PDA

Vis full versjon : Trimming for ukyndige...



PekaillVolvo
03/02/10, 01:28
Sett at man hadde en Volvo 245 93-modell, som var grei til det meste egentlig, men etter at en viss tunnel åpnet har fått kjørt seg temmelig brutalt i tredjegir for å komme seg opp... Hva kan man gjøre for å "trimme" noe slik på en enkel og "billig" måte...?

Motoren er vel en B230FD om jeg ikke husker aldeles galt...

Testdriver
03/02/10, 02:55
Det finnes ingen enkle og billige måter å trimme en sugemotor for en ukyndig person.
Hadde dette vært en turbomotor kunne du lett satt i en chip som gir merkbart høyere kraft og akselerasjon.

Men er ikke FD motoren ganske sprek fra før av da? hvilken topp og kam sitter det på denne?

ArneR
03/02/10, 05:54
Om det er en FD er det ikke noe spesielt kult med den, da den er bestykket med både EGR og pulsair om jeg ikke tar feil. Samt 530 topp, og trolig M-kam..

Volvo-Lars
03/02/10, 08:54
Det finnes ingen enkle og billige måter å trimme en sugemotor for en ukyndig person.
Hadde dette vært en turbomotor kunne du lett satt i en chip som gir merkbart høyere kraft og akselerasjon.

Men er ikke FD motoren ganske sprek fra før av da? hvilken topp og kam sitter det på denne?


FB motor du tenker på. 531 topp å vx3 kam. 131hk fra fabrikk.
Hadde en sånn motor i min forrige 940. Den gikk ganske bra faktisk:)

Kenneth R
03/02/10, 17:35
Ørliten huskeregel for å skille fd og fb.
D= drit
B=bra
Kanskje satt litt på spissen;)

Joakim-G_R
03/02/10, 19:21
B230FB: Bra 2.3liters FankensBra ? :p

Kan jo evt bytte rett av til en 940 turbomotor, dyser med riktig motstand så man slipper formotstander, klaske på hjernene, og tute og kjøre. 134hk i FK, 160? i FT, da vil du jo få litt mer sprut i bilen. Og det er en kjempeenkel jobb, ettersom du allerede har riktig ledningsnett.

OlavS.
06/02/10, 18:52
man kan jo smekke på en 531 topp og VX3 kam da, er jo ikke store jobben, og kan vel kalles"trimming". men er ikke store effekten man får av det. ville vel bygget om til turbo, siden det er både enkelt, og det er lett-trimmede motorer.

J.Høgseth
08/02/10, 23:21
Billig trimming hadde vært å brukt den 530 toppen og sendt den til bilcross-shop
og fått den porta og høvla og alt mulig for maks effekt til orginal ventiler og så bytter du kamen som du har fra før av til månen 7 kam. det kalles trimming:P

Mener det koster 2500-3000 jeg for en sånn topp og kam. og via du har litt mer penger så slenger du på grenrør til 1500 og biltema rør:)

metrakit
12/02/10, 17:03
låner litt tråden om det er greit:P

er 405 toppen noe og porte på? og er det noen problem og sette denne på ein b230fk?

GMV
13/02/10, 20:59
låner litt tråden om det er greit:P

er 405 toppen noe og porte på? og er det noen problem og sette denne på ein b230fk?

405 toppen er en såkalt svanehals topp, samme som 531. Men på 405 toppen så går det ikke å montere fordeler bakpå. Du må også sveise/plugge igjen dysehull etter K-jet om den er tatt ifra en B23E.

PekaillVolvo
19/02/10, 19:57
Jeg må først få sjekket hvilken motor jeg har, men jeg mener jeg så FD her om dagen... Og den er alt annet enn "sprek"... 3-giret i tunnelen er vel ikke allverden, når andre mer eller mindre kjører opp i 5. Men det er selvsagt dieselbiler ofte det da... og er vel ikke sammenlignbart...

Men jeg spør igjen, etter å ha sett litt her inne, på annonser der slike biler skal selges...

Der er det ofte reklamert for 2,5"s eksossystem... Er dette noe som hjelper på et eller annet vis i forhold til effekten på en vanlig motor? Og bensinforbruket blir større?

Om man bytter toppen til 531, siden jeg allerede har 530 om jeg har forstått rett... Hvordan blir da bensinforbruket i det store og hele?

Flere spørsmål kommer nok...

(At det står hobbymekaniker som tittel, er vel nærmest en fornærmelse mot de som faktisk er det... selv om jeg har skiftet varmeapparat selv... :D)

gaupe
26/02/10, 15:43
Bytte av eksos til 60mm, 531-topp med VX-kam, så får du 136 hk. Det kjem jo til å koste nokre kroner. Dette er det som 240 Classic vart levert med, bensinforbruket kjem nok til å verte omtrent det same. Du vinn ikkje noko moment med dette, men får igjen meir effekt på topp.

PekaillVolvo
02/03/10, 22:56
Det er en del som snakker om chiping av bil med mer... Og det er tross alt en hjerne på bilen min. Men har jeg da forstått det korrekt, at å bytte ut den på noen måte med en annen, vil ha null virkning om man ikke også bytter og står i ellers framme i motoren?

Jeg beklager mange dumme spørsmål, men et sted må man vel begynne og kanskje lærer man også etter hvert... :)

ChrML
02/03/10, 22:59
Det er en del som snakker om chiping av bil med mer... Og det er tross alt en hjerne på bilen min. Men har jeg da forstått det korrekt, at å bytte ut den på noen måte med en annen, vil ha null virkning om man ikke også bytter og står i ellers framme i motoren?

Jeg beklager mange dumme spørsmål, men et sted må man vel begynne og kanskje lærer man også etter hvert... :)
Stemmer det du sier. Men du bytter ikke selve hjernen, du åpner opp hjernen og bytter en liten chip som er inni der :). Det er ikke vanskelig, sitter løst i en IC- holder. Bare å passe på å sette den inn riktig vei igjen.

Men du får ingen effekt av det alene som du sier. Du må også en liten tur i motorrommet og justere opp turbotrykket. Dette kan du gjøre med en liten "pysventil" som skal monteres inn på en slange mellom turbo og wastegate.

Ordner sikkert bilder og link dersom det er av interesse :).

Edit: Dette gjelder forresten bare turbobiler. Ser av dine tidligere innlegg at du har B230FD. Da gjelder ikke dette ;). Der har du ikke noe turbotrykk å justere, og så og si ingen effekt av å chippe. Der må du inn å bytte kam, topp, eksos osv...

PekaillVolvo
02/03/10, 23:55
Hehe... Nei, det er dårlig med turbo her, gitt... Men vet om en 531-topp og det skulle vel være mulig å finne en dertil hørende "sprekere" kamaksel og da burde det være litt å hente der...

Så er det dette med luftfilteret. En annen volvokar her, også medlem her inne, har lempet ut originalfilteret og satt på... var det Biltemafilter...

Det vil vel bidra bittelitt? Men så har jeg på en annen side hørt at dette ikke er allverdens til vinterfilter... og jeg er vel rimelig avhengig av bilen(e) året rundt, så det kan kanskje være en dum ide om man vil sikre seg at bilen(e) starter og går?

Joakim-G_R
03/03/10, 00:21
Altså. MER luft, er ikke alltid sånn at det betyr du får bedre ytelse. Motoren har nok ikke vondt av det, men ville kanskje vurdert f.eks K&N eller litt dyrere filter, som må oljes inn og slikt. Biltema-filter er, ja, biltema-filter. :)
Har hatt det på gamlebilen, mest fordi jeg MÅTTE ha filter der og da, da det gamle var full av snø. Såvidt bilen gikk!

Biltema-filteret fungerer helt OK, og renser sikkert lufta, men "indre kjänslan" sier K&N, Greenfilter, el.lign.

ChrML
03/03/10, 08:40
Altså. MER luft, er ikke alltid sånn at det betyr du får bedre ytelse.
Er mengden luft som motorer suger til seg som bestemmer effekten, ja. Motorstyringen gir jo bensin etter mengden luft den får.

gaupe
03/03/10, 09:35
Det ein kan hente av å chippe desse motorane, er å få til ei tenning som fungerar bedre, samt å kunne køyre på E85.

A.Finstad
08/03/10, 05:46
får en chip til disse bilene i bilcross miljøet som blir kalt Weber killer og hvis, man skifter eksos, topp til 531, grenrør til 4-2-1, og en kvass og fin kam så skal man klare rundt 200, men da tyner du også MAKS av hva den klarer! mener det er noe mer man må gjøre også, men det husker jeg ikke i farta :p

Joakim-G_R
17/03/10, 07:19
200 Bilcross-synse-hester ja..

A.Finstad
17/03/10, 07:28
tydelig at du aldri har kjørt eller sitti på i en litt hissig suge bil :p

DieselDriver
17/03/10, 07:44
får en chip til disse bilene i bilcross miljøet som blir kalt Weber killer og hvis, man skifter eksos, topp til 531, grenrør til 4-2-1, og en kvass og fin kam så skal man klare rundt 200, men da tyner du også MAKS av hva den klarer! mener det er noe mer man må gjøre også, men det husker jeg ikke i farta :p

Hvis du porter maks og setter en hard kam i så kanskje man når 200.
531 topp er ikke noe bedre i seg selv enn andre volvo topper. Fordelen med 531 er at det går ann og porte mer. Så dere som kjøper 531 uten og gjøre noe med den er som og kaste penger i dass. Bruk heller pengene på og fikse en 530.

A.Finstad
17/03/10, 07:58
selsakt må man jo porte 531 toppen hvis dem setter på den ellers så ere som du sier penger i dass:p det er jo faktisk 116 hester i den orginalt og for å dra ut 84 hester skal ikke så mye til som folk her inne trur! en annen ting er jo svinghjulet på dissa motora det er ALT for tungt! få letta det av noen som kan det så blir motoren mye morsommere å kjøre!

ChrML
17/03/10, 08:02
Hvis du porter maks og setter en hard kam i så kanskje man når 200.
531 topp er ikke noe bedre i seg selv enn andre volvo topper. Fordelen med 531 er at det går ann og porte mer. Så dere som kjøper 531 uten og gjøre noe med den er som og kaste penger i dass. Bruk heller pengene på og fikse en 530.
531 toppen gir alene ca 5 hk på sugemotor i forhold til 530 uten å gjøre noe. Men er som du sier, 531 toppen kan portes mer pga mindre kjølekanaler/mer gods.

henrik940
17/03/10, 08:08
5 hk er jo ingenting.

DieselDriver
17/03/10, 08:22
Da er det bedre og bruke pengene til og fikse en 530.

gaupe
17/03/10, 08:33
531 toppen gir alene ca 5 hk på sugemotor i forhold til 530 uten å gjøre noe. Men er som du sier, 531 toppen kan portes mer pga mindre kjølekanaler/mer gods.

7 hk skal det vere.

ChrML
17/03/10, 08:53
7 hk skal det vere.
Ok. Uansett så er det ikke allverden, selv om det utgjør større forskjell når bilen er turbomata og mer fløder igjennom.

Bedre å få porta en 530/531 og satt inn noen større innsugsventiler.

jonass
17/03/10, 13:54
Også viktig og ikke bare fokusere på en ting, altså topp. Ting må passe sammen, innsuget og grenrør må stemme.
Og en god kam er like så viktig, og den må igjen stemme med det innsug og grenrør er avstemt for. Hjelper ikke med en fin topp, når ikke noe annet er fint.

ChrML
17/03/10, 13:55
Også viktig og ikke bare fokusere på en ting, altså topp. Ting må passe sammen, innsuget og grenrør må stemme.
Og en god kam er like så viktig, og den må igjen stemme med det innsug og grenrør er avstemt for. Hjelper ikke med en fin topp, når ikke noe annet er fint.
Yep, det er sant :). Er helheten som utgjør effekten/karakteristikken, ikke hver enkelt del.

Børge Vikebø
22/03/10, 23:13
selsakt må man jo porte 531 toppen hvis dem setter på den ellers så ere som du sier penger i dass:p det er jo faktisk 116 hester i den orginalt og for å dra ut 84 hester skal ikke så mye til som folk her inne trur! en annen ting er jo svinghjulet på dissa motora det er ALT for tungt! få letta det av noen som kan det så blir motoren mye morsommere å kjøre!


med lettet svinghjul blir det kun mere turtallsvillig, men du mister dreiemoment.
blir ikke så artig når du skal opp bakker og må tyne den på turtall når du kunne holdt fint drev på høyere gir....

A.Finstad
23/03/10, 07:30
bilen blir mye morsommere å kjøre aktivt med letta svinghjul, men til værdags bruk trengs ikke det.

ChrML
23/03/10, 16:00
med lettet svinghjul blir det kun mere turtallsvillig, men du mister dreiemoment.
blir ikke så artig når du skal opp bakker og må tyne den på turtall når du kunne holdt fint drev på høyere gir....
Du mister ikke dreiemoment ved å lette svinghjulet (dvs fjerne roterende masse fra motoren). Ingen forskjell på pairene ved bremsing. Det er en vanlig misforståelse.

Det er ikke massen som roterer med motoren som gir momentet, det er krafta du får fra stempla per gang. Og det blir hverken mer eller mindre ved lettet svinghjul.

Men du mister treghetsmoment. Dvs et slags falsk moment som er et resultat av hastigheten motoren har opparbeidet seg og tyngden på roterende massen. Jo mer masse som roterer, jo mer motstand skal til for at det skal stoppe/bremses ned. Men samtidig, jo mer masse som roterer, jo lengere tid tar det å få fart på det, og derfor blir bilen mye morsommere å kjøre med lettere svinghjul (kvikkere).

Grunnen til at det er tungt originalt er for å gjøre bilen mer lettkjørt. Dvs vanskeligere å kvele pga massen i bevegelse (treghetsmomentet). Samtidig når bilen har dobbeltmassesvinghjul originalt (Volvo 940 1995 og nyere) så har du to tunge masser med fjærer imellom (en på motorside og en på lamellside), og da er tyngden med på å jevne ut vibrasjonene/hakkingen i drivverket fra motoren som er merkbart på lavt turtall. Dette erstatter avfjøret lamell. Dobbeltmasse er en mye bedre løsning for hverdagskjøring igrunn, men er kun laget for original effekt, svindyrt og begrenset levetid.

Vekta på veiva har forresten like mye å si som vekta på svinghjulet angående dette. Smidd veiv er tyngre enn vanlig.

Børge Vikebø
23/03/10, 19:59
ergo ,du mister dreiemoment... man må ha en viss tyngde i svinghjulet for at bilen skal kunne trekke fremover. Men her finnes en gylden middelvei mellom et med grei vekt slik at bilen blir "hissigere" på turtall, men samtidig ikke mister trekkraften over tid.

Men letta svinghjul og turtallsmaskin er "sånt som ungdommen lika" ;)

ChrML
23/03/10, 20:18
ergo ,du mister dreiemoment... man må ha en viss tyngde i svinghjulet for at bilen skal kunne trekke fremover. Men her finnes en gylden middelvei mellom et med grei vekt slik at bilen blir "hissigere" på turtall, men samtidig ikke mister trekkraften over tid.

Men letta svinghjul og turtallsmaskin er "sånt som ungdommen lika" ;)
Du mister ikke dreiemoment av å fjerne vekt på svinghjulet ;). Bremser du en bil med 5 kg svinghjul og samme bilen med 15 kg svinghjul, så måler du ingen forskjell i effekten/dreiemomentet. Dvs du trenger ikke å gire ned flere gir for å dra campingvogn opp en bakke med et lettere svinghjul.

Eneste forskjellen er at det tar lengre tid å endre turtall pga treghet (masse i bevegelse), enten det er opp eller ned. Treghet er ikke det samme som dreiemoment/effekt som beskriver energien motoren tilfører svinghjulet.

rogern
23/03/10, 20:34
en smidd veiv må ikke nødvendigvis være tyngre enn enn org.
kommer ann på designet. noen veiver er jo eks laget svært slanke i "skinkene"
og v-formet for og "skjære" gjennom olja.
ikke så mye til volvo men.

jonass
23/03/10, 21:34
Må bare støtte Chrml her, tungt svinghjul gir et falskt moment, gjør også at motoren får en slapp karakter.

Børge Vikebø
23/03/10, 22:09
Du mister ikke dreiemoment av å fjerne vekt på svinghjulet ;). Bremser du en bil med 5 kg svinghjul og samme bilen med 15 kg svinghjul, så måler du ingen forskjell i effekten/dreiemomentet. Dvs du trenger ikke å gire ned flere gir for å dra campingvogn opp en bakke med et lettere svinghjul.

Eneste forskjellen er at det tar lengre tid å endre turtall pga treghet (masse i bevegelse), enten det er opp eller ned. Treghet er ikke det samme som dreiemoment/effekt som beskriver energien motoren tilfører svinghjulet.

Vi ser visse likheter mellom tankegangene våre her: Vi er nok egentlig enige :p

Når du letter svinghjulet, så blir bilen gjerne mere responsvillig. Forskjellen er vel mere det at når du skal f.eks trekke tungt opp en bakke, så må du kanskje legge det i en annen del av turtallsregisteret på lettet kontra ulettet hvis du er med.

Lavtrykksturbo med dobbelmasse/tungt svinghjul kan trekke lettere i de lavere registrene pga tyngden, mens en med lettet svinghjul vil trekke lettere i et høyere register. Nm/hk-forskjellen vil være minimal, kanskje usynlig.

(litt trøtt ,så det står egentlig det samme 2 ganger, men satser på at du er med..)

jonass
23/03/10, 22:19
Nei du kan ikke trekke eller skyve mer jo tyngre svinghjul du har, men det er letter og komme igang. Det er ikke svinghjulet som hjelper deg opp en bakke, har du 300nm så har du det, om det er med et tungt svinghjul eller et lett.
det tyngre svinghjulet gjør bare at motoren holder rotasjonen lengre av seg selv.

Børge Vikebø
23/03/10, 22:26
Nei du kan ikke trekke eller skyve mer jo tyngre svinghjul du har, men det er letter og komme igang. Det er ikke svinghjulet som hjelper deg opp en bakke, har du 300nm så har du det, om det er med et tungt svinghjul eller et lett.
det tyngre svinghjulet gjør bare at motoren holder rotasjonen lengre av seg selv.

les hva jeg skriver...

i siste innlegg skriver jeg ikke at du med et tyngre svinghjul kan trekke mere.
det jeg skrev var at du flytter hvor den trekker best i turtallsregisteret!

jeg legger ballen død :)

Joakim-G_R
23/03/10, 22:40
Med et tyngre svinghjul og høyere kinetisk gyroeffekt, så vil du jo også komme lettere opp en bratt bakke, fordi du har mer vekt som snurrer. Men blir da igjen vanskeligere å trekke igang svinghjulet når farten daler.

ChrML
24/03/10, 06:40
Med et tyngre svinghjul og høyere kinetisk gyroeffekt, så vil du jo også komme lettere opp en bratt bakke, fordi du har mer vekt som snurrer. Men blir da igjen vanskeligere å trekke igang svinghjulet når farten daler.
Må tilføre svinghjulet samme effekten opp bakken om det er lett eller tungt for å holde farta, men farten daler ikke like raskt med et tungt svinghjul :).

Joakim-G_R
24/03/10, 07:21
Må tilføre svinghjulet samme effekten opp bakken om det er lett eller tungt for å holde farta, men farten daler ikke like raskt med et tungt svinghjul :).

Som jeg sa. :)

volvo2før
12/05/10, 15:34
Det finnes ingen enkle og billige måter å trimme en sugemotor for en ukyndig person.
Hadde dette vært en turbomotor kunne du lett satt i en chip som gir merkbart høyere kraft og akselerasjon.

Men er ikke FD motoren ganske sprek fra før av da? hvilken topp og kam sitter det på denne?

Har selv en FK som skulle vært chipa. Hvor sitter den originale chipen? Bør man bruke bredbåndslambda for å justere inn denne? justere bensintrykksregulator og turbotrykk?

TeamBørnOut
12/05/10, 15:37
la bensintryks regulatoren være. skaff en turbotryks måler å still opp trykket til 0.8 0.9
Kjøp en ny akumulator til WG med ei strammere fjør. eller bytt ut den orginale fjøra. den orginale er for slapp å åpner altfortidlig.. ved pysventil / bleedventil vil den tjuvåpne en del...

The Sven
12/05/10, 17:30
Som jeg sa. :)

Så lenge bilen har ork nok til å holde samme farten evt øke farten i nevnte motbakke, vil ikke et tyngre svinghjul hjelpe deg.

TeamBørnOut
12/05/10, 17:33
Vil bare "hindre" deg i å øke farten mer :)

The Sven
12/05/10, 17:44
Presis, iallfall i å øke den fortere! Når turtallet derimot synker vil du kanskje dra bittelitt nytte av et tyngre svinghjul, men denne fordelen blir aldri like stor som fordelen ved rask turtallsøkning med et lett svinhjul når du har dreiemoment nok til det.

Grunnen til at en bruker tyngre svinghjul er jo for å få en mer ryddig gange og at det skal bli lettere å gire for folk flest.

TeamBørnOut
12/05/10, 17:49
letta svinghjul er jo mye morsommere å kjøre også. flatt svinghjul på fkn min var ikke noe stress for tjeien å kjøre. bilen ble en del sterkerepå bunn etter at toppen ble planet litt og jeg fikk ut eksosen. lite alureimhjul ble brukt også.
Må ikke glemme at forbruket går ned litt mer lettere svinghjul også :D (merket stor forskjell på bykjøring)

ArneR
13/05/10, 02:10
Kan jeg tenke meg ja, min bruker mellom 1,1-1,2 på bykjøring og noen mil landevei, men målte den til 0,78 på langkjøring. Og det var ikke noe "hypermilage" kjøring heller.. :p

Må skrive opp lettet svinghjul på ønskelisten..

ChrML
13/05/10, 08:11
letta svinghjul er jo mye morsommere å kjøre også. flatt svinghjul på fkn min var ikke noe stress for tjeien å kjøre. bilen ble en del sterkerepå bunn etter at toppen ble planet litt og jeg fikk ut eksosen. lite alureimhjul ble brukt også.
Må ikke glemme at forbruket går ned litt mer lettere svinghjul også :D (merket stor forskjell på bykjøring)
Er nok ikke så rart du merket en del mindre forbruk. Glemte å sjekke opp det på min når jeg byttet, men merket faktisk at startmotoren dro svinghjulet mye fortere rundt :p.