PDA

Vis full versjon : Hvilken størrelse er det på høyttalere i dører 855 ?



Volvonikko
04/01/11, 21:38
Jeg tenkte jeg skulle kjøpe nye høyttalere til min 850stv.
Vil bytte ut de i dashbordet, dører forran og bak.. Hva er originalstørrelse på disse ? Er alle like ?

mrstfu
04/01/11, 21:40
i dørene er det 5.25" elementer, i dashbordet er det egen ramme rundt noe som er i nærheten av 2.5" diskantelementer. det jeg gjorde var å kjøpe et par av de Domediskantene, og limte dem på de gamle elementene. funker fjell!

Volvonikko
05/01/11, 02:07
Takker for svar! :) Men tviler litt på den siste der:p Tror heller jeg vil gjøre det skikkelig :)

JEPS
05/01/11, 02:48
uten å ha sjekket noe, hvordan er muligheten til å få inn 6.5" inn i dørene?

mrstfu
05/01/11, 07:48
har hørt folk vil ha inn 6.5" før,trur det kommer i stor grad anpå høyttalerens utforming. med en helt vanlig 5.25" fyller du braketten til å feste elementet i døra, så den får du ikke brukt, i tillegg bygger en standard høyttaler langt inn i døra, så det blir nok ikke enkelt.

men sikkert mulig:D

Tonytic
05/01/11, 20:10
uten å ha sjekket noe, hvordan er muligheten til å få inn 6.5" inn i dørene?

har ikke testet jeg heller, men alt går om man vil ;)

Lightyear
05/01/11, 22:24
6.5" foran ville vært veldig bra, men det lar seg vel neppe gjøre uten endel 'tilpasning'.. I dørene bak er det lett plass til 6.5 men det er jo ikke der vi helst vil ha den? :p

En tanke som har slått meg er å bygge om dørlommene slik at man kan ha høyttalere der, men de kommer langt ned og burde vel kombineres med 5.25 og diskant. 3 veis frontsett?

A

Volvonikko
06/01/11, 00:31
Hadde vært tøft da! Men har sett det går ann å putte høyttalere i stolpene ved bakluka ? Noen som vet hva jeg mener ? Er det samme størrelse på dem også ?

Morgis
06/01/11, 00:37
hva med å gjøre det ordentlig

http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/products_id/1825

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1.gif

Rabagast
06/01/11, 00:37
Tror de i D-stolpene(ved bakluka) er 3".. det var i alle fall de jeg hadde i den forrige bilen min.. Litt avhengig av utstyrspakke bilen hadde når den var ny så har du enten høyttalere her, ledninger lagt opp, eller bare dummy høyttalerpaneler. Da må du i så fall bytte ut disse, for dummyene er tett, det er bare nedfelte "gitter".

Lightyear
06/01/11, 00:50
Jeg har høyttalere i D-stolpene i bagasjerommet, det er bare noen små dårlige diskanter. Vet ikke hva man kan få plass til av uoriginalt, men det er smått ihvertfall ;)

A

Rabagast
06/01/11, 00:53
Jeg har høyttalere i D-stolpene i bagasjerommet, det er bare noen små dårlige diskanter. Vet ikke hva man kan få plass til av uoriginalt, men det er smått ihvertfall ;)

A

D såklart! Men ja.. det er jo bare å nappe ut og se. Uansett er det jo bare for fill in og for å få et generelt bedre lydbilde i bilen, så du trenger ikke all verden helt der bak.

Lightyear
06/01/11, 01:04
Trenger man noe annet enn sub bak der egentlig? Mine er koblet ut og kan ikke si jeg savner de ;)

A

mrstfu
06/01/11, 01:05
6.5" foran ville vært veldig bra, men det lar seg vel neppe gjøre uten endel 'tilpasning'.. I dørene bak er det lett plass til 6.5 men det er jo ikke der vi helst vil ha den? :p

En tanke som har slått meg er å bygge om dørlommene slik at man kan ha høyttalere der, men de kommer langt ned og burde vel kombineres med 5.25 og diskant. 3 veis frontsett?

A

tenkt på den selv jeg, dog ikke diskant, kun midbass, slik at man får litt mer trykk inn i kupeen. trur ikke det hadde vært så dumt altså...


hva med å gjøre det ordentlig

http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/products_id/1825

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/1.gif

... og der kom morgis som en reddende sørlending, som vanlig:D

Volvonikko
06/01/11, 02:05
Hadde vel sikkert ikke vært så dumt det nei. Har rett å slett ikke fått tid til å sjekke det opp :S Mulig det er no ledninger der. Men hører ikke no særlig med lyd hvertfall :p

mrstfu
06/01/11, 04:34
jeg hadde og dummy høytalerdeksler i frontdørene på min, kjøpte nye deksler og gøyv på. som regel ligger det ledninger til det meste av options, blir litt for dumt å måtte demontere halve bilen for å få inn noe de fleste vil ha, som høytalere i døra. skal ikke se bort fra at det ligger der.

JEPS
06/01/11, 13:45
ikke dumt det der nei, ser nu greit ut å lage selv også..
har liggende noien 6.5"sett, var derfor jeg lurte serru. tenkte både fremme og bake, men får se, tenkte egentlig å ikke gjøre noe med cilen, kun orginalt... men, man ombestemmer seg fort.
ellers så synes jeg det virker som 850 er mye mindre lydisolert enn x70, høres så godt ut når man spiller musikk på vanlig volum. menmen

Volvonikko
06/01/11, 14:18
Det kan vel ha noe å si med at 850 er eldre:P Men man får jo alltids kjøpt støydempningsmatter da

JEPS
07/01/11, 01:26
joda, helt klart, var bare ikke klar over det før jeg merket hvor godt orginal anlegget hørtes utenfor bilen på 850en. men, som du sier, eldre bil osv.

mrstfu
07/01/11, 12:35
er ikke helt enig der, altså. V70N til fatters høres bortimot like godt utafor, som min, sett bort fra at min vibrerer/skrangler mer. egentlig litt møkk, kan ikke skryte av anlegget uten å sprette vinduet eller luka, og det er ikke noe særlig i sidelengs sludd.

Morgis
07/01/11, 15:55
er vel ikke akkurat i dørene dem er isolert bedre... men dem har forbdret forplantning av veistøy og slikt bedre på nyere modeller. så dem virker nok mer "tette".

mrstfu
07/01/11, 16:33
det sier jeg ingenting på. ørene er ganske skuffa av å sette seg inn i bilen min, kontra å kjøre fars V70N i noen timer:D

JEPS
08/01/11, 11:57
hadde v70 (ikke v70N) før, å der hørtes lite av lyden ut, mens på 850en høres det veldig godt. kan være innbilning, men det merkes godt mener jeg i allefall. har ikke noe å si da, var bare ikke klar over det. jaja, nok om det

Lightyear
09/01/11, 20:42
blir litt for dumt å måtte demontere halve bilen for å få inn noe de fleste vil ha, som høytalere i døra. skal ikke se bort fra at det ligger der.

På min '97 Ford Fiesta var det ikke en dritt av ledninger, men der måtte man jo demontere hele j*vla døra for å få inn en høyttaler også :mad:

A

mrstfu
09/01/11, 21:02
jaja, men det var Ford før Volvo var inne i bildet. jeg hadde som sagt ikke høyttalere i døra, kun ledninger = Volvo FTW.