saktere på trinn 1? :)

A.Finstad
10/01/11, 13:00
det er faktisk nokk å bare rense vifte bladene sånn at den ikke er ubalansert lengere mine er fulle av dritt så den bråker litt på hakk 2 å det er på grunn av dritt på bladene(noe jeg viste når jeg monterte den, men hadde ikke tid til å rense den)

Sniffy
10/01/11, 13:22
Joda, jeg renset bladene og tømte tømte filteret, og det ble stille, men over tid(når vifta får gådd en stund), så begynner den og bråke igjen(en sånn irriterende dirrelyd), så da bestemte jeg meg for og bare bytte hele vifta før den tok kveld, vi er jo tross alt midt inne i den kaldeste årstia :)

Men synes fortsatt at blåselyden på trinn 1 er irriterende, satte meg inn i 940'en til en kompis, og da merket jeg ikke at vifta gikk før han sette den på trinn 3 av 5..

Daniel V
10/01/11, 13:34
Bare å kjøpe seg ny det (helt ny!). Bilia og Volvo: 1770,- Kjøpte der for 2 uker siden. Har ikke hørt en lyd etterpå! :) Helt stille! De nye viftene har også høyrere effekt på hakk 2 og 3 enn hva de gamle har ;)

Like greit å bytte til ny når man først har det ute, for å legge så mye jobb i å bytte til en brukt som går i stykker og skrangler i løpet av et år. Kjøper du splitter ny, så slipper du å bekymre deg de neste 20 årene! :)

Sniffy
10/01/11, 22:35
Hvordan er det med den fra bcb til drøyt halve prisen? :)

http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1571&Category2ID=1704&List=1&Level=2&ProductID=21354

Sebbe
10/01/11, 22:44
om du vil ha den til å gå saktere kan du koble inn en motstand på hakk 1, aner ikke hvor stor den bør være, men om noen vet hvor mange watt vifta trekker kan jeg regne ut sånn cirka :) eventuelt koble inn ett potensiometer(variabel motstand) som bare henger bak dashbordet slik at du kan justere til en fin blanding mellom lyd/luftstrøm

Daniel V
10/01/11, 23:10
Hvordan er det med den fra bcb til drøyt halve prisen? :)

http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1571&Category2ID=1704&List=1&Level=2&ProductID=21354

Har aldri prøvd deres, men originaldeler har vel en tendens til å holde lenger, men selvfølgelig, kan godt være denne holder mål i massevis også. :) Men vifta i bilen din har vel holdt i over 20 år allerede, så sier jo i alle fall litt om originaldelenes kvalitet. Regner med jeg slipper å bytte igjen i løpet av bilens levetid.

Bare synd Volvo laget det slik at en stod å holdt vifta inne på fabrikken, for så at de bygget resten av bilen rundt! :)

Sniffy
10/01/11, 23:30
Haha, det kan godt se sånn ut ja, men litt vanskelig og støpe karrosseriet rundt da uten at fyren ble med ;)

jonmorten91
11/01/11, 00:52
beste er vel og kjøpe helt ny, hadde samme problem med at min bråka no jævlig på trinn 1 og 2, gikk ei lita stønn så lukta det svidd i bilen og dau vifte :P viste seg at den hadde sitti der sia bilen var ny (24 år gammel) kjøpte ny og ekke en eneste lyd og det blir varmere på alle trinn i forhold til den gamle :)

A.Finstad
12/01/11, 01:07
men som en fattigmans løsning en dag man ikke har noe å gjøre så går det ann å rense vifta for at den skal holde litt lengere, men ja helt klart best å bytte til en ny en om man har råd til det, skal gjøre det på min i sommer jeg også, men det var det å ta seg råd til det når det er andre ting som må fikses først.

Daniel V
12/01/11, 09:17
Haha, det kan godt se sånn ut ja, men litt vanskelig og støpe karrosseriet rundt da uten at fyren ble med ;)

For alt du vet har du kanskje en svensk mann støpt inn i bilen din? :eek:

Sniffy
12/01/11, 23:19
Oh faen..., første mann og ringe 113?

Daniel V
13/01/11, 13:13
Oh faen..., første mann og ringe 113?

Neida.. Han sitter jo med vifta, så han har det nok godt og varmt :)

Noen her som har erfaring med BCB's vifter?

volvo245gl
13/01/11, 14:07
Jeg har erfaring med BCB vifter.
En den i 89 mod. min funker glimrende.
Men i 92 mod er den sorgen, må nok ordne den når våren kommer.
Viftene kommer vist med en del feil.

Daniel V
13/01/11, 15:02
Jeg har erfaring med BCB vifter.
En den i 89 mod. min funker glimrende.
Men i 92 mod er den sorgen, må nok ordne den når våren kommer.
Viftene kommer vist med en del feil.


Okei. Bare lurte siden jeg kjøpte ny ifra Volvo nå i romjula, og den kostet 1770,- Derfor jeg lurte på om noen hadde noen erfaringer i og med at de koster halve prisen :)

Men da gjorde jeg vel riktig valg for de neste 30 årene :)

kapli
16/01/11, 00:23
På gamle volvo forum var det 2-3stk som hadde kjøpt vifte fra bcb, bare ræva visstnok, festene passa ikke helt 100% så måtte kabbe og styre.