PDA

Vis full versjon : egr feil



t.e.b
04/01/11, 16:30
Hei nå har jeg fått feil kode 4.1.3 tror det er noe med egr temp føleren er det noen som vet hvor den sitter

Kalsn
04/01/11, 16:37
Hei nå har jeg fått feil kode 4.1.3 tror det er noe med egr temp føleren er det noen som vet hvor den sitter
Usikker på eksakt plassering, men enten rett ved siden av veivhusventen under innsuget, eller så står den ved dempertårnet på innsugsiden :) Trur jeg har liggende en viss du er intr å :)

TeamBørnOut
04/01/11, 16:43
sitter ved veivhus venten ja :)

t.e.b
04/01/11, 16:52
han jeg kjøpte bilen av hadde surra med veivhusventilasjonen og bare latt den gå rett ut. vet ikke om føleren sitter på boksen eller på slangen for har ikke den orginale slangen

TeamBørnOut
04/01/11, 16:54
den sitter på blokka. men i nærheten av veivhus venten. (husker ikke i farta)

Kalsn
04/01/11, 17:13
han jeg kjøpte bilen av hadde surra med veivhusventilasjonen og bare latt den gå rett ut. vet ikke om føleren sitter på boksen eller på slangen for har ikke den orginale slangen
Den sitter mer eller mindre på veivhusboksen, eller er skrudd med samme skruene som boksen til veivhusventen.

Edit: Er vell ikke noen føler der nede? kommer nå på at det bare går 2 (?) vakumslanger til selve ventilen som åpner og stenger eksosen fra å gå i innsuget? Så føleren sitter vell ved dempertårnet? den som gir signal til vakumklokka når den skal åpne og ikke åpne? :)

TeamBørnOut
04/01/11, 17:14
sitter en tempsensor som måler varmen i eksosen som går til motoren. det som sitter på dempertårnet er bare styringen til ventilen.

Kalsn
04/01/11, 17:28
sitter en tempsensor som måler varmen i eksosen som går til motoren. det som sitter på dempertårnet er bare styringen til ventilen.
Nope sitter ikke noen tempsensor på selve ventilen. Turbobiler har vist ikke sensoren, kun sugemotorene. Min har heller ikke det:) Men uansett, regner med at det er sugemotor det er snakk om siden han får koden opp, og den sitter på selve ventilen, får til å bytte den uten problem også, skal stå rett mot vangen :)

t.e.b
04/01/11, 17:31
beklager dårlig forklart er en 95 mod b230fk motor

TeamBørnOut
04/01/11, 17:34
er sikkerpå at min fk har temp sensor... kan lure meg opp av sofaen å sjekke etterpå :P

R.G
04/01/11, 17:35
fk har temp føler på ventilen under innsuget. har det liggende etter jeg rev bort fra min gamle 940:)

t.e.b
04/01/11, 17:36
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/187.jpg


denne er slangene bare kuttet av
er det noen som vet hvor slangene skal hen

TeamBørnOut
04/01/11, 17:38
sett den på igjen ;) det er den som styrer EGR ventilen.. ofte morkne :)

TeamBørnOut
04/01/11, 17:39
det er egentlig litt "viktig" at dette sitter på. den gir deg ørlite bedre bensinforbruk på normal kjøring og gjør at ventilen stenger helt når du kjører litt hardt eller gir på litt.

Kalsn
04/01/11, 17:39
Nei kan være at det ble levert sensor på noen av turbobilene, slik ser min ut, denne stammer fra en 93 turbo.

http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/85/bil/lgnr/30046(1).jpg&width=370&height=&width=&height=

herfra en 230FD
http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/141/bil/lgnr/158366_1.jpg&width=370&height=&width=&height=

TeamBørnOut
04/01/11, 17:40
mulig det er litt opp og ned på årstallet når de brukte temp sensor. for når jeg ser bildene så vet jeg også at jeg har sett begge deler :)

t.e.b
04/01/11, 17:43
en sånn har ikke jeg i hvertfall noen som vet hvor den skal på hen

TeamBørnOut
04/01/11, 17:44
joda, du har nok en sånn :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/188.jpg

t.e.b
04/01/11, 17:49
da er nok den fjernet av tiligere eier

Kalsn
04/01/11, 17:50
dårlig med giver på deg å :P
t.e.b er bare å se hvordan din ser ut, sitter som nevt tidligere rett under innsuget

TeamBørnOut
04/01/11, 17:51
Mulig det har vært en lite smart eier som tror sånne ventiler stjeler effekt (det er mange som tror det haha :D)
Men da kan du fjerne alt av slanger (den styringa av ventilen du viste bilde av) og styring til den.

Kalsn
04/01/11, 17:54
og vær sikker på at røret som går fra grenrøret er tett. Eller står en 10 mm "wastegate" konstant åpent :)

t.e.b
04/01/11, 17:54
tok et bilde av insuget der jeg tror røret skal inn

t.e.b
04/01/11, 18:01
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/189.jpg
insuget mitt er jo blendet hvis det er der røret skal inn
blir det ikke feilkode hvis jeg bare tar av kablene

TeamBørnOut
04/01/11, 18:04
dump ventil også ja.. denne bilen er det nok gjort mye flott med ;)

t.e.b
04/01/11, 18:20
har ikke finni noen fornuftig måte og fjerne den på så jeg har strekt fjæra så mye at den ikke kan åpne men blir det ikke bare feilkoder med og bare koble fra alt da

TeamBørnOut
04/01/11, 18:23
Hvis du fjerner kontakta til ventilen som styrer selve EGR ventilen (som er fjernet) så slipper du ofte feilkoder etter å ha nullstilt hjernen (start bilen. dra ut sikkring nr1 i 1sek).

Ta et bilde av motorrommet ditt å legg ut a? :)

t.e.b
04/01/11, 18:29
det kan jeg gjøre har vær 300hk oppsett på den med 012 lmm og r dyser og turbo fra en eller annen 850 turboen er forsovit den samme enda er en med rett eksos hus lader ca 0,8

TeamBørnOut
04/01/11, 18:30
da bør du seriøst ikke ha dump eller kjøre uten dump.. for et sånt oppsett kjører på formye suppe... med dumpen der eller uten dump kjøres det på enda mer. og du får mye bensin i olja etc

t.e.b
04/01/11, 18:43
er ikke noe 300 oppsett der nå dysene hadde han tatt av og solgt lmm er gåen sa han så det er bare øket litt ladetrykk og bensin chip

t.e.b
04/01/11, 18:55
her er motor rommet


http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/192.jpg



http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/193.jpg

t.e.b
04/01/11, 19:26
har prøve kjørt bilen nå feilen kommer bare når manstarter og motoren er kald
og da kommer lamdalampen opp

TeamBørnOut
04/01/11, 19:42
hvor går disse slangene fra ventilen som skulle styrt EGR ventilen? prøv å napp ut det greiene der..
da skal den ikke bry seg om at du ikke har sensoren

t.e.b
04/01/11, 19:52
har nappet ut alt og da kommer den lamdalampen men hvis jeg kjører en tur så den blir varm og jeg nullstiller feilkodene så kommer den ikke igjen før bilen blir helt kald kan det hende at jeg har satt inn en hjerne med egr som lager krøll. hvis jeg har forstått rett så er det ikke alle som har egr

TeamBørnOut
04/01/11, 19:55
alle jeg har hatt har hatt EGR. men har kunnet plukke vekk dette uten problem. aldri fått noe feilkoder. men jeg renser alt som har med det å gjøre. Jeg vet at noen har hatt problemer med dette. men ofte så bare forsvinner det etterhvert (ikke spør meg hvorfor)

t.e.b
04/01/11, 20:00
hadde en annen hjerne som heter 148 mener jeg og da fikk jeg ikke feil på det men da fikk jeg feil på banke sensoren tror ikke 148 hjernen er bergenet for turbo. men når du mente jeg skal ta ut sikkring nr 1 skal motoren gå da

t.e.b
04/01/11, 20:02
fant denne på forummet

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=12066

TeamBørnOut
04/01/11, 20:04
nei da dauer den. :) (det er lettere å nullstille hjernen på den måten en å nappe av batteri polen i 5minutter som noen gjør)

er det feil på bankesensoren din da? (eller var det bare noe rart med hjernen?)

t.e.b
04/01/11, 20:07
byttet banke sensor men samme feil så da byttet jeg hjerne og da blei den feilen borte så da trodde jeg alt var i orden og startet opp i stad bilen hadde stått over natten og fikk feil på egr

eab
04/01/11, 20:58
4-1-3 er feilkoden for manglende signal fra tempsensoren til egr-systemet ja. Dersom man har en tenningshjerne som er beregnet for egr vil man få denne feilkoden dersom systemet plukkes bort. Bakdelen er at lambdalampa vil lyse, men det gir ingen utslag ut over det.

At TBO ikke har hatt dette "problemet" etter å ha fjernet systemet høres mistenkelig ut. Sannsynligvis er det da brukt en annen tenningshjerne.

Kalsn
04/01/11, 21:06
4-1-3 er feilkoden for manglende signal fra tempsensoren til egr-systemet ja. Dersom man har en tenningshjerne som er beregnet for egr vil man få denne feilkoden dersom systemet plukkes bort. Bakdelen er at lambdalampa vil lyse, men det gir ingen utslag ut over det.

At TBO ikke har hatt dette "problemet" etter å ha fjernet systemet høres mistenkelig ut. Sannsynligvis er det da brukt en annen tenningshjerne.

har plugga vekk min å, null feilkode :)

eab
04/01/11, 21:32
Det kommer an på kjørestil, feilkoden vil ikke dukke opp før motoren er gjennomvarm og man holder jevnt lite pådrag over lengere periode der egr-systemet egentlig skal aktiveres.

Dersom jeg kjører som en idiot kan det ta flere dager før lampa tennes, men kjører jeg som folk langs e6 tar det maks en halvtime etter at motoren har nådd driftstemp.

TeamBørnOut
04/01/11, 21:33
Kjørestil har ikke en dritt å si...

eab
04/01/11, 21:45
Det er da litt merkelig, for du er jo en av de som er enig i at systemet ikke er aktivt ved wot. Så hvis man kjører fullgass hele tiden vil jo ikke systemet registrere feil med tempsensoren heller? :P

TeamBørnOut
04/01/11, 21:50
Ventilen er ikke aktiv :)
Men husk at det er ca MANGE folk av oss som kjører uten standar dritt grenrør og uten egr..
Vi har ingen lys som plager oss. uansett om vi sniker oss frem på tom tank eller kjører WOT :)

Kalsn
04/01/11, 21:58
Det kommer an på kjørestil, feilkoden vil ikke dukke opp før motoren er gjennomvarm og man holder jevnt lite pådrag over lengere periode der egr-systemet egentlig skal aktiveres.

Dersom jeg kjører som en idiot kan det ta flere dager før lampa tennes, men kjører jeg som folk langs e6 tar det maks en halvtime etter at motoren har nådd driftstemp.
Hva skjer i det øyeblikket du ikke kjører idiot? Vet ikke hvor lang tid det tar før ventilen åpner, men tar ikke lange tiden før lampa lyser.. Husker hvordan org innsuget mitt så ut (byttet til et uten egr-uttak), sotet og så ikke bra ut innvendig, mens det andre så helt cleant ut :) Men som nevt tidligere så er vell hjernen alfa omega her.. Vet at thesven også har fjernet sin uten å få feilkode :)

jonass
04/01/11, 22:01
Har heller aldri fått feilkode pga fjerna egr. Hadde 219 tennings hjerne og 962bensin hjerne.

plukka bare bort alt som har med egr og gjøre