PDA

Vis full versjon : Forbruk med automat.



johmolan
03/01/11, 21:39
Er det unaturlig at en 945 uten turbo med automat bruker 2l på mila. eller er det helt normalt på blanda kjøring.

TeamBørnOut
03/01/11, 21:43
spørs hva man legger i blanda kjøring. men høres ut som om du kunne trengt nye tenningsdeler ;)

johmolan
03/01/11, 21:45
Ikke umulig, jeg har hatt bilen i 14 dager så har konsentrert meg om å bli kvitt rusten først :)

Men har dog byttet radiator, vannpumpe og starter i samme slengen så å bytte tenningssett kan nok være en god ide å bytte nå neste gang ja.

TeamBørnOut
03/01/11, 21:46
Og ikke biltema deler ;)

Øyvind G
03/01/11, 21:47
min ligger på 1,1-1,2 jeg har turbo på min (ikke justert opp trykket. kun bytta til FT WG klokke), men tror ikke det har noe å si.

jan_m
03/01/11, 21:49
våres 745 (92 med aw72 ligger på penn sommer blanda nede på 0.7 på vintern ved KULDE 15-+ ca 1.1)

johmolan
03/01/11, 21:51
Da ligger min unormalt høyt ja, og når jeg står på tomgang hender det ofte at den detter ned i 400rpm osv rett før den stopper så noe er nok ikke helt som det skal.

Jeg er usikker på hvilken automatkasse jeg har men tror det er en aw72.

Øyvind G
03/01/11, 21:59
våres 745 (92 med aw72 ligger på penn sommer blanda nede på 0.7 på vintern ved KULDE 15-+ ca 1.1)

nå tror ejg du juger jan morten. det er det en med manuell girkasse ligger på det. 1,1 er nok mere riktig.

til trådstarter:

husk at hvis du gasse på i en liten periode, så kan dette dra opp gjennomsnittet ganske mye. prøv å kjør kun pent og regn på det igjen før du starter med alt for store "prosjekter"

R.G
03/01/11, 22:13
min 760 88 med 280 og automat ligger på 0,75 på pen langkjøring jevnt i 90 på kjøring på 20mil, det jeg har målt den til på flere turer på samme strekke.. 1,1 på blanda kjøring inkl litt herjing, men har med utvekslinger å gjøre å, min ligger på 1800omdr i 90.

så som jan_m sier så kan det være riktig det han sier, ikke alltid det er rett etter boka. kommer anpå hvor sliten en bil er og åssen den er blitt brukt og hele regla der..

johmolan
03/01/11, 22:24
Men en løsning vil være å bytte alle filter og tenningsdeler som en start??

R.G
03/01/11, 22:56
Men en løsning vil være å bytte alle filter og tenningsdeler som en start??

jepp:) lambda kanskje også, denne kan være dårlig selv om lampe ikke lyser.

johmolan
03/01/11, 23:01
Ok takker for svar. Da er det enda håp.

locked
03/01/11, 23:12
volvo med automat har aldri vore billig verken å eige eller bruke ;)

TeamBørnOut
03/01/11, 23:13
940n min er billig å bruke. + at kassa ikke ryker :P

R.G
03/01/11, 23:15
volvo med automat har aldri vore billig verken å eige eller bruke ;)

det handler en del om å kunne kjøre å bruke en automat også:)


en fordel med automat i 7 og 9 serie, er att det må være den mest solidigste girkasse volvo bruker i bila sine:) kanskje fordi det ikke er volvo kasser:p jeg har aldri kvelda automat uansett åssen motoroppsett har vært,

s4nd3r
03/01/11, 23:28
kjørte 250mil. og forbruke på bilen min var på 0,8...
b230et m46p..... 1kg ladde trykk...

R.G
03/01/11, 23:32
folk synes volvo bruker mye bensin, eller generelt gamle biler, tar volvo som eksempel, får di gått under litern, men se på mange av dagens helt nye biler av andre merker både diesel/bensin, di drikker like mye som en volvo. var på beg av 2000 så falt forbruk på biler drastisk, men igjennom di siste 5 årene har det stadig gått oppover igjen. feks helt ny 2011 mondeo bensin, bl.kjøring/by 1,1l på mila, og 0,65-0,80 på uavhengig landeveiskjøring. like mye som en gammel 240.. så man må holde på gamle volvo og ikke klage på noe forbruk:)

s4nd3r
03/01/11, 23:32
det handler en del om å kunne kjøre å bruke en automat også:)


en fordel med automat i 7 og 9 serie, er att det må være den mest solidigste girkasse volvo bruker i bila sine:) kanskje fordi det ikke er volvo kasser:p jeg har aldri kvelda automat uansett åssen motoroppsett har vært,

jo, knerta automat kassa i gamle bilen, med orginal fk..... ;)
sku børne, og brukte forgasser+automat trikset....
kom mye rare lyder, og bilen gikk ikje framm eller bak.. men det var jo ikkje rart. den ha jo fått vika si.. :-D blo pøl under bilen...

man setter girkassa i N. og drar opp i 4000 - 5000 omd... om shmokker den i D.. og trår litt på bremsa... så framhjula låser... men må få bakhjula til og sleppe..

TeamBørnOut
03/01/11, 23:34
sånt hadde jeg holdt kjeft om :P

jeg tenker mitt om hjernen din. + den late bilen som ikke orker å dra i gang hjula med en bitteliten turbo :P

R.G
03/01/11, 23:35
jo, knerta automat kassa i gamle bilen, med orginal fk..... ;)
sku børne, og brukte forgasser+automat trikset....
kom mye rare lyder, og bilen gikk ikje framm eller bak.. men det var jo ikkje rart. den ha jo fått vika si.. :-D blo pøl under bilen...

man setter girkassa i N. og drar opp i 4000 - 5000 omd... om shmokker den i D.. og trår litt på bremsa... så framhjula låser... men må få bakhjula til og sleppe..

det er sånn di som ikke har motor nok og kasse i bra stand gjør det:p 760n jeg har, bare å sette i drive å gi gass så står den å spinn på to med slyngdiffen:) sånn har di fleste bila med automat jeg har hadd vært:)

s4nd3r
04/01/11, 00:50
hehe. morro det.. :P liker det hardt.... men trur det var ei skikklig mandags kasse eg ha..

hadde en 240 herjebil. d6.. artigaste bilen... kom i 60 80. og shmok i revers og bare sto på gassen.. girkassa holt. men ikkje motoren... vag er noe dritt..

kermitt
04/01/11, 00:56
missbruk eller om du faktisk ikke skjønner bedre, brukerfeil av værste sort kalles det. ikke skriv sånt på åpent forum. hold det for deg selv om du liker å bli tatt særriøst.

TeamBørnOut
04/01/11, 11:24
det kommer så mye piss ut av han som er oppspunn :P "slitne turbor som har satt seg når man har kjørt og måtte løsnes med hammer" etc haha :P

s4nd3r
04/01/11, 14:12
ka som e opspunne? hva eg gjør er vell mitt problem... og begge dei bilane skulle kastes uansett... og den turboen var skikklig død. skjert seg.. for bilen den sto på. gikk olje tom. og han som hadde bilen tok ikkje det so nøye.. blei gla for det endlig slutta og ryke fra turbon.. og so stoppa motoren litt etter på... kammen skar seg og reg reima rauk.. ny topp ny turbo og ny regreim å pakkninger. å olje.. så var bilen like god i gjenn den..

locked
04/01/11, 14:36
ka som e opspunne? hva eg gjør er vell mitt problem... og begge dei bilane skulle kastes uansett... og den turboen var skikklig død. skjert seg.. for bilen den sto på. gikk olje tom. og han som hadde bilen tok ikkje det so nøye.. blei gla for det endlig slutta og ryke fra turbon.. og so stoppa motoren litt etter på... kammen skar seg og reg reima rauk.. ny topp ny turbo og ny regreim å pakkninger. å olje.. så var bilen like god i gjenn den..

skifta du topp, toppakning, regreim og turbo på en bil som skulle kastast?

TeamBørnOut
04/01/11, 14:47
Det er bare masse piss som kommer ut lock :P sjekk tidligere innleggene hans :P
"løsner turbo med hammer". "turbon stoppet før motoren fordi den var tom for olje". det er mye rare innlegg fra den karn :P

"man setter girkassa i N. og drar opp i 4000 - 5000 omd... om shmokker den i D.. og trår litt på bremsa... så framhjula låser... men må få bakhjula til og sleppe"
Bare det er jo et godt tegn på at denne mannen antagelig aldri har satt sine ben i en automat bil med FK motor..

s4nd3r
04/01/11, 15:56
nei.. 240n med d6. den er kasta.... opprusta.. kjøpte den for vrakpanten..
740n med fk motor og automat er kasta.. sku sladde. ikkje still børne.. men tok knekken på kassa.. 235X45 17" med sveisa bak aksling... så blei bilen høgd...
740n men fast turbo er solgt... den var ikkje min.... og akslingen sto fast når eg skrudde den av... får lavære og tru på meg om du ikkje vil...

TeamBørnOut
04/01/11, 16:03
Så du sladder ved å låse forhjula og sette bilen i fri. ruse motoren og dra den i drive. Så olja dammen ligger under bilen.

Det er mye rare forklaringer her gitt... tror ikke det har skjedd jeg :)

s4nd3r
04/01/11, 16:12
så jævla vansklig ditta her sku bli da.................

nei. du får lavær og tro da........

skreiv måten det gjøres på... om man skall stillbørne med automat og forgassermotor...

eg gjor det i fart. uten og bremse... kom trillande i en usving, på en parkerings plass. satt i nøytral ga gass, og satt den i drive... men stoppa når eg hørte alle lydane. da rann det olje fra kassa...

TeamBørnOut
04/01/11, 16:20
jeg har aldri hørt om noen som har gjort sånn med automat og forgasser motor...
Det har ikke EN DRITT å si hva slags metode som brukes for å gi motoren bensin.
hvis du hadde fart på bilen og hadde kassa i nøytral for å så slenge den i D så blir det ikke forskjell fra å ta en kickdown. du slenger om deg med masse rare ting og endrer forklaring for hvert eneste innlegg her.
Å en annen ting. HVIS du hadde KLART å herpe kassa. så kommer det ikke masse lyder etc... for clutchene vil bare slure....
OPPSPINN, pisspreik og løgn kaller vi denne historen.

s4nd3r
04/01/11, 16:31
så du veit ikkje alt på denne jord alså...

skrudde ikkje sunt kassa for og sjå korleis det såg ut inni.. men det kom rare lyder...

og grunnen til eg satt den i nøytral var for og få opp turtal.. men ja. blir som en kickdown.. men blir meir en pang start, kickdown blir en mykere start..

(om du skall spinne med manuell, så holder du inne clutsjen og gir gass og så slipper.)
blir på samme metoden med automaten...


om eg hadde løge om det hadde ikkje eg vore så jævla sta...
for lyging har eg svert lite til overs til...

R.G
04/01/11, 16:36
så jævla vansklig ditta her sku bli da.................

nei. du får lavær og tro da........

skreiv måten det gjøres på... om man skall stillbørne med automat og forgassermotor...

eg gjor det i fart. uten og bremse... kom trillande i en usving, på en parkerings plass. satt i nøytral ga gass, og satt den i drive... men stoppa når eg hørte alle lydane. da rann det olje fra kassa...

mye rart... sterk nok motor og grei girkasse så orker den burning uten det å kaste den att å fram i gir. da brenner man bare kassa. men att det begynte å renne olje har nok andre grunner. ingen deler i kassa som kan lage hull i en automat. er så lett og fin innmaten i dem så det får ikke nok krefter til å sprenge seg igjennom tjukke godse i kassa. hadde det vært ei manuell kasse hadde det ikke vørt noe problem å få hull i den og olja rant ut. men ikke automaten gitt... men med forgasser motor, den er god å daff så den klarer ihvertfall ikke å knekke ei kasse på den måten... mennn hvis du har den i drive i høy fart og sparker den i park, da skjer det andre ting, for det er ei mekanisk låsing og det gir andre konsenkvenser..

kamerat av meg drev med en firebird, 305 og automat. motoren var så sliten att den ikke orket å få opp noe fart på kassa under burning, og han prøvde på dissa måtene dine med å ta liv av det, men ente bare med att kassa begynte å slure... og da sto han der.
har kjørt haug medd volvo med automat og har aldri skjedd noe, bortsett fra sluring, det du drev med er vare sånn for å ta livet av ting, er ikke snakk på holdbarheten er dårlig med automat da

TeamBørnOut
04/01/11, 16:38
oljespruten står ikke ut av kassa fordi du gjør dette. jeg vet hvordan man spinner. jeg har antagelig hatt flere mil med hjulspinn en du har kjørt.
Å når du ikke klarer å sladde med en FK motor med automat på en parkeringsplass (med sveisa sperre?? ) så tror jeg mitt :)

R.G
04/01/11, 16:38
så du veit ikkje alt på denne jord alså...

skrudde ikkje sunt kassa for og sjå korleis det såg ut inni.. men det kom rare lyder...

og grunnen til eg satt den i nøytral var for og få opp turtal.. men ja. blir som en kickdown.. men blir meir en pang start, kickdown blir en mykere start..

(om du skall spinne med manuell, så holder du inne clutsjen og gir gass og så slipper.)
blir på samme metoden med automaten...


om eg hadde løge om det hadde ikkje eg vore så jævla sta...
for lyging har eg svert lite til overs til...

blir ikke det samme som med manuell å slippe clutch nei, langt i fra. man mister olje trykk osv så lenge kasse ikke står i gir. i park og næytral er oljetrykke nesten ingenting mot i gir. så den er ikke jeg med på att det blir som manuell å clutche. manuellclutch låser 100% men det skjer aldri i en automat

TeamBørnOut
04/01/11, 16:40
Men faen RG... jeg ville jo fortelle han at det ikke kom noe oljesprut ut av kassa :(

Edit: Jeg tror s4 her i ren glede kjørte over handlevogner og bettong stoppere når han var ute på parkeringsplassen og dette er grunn i ulyder og rennende olje :)

R.G
04/01/11, 16:41
sorry......

s4nd3r
04/01/11, 16:48
nei. ikkje veit eg hva som skjedde.. med det sa pang. kom lyder, og det rann ut olje... mulig eg har fått til noe ingen andre har fått til...

R.G
04/01/11, 16:50
Men faen RG... jeg ville jo fortelle han at det ikke kom noe oljesprut ut av kassa :(

Edit: Jeg tror s4 her i ren glede kjørte over handlevogner og bettong stoppere når han var ute på parkeringsplassen og dette er grunn i ulyder og rennende olje :)

spørs det:p

s4nd3r
04/01/11, 16:54
joda....

locked
04/01/11, 17:11
Ein gang har eg opplevd noko lignande, det var på en buss som kjørte på E6 i 90km/t. Den mista heilt framdrifta etter er BRAK. HEILE kassen måtte skiftast. Sprekke overalt i huset så oljen rant ut.

Trur ikkje noken nokensinne fann ut ka som va skjedd...

TeamBørnOut
04/01/11, 17:13
busser har som oftest brems innebygd i kassene sine også ;) derfor kan sånt skje :)

locked
04/01/11, 17:25
sjåføren skal ikkje ha brukt retarderen... men den kan jo ha fått et illebefinnande ;)

R.G
04/01/11, 17:33
må huske på att kasser i busser er ikke ei rein automat og dagens lastebiler. er ei 100% manuell som er bygd opp med automatisk skift. I-shift(volvo), opticruice (scania). girer automatisk men er ei manuell kasse:) derfor retarder i kasse, men di fleste kjører retardern i eksos nå som rein brems. vet av erfaring etter jobb på scania tynset og kongsvinger tidligere:)

locked
04/01/11, 17:35
må huske på att kasser i busser er ikke ei rein automat og dagens lastebiler. er ei 100% manuell som er bygd opp med automatisk skift. I-shift(volvo), opticruice (scania). høres som ei automat men er ei manuell kasse:) derfor retarder i kasse, men di fleste kjører retardern i eksos nå som rein brems. vet av erfaring etter jobb på scania tynset og kongsvinger tidligere:)
Veit ka eg snakka om, det var en litt eldre buss med voith automat. :p Du kan forresten ikkje meine at Ishft og opticruise høyres ut som automat?? Det er jo heilt ÅPENBART at det er manuelle kasser. Det merka en jo omtrent før bussen har starta :p

R.G
04/01/11, 17:37
ja hvis det er en ordentlig god gammel en ja, da kan det være rein automat, men tenkte nå tildags siden ikke er så mange gamle busser ute på veia nå:)

R.G
04/01/11, 17:40
Veit ka eg snakka om, det var en litt eldre buss med voith automat. :p Du kan forresten ikkje meine at Ishft og opticruise høyres ut som automat?? Det er jo heilt ÅPENBART at det er manuelle kasser. Det merka en jo omtrent før bussen har starta :p

nei jeg formulerte meg feil

locked
04/01/11, 18:03
ja hvis det er en ordentlig god gammel en ja, da kan det være rein automat, men tenkte nå tildags siden ikke er så mange gamle busser ute på veia nå:)
ALLE bybussa har fortsatt gode gamle automatgiret. Dette pga mykje start/stopp. På by/forstedsbuss er det litt varierande fra rute til rute kva som er best egna. Først oppe på langrute/ekspress er det vanleg med manuelle kasser. ;)

R.G
04/01/11, 18:36
ALLE bybussa har fortsatt gode gamle automatgiret. Dette pga mykje start/stopp. På by/forstedsbuss er det litt varierande fra rute til rute kva som er best egna. Først oppe på langrute/ekspress er det vanleg med manuelle kasser. ;)

jaja:), men så driver ikke jeg så mye i storbya:p

johmolan
04/01/11, 21:23
Jeg velger å gå tilbake til topic :)

Idag har jeg børstet over pluggene og de så helt ok ut, men da jeg åpnet luftfilteret kom overraskelsen. At det overhodet er kommet noe luft inn der er jo helt utrolig. Det var helt sort. Da er det byttet ut og motoren virker noe piggere.

Så nå gjenstår det bare å se om forbruket synker noe.

TeamBørnOut
04/01/11, 21:25
den skal egentlig ikke bruke så mye mindre / mer bensin ved sånne ting fordi den kjører på bensin etter hvor mye luft som går inn i motoren.

mcnugget
04/01/11, 22:02
uansett vil motor slite meir om det nesten er heilt tett og gjerne gire meir opp og ned, så om bilen er piggere no vil den gå lettere og mest sannsynlig bruke litt mindre.. :)

Øyvind G
05/01/11, 18:30
må huske på att kasser i busser er ikke ei rein automat og dagens lastebiler. er ei 100% manuell som er bygd opp med automatisk skift. I-shift(volvo), opticruice (scania). oppfører seg som automat men er ei manuell kasse:) derfor retarder i kasse, men di fleste kjører retardern i eksos nå som rein brems. vet av erfaring etter jobb på scania tynset og kongsvinger tidligere:)

det er mange nye busser som har vanlig automatkasse fra ZF. hvertfall bybusser. (mindre busser)

turbusser, expressbusesr osv har i-shift kasse (større busser)

det du sier om retarder er helt feil. retarder er en tillegsbrems. har ingenting med automatgir, manuellgir osv.

og som en annen sier her, så hørers ikke ishift ut som en vanlig automatkasse. høres ut som en bil med manuell kasse som girer fort og smart :)

R.G
05/01/11, 20:33
det er mange nye busser som har vanlig automatkasse fra ZF. hvertfall bybusser. (mindre busser)

turbusser, expressbusesr osv har i-shift kasse (større busser)

det du sier om retarder er helt feil. retarder er en tillegsbrems. har ingenting med automatgir, manuellgir osv.

og som en annen sier her, så hørers ikke ishift ut som en vanlig automatkasse. høres ut som en bil med manuell kasse som girer fort og smart :)

som sagt tidligere gikk det litt fort og jeg formulerte feil, ble retta på men ble ikke endra i tråden

johmolan
06/12/11, 08:54
Jeg peilet idag oljen på automatkassen for 1.gang. Der sto oljenivået høyt oppe på peilepinnen ca 3-4 cm over maxmerket.
Kan dette ha noen innvirkning på forbruk?
Nå kom vinteren igjen og forbruket bare eskalerte----->
Så jeg tenkte at om kassen har for mye olje, og oljen blir tykkere i kulda, og motoren må bruke mere "krefter" på drive oljen rundt i girkassen så ville jo forbruket øke?:confused:

trond745
06/12/11, 22:17
Du peila olja med varm motor og i gang ell? Det er to merker på pinnen, en for kald motor å en med gjennom varm motor igang! Oljestanden synker når motoren går serru!

Ja forbruk vill kunne påvirkes når det er kald ute, derfor sirkulerer olja i ei sløyfe igjennom radiatoren for at den skal få arbeidstemp raskere....

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk