PDA

Vis full versjon : Skjønner ikke helt servicehefte - når skal jeg ta regreimsbytte?



Tore
04/01/11, 21:27
Se bilde fra service-hefte:
http://forumbilder.se/images/c6201191843PM3a35.jpg

Ser i grunnen greit nok ut; service hos Moe Bil as i Namsos 6/8 2003 ved 119232 km, krysset av for BAS service V120' og Kamremsbytte.

MEN: Over stempelet står det °/ 109281

Betyr det at siden det står V120' bak avkryssinga for BAS så er kamreima byttet ved 109 281 km? Eller er det mekaniker nr 109281 som har urført arbeidet eller noe i den duren?

Litt rart at den skal ha vært hos Moe Bil å byttet reg reima ved 109281 km siden den hadde 105.000 km service 12. mars 2003 ved 111671 km hos Helmia Bil. Hvorfor skulle den rett før dette ha vært hos Moe Bil å byttet reg reim liksom? 120.000km servicen er i følge serviceheftet første gang bilen har vært hos Moe Bil for service; alle foregående servicer er utført i Sverige, trolig av eieren før han jeg kjøpte bilen av.

Bekymringen min skyldes at bilen nå har gått 232.000 km så dersom reg reima ble byttet før den skulle så har jeg kjørt over 120.000 km intervallet mitt... :eek:

TeamBørnOut
04/01/11, 21:30
man bytter jo regreim når man kjøper bilen :P uanset... (hvis man ikke har garranti :D)
Men den kan sikkert gå 120 over tiden... vet de eldre 960ne kan gå 3x så langt (etter at de fikk brei reim)

Tore
04/01/11, 21:37
man bytter jo regreim når man kjøper bilen :P uanset... (hvis man ikke har garranti :D)


Jeg kjøpte bilen privat, men tok den på NAF-test først. Siden selger hadde hatt bilen på service dagen før jeg skulle ha den på NAF-test lot han likegjerne bilen stå hos Moe Bil as slik at jeg hentet den der (Moe Bil as er autorisert volvoverksted). Jeg spurte da selvsagt om det stemte at de hadde hatt bilen inne og byttet reg reim slik det stod i servicehetet og det bekreftet de. NAF fant heller ikke noe å utsette på bilen så derfor kan jeg over hode ikke se hvorfor jeg skulle bytte reg reim igjen på 135.000 km. Men det er nå først jeg har begynt å spekulere på om reg reima da er byttet på 109'km eller 119' km. Kan selsagt ringe Moe Bil, men dette begynner jo å bli en stund siden - vet ikke hvor gammel historie de sitter på... Men om det er som du sier at intervallene til volvo er med supermarginer så spiller det vel uansett liten rolle om jeg venter til 240'km servicen med å ta regreimsbytte.

TeamBørnOut
04/01/11, 21:40
Man bytter for å føle seg trygg. Enkelt å greit :)
Sjekk på motoren når regreima er bytta. de har skrevet det på en lapp i motorrommet

Tore
04/01/11, 21:43
Man bytter for å føle seg trygg. Enkelt å greit :)
Jeg føler meg trygg om jeg bytter på intervallene; dvs innen den har gått 120' km/8 år. Og da må jeg vite når sist den var byttet...


Sjekk på motoren når regreima er bytta. de har skrevet det på en lapp i motorrommet
Nope, noen slik lapp finnes ikke...

Balemann
04/01/11, 21:48
Ser ut så den er bytta ilag med 120 000km service. 109281 er nok arbeids ordrenr hos bedrifta så utførte det.

Tore
04/01/11, 21:57
Ser ut så den er bytta ilag med 120 000km service. 109281 er nok arbeids ordrenr hos bedrifta så utførte det.

Det høres fornuftig ut :) Han jeg kjøpte bilen av bodde rett ved Namsos. Han hadde kjøpt den av en i Bærum. Siden alle servicene før 120'km servcen er utført av volvoverksteder i Sverige, mellom Strømstad og Göteborg, og at 105.000 km servicen var utført ved 111'km hos Helmia Bil er det lite sannsynlig at bilen hadde noe reg reimsbytte på 109'km hos Moe Bil i Namsos. Mener forrige eier sa han kjøpte den rett før 120.000 km servicen, og hadde bilen ca ett år før jeg kjøpte den.

Balemann
04/01/11, 22:04
Jepp. Så du har til august i år, eller til 239 000km før reima må byttast. Greit å vær på den sikre sida og ikkje drøye det for langt over tidsintervallet

Tore
04/01/11, 22:09
Den blir nok byttet straks det blir "t-skjorte og pils-vær" ute :-) Eller kanskje en gang det passer med en strukket weekend i Östersund om jeg ikke gidder å gjøre det selv..

locked
04/01/11, 22:34
Er latterlig enkelt å bytte reim då :)

Tore
04/01/11, 22:45
Er latterlig enkelt å bytte reim då :)

Skummet gjennom prossedyren og det ser slik ut ja; Lurte litt på om man burde bytte vannpumpe samtidig og slikt, men ser ut til at reima er så enkel å bytte at man rett og slett bytter annet når det blir behov, bare av og på med reima liksom... Elle rbør vannpumpa byttes for sikkerhets skyld?

locked
04/01/11, 22:56
Skummet gjennom prossedyren og det ser slik ut ja; Lurte litt på om man burde bytte vannpumpe samtidig og slikt, men ser ut til at reima er så enkel å bytte at man rett og slett bytter annet når det blir behov, bare av og på med reima liksom... Elle rbør vannpumpa byttes for sikkerhets skyld?
Volvo her seie dei aldri bytta vannpumpene for morroskyld. Dei er visst veldig gode.

F86
04/01/11, 23:12
Greit å bytte vannpumpe på andre reimskift, Er jo en billig forsikring:)

Nilsebu
04/01/11, 23:22
Sier vel at du vannpumpen bør byttes. På bilen min ble reg reima skiftet ved 217 tusen ettersom den sto skeivt (hvordan forrige eier klarte det lurer jeg på ennå), da byttet de ikke vannpumpe ettersom den så fin ut. Kjører den dag idag med ett øye på temp måleren og sjekker tempen :P

Men er vel bare til å ringe verkstedet. De er vel nødt til å holde slik informasjon i 10 år ?

Er vertfall det på andre ting.