PDA

Vis full versjon : Turbolampe i turbo-instrumentpanel



volvo2før
02/02/10, 23:45
Er det noen som vet hvordan man får koblet til sånn at varsellampa for turbotrykket i originalt turbo-instrumentpanel (det som går til 220km/t) lyser når turbotrykket blir "for høyt"?

VolvoGLE
03/02/10, 20:19
Den Turbo lampa er kobla til den orginale Turbo trykksmåleren eller R-sport Turbo trykksmåleren:)

volvo2før
03/02/10, 20:26
Den Turbo lampa er kobla til den orginale Turbo trykksmåleren eller R-sport Turbo trykksmåleren:)

Okei! Har ikke bilder? er ikke så god med sånt, men er tydeligvis noe som ikke er som det skal, siden den ikke lyser selv om nåla går over til rød-feltet!

Kodja
03/02/10, 21:56
bare for å skyte inn og spørre når det først er oppe...
fantes 240 turbospeedometer som gikk til 220Km\t kun med vireuttak??

VolvoGLE
03/02/10, 22:35
Okei! Har ikke bilder? er ikke så god med sånt, men er tydeligvis noe som ikke er som det skal, siden den ikke lyser selv om nåla går over til rød-feltet!

Har ikke no bilder akkurat nå, skal se om jeg kan finne igjen et koblingskjema på det:) Er to *stikker* bakpå de orginale Turbotrykks målerene en til Jord og en som er til Turbo lampa (3), og så klart pæreholdern.

VolvoGLE
03/02/10, 22:35
bare for å skyte inn og spørre når det først er oppe...
fantes 240 turbospeedometer som gikk til 220Km\t kun med vireuttak??

Finnes kun med wireuttak ja.

Joakim-G_R
03/02/10, 23:14
Finnes firmaer som kan spesiallage speedo til deg Kodja, har sett opptil 300km/t.

Kodja
03/02/10, 23:16
mener det var en 240 uti rissa en gang i tida som gikk til 300++ tror jeg :p volvo-power kanskje husker denne om det var en lokal en, hvis det ikke var før han fikk hår på pungen og fikk opp øya for biler :p hehe men tror ikke jeg har bruk for noe spes over 200 gitt :p skal jo sikkert aldri kjøre så fort med 242n uansett!!! men kult å se på da!

Joakim-G_R
03/02/10, 23:52
har hatt 200 på speedometeret på min jeg, med orginal 230F, nok tilfart så går det meste :p

Soulair
04/02/10, 00:05
Er det noen som vet hvordan man får koblet til sånn at varsellampa for turbotrykket i originalt turbo-instrumentpanel (det som går til 220km/t) lyser når turbotrykket blir "for høyt"?

På min 245 Turbo var det en trykkbryter mellom innsuget og turbotrykksmåleren, som jeg tror slo ut på 1kg eller no

volvo2før
04/02/10, 00:34
Har ikke no bilder akkurat nå, skal se om jeg kan finne igjen et koblingskjema på det:) Er to *stikker* bakpå de orginale Turbotrykks målerene en til Jord og en som er til Turbo lampa (3), og så klart pæreholdern.

Okei, det hadde vært topp ;) Er liksom en liten detalj som er tøff om den fungerer ;)

VolvoGLE
04/02/10, 20:55
Fant ikke igjen koblingsskjemaet. Så stakk ut i bilen og demonterte litt for og få tatt bilder:P
Bakpå Turbotrykksmåleren. Det er den blå ledninga som er til Turbo lampa:
http://i117.photobucket.com/albums/o67/Volvo240B230A/andre%20bilder/Turbolampe001.jpg
Den blå ledninga skal inn på halv måne kontaktstykket bakpå instrumentpanelet
http://i117.photobucket.com/albums/o67/Volvo240B230A/andre%20bilder/Turbolampe002.jpg
På stikke nr: 3.

Håper dette hjelper:)

Mr. Crepsley
04/02/10, 21:08
Er sikkert i litt feil tråd, men.. Så dere snakket om speedometer med wire/el-uttak. Jeg har et speedo fra en 242 GT, med wire utak. Noen som vet om noen kan bygge det om til elektrisk? skal kjøre med getrag 262cr og den har vel ikke wireutak..

Joakim-G_R
04/02/10, 21:27
tror det blir vanskelig, med mindre du smir deg en liten elmotor med en styring osvosv.. Mer hodebry enn det kommer godt ut av det vil jeg tro.

Mener 240 med ABS hadde wire på venstre framhjul ellernoe slikt?

Gneizten
04/02/10, 21:39
tror det blir vanskelig, med mindre du smir deg en liten elmotor med en styring osvosv.. Mer hodebry enn det kommer godt ut av det vil jeg tro.

Mener 240 med ABS hadde wire på venstre framhjul ellernoe slikt?

240'en som jeg demonterte til delebil hadde ABS, men var ingen wire på venstre framhjul der ;) kun elspeedo som gjelder da... Biler før el-speedo ble vel ikke levert med ABS?

Joakim-G_R
04/02/10, 21:40
Var det jeg var usikker på, men mener det var en mulighet, husker iallefall at en eller annen 200 var levert med wire på venstre fjærbein, om ikke det er nok et luretroll som har vært utpå igjen... :p

Torra
04/02/10, 22:26
NVM, leste feil

Christian
05/02/10, 02:46
Var det jeg var usikker på, men mener det var en mulighet, husker iallefall at en eller annen 200 var levert med wire på venstre fjærbein, om ikke det er nok et luretroll som har vært utpå igjen... :p

360 har det, det veit du jo :D

TeamBørnOut
05/02/10, 09:22
66n også :D slipper å dra på så mye på tellern når man er ute å "leker" :D (ikke at det er noe problem på en 66 men...)

Anders-
05/02/10, 14:17
Finnes firmaer som kan spesiallage speedo til deg Kodja, har sett opptil 300km/t.
Norsk speedometerservice bygger om ja, men har tilgode å se ett modifisert til volvo som viser rett, det du har sett som går til 300 vil jeg anta var en burgunder 86 modell? Kompis som eier denne, og det er ikke byttet annet enn skiva, så det er jo i praksis 0 verdt.

Joakim-G_R
05/02/10, 14:36
Norsk speedometerservice bygger om ja, men har tilgode å se ett modifisert til volvo som viser rett, det du har sett som går til 300 vil jeg anta var en burgunder 86 modell? Kompis som eier denne, og det er ikke byttet annet enn skiva, så det er jo i praksis 0 verdt.

Ja, den med grenrør som var til salgs for litt siden? Så den og. Men var vel Kentsor på Bilforumet for et par år siden som fikk laget dette.

Om det ikke er kalibrert rett, kan jo ha noe med feil signal fra givere, hjulstørrelse, etc.

Anders-
05/02/10, 14:38
Ja, den med grenrør som var til salgs for litt siden? Så den og. Men var vel Kentsor på Bilforumet for et par år siden som fikk laget dette.

Om det ikke er kalibrert rett, kan jo ha noe med feil signal fra givere, hjulstørrelse, etc.
Tror det aldri har vært kalibrert etter skivebytte, nåla går synkront med mitt originale...

Jostein som har kjøpt den, du vet kanskje hvem det er? har vært på flere slalomer osv. hatt litt ymse bmw

Joakim-G_R
05/02/10, 14:42
såpass, tøft å ligge i "200" i 100 da.. :p

Kentsor mente jeg fikk laget helt ny "innmat" og alt, men det kan jo hende han også bare byttet skiva for alt jeg vet. :)

Tror ikke jeg vet hvem han er, ifra Nittedal han og?

Anders-
05/02/10, 14:46
såpass, tøft å ligge i "200" i 100 da.. :p

Kentsor mente jeg fikk laget helt ny "innmat" og alt, men det kan jo hende han også bare byttet skiva for alt jeg vet. :)

Tror ikke jeg vet hvem han er, ifra Nittedal han og?

Mulig det er laget ny innmat, men det fungerer vertfall særdeles dårlig...
ja, lillebroren til eivind, han med røde 200sx`n

Joakim-G_R
05/02/10, 14:51
Hehe, da er det lite gøy. Stod jo i annonsen, "meget spesielt instrumentpanel" el.lign

Hm, tror ikke jeg vet hvem det er..

volvo2før
26/02/10, 20:12
Fant ikke igjen koblingsskjemaet. Så stakk ut i bilen og demonterte litt for og få tatt bilder:P
Bakpå Turbotrykksmåleren. Det er den blå ledninga som er til Turbo lampa:
http://forum.vccn.no/
Den blå ledninga skal inn på halv måne kontaktstykket bakpå instrumentpanelet
http://forum.vccn.no/
På stikke nr: 3.

Håper dette hjelper:)

Tusen takk for bilder og info VOLVOGLE!! :) Har sjekka litt, og lurer på om det kan være noe feil i loddinga eller en kontakt der.. Men en ting, har ikke den originale Volvo-måleren, men den det står R-Sport i bakgrunnen på (Den som rødstripa begynner litt tidligere på) kanskje det kan være problemet?

VolvoGLE
26/02/10, 21:34
Tusen takk for bilder og info VOLVOGLE!! :) Har sjekka litt, og lurer på om det kan være noe feil i loddinga eller en kontakt der.. Men en ting, har ikke den originale Volvo-måleren, men den det står R-Sport i bakgrunnen på (Den som rødstripa begynner litt tidligere på) kanskje det kan være problemet?

:D Tror nok ikke problemet er R-Sport måleren, har R-Sport måleren selv og fungerer med den å:P

volvo2før
29/01/12, 11:39
http://forum.vccn.no/ Den sorte ledningen som går inn på måleren (øverst) på bilde, kommer den fra strøm +12V ? :)

Ola Hagen
29/01/12, 12:20
Den sorte ledningen som går inn på måleren (øverst) på bilde, kommer den fra strøm +12V ? :)

vil nok anta at den øverste på bildet er jording, ettersom den ikke er isolert. mens de to andre er det. Er vel en fra instrument panel og inn på turbolampa og en til belysning vel?

volvo2før
30/01/12, 20:12
Den blå går til instrumentpanel og den nederste er til lys ja. Da spørst det om det er jordingen jeg mangler for at lampa skal fungere da :P