PDA

Vis full versjon : Motoroljebytte 97 850 2.0



psyfoon
03/01/11, 22:21
Fortsatt fersk volvo-eier, så jeg beklager dumme spørsmål.

Må man ned med plastbeskyttelsesplata under motoren ved olje og filterbytte? Ligger tappekranen i bakkant av motoren og i tilfelle nærmest fører elr passasjersiden (så vet jeg hvilken side jeg skal jekke opp for å komme til).
Og.. Hva er pipedim. på tappepluggen og dimensjon på kobberringen til tetning?

Til slutt, hvor mye olje skal det fylles på disse motorene inkl. filterbytte?

På forhånd tusen takk for svar :-D

TeamBørnOut
03/01/11, 22:24
sjekk i boka hvor mye olje du skal ha på.

Langedal
03/01/11, 22:59
Må ikke av med plastplata. Du ser filteret veldig tydelig på passasjersiden når du ligger under bilen. I fremkant av motor. Filtertang kan være praktisk til demontering.

Husker ikke størrelse på tappepluggen, men er det finner du ut selv :) Tetteringen kjøper du sammen med filteret på Volvo. Tappepluggen er midt på motoren mot torpedoveggen.

Jekk opp bilen på passasjersiden.

Nilsebu
03/01/11, 23:03
Må ikke av med plastplata. Du ser filteret veldig tydelig på passasjersiden når du ligger under bilen. I fremkant av motor. Filtertang kan være praktisk til demontering.

Husker ikke størrelse på tappepluggen, men er det finner du ut selv :) Tetteringen kjøper du sammen med filteret på Volvo. Tappepluggen er midt på motoren mot torpedoveggen.

Jekk opp bilen på passasjersiden.

Tror det er et plastikk deksel på 850 som går over hele motoren. Ikke det lille på V70 som bare dekker intercooler osv.

Jekk opp begge sider på bilen slik at oljen renner lettest ut. Gjerne litt varm olje.
Bunnpanna ligger sånn ca rett under motoren, og bunnpluggen er helt bak på midten av panna.

Tror det er 17mm på bilen min, uten at jeg garanterer noe. Og pakning får du hos volvo til ca 10 kr.

Når det kommer til olje så er det vel 5,8 liter, men dette står i manualen.

locked
03/01/11, 23:10
17mm nøkkelvidde på pluggen, pakning(alu-skive) har eg bytta berre et par ganga viss volvo har sendt det med, ikkje nødvendig å bytte kvar gang.