PDA

Vis full versjon : hjernerystelse?

jeg ruller
03/01/11, 21:54
Har over noen tid hatt fusk i tenning på 945 aut. 1992 - B23. Skiftet nylig fordelerlokk og rotor, uten positiv effekt. Søndag sluknet motoren.
Prøvde meg på diagnoseboksen der og da, men har nok kludret det til - muligens slettet lagrede opplysninger. Har montert ny coil, da det ikke var gnist på pluggen. Like død motor. Tok ny diagnose - 1-1-1. Kan altså være nullet. 1000-kr. spørsmålet: vil feilen registreres påny ved bare å dra motoren på starter??
Hvis ikke - er sansynligheten størst for at det er ''hjernrystelse'', eller kan det være en feil ved turtalls-sensoren?

Hvis det er hjernen- kan denne åpnes, eller er den forseglet som ABS-enheten? (Reparerte en slik på 850 - dårlige loddepunkter)

Hører gjerne fra en spesialist:)

Christian
03/01/11, 21:55
Hvis du ikke har gnist så er svinghjulssensor første sted å begynne.
Evnt. koble fra batteriet i et par minutter, og prøv da å starte den. Kan være den registrerer feilkoder, men det tror jeg ikke.

Edit: Skal man være nøye på det, kom aldri 940 med B23. Du har en B230 motor. Mest sannsynlig FB.

Og, du har en forferdelig dårlig emnetittel. :)

jeg ruller
03/01/11, 22:05
Takk, da prøver jeg derfra.

jeg ruller
04/01/11, 23:00
Har tatt ut sensoren og målt motstanden til ca. 160 ohm. Er sensor/kabel ubrukelig?

TeamBørnOut
05/01/11, 07:31
Det du kan prøve å gjøre er å sette en kabel fra batteriet til + polen på coilen. så prøver du å starte..
Husker ikke helt hvilken motstand du skal ha på svinghjuls sensoren. men det kan jeg sjekke opp etterpå.

Christian
05/01/11, 10:42
Hva er nr på sensorn?
Ifølge autodata heter det:

TEKNISKE DATA
Terminaler- Følernr.- Motstand-
1 og 2 --- 1 389 567-7--- 240-400 Ω
1 og 2 --- 3 547 847-8--- 170-350 Ω

eab
05/01/11, 13:39
http://autoelectric.ru/auto/volvo/940/1993/940-93.htm

Siden du har reparert en abs-hjerne så er du nok kjent med koblingskjema og elektronikk vil jeg tro. Nr. 2/13 på tegningen i linken over er "bensinpumpereleet". Det er egentlig to vanlige releer i samme innpakning, der den ene delen gir strøm til tenning og bensinhjernen når man setter på tenninga. Den andre delen gir strøm til bensinpumpe etter at hjernen jorder den delen av releet.

Dersom dette releet er defekt vil du verken få gnist eller bensin. Sjekk først om dette kan være feilen. Releet sitter i sikringsboksen, på venstre side, og er stort og hvitt.

Ang. svinghjulssensoren: Selv om motstanden er sånn halvveis ok så er det ikke sikkert at det induseres spenning. Mål spenningen mens du drar bilen på startmotoren og se om du får noe utslag.

jeg ruller
07/01/11, 21:32
Har byttet svinghjulssensoren. Klarte å få fyr på sylinder 3 og 4, de to andre er ikke i drift til tross for gnist på pluggene. Lukter bensin i garasjen. Begynner å ane systemfeil i hjernen -

kermitt
07/01/11, 22:57
rart om det skal være noe i styreenheten når LH jetronic spruter bensin i dyse par.

jeg ruller
09/01/11, 15:43
Har tatt ut styreenheten, åpnet, og kan ikke se noen fysiske feil på komponenter. Finnes metoder for å teste med måleapparat?
Enheten har nr. 227 400 175. (prosessor mrk. Siemens Nextel) Er dette en Regina-del? Er den kompatibel med et annet prod.nr?

eab
09/01/11, 16:03
Det er en ezk-116 enhet, altså "tenningshjernen".

Men siden du har gnist på to av fire plugger så tipper jeg det er tenningsdelene som steller istand problemer.

TeamBørnOut
09/01/11, 16:22
Yes :) dårlige tenningsdeler...
Tennings deler skal byttes en gang i året hvis man kjører en del.
(ja. bilen kan sikkert gå 10år på de samme delene. men for full effekt så er det lurt å bytte en gang i året. kabler kan man sikkert drøye en del hvis man ikke utsetter de for enorm strålevarme).
Rotor og fordeler lokk mister fort evnene sine i dagens dårlige klima... er ikke som for 30 år siden :) kvaliteten på delene er heller ikke like bra som før...
jeg fikk tak i en topp fra volvo en gang. helt ny med nye tennings deler. (ikke ettermarkeds tenningsdeler). det var forskjell bare på dette :D (men ofte er det sånn at delene som sitter på bilen ny er av bedre kvalitet en det som volvo selger over deledisken. det gjelder alt fra tenningsdeler til bremse deler til bensintanker)

jeg ruller
09/01/11, 18:27
Ja, men har byttet lokk, rotor, svinhjulssensor og prøvet ny coil. Det hjelper ikke.
Motor hadde fusket på vei hjem fra fjellet, ca 20 mil, og ble brått verre rett før hjemkomst. Prøvde da med nytt lokk og rotor, uten hjelp, og så døde motoren på test-tur. Merkelig.

TeamBørnOut
09/01/11, 20:44
Nye plugger å pluggkalber og plugger. hjelper ikke om du har ny coil hvis strømmen ikke kommer frem :)

Frydenberg
12/01/11, 02:22
Husk å sjekke over sikringene dine. Jeg sto å bytta tendings deler og surra fram og tilbake fram til jeg fant ut at det var sikring nr1( bensin pumpa og hjernene) som var røket. Det er også seperate sikringer til begge.