PDA

Vis full versjon : For høy lambdaverdi



roy87
04/01/11, 23:45
Var på eu kontroll med en 240 med FK og der fikk jeg godkjent co, men lambdaverdien var for høy sa de.. er det lambdaen som er ødelagt eller kan det være noe annet? noen som veit det? :)
MVH Roy.

TeamBørnOut
05/01/11, 06:56
Kan være dårlig lamda eller dårlige tenningsgreier etc.

roy87
07/01/11, 15:45
Men betyr ikke for høy lambdaverdi at den går for magert? hvordan kan tennings deler gjøre at den går magert?
Veit ikke hvordan det fungerer så må spørre :)
Takker for svar:)

Må legge til at jeg har walbro pumpe i tanken og bosch 044 under bilen, så bensin skal den få nokk av.

MVH Roy

TeamBørnOut
07/01/11, 15:52
den går nok ikke magert... da ville co`n skutt i været ;) nye tennings deler. Ikke biltema. gjør nok susen :)

roy87
07/01/11, 15:58
Ok.. Kansje derfor den går litt varmt også da:) hehe.. takker for kjapt svar.. litt billigere med nytt tenningsdeler enn lambda.. :)

MVH Roy

TeamBørnOut
07/01/11, 16:04
nja, eller, "EU kontroll folk" forklarer ofte litt sånn "for mannen i gata". har du papirene på kontrollen hvor lamda verdien står? Ofte de sier "høy lamda" og mener bilen får formye suppe.
Men snakker man med noen som "snakker motor" så sier de høylamda og mener den går for magert.. (noe som er riktig, egentlig :D)

roy87
07/01/11, 16:15
Ja den har jeg vettu. men ligger i prosjektbilen da.. hehe.. skal få tak i det over helga. men tror den var på 1,1-1,2 eller noe.. skal vel væra 1,0? kan være 9,99-1,01? :)

MVH Roy

TeamBørnOut
07/01/11, 16:21
1.2 er magert ja.

Modalen
07/01/11, 17:45
den går nok ikke magert... da ville co`n skutt i været ;) nye tennings deler. Ikke biltema. gjør nok susen :)

Går den magert forsvinner CO omtrent.
NOx-gasser derimot skyter i taket, pga overskudd på tilgjengelig oksygen sammen med høy forbrenningstemp.

En ting som kan være FORVIRRENDE er at alle gassanalysatorer jeg har sett på verksteder oppgir Lambda ekvivalens-ratio, og ikke Lambda som vi kjenner den her inne. Dette tror jeg ikke engang de som tar avgass-testen er klar over.
Det som gjør det ekstra forvirrende er at det STÅR "Lambda" på utstyret, selv om de måler i ekvivalens-ratio.
Dette er en vanlig enhet å bruke i de litt finere kretser :P


Ekvivalens-ratio blir omtrent det stikk inverse av vanlig Lambdaverdi, så:

1,2:1 målt på verksted er egentlig Lambda 0,8:1, dvs fet. Da bør også CO være signifikant...

EDIT:

nja, eller, "EU kontroll folk" forklarer ofte litt sånn "for mannen i gata". har du papirene på kontrollen hvor lamda verdien står? Ofte de sier "høy lamda" og mener bilen får formye suppe.
Men snakker man med noen som "snakker motor" så sier de høylamda og mener den går for magert.. (noe som er riktig, egentlig :D)

Fordi folk flest ikke har helt kontroll på termene. hihi.

TeamBørnOut
07/01/11, 17:47
Her ble tilogmed jeg forvirret nå :P
Men da erre bare å skaffe nye tenningsdeler, plugger, pluggkabler, rotor og fordeler lokk fra mekonomen eller volvo :) Ikke bilxtra eller biltema...

Modalen
07/01/11, 18:00
Her ble tilogmed jeg forvirret nå :P
Men da erre bare å skaffe nye tenningsdeler, plugger, pluggkabler, rotor og fordeler lokk fra mekonomen eller volvo :) Ikke bilxtra eller biltema...

Før jeg ble klar over det selv var det et par SAE-papirer som bare ikke ga noen mening. :P
Plott over lambdaverdier som ikke stemte overens med avgassmålingene overhodet.

BilXtra og biltema tenning er bånn i bøtta ja.
BilXtra er spanskprod. (nye kina som je kallere), og biltema er god knows what.

roy87
08/01/11, 19:24
åja, :) den ble målt hos NAF. så da går den for fet og ikke for magert. :) kjekt å vite. da blir det nye tenningsdeler :) Takker for alle svar :)

MVH Roy

245raggarspinn
10/01/11, 12:07
over 1= mager
under 1= fet

A.Finstad
10/01/11, 12:57
skjønner ikke hvorfor bilxtra tennings deler er så dårlige når det er bougicord plugg kabler(samme som volvo) og bosch resten(hvertfall det jeg fikk for knappa to uker sia)

Modalen
10/01/11, 13:51
over 1= mager
under 1= fet

Les innlegget mitt først, og helst slett ditt eget...

Modalen
10/01/11, 13:55
skjønner ikke hvorfor bilxtra tennings deler er så dårlige når det er bougicord plugg kabler(samme som volvo) og bosch resten(hvertfall det jeg fikk for knappa to uker sia)

Pluggkablene er fine. Du får primært EPS på bilxtra, noe jeg har varierende inntrykk av. Bosch selger dem også, men de er mye dyrere enn EPS.
Både bosch og EPS fåes fra sørensen og balchen, bilxtrakjedens eier. :)

Modalen
10/01/11, 14:02
Kan også legge til at om bilen går fett, vil CO være signifikant.
Er det dårlige tenningsdeler som er skyld i problemet bør HC også være signifikant.

TeamBørnOut
10/01/11, 16:32
skjønner ikke hvorfor bilxtra tennings deler er så dårlige når det er bougicord plugg kabler(samme som volvo) og bosch resten(hvertfall det jeg fikk for knappa to uker sia)

Jeg vet noen bilxtra butikker selger 2 forskjellige fordeler lokk og litt div kabel sett. Men derfor pleier jeg anbefale mekonomen så ingen skal komme hjem med det samme fordeler lokket som biltema selger.
Men er som du sier, Noen butikker har begge deler :)

roy87
16/02/11, 10:55
Bytta fordeler, rotor, pluggledninger og plugger fra Volvo, så ble alt bra :)

så da ble bilen Godkjent med Turbomotor hod BT og Eu kontrollen gikk som en lek. :D Takker for svar :)

A.Finstad
16/02/11, 12:41
fortsett å bytt tenningsdeler ca en gang i året helst to tre så slepper du det problemet igjen i hvertfall med det som synderen ;) er mange som ikke skjønner at mange tusen volt over lengere tid ødeleger tenningsdelene :p